Laitoin oveen lapun - Ei virpojia! kiitos!-
Eikös ookkin ihan sopivaa toimintaa laittaa suoraan lappu ovelle?
Meillä on allergista porukkaa eikä voida pitää minkään sortin oksia sisällä, ni miksi pitäisi maksaa oksista mitkä nakkaa pihalle?
Kommentit (159)
5- vuotias osaa jo lukea :0 Itse opin sen vasta toisella luokalla :D
[quote author="Vierailija" time="13.04.2014 klo 18:51"]
Te "jalot" yksilöt, jotka ette oksia kaipaa kaikilta, vaan annatte kaikille lapsille palkan, teette todellisuudessa karhunpalveluksen näille ipanoille. Minusta oksat toki ovat kauniita, (paitsi nykyään ei monikaan jaksa edes vaivautua koristelemaan niitä), mutta en minä niitä "ahnehdi" hulluuttani tai huvikseni. Lapsille pitäisi nimenomaan opettaa, että virpominen ei ole karkin/rahankerjäämispäivä, vaan ideana on ilahduttaa ihmisiä toivotuksin ja kauniilla oksalla ja saada siitä sitten se palkka. Eihän töissäkään palkkaa saa koko perhe, vaan se joka niitä töitä paiskii. Ja mites se loru menikään: vitsa sulle, palkka mulle. Ei: VITSA (yksikössä) sulle, palkka meille.
Viime vuonna tutut naapurin pennut törmäsivät meihin, kun olimme tulossa kotiin reissusta ja kehuivat paljon karkkia ovat saaneet ja kuulemma antoivat vain yhden oksan, jotta saisivat enemmän karkkia ja samaan hengenvetoon sanoivat tulevansa nyt meille virpomaan. Kerroin neitokaisille, että voivat toki tulla virpomaan, mutta aina pitäisi ensin kysyä lupa ja meillä palkan saa se, joka antaa oksan sekä virpoo. Nätisti tytöt sitten virpovat yhdessä ja molemmat antoivat oksat ja saivat kunnon palkat. Eivät tytöt kyllä olleet juuri laittautuneet ja oksat olivat todella kehnoja, anteeksi vain (juuri sellaisia tynkiä, jossa yksi sulka/kreppinaru vaikka ikää oli tytöillä 7-8v), mutta en viitsinyt siitä enää saarnata. Olin iloinen, että ainakin yksi oppi meni perille - en tiedä jäikö se sitten päähän, mutta tytöt iloisia kuin saivat palkan ja kun kiitimme oksista ja toivotimme hyvää pääsiäistä.
[/quote]
Joo, kyllähän sitä todellakin pitää vieraiden ihmisten alkaa yhtenä päivänä vuodesta opettamaan ja kasvattamaan muiden lapsia. Kyllä ne ihan varmasti oppii siitä kaiken työnteosta. Kun vaatii niiltä niitä oksia sinne omaan maljakkoonsa vaikka ei oikeasti edes tarvi niitä, vaatii vain vaatimisen ilosta. Mitä jos keskittyisit niiden omien lastensi kasvattamiseen, siitä taitaa olla enemmän hyötyä kuin kasvattaa virpojia sen parin minuutin ajan ovella.
Mutta kai sen ahneutensa voi noinkin selittää, että oikeastihan tässä ollaan pyyteettömästi opettamassa lapsille työnteon merkitystä. Voisin kyllä väittää, että useimmat niistä oppii sen veroja maksaessaan ihan itsekin. Ne loput tuskin oppii vaikka me kaikki niitä muilutettaisiin palmusunnuntaisin.
Ei ihan heti uskoisi, että pääsiainen on kristillinen juhla. Kovaa on meno nykyisin.
Mikäs sen paremmin suomalaista yhteisöllisyyttä kasvattaisi, kun kieltolaput ovessa.
