Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

fb-kaveri julkaisi seinällään heillä käyneiden tuntemattomien virpojien kuvat.

Vierailija
13.04.2014 |

Miten voi olla niin tollo? En minä ainakaan haluisi lasteni virpomiskuvia kenenkään faceen.

Kommentit (176)

Vierailija
21/176 |
13.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.04.2014 klo 17:25"]

Kyllä omistusasunnossa saa ottaa kuvia ihmisistä jotka antavat siihen luvan. Alaikäisen kuvaamiseen tarvitaan kuitenkin vanhemman lupa ! Lueppas Googlesta vaikka. Joo kyllähän meistä jotkut rikkovat varmasti jotenkin tuota tekijänoikeuslakia mutta niin Se vain on että vuokra asunnossakin tulisi pyytää lupa asunnon omistajalta saako kuvia ottaa. Jotkut lait on tyhmiä mutta ne on lakeja ja jokainen itse vastaa siitä kuinka niitä noudattaa vai noudattaako lainkaan

[/quote]Ei tässä ole mitään tekemistä tekijänoikeuspykälillä. Vanhemmilla ei ole tekijänoikeutta lapsiinsa, vaikka ovatkin ne tehneet.

Kyseessä on yksityisyyden suoja. Kodissa ja pihalla ollaan yksityisyyden suojassa, vaikka kyse olisi idiootin FB kaverin kodista, niin hän ei saa luvattta julkaista kotonaan kuvaamien vieraiden kuvia. Alaikäisten kyseessä ollen lupa kuvan julkaisusta tulee pyytää vanhemmpilta.

Kyseessä on rikos, josta maksimirangaistus on vuosi vankeutta, eli ei ihan pikkumoka. Nyt hopi hopi poistamaan laittomat julkaisut.

Vierailija
22/176 |
13.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.04.2014 klo 17:35"]

Saanko kotonani ottaa kuvia/videokuvaa ihmisestä ilman lupaa, ja laittaa sen nettiin?

[/quote]Et saa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/176 |
13.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kovastipa nyt mammat vaatii kuvauslupia kun itse ovat laittaneet lapsensa ilman valvontaa tuntemattomien namutätien ja setien oville;-D kannataisiko vanhempien olla itse mukana?

[/quote]Laita minihame päälle niin raiskaan sinut, eikö se ole vähän niin kun lupa?

Vierailija
24/176 |
13.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Tunnistettavien kuvien julkaiseminen muista ihmisistä ilman näiden tai näiden huoltajien lupaa on kiellettyä."

Lainkohta?

Vierailija
25/176 |
13.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.04.2014 klo 17:39"][quote author="Vierailija" time="13.04.2014 klo 17:25"]

Kyllä omistusasunnossa saa ottaa kuvia ihmisistä jotka antavat siihen luvan. Alaikäisen kuvaamiseen tarvitaan kuitenkin vanhemman lupa ! Lueppas Googlesta vaikka. Joo kyllähän meistä jotkut rikkovat varmasti jotenkin tuota tekijänoikeuslakia mutta niin Se vain on että vuokra asunnossakin tulisi pyytää lupa asunnon omistajalta saako kuvia ottaa. Jotkut lait on tyhmiä mutta ne on lakeja ja jokainen itse vastaa siitä kuinka niitä noudattaa vai noudattaako lainkaan

[/quote]Ei tässä ole mitään tekemistä tekijänoikeuspykälillä. Vanhemmilla ei ole tekijänoikeutta lapsiinsa, vaikka ovatkin ne tehneet.

Kyseessä on yksityisyyden suoja. Kodissa ja pihalla ollaan yksityisyyden suojassa, vaikka kyse olisi idiootin FB kaverin kodista, niin hän ei saa luvattta julkaista kotonaan kuvaamien vieraiden kuvia. Alaikäisten kyseessä ollen lupa kuvan julkaisusta tulee pyytää vanhemmpilta.

Kyseessä on rikos, josta maksimirangaistus on vuosi vankeutta, eli ei ihan pikkumoka. Nyt hopi hopi poistamaan laittomat julkaisut.

[/quote]

niin juurihan sitä olen yrittänyt toitottaa että lapsista ei saa ottaa kuvia ilman vanhemmat lupaa. Meillä nuo käsiteltiin tekijänoikeuslaki tunnilla. (olen siis media-assari) ja sanoinkin että jotkut eivät noudata näitä lakeja mutta minun niitä tulee noudattaa ensinnäkin jo ammatini takia ja muutenkin. Ihmiset opetelkaa luetunymmärtäminen ennen ku keuhkootte

Vierailija
26/176 |
13.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kovastipa nyt mammat vaatii kuvauslupia kun itse ovat laittaneet lapsensa ilman valvontaa tuntemattomien namutätien ja setien oville;-D kannataisiko vanhempien olla itse mukana?

