fb-kaveri julkaisi seinällään heillä käyneiden tuntemattomien virpojien kuvat.
Miten voi olla niin tollo? En minä ainakaan haluisi lasteni virpomiskuvia kenenkään faceen.
Kommentit (176)
[quote author="Vierailija" time="13.04.2014 klo 17:48"]
[quote author="Vierailija" time="13.04.2014 klo 17:35"]
[quote author="Vierailija" time="13.04.2014 klo 17:15"]
[quote author="Vierailija" time="13.04.2014 klo 17:10"]
Lasten kuvien jakaminen netissä (kuvia joissa lapsi voidaan tunnistaa) ilman vanhemman lupaa on kielletty tekijän oikeus laissa. Eli toivottavasti kaverillasi oli vanhempien lupa julkaista kuvansa!
[/quote]
Miksi ihmeessä kenenkään lapsi olisi tuntemattomien aikuisten kotona! Eli kyllä minä ainakin laitoin omalle sivulle kuvia virpojista miettimättä muuta kuin sitä, että vanhempansa ei kovin paljoa taida lapsiaan perään katsoa.
[/quote]Oletko myös sitä mieltä että minihame oikeuttaa raiskaamaan?
VITTU TE OLETTE SAIRAITA!!!!!!!!!!!!!!!
[/quote]
En ole sitä mieltä, että minihame oikeuttaa raiskaamaan, mutta olen sitä mieltä, että täysi-ikäinen ei tarvitse vanhempiensa lupaa minihameelle. Lapsella sen sijaan mielestäni pitää olla vanhempien lupa mennä vieraisiin koteihin kerjuulle, joten jos lapselle sillä reissulla tapahtuu jotain epämukavaa (saa suklaamunan sijaan halvan karkin, tulee valokuvatuksi, joku kieltäytyy virpomisesta jne.) niin kysymys on enemmänkin siitä, miksi vanhemmat eivät ole paikalla lasta kuvattaessa, jotta voivat kieltää kuvan julkaisemisen.
[/quote]Mutta sinä tarvit vanhemmalta luvan, jos meinaat julkasta lapsesta kuvan, varsinkin kun se on kuvattu kotirauhan piirissä.
Paina tämä nyt sinne visvaiseen korvienväliisi niin että muistat sen lopun ikääsi.
Muista myös se että pahantekijä on aina itse vastuussa tekemistään, ei uhri.
[quote author="Vierailija" time="13.04.2014 klo 17:57"]
[quote author="Vierailija" time="13.04.2014 klo 17:53"]Jos nimiä ei ole ja on julkisella paikalla kuvattu niin ei voi olla mitään ongelmaa. Mielestäni vieraan ihmisen ilmestyminen kotiovelleni ei suojele sen henkilön yksityisyydensuojaa vaikka olisi lapsi ja muutenkin olen sitä mieltä, että ihan sama vaikka ne kuvat ois missä.
[/quote]
edelleen ihmisen koti ei ole julkinen paikka. Sinä et saa ottaa lapsista kuvia ilman vanhempien lupaa koita nyt Se jo käsittää. Turha sitten itkeä jos saatkin sakot kun vanhemmat löytävät tuon kuvan netistä ja eivät ole antaneet sinulle lupaa julkaista sitä kuvaa.
[/quote]
Saan aivan varmasti kuvata heitä ilman lupaa. Ja kuvaankin. Sunkin lapsiasi tai ehkä sinuakin.
[quote author="Vierailija" time="13.04.2014 klo 17:53"][quote author="Vierailija" time="13.04.2014 klo 17:44"]
[quote author="Vierailija" time="13.04.2014 klo 17:39"][quote author="Vierailija" time="13.04.2014 klo 17:25"]
Kyllä omistusasunnossa saa ottaa kuvia ihmisistä jotka antavat siihen luvan. Alaikäisen kuvaamiseen tarvitaan kuitenkin vanhemman lupa ! Lueppas Googlesta vaikka. Joo kyllähän meistä jotkut rikkovat varmasti jotenkin tuota tekijänoikeuslakia mutta niin Se vain on että vuokra asunnossakin tulisi pyytää lupa asunnon omistajalta saako kuvia ottaa. Jotkut lait on tyhmiä mutta ne on lakeja ja jokainen itse vastaa siitä kuinka niitä noudattaa vai noudattaako lainkaan
[/quote]Ei tässä ole mitään tekemistä tekijänoikeuspykälillä. Vanhemmilla ei ole tekijänoikeutta lapsiinsa, vaikka ovatkin ne tehneet.