Inä en ole vuosiin avannut ovea virpojille. Yhtenä vuonna tein poikkeuksen ja pidin oven vieressä kulhoa jossa oli karkkia. Ojensin siitä virpojille (kolme isoa tyytöä), jotka kauhoi karkkeja kaksin käsin ja pyysi vielä rahaa lisäksi. Enpä antanut, enkä toista kertaa avannut ovea. Miksi? En tunne näitä lapsia, ei mekään lapsena käyty kuin tuttujen ovien takana. Muualle jos oltaisiin menty niin selkään olisi tullut.
[quote author="Vierailija" time="13.04.2014 klo 09:42"]
Mun on vaikea käsittää, mikä niissä virpojissa vituttaa.
[/quote]
No minäpä nyt vastaan, mikä se on se jokin, mikä niissä virpojissa kyr***tää ja suorastaan vit**taa: Tässä terveiset meiltä:
Laitoinhan minäkin, kohtelias ja fiksukin kun oletin olevani, oveeni viestin, joka kertoi tulijoille näin: "Hei virpojat! Meillä ei ole tänään kotona ketään muuta kuin koira, joka ärsyyntyy ja riehaantuu ovikellon soitosta, joten valitettavasti emme voi teitä vastaanottaa! Hyvää pääsiäistä!
TULOS: Valtava lauma kakaria kävi mutaman minuutin välein suorastaan hakkaamassa ovikelloa!
Jaa, että mistäköhän tämän tiesimme? Ehkäpä siitä, että olimme kotona. Meidän ainoa "rikos" oli siis se, että emme halunneet kenenkään tulevan ovellemme "tämän nykyajan ihmeellisen laillistetun kerjuutavan" mukaisesti.
Ja sama homma on toistunut useamman kerran, ja eri osoitteissa, mistä voi päätellä, että ei ole kyse yhdestä tai kahdesta kakarasta!!!!!!!!!!!!!!
Jos joku tunnisti omat kasvatustapansa ja kusipäiset mulk****sa tästä: HAISTAKAA VHIDDY!
[quote author="Vierailija" time="13.04.2014 klo 20:18"]
[quote author="Vierailija" time="13.04.2014 klo 14:51"]
[quote author="Vierailija" time="13.04.2014 klo 14:13"]
[quote author="Vierailija" time="13.04.2014 klo 13:58"]
Täällä on nyt haukuttu av-mammoja ihan urakalla ja mun on nyt pakko vättää vähän vastaan. Mä olen av-mamma jo reilun 10v. kokemuksella. Niin ehta kuin vaan olla ja voi, läpi on käyty kaikki palstamammuutteen vaaditut keskustelut ja väittelyt.
Ja silti mä odotan joka palmusunnuntai virpojia ihan innolla. Mulla on palkat varattuna kulhoon jo ysiltä ja alan odottaa koska ovikello soi. Minusta ne virpojat on ihania ja mielelläni annan palkkiot. Mä en edes halua kuin yhden oksan, vaikka virpojia olis isompikin sakki. Ja kaikki saa saman palkkion, vaikka joku ei edes sitä lorua uskaltais sanoa. Eikä sen oksankaan tarvi olla hienosti koristeltu, eikä pukeutumisen täydellistä. Riittää että tulee ovelle ja parhaansa mukaan virpoo. Se tuo mulle hyvän mielen ja mielelläni siitä annan pienen palkkion ja toivotan virpojille hyvää pääsiäistä. Palmusunnuntaista ja virpojista alkaa pääsiäisviikko ja saan kauniita ja värikkäitä oksia maljakkoon.
Ei me kaikki av-mammat siis virpojia vihata :)
Se mikä minua hieman huvittaa on se, että kun kyse on suvivirrestä niin huudetaan suureen ääneen kuinka perinteitä on pakko noudattaa, ihan kaikkien, vaikkei haluaiskaan. Mutta sitten tämä virpomisperinne pitäis monen mielestä hävittää kokonaan. Miksi, eikö sekin ole osa suomalaisuutta ja eikö sen jatkuminen ole hienoa?
[/quote]
Voihan perinteitä kunnioittaa vaikka kuinka suurella riemulla, mutta lienee selvää, että yleensäkin nämä kyseiset asiat taitanevat olla hyvinkin henkilökohtaisia? Siis OMIA valintoja!? Miten joku voi raivota täällä, kun naapuri ei halua virvontaa? Melkein sama asia, kuin itse menisit tohkeissas kaupittelemaan jotain tupperwarea yms. tai että pölynimurikauppias alkais raivota ovella, jos et päästä sisään....