[/quote]Olen aika huolestunut tästä amerikkalaisen idiotismin tulosta Suomeen. Te ette ota vastuuta tekemistänne rikoksista, vaan mielestänne syyllinen on uhri, joka mahdollisti tekemänne rikoksen.

ap:n kertoma kuvien julkaiseminen on yksityiseen suoajan perusteella laitonta. Kotirauha ei koske pelkästään omaa koti, vaan kaikkia koteja.

Vierailija
27/176 |
13.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edelleen ettikää ne lait itse niin opitte ne samalla. Teidänhän ongelma Se on jos ette lakeja tunne.

Vierailija
28/176 |
13.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.04.2014 klo 17:45"][quote author="Vierailija" time="13.04.2014 klo 17:35"]

[/quote]Olen aika huolestunut tästä amerikkalaisen idiotismin tulosta Suomeen. Te ette ota vastuuta tekemistänne rikoksista, vaan mielestänne syyllinen on uhri, joka mahdollisti tekemänne rikoksen.

ap:n kertoma kuvien julkaiseminen on yksityiseen suoajan perusteella laitonta. Kotirauha ei koske pelkästään omaa koti, vaan kaikkia koteja.

[/quote]

juuri näin ja vielä kun oli kyse alaikäisistä lapsista joista tuskin oli vanhempien lupaa julkaista kuvia netissä

Vierailija
29/176 |
13.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan meillä sama kaveri..

Vierailija
30/176 |
13.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.04.2014 klo 17:15"]

[quote author="Vierailija" time="13.04.2014 klo 17:10"]

Lasten kuvien jakaminen netissä (kuvia joissa lapsi voidaan tunnistaa) ilman vanhemman lupaa on kielletty tekijän oikeus laissa. Eli toivottavasti kaverillasi oli vanhempien lupa julkaista kuvansa!

[/quote]

Miksi ihmeessä kenenkään lapsi olisi tuntemattomien aikuisten kotona! Eli kyllä minä ainakin laitoin omalle sivulle kuvia virpojista miettimättä muuta kuin sitä, että vanhempansa ei kovin paljoa taida lapsiaan perään katsoa.

[/quote]Oletko myös sitä mieltä että minihame oikeuttaa raiskaamaan?

VITTU TE OLETTE SAIRAITA!!!!!!!!!!!!!!!

[/quote]

En ole sitä mieltä, että minihame oikeuttaa raiskaamaan, mutta olen sitä mieltä, että täysi-ikäinen ei tarvitse vanhempiensa lupaa minihameelle. Lapsella sen sijaan mielestäni pitää olla vanhempien lupa mennä vieraisiin koteihin kerjuulle, joten jos lapselle sillä reissulla tapahtuu jotain epämukavaa (saa suklaamunan sijaan halvan karkin, tulee valokuvatuksi, joku kieltäytyy virpomisesta jne.) niin kysymys on enemmänkin siitä, miksi vanhemmat eivät ole paikalla lasta kuvattaessa, jotta voivat kieltää kuvan julkaisemisen.

Vierailija
31/176 |
13.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.04.2014 klo 17:31"]

[quote author="Vierailija" time="13.04.2014 klo 17:12"]

Julkisella paikalla otettuja kuvia saa julkaista. Haluan kyllä lainkohdan jos näin ei ole lasten kohdalla.

[/quote]Kaverin koti ei liene julkinen paikka?

[/quote]

Entä ovella? Se ei ole sisätiloissa olevaa. Saako kerrostalon pihalla kuvata?

Vierailija
32/176 |
13.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.04.2014 klo 17:48"][quote author="Vierailija" time="13.04.2014 klo 17:35"]

[quote author="Vierailija" time="13.04.2014 klo 17:15"]

[quote author="Vierailija" time="13.04.2014 klo 17:10"]

Lasten kuvien jakaminen netissä (kuvia joissa lapsi voidaan tunnistaa) ilman vanhemman lupaa on kielletty tekijän oikeus laissa. Eli toivottavasti kaverillasi oli vanhempien lupa julkaista kuvansa!

[/quote]

Miksi ihmeessä kenenkään lapsi olisi tuntemattomien aikuisten kotona! Eli kyllä minä ainakin laitoin omalle sivulle kuvia virpojista miettimättä muuta kuin sitä, että vanhempansa ei kovin paljoa taida lapsiaan perään katsoa.

[/quote]Oletko myös sitä mieltä että minihame oikeuttaa raiskaamaan?

VITTU TE OLETTE SAIRAITA!!!!!!!!!!!!!!!

[/quote]

En ole sitä mieltä, että minihame oikeuttaa raiskaamaan, mutta olen sitä mieltä, että täysi-ikäinen ei tarvitse vanhempiensa lupaa minihameelle. Lapsella sen sijaan mielestäni pitää olla vanhempien lupa mennä vieraisiin koteihin kerjuulle, joten jos lapselle sillä reissulla tapahtuu jotain epämukavaa (saa suklaamunan sijaan halvan karkin, tulee valokuvatuksi, joku kieltäytyy virpomisesta jne.) niin kysymys on enemmänkin siitä, miksi vanhemmat eivät ole paikalla lasta kuvattaessa, jotta voivat kieltää kuvan julkaisemisen.