Kyseessä on yksityisyyden suoja. Kodissa ja pihalla ollaan yksityisyyden suojassa, vaikka kyse olisi idiootin FB kaverin kodista, niin hän ei saa luvattta julkaista kotonaan kuvaamien vieraiden kuvia. Alaikäisten kyseessä ollen lupa kuvan julkaisusta tulee pyytää vanhemmpilta.
Kyseessä on rikos, josta maksimirangaistus on vuosi vankeutta, eli ei ihan pikkumoka. Nyt hopi hopi poistamaan laittomat julkaisut.
[/quote]
niin juurihan sitä olen yrittänyt toitottaa että lapsista ei saa ottaa kuvia ilman vanhemmat lupaa. Meillä nuo käsiteltiin tekijänoikeuslaki tunnilla. (olen siis media-assari) ja sanoinkin että jotkut eivät noudata näitä lakeja mutta minun niitä tulee noudattaa ensinnäkin jo ammatini takia ja muutenkin. Ihmiset opetelkaa luetunymmärtäminen ennen ku keuhkootte
[/quote]Joo, mutta pistit liikaa potaskaa sekaan tekiänoikeuksista ja vuokranantajista ja muusta...
[/quote]
kyllä sen asunnon omistajalta tulee olla lupa saako kyseisessä asunnossa valokuvata ja kyllä erikseen tulee sitten kysyä jokaiselta kuvattavaltakin lupa. Se ei ole potaskaa että kun valokuvaajan kohdalla kyse on tekijänoikeuksista ja samalla yksityisyydenlaista että kaikesta tulee kysyä lupa. Ja sekään ei ole potaskaa että itse noudatan niitä lakeja
[quote author="Vierailija" time="13.04.2014 klo 17:39"]
[quote author="Vierailija" time="13.04.2014 klo 17:25"]
Kyllä omistusasunnossa saa ottaa kuvia ihmisistä jotka antavat siihen luvan. Alaikäisen kuvaamiseen tarvitaan kuitenkin vanhemman lupa ! Lueppas Googlesta vaikka. Joo kyllähän meistä jotkut rikkovat varmasti jotenkin tuota tekijänoikeuslakia mutta niin Se vain on että vuokra asunnossakin tulisi pyytää lupa asunnon omistajalta saako kuvia ottaa. Jotkut lait on tyhmiä mutta ne on lakeja ja jokainen itse vastaa siitä kuinka niitä noudattaa vai noudattaako lainkaan
[/quote]Ei tässä ole mitään tekemistä tekijänoikeuspykälillä. Vanhemmilla ei ole tekijänoikeutta lapsiinsa, vaikka ovatkin ne tehneet.
Kyseessä on yksityisyyden suoja. Kodissa ja pihalla ollaan yksityisyyden suojassa, vaikka kyse olisi idiootin FB kaverin kodista, niin hän ei saa luvattta julkaista kotonaan kuvaamien vieraiden kuvia. Alaikäisten kyseessä ollen lupa kuvan julkaisusta tulee pyytää vanhemmpilta.
Kyseessä on rikos, josta maksimirangaistus on vuosi vankeutta, eli ei ihan pikkumoka. Nyt hopi hopi poistamaan laittomat julkaisut.
[/quote]
Unohdit, että kotirauha ei ulotu niihin, joiden koti se on eli asukkaat saavat kuvata itseään ja toisiaan ja jopa vieraitaan (paitsi niitä, jotka kieltäytyvät). Ja jos ovenpielessä on lappu, jonka mukaan asunnossa on kameravalvonta, ottaa jokainen ovesta sisään astuva sen riskin, että tulee kuvatuksi, antoi siihen lupaa tai ei.
Jos fb:ssä julkaiseen kotonaan ottamiaan virpojien kuvia kertomatta näiden henkilöllisyyttä eikä kirjoita tekstiä, joka on omiaan loukkaamaan, voi olla aika hankala kenenkään nostaa mitään syytettä.
Joten annan kuvien olla muiden nähtävillä odottaen, että jonkun lapsen vanhempi tekee rikosilmoituksen. Tuskin maltan odottaa!
Uusi palstahullun muoto: yksityisyydensuojahullu.
[quote author="Vierailija" time="13.04.2014 klo 17:53"]
Jos nimiä ei ole ja on julkisella paikalla kuvattu niin ei voi olla mitään ongelmaa. Mielestäni vieraan ihmisen ilmestyminen kotiovelleni ei suojele sen henkilön yksityisyydensuojaa vaikka olisi lapsi ja muutenkin olen sitä mieltä, että ihan sama vaikka ne kuvat ois missä.