[/quote]
En mä raivoa, ihmettelen vaan että miksi yhtä perinnettä on kaikkien PAKKO noudattaa mutta sitten toista taas ei? Jos sä saat pitää oven kiinni ja olla osallistumatta virpomisperinteeseen niin miksei muutkin saa valita osallistuvatko suvivirren laulamiseen? Virpojia en vertais pölyimurikauppiaisiin tai tupperwaremyyjiin, kyse on ihan muusta. Eihän suvivirrenkään laulamien kuulemma ole uskonnonharjoittamista vaikka siinä Jumalasta laulellaankin. Siten virpominenkaan ei ole kerjäämistä eikä kauppaa. Se on perinne, jota jokaisen suomalaisen tulisi kunnioittaa ja noudattaa. Ihan kuten suvivirren laualminenkin on perinne ja sitä pitää noudattaa, halusi tai ei. Sillä kyllähän kunnon suomalainen perinteitä noudattaa, eikö vaan?
[/quote]
Turha on alkaa määritellä perinteitä ja suomalaisuutta, kun yhteistä säveltä asiaan ei taatusti löydy. Jos nyt vaan päätetään yhdessä niin, että on ihan jokaisen oma asia, haluaako virpomista ovelleen, vai ei. Virpoja tekee omasta mielestään hyvää, eli ilahduttaa esim. vanhuksia tm vastaavaa, mutta kun on mieltä niin monta, kuin miestäkin, voi virpoja aivan hyvin ja ystävällisessä hengessä ohittaa virpomiskielteisen ja laputetun oven, eikö vaan? Kotona voi lasta tällaiseen pettymykseen ohjeistaa ja huolehtia siitä, että muistetaan noudattaa hyviä käytöstapoja. Itse en ainakaan huutele solvauksia tai kiroile kenellekään, vaan juuri tuon pienen tiedotteen kautta esitän toiveeni, ja lopussa seisoo isoin kirjaimin "Kiitos". Fiksu toimii pyynnön mukaisesti, eikö vaan?
[/quote]
Ei päätetä, jos kouluissa on pakko laulella suvivirttä perinteen nimissä niin silloin mammat avaa ovet myös virpojille. Ei se nyt niin mene täällä Suomessa että jokaisella olis joku oikeus valita perinteensä ja tapansa. Ei vaan kaikki noudattaa suomalaisia perinteitä ja virpominen on tasan tarkkaan sellainen. Perinne velvoittaa. Ens pääsiäisenä sitten ovet auki ja ilolla otatte vastaan virpojat. Tai lopetatte niiden omien perinteidenne pakkotuputtamisen suvivirren ja aamunavausten muodossa.
[quote author="Vierailija" time="13.04.2014 klo 10:26"]Meillä ovikello on sivelty siirapilla.[/quote]
Minä kytkin sähköt ovikelloon. Oi niitä tuskanhuutoja :)
Ihan ymmärrettävää laittaa lappu, kun on noin paha allergia.
Miettikää jos kakaranne joutuvat pedofiilin ovelle xD kyllä se on menoa sitten
Tämä yleinen negis asenne virpojia kohtaan on erinomainen esimerkki suomalaisten kammosta kaikkeen ylimääräiseen kanssakäyntiin. Varsinkin kun kyseessä on pienelle noitalapselle hauska ja iloinen, ja varmasti odotettu pääsiäisen kohokohta.
Tein juuri virallisen päätöksen lähteä Kanadaan. Siellä naapuritkin auttavat toinen toistaan. Voitteko kuvitella?
Meilläkin naapurit auttavat toinen toisiaan, ihan täällä Suomessa. Eivät vissiin ole av-mammoja :)
[quote author="Vierailija" time="13.04.2014 klo 09:18"]
Eikös ookkin ihan sopivaa toimintaa laittaa suoraan lappu ovelle?
