Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Luottokortit

Vierailija
13.04.2014 |

Täällä taas moni kehuu kuinka pärjää ilman luotokorttia. Ja väittää matkustavansa sinne ja tänne ja tekevänsä sitä ja tätä.

Totuus kuitenkin on, että paljon missään et ilman luottokorttia pärjää nykypäivänä ja nämä jotka muuta väittää ei missään kotimarkettia kauempna käy.

Ja sitäpaitsi on ihan järjen köyhyyttä maksella matkoja käteisellä (nämä pakettimatkat jotka maksetaan kaikkinensa kotimaassa) tai muutakaan isompaa. Hyvä esimerkki oli tämä kun eräs matkatoimisto meni konkkaan jokin aika sitten. Luottokortilla maksaneet sai rahansa takaisin, käteisellä maksaneet menetti kaiken.

Itse en todellakaan tulisi toimeen ilman luottokortteja. Lennot, hotellit, autonvuokraus, ulkomaiset ostokset netin kautta jne. Kaikki jäis tekemättä.

Kommentit (127)

Vierailija
61/127 |
13.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.04.2014 klo 09:57"]

[quote author="Vierailija" time="13.04.2014 klo 09:43"]

Me matkustetaan 1-2 kertaa vuodessa ja en omista luottokorttia.

[/quote]Ette te kortittomat anakaan työn vuoksi joudu matkustamaan, jos pärjäätte ilman luottokortteja. Itse olen matkustanut tänä vuonna viisi kertaa eu:n ulkopuolelle ja kokisin että luottokotittomuus olisi veren kaivamista omasta nenästä.

[/quote]

No esim. ainakaan minä en matkustele työn vuoksi. Meillä kaukaisimmat projektit ovat 100 km päässä ja harvoin olen paikan päällä, vaikka niihin aina jotain suunnittelua teenkin - esimies hoitaa kontaktit. On paljon korkeakoulutettuja ihmisiä, jotka eivät tee työmatkoja koskaan mihinkään oman kaupungin ulkopuolelle. 

Vierailija
62/127 |
13.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.04.2014 klo 09:57"]

Ette te kortittomat anakaan työn vuoksi joudu matkustamaan, jos pärjäätte ilman luottokortteja. Itse olen matkustanut tänä vuonna viisi kertaa eu:n ulkopuolelle ja kokisin että luottokotittomuus olisi veren kaivamista omasta nenästä.

[/quote]

Matkusta paljonkin työssäni, mutta siinä en tarvitse omaa luottokorttia vaan minulla on firman luottokortti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/127 |
13.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.04.2014 klo 09:55"]

[quote author="Vierailija" time="13.04.2014 klo 09:49"]

6000€:n luottoraja Visalla tarkoittaa kylläkin, että henkilön tulot ovat vähintään 4000€/kk luokkaa.[/quote]

Ei pidä paikkaansa, minulla on Visassa 6000€ luotto ja viime vuonna tienasin 32 tuhatta.

[/quote]

No siinä tapauksessa olet ongelmitta pitänyt luottokorttia jo pidempään. Monilla pankeilla on sääntö maksimiluottorajalla 1.5 kertaa kuukausitulot. Esim. opiskelijat saavat luottokortin enintään 1000€:n luottorajalla. Omassa Visassani raja on 800€, tulot kortinhakuhetkellä oli n. 2000€ kuussa, eikä ainakaan yli tonnin luottorajalla olisi myönnetty. Tosin olen aika nuori, mikä voi vaikuttaa asiaan.

Vierailija
64/127 |
13.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ostanut lentoja ja varannut hotelleja vain Visa Electronilla. On onnistunut.

Harkitsen kyllä S-Pankin luottokorttia. Onko kellään kokemuksia siitä?

Vierailija
65/127 |
13.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tosiasiassa minäkin - olen siis sen toisen aloituksen tekijä ja auton ostaja - harkitsen S-pankin luottokorttia. Nyt minulla on siihen vain etukortti ja olen ajatellut vaihtaa. Kun tarkemmin ajattelen, kerran on tullut vastaan tilanne, että olisin tarvinnut luottokorttia kun olin vahingossa ylittänyt tilini ihan pienellä summalla unohdettuani yhden ajastetun ison laskun. Sen ainoan kerran. Minulla oli aiemmin käyttötilissä luottoraja, mutta poistin sen turhana, koska siitä meni maksua. 

Mutta jos kortin tosiaa saa ilman lisämaksuja, voin harkita. Sitä, onko tarvetta, en tiedä, sillä tuollaisia vahinkoja ei kyllä toiste tapahdu. 