[/quote]Oikeuteen on menossa sellainen juttu jossa poliisi tallentui talon valvontakameraan käydessään talon oven takana. Syytettynä salakatselusta on talon omistaja.
[quote author="Vierailija" time="13.04.2014 klo 18:00"][quote author="Vierailija" time="13.04.2014 klo 17:39"]
[quote author="Vierailija" time="13.04.2014 klo 17:25"]
[/quote]
Unohdit, että kotirauha ei ulotu niihin, joiden koti se on eli asukkaat saavat kuvata itseään ja toisiaan ja jopa vieraitaan (paitsi niitä, jotka kieltäytyvät). Ja jos ovenpielessä on lappu, jonka mukaan asunnossa on kameravalvonta, ottaa jokainen ovesta sisään astuva sen riskin, että tulee kuvatuksi, antoi siihen lupaa tai ei.
Jos fb:ssä julkaiseen kotonaan ottamiaan virpojien kuvia kertomatta näiden henkilöllisyyttä eikä kirjoita tekstiä, joka on omiaan loukkaamaan, voi olla aika hankala kenenkään nostaa mitään syytettä.
Joten annan kuvien olla muiden nähtävillä odottaen, että jonkun lapsen vanhempi tekee rikosilmoituksen. Tuskin maltan odottaa!
[/quote]
edelleenkään et saa julkaista kuvia alaikäisistä lapsista ilman vanhempien lupaa. Kuin vähä-älyinen ihminen voikaan olla. Koita jo uskoa
[quote author="Vierailija" time="13.04.2014 klo 18:03"]
Jos nimiä ei ole ja on julkisella paikalla kuvattu niin ei voi olla mitään ongelmaa. Mielestäni vieraan ihmisen ilmestyminen kotiovelleni ei suojele sen henkilön yksityisyydensuojaa vaikka olisi lapsi ja muutenkin olen sitä mieltä, että ihan sama vaikka ne kuvat ois missä.
[/quote]Oikeuteen on menossa sellainen juttu jossa poliisi tallentui talon valvontakameraan käydessään talon oven takana. Syytettynä salakatselusta on talon omistaja.
[/quote]
Salakatselu onkin eri asia kuin kuvan ottaminen kameralla (henkilö voi kieltäytyä). Ja jos kameroista on tiedotettu, se ei ole enää salakatselua, vaan kameroilla saa kuvata.
[quote author="Vierailija" time="13.04.2014 klo 17:48"]
En ole sitä mieltä, että minihame oikeuttaa raiskaamaan, mutta olen sitä mieltä, että täysi-ikäinen ei tarvitse vanhempiensa lupaa minihameelle. Lapsella sen sijaan mielestäni pitää olla vanhempien lupa mennä vieraisiin koteihin kerjuulle, joten jos lapselle sillä reissulla tapahtuu jotain epämukavaa (saa suklaamunan sijaan halvan karkin, tulee valokuvatuksi, joku kieltäytyy virpomisesta jne.) niin kysymys on enemmänkin siitä, miksi vanhemmat eivät ole paikalla lasta kuvattaessa, jotta voivat kieltää kuvan julkaisemisen.
[/quote]Tuollaista ihmissaastaa pitäisi vetää lapiolla naamaan menne tullen ja palatessa.
Mielestäsi on oikeus tehdä lapsiin kohdistuvia rikoksia, jos vanhemmat eivät ole paikalla? Oletko oikeasti vapaana ihmisten parissa?
Oletko oikeasti niin tyhmä että et tajua, että sinä tarvit kotirauan piirissä luvan kuvaamiseen ja vanhemmilta luvan alaikäisen kuvan julkaisemiseen?
Asia EI OLE niin päin että julkaisua tai kuvaamista pitäisi jonku olla aktiivisesti kieltämässä.
Kaikkea vituna paskaa täälllä maailmassa elääkin.
[quote author="Vierailija" time="13.04.2014 klo 18:05"][quote author="Vierailija" time="13.04.2014 klo 18:03"]
[/quote]
Salakatselu onkin eri asia kuin kuvan ottaminen kameralla (henkilö voi kieltäytyä). Ja jos kameroista on tiedotettu, se ei ole enää salakatselua, vaan kameroilla saa kuvata.