Meillä on allergista porukkaa eikä voida pitää minkään sortin oksia sisällä, ni miksi pitäisi maksaa oksista mitkä nakkaa pihalle?
[/quote]
RASISTISIKA! Teen lastensuojeluilmoituksen.
t. naapuri
Ja alapeukuttajamulkerolle erityishaistattelut! -48-
[quote author="Vierailija" time="13.04.2014 klo 10:48"]
[quote author="Vierailija" time="13.04.2014 klo 10:44"]
Kirjoittaja joka naureskelit tuolle, etten allergian takia maksa virpojien oksia kun ei voi niitä sisällä pitää, onko sinusta myös huvittavaa jos saisin itse tai lapseni pahan allergisen reaktion?
ap
[/quote]
Jos aikuinen ihminen ei pysty sanoman "ei kiitos" ja ojentamaan pienelle trullille yhtä karamellia siitä huolimatta että ei saa materiaalista palkkaa siitä itselleen niin kyseessä on kieltämättä naurettavan ahne paskiainen, jonka ei todellakaan tulisi lisääntyä saati kasvattaa lapsia!
[/quote]
Trullille ei riitä karkki, ei alle 1 e maksava pääsiäismuna vaan käsi on ojossa (itseasiassa monta kättä, koska porukalla tulevat) ja kelpaa vain noin 2e maksavan pääsiäismuna jokaiselle!
[quote author="Vierailija" time="13.04.2014 klo 11:54"]Ja alapeukuttajamulkerolle erityishaistattelut! -48-
[/quote]
Tunge pää paskaas hullu
Asun kerrostalossa, täällä ei kukaan käy. Jos käy niin enpä ole varautunut karkkeihin:(
tulis toi emäntä kotiin ja antais mun virpoa... ;)
no johan on... Monet lapset tekevät vitsoja innoissaan ja odottavat virpomista pitkään. Pukeutuvat ja rohkaisevat mielensä oville mennessään. Eikö Suomessa voi olla vähän karnevaalimeininkiäkin? Asuja voi tosiaan laittaa jonkun kieltomerkin oveen, olla avaamatta tai avata ja sanoa ettei saa virpoa. Mikä tästä nyt tekee niin ylivoimaisen vaikeaa? Pakkoko on aina kiroilla ja ottaa niin vaikea asenne? Tuleeko se vaikea asenne siitä, että on vaikea ottaa vastuu toimistaan ja sanoa ei kiitos ilman tunnontuskia? (Ja tiedoksi vielä, että meillä ei ole lapsia jotka kävisi virpomassa).
[quote author="Vierailija" time="13.04.2014 klo 19:08"]
Hyi helvetti millaista porukkaa! Enpä olisi ikinä uskonut, että niin moni suomalainen (nainen) on sitä mieltä, että pienet lapset eivät ole tervetulleita. Onhan se hei nyt niin kauheeeeeeeeeen raskasta ostaa yksi karkkipussi josta jaella pari karkkia lapsille. Ja sekin on niin hirveeeeeeeeeeen raskasta kävellä avaamaan ovi. Koska teillähän on näin sunnuntaisin varmasti paljon parempaa tekemistä mm. löhötä sohvalla ja katsoa telkkaria.
Hävetkää.
[/quote]
Häpeä itse, jos kuvittelet, että yövuorossa ollut ihminen nousee ansaitulta levoltaan riemusta kiljuen avaamaan ovea monelle virpomis(=kerjäämis)porukalle. Kannattaisi todellakin kysellä ennakkoon ja varmistaa, minne on tervetullut ja minne ei esimerkiksi juuri edellisyön työvalvomisen vuoksi. Tai kaikki eivät vain muuten halua kakaroita ovensa taakse. Tämän päivän Hesarissa oli kirjoitus mielipidepalstalla siitä, kuinka kirjoittaja oli lopettanut oven avaamisen virpojille. Namit ja hedelmät eivät olleet kelvanneet ja piti olla rahaa, mallina oli viitosen seteli. Että enää eivät kelvanneet edes pikkukolikot, riihikuivia seteleitä niiden piti olla. Että silleen. Seuraavaksi mallina on kai jo viisikymppinen.