Vierailija
66/127 |
13.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.04.2014 klo 10:15"]

No tosiasiassa minäkin - olen siis sen toisen aloituksen tekijä ja auton ostaja - harkitsen S-pankin luottokorttia. Nyt minulla on siihen vain etukortti ja olen ajatellut vaihtaa. Kun tarkemmin ajattelen, kerran on tullut vastaan tilanne, että olisin tarvinnut luottokorttia kun olin vahingossa ylittänyt tilini ihan pienellä summalla unohdettuani yhden ajastetun ison laskun. Sen ainoan kerran. Minulla oli aiemmin käyttötilissä luottoraja, mutta poistin sen turhana, koska siitä meni maksua. 

Mutta jos kortin tosiaa saa ilman lisämaksuja, voin harkita. Sitä, onko tarvetta, en tiedä, sillä tuollaisia vahinkoja ei kyllä toiste tapahdu. 

[/quote]

Tässä se nähdään. Itselläni on kaksi luottokorttia, joita käytän mm. matkoilla. Silti tililläni on aina vähintään nelinumeroinen summa rahaa, tiliä en ole ylittänyt koskaan. Enkä ole edes hyvätuloinen.

Vierailija
67/127 |
13.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.04.2014 klo 09:46"]

[quote author="Vierailija" time="13.04.2014 klo 09:20"]

ei onnistu pankkitunnuksilla suoraan ulkomaisesta yhtiöstä varata lentoja.

[/quote]

Perseaukiset wt-luntut käyttää ulkomaalaisia halpalentoyhtiöitä ja vinguttavat sitä VISA:n onnetonta 6000€ luottoaan.

[/quote]wt menettää luottotietonsa heti kun täyttää 18 ja saa luottoa pikvipin muodossa. Lottokorttia hän ei ehdi saada ja puolustelee sen jälkeen käteisen käyttöä av palstalla vapaaehtoisella valinnalla.

Vierailija
68/127 |
13.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.04.2014 klo 10:10"]

Olen ostanut lentoja ja varannut hotelleja vain Visa Electronilla. On onnistunut.

[/quote]Mulla on S-Pankin kortti visa ominaisuudella. Ulkomailla se on mukana varakorttina ja kotimaassa sitä käyttämällä saa ostoksista 0,5% maksatapaetua. velkaa ei ole pakko tehdä eikä tule mitään kuluja kun maksaa saldon pois seuraavan kuun loppuun mennessä.

Ilman luottokortteja eläminen on vähän niin kuin yrittäisi tulla toimeen käyttämällä vain vasenta kättä.

Vierailija
69/127 |
13.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.04.2014 klo 10:21"]

[/quote]

Tässä se nähdään. Itselläni on kaksi luottokorttia, joita käytän mm. matkoilla. Silti tililläni on aina vähintään nelinumeroinen summa rahaa, tiliä en ole ylittänyt koskaan. Enkä ole edes hyvätuloinen.

[/quote]

Ei se luottokortti siihen tilin ylittämiseen olisi auttanut :) Olin vain ajastanut sen vahingossa väärältä tililtä;  sillä isot laskut maksan aina toiselta tililtä. Tuo on ainoa kerta eläissäni ja siitä on vain muutama viikko aikaa. Vahinkoja joskus sattuu ja tämä on kohdallani harvinainen vahinko. Mutta luottokortti olisi vain ollut tarpeen parinkympin pikku ostoksessa, mutta senkin pystyi jättämään seuraavaan päivään, kun kävin siirtämässä heti toiselta tililtä rahaa. Se on ainoa kerta, milloin luottokortille olisi eläissäni ollut todellista käyttöä. 

Vierailija
70/127 |
13.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

55 vastaa vielä: Normaalilla käyttötililläni ei ole koskaan suuria summia, sillä siirrän aina tilipäivänä ison summan toiselle tilille, mistä maksetaan kaikki suuret laskut ja hankinnat. Tämä on oma valintani. 

Vierailija
71/127 |
13.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän tilanne paranee kokoa ajan teidän luottoteidottomien kannalta, kun nyt on sentään nämä online-kortit joilla ei voi ylittää saldoaan ja ne alkaa myös käydä aika moneen paikkaan.

Tuossa välissä vähän aikaa sitten oli kannaltanne hankala vaihe, kun seteleiden käyttö alkoi jäädä pois ja esim. bensa-automaatit alkoi toimia lähes pelkästään korteilla eikä luottotiedoton saanut minkäänlaista pankkikorttia.

Luottotiedottomalla käteisen varassa olevalla ei ollut muuta vaihtoehtoa kun etsiä joku jeesuksen vanha seteliautomaatti ja toivoa että se ryppyinen 20€ seteli kelpaa koneelle tai sitten etsiä paikka jossa voi maksaa kassalle, mutta kun niitäkään ei enää löydy joka paikkakunnalta.