[/quote]
et saa kuvata jos henkilö ei anna lupaa ja et varsinkaan julkaista netissä ilman lupaa
Miksi ette vaan tajua että 1. Asunto ei ole julkinen paikka 2. Lapsien kuvien julkaisemiseen netissä tarvitaan lupa vanhemmilta 3. Mikään laki ei anna lupaa tehdä lapsiin kohdistuvia rikoksia sen perusteella että lapsen vanhempi ei ole mukana kieltämässä asiaa koko ajan.
[quote author="Vierailija" time="13.04.2014 klo 18:05"]
[quote author="Vierailija" time="13.04.2014 klo 18:03"]
[/quote]
[/quote]Jos kuvan otettu ikkunasta pihalle, se on salakatselua. Jos kuva on otettu ovesta luvatta, sen julkaiseminen on yksityiseen suojan loukkaus. Vaikka miten päin kääntää, niin aina se rapsahtaa laittomaksi.
et saa kuvata jos henkilö ei anna lupaa ja et varsinkaan julkaista netissä ilman lupaa
En puhunut julkaisemisesta, vaan kuvaamisesta. Julkisella paikalla ei ainakaan tarvitse kysyä lupaa pelkkään kuvaamiseen.
[quote author="Vierailija" time="13.04.2014 klo 18:00"]
kyllä sen asunnon omistajalta tulee olla lupa saako kyseisessä asunnossa valokuvata ja kyllä erikseen tulee sitten kysyä jokaiselta kuvattavaltakin lupa. Se ei ole potaskaa että kun valokuvaajan kohdalla kyse on tekijänoikeuksista ja samalla yksityisyydenlaista että kaikesta tulee kysyä lupa. Ja sekään ei ole potaskaa että itse noudatan niitä lakeja
[/quote]Älä nyt jaksa jatkaa paskan jauhamista asiasta jonka perustelet ihan väärin. Asunnon omistajalla ei ole mitään oikeutta luvata mitään kuvaamista, kuvauslupa toisen kotiin pitää kysyä siltä joka siellä asuu. Tajutatko eron? Vuokraisäntä ei asunnon omistajan voi antaa lupaa kuvata vuokralaisen kotona vaikka kuinka omistaa sen asunnon.
Jos lapsia on kuvattu julkisella paikalla, niin netissä saa julkaista kuvan ilman kenenkään lupaa.
[quote author="Vierailija" time="13.04.2014 klo 18:14"]
[quote author="Vierailija" time="13.04.2014 klo 18:00"]
[/quote]Älä nyt jaksa jatkaa paskan jauhamista asiasta jonka perustelet ihan väärin. Asunnon omistajalla ei ole mitään oikeutta luvata mitään kuvaamista, kuvauslupa toisen kotiin pitää kysyä siltä joka siellä asuu. Tajutatko eron? Vuokraisäntä ei asunnon omistajan voi antaa lupaa kuvata vuokralaisen kotona vaikka kuinka omistaa sen asunnon.
[/quote]
Eikä kieltää.
Voi teitä vainoharhaisia herkkähipiöitä! Ja nytkö sitten luulette, että pedofiilit runkkaavat koneillaan näitä päsiäisnoitia katsellen?
Jos nuori julkaisee you tube videon koulukaveristaan, jossa ei ole mitään arkaluontoista tai kiusaavaa, niin ei kai siitäkään syytettä voi nostaa? Ainahan nuo tapaukset ovat vain sellaisia, joissa on kiusattu.
[quote author="Vierailija" time="13.04.2014 klo 18:14"][quote author="Vierailija" time="13.04.2014 klo 18:00"]
[/quote]
tajuatko itse että jos otat vaikka kuvan itsestäsi jossa asunto näkyy taustalla Se on rikos. Sinä et omista asuntoa. Jos esim vuokran antajasi ei halua asunnostaan kuvia nettiin ja sinä niitä laitat niin Se vaan on rikos.
Miettikää nyt miten paljon lehdissä ja televisiossa on jo uutiskuvissa kuvia lapsista monenlaisissa askareissa. Koulun pihalla leikkimässä, torilla vanhempiensa kanssa, joulurauhan julistuksessa, uimarannoilla jne jne. Ei yleensä käydä kysymässä kymmeniltä ihmisiltä lupaa ennen julkaisua, eikä tarvitsekaan (ihmiset tulevat ja menevät) vaikka henkilöitä olisi selkeästi tunnistettavissa. Ei tässä erotella lapsia. Henkilöä mahdollisesti loukkaavat kuvat ovat asia erikseen. Normielämä normaalilla julkisella paikalla ei sitä ole.