[/quote]

ei oikeuta siltikään noihin tekoihin vaikka lapsi menisi vanhemman luvalla toisen kotiin. No nauti sinä sakoista jos noin teet ja jäät kiinni

Vierailija
33/176 |
13.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.04.2014 klo 17:42"]

"Tunnistettavien kuvien julkaiseminen muista ihmisistä ilman näiden tai näiden huoltajien lupaa on kiellettyä."

Lainkohta?

[/quote]Lait pitäisi päivittää 2010 luvulle. Lait on laadittu aikana, jolloin on ajateltu lähinnä lehdissä julkaistavia ammattikuvaajien ottamia kuvia. Laki on jopa vähän rankka tähän nykypäivän somekuvaamiseen ja somejulkaisuun.

Mutta kyllä se niin on että kotona kuvattua materiaalia ei saa luvatta julkaista.

http://www.mediakasvatus.fi/artikkelit/kuvauslupa

http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1999/19990523

Vierailija
34/176 |
13.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.04.2014 klo 17:49"][quote author="Vierailija" time="13.04.2014 klo 17:31"]

[quote author="Vierailija" time="13.04.2014 klo 17:12"]

Julkisella paikalla otettuja kuvia saa julkaista. Haluan kyllä lainkohdan jos näin ei ole lasten kohdalla.

[/quote]Kaverin koti ei liene julkinen paikka?

[/quote]

Entä ovella? Se ei ole sisätiloissa olevaa. Saako kerrostalon pihalla kuvata?

[/quote]

kotiovi ei ole julkinen paikka eikä myöskään kerrostalon piha. Omistatko kyseisen kerrostalo. ? Silloin saat kuvata

Vierailija
35/176 |
13.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos nimiä ei ole ja on julkisella paikalla kuvattu niin ei voi olla mitään ongelmaa. Mielestäni vieraan ihmisen ilmestyminen kotiovelleni ei suojele sen henkilön yksityisyydensuojaa vaikka olisi lapsi ja muutenkin olen sitä mieltä, että ihan sama  vaikka ne kuvat ois missä.

Vierailija
36/176 |
13.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.04.2014 klo 17:44"]

[quote author="Vierailija" time="13.04.2014 klo 17:39"][quote author="Vierailija" time="13.04.2014 klo 17:25"]

[/quote]

niin juurihan sitä olen yrittänyt toitottaa että lapsista ei saa ottaa kuvia ilman vanhemmat lupaa. Meillä nuo käsiteltiin tekijänoikeuslaki tunnilla. (olen siis media-assari) ja sanoinkin että jotkut eivät noudata näitä lakeja mutta minun niitä tulee noudattaa ensinnäkin jo ammatini takia ja muutenkin. Ihmiset opetelkaa luetunymmärtäminen ennen ku keuhkootte

[/quote]Joo, mutta pistit liikaa potaskaa sekaan tekiänoikeuksista ja vuokranantajista ja muusta...

Vierailija
37/176 |
13.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerrostalon omistajuus ei vaikuta sen pihan julkisuuden luonteeseen. Eli se on julkinen / yksityinen (kumpi sitten onkaan totuus) tila omistipa sen kuka tahansa

Vierailija
38/176 |
13.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.04.2014 klo 17:46"]

Edelleen ettikää ne lait itse niin opitte ne samalla. Teidänhän ongelma Se on jos ette lakeja tunne.

[/quote]Avan. Jokainen vastaa itse omasta tiettämättömyydestään ja tyhmyydestään. Ensin tehdään typeryyksiä ja sitten itketään joku kertoo että oli tyhmästi tehty.

Vierailija
39/176 |
13.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.04.2014 klo 17:53"]Jos nimiä ei ole ja on julkisella paikalla kuvattu niin ei voi olla mitään ongelmaa. Mielestäni vieraan ihmisen ilmestyminen kotiovelleni ei suojele sen henkilön yksityisyydensuojaa vaikka olisi lapsi ja muutenkin olen sitä mieltä, että ihan sama  vaikka ne kuvat ois missä.

[/quote]

edelleen ihmisen koti ei ole julkinen paikka. Sinä et saa ottaa lapsista kuvia ilman vanhempien lupaa koita nyt Se jo käsittää. Turha sitten itkeä jos saatkin sakot kun vanhemmat löytävät tuon kuvan netistä ja eivät ole antaneet sinulle lupaa julkaista sitä kuvaa.

Vierailija
40/176 |
13.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.04.2014 klo 17:56"]

[quote author="Vierailija" time="13.04.2014 klo 17:46"]

[/quote]Avan. Jokainen vastaa itse omasta tiettämättömyydestään ja tyhmyydestään. Ensin tehdään typeryyksiä ja sitten itketään joku kertoo että oli tyhmästi tehty.

[/quote]

Kuten tää sun kommenttis...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi kaksi