Vierailija
72/127 |
13.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.04.2014 klo 10:35"]

Kyllähän tilanne paranee kokoa ajan teidän luottoteidottomien kannalta, kun nyt on sentään nämä online-kortit joilla ei voi ylittää saldoaan ja ne alkaa myös käydä aika moneen paikkaan.

Tuossa välissä vähän aikaa sitten oli kannaltanne hankala vaihe, kun seteleiden käyttö alkoi jäädä pois ja esim. bensa-automaatit alkoi toimia lähes pelkästään korteilla eikä luottotiedoton saanut minkäänlaista pankkikorttia.

Luottotiedottomalla käteisen varassa olevalla ei ollut muuta vaihtoehtoa kun etsiä joku jeesuksen vanha seteliautomaatti ja toivoa että se ryppyinen 20€ seteli kelpaa koneelle tai sitten etsiä paikka jossa voi maksaa kassalle, mutta kun niitäkään ei enää löydy joka paikkakunnalta.

[/quote]

No selitä vielä miten olen saanut asuntolainaa ja auton osamaksulla, vaikka olen mielestäni luottotiedoton :). Tosin asuntolaina on lähes maksettu, eli otettu aikaa sitten. 

Vierailija
73/127 |
13.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.04.2014 klo 10:38"]

[quote author="Vierailija" time="13.04.2014 klo 10:35"]

[/quote]

No selitä vielä miten olen saanut asuntolainaa ja auton osamaksulla, vaikka olen mielestäni luottotiedoton :). Tosin asuntolaina on lähes maksettu, eli otettu aikaa sitten. 

[/quote]

siis mielestäsi....kun ei ne sitä autorahoitusta myöntäneet ennen kuin koneella oli maksukelpoisuus tarkistettu. 

Vierailija
74/127 |
13.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.04.2014 klo 09:55"]

[quote author="Vierailija" time="13.04.2014 klo 09:49"]

6000€:n luottoraja Visalla tarkoittaa kylläkin, että henkilön tulot ovat vähintään 4000€/kk luokkaa.[/quote]

Ei pidä paikkaansa, minulla on Visassa 6000€ luotto ja viime vuonna tienasin 32 tuhatta.

[/quote]Eikös ne luottorajat nousseet joku aika sitten kaikilta kuuteen tonniin, jos oli ollu alle sen sitä ennen? Mulla taitaa olla 7000€... en muista, mutta on riittänyt.

Vierailija
75/127 |
13.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.04.2014 klo 10:10"]

[/quote]http://www.s-pankki.fi/ajankohtaista/2013/fi_FI/S_Etukortti_Visa_jalleen_luottokorttien_hintavertailun_edullisin/

S-pankin visa ei maksa mitään, jos ei käytä luotto-ominaisuutta, eli maksaa kuukauden lopussa aina edellisen kuun ostojen saldon pois.

Kannattaa ottaa varalle, vaikka ei tarvitsisikaan.

Vierailija
76/127 |
13.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.04.2014 klo 10:31"]

[/quote]

[/quote]

Ei se luottokortti siihen tilin ylittämiseen olisi auttanut :) Olin vain ajastanut sen vahingossa väärältä tililtä;  sillä isot laskut maksan aina toiselta tililtä. Tuo on ainoa kerta eläissäni ja siitä on vain muutama viikko aikaa. Vahinkoja joskus sattuu ja tämä on kohdallani harvinainen vahinko. Mutta luottokortti olisi vain ollut tarpeen parinkympin pikku ostoksessa, mutta senkin pystyi jättämään seuraavaan päivään, kun kävin siirtämässä heti toiselta tililtä rahaa. Se on ainoa kerta, milloin luottokortille olisi eläissäni ollut todellista käyttöä. 

[/quote]Niin no nyt sinulle ei ollut tuosta harmia, mutta mitä jos se pikku osto olisikin ollut hotellihuoneen varaus ulkomailla? Jos ei halua elämästä älyttömän jännää, niin lompakossa kannattaa olla luottokortti, mielummin pari.

Vierailija
77/127 |
13.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.04.2014 klo 09:59"]

"Matkailualalta" on kuusikymppinen, joskus leirintäalueella työskennellyt. Kukaan nykypäiväinen matkailualalainen ei suosittelisi suuren käteismäärän kantamista ulkomailla.

[/quote]Jep cammping alueen kioskilla oli yhden kesän myymässä jäätelö.

Matkatoimistojen suositus on että länsimaissa ja turistikohteissa toimitaan luottokortin kanssa ja kortteja olisi syytä olla mukana ainakin pari, toinen mukana ja toinen hotellin kassakaapissa. Arfikkaan ja Eteläamerikkaan matkashekkjä mukaan, kun Vistat ja Masterit ei siellä välttämättä toimi.

Vierailija
78/127 |
13.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.04.2014 klo 10:51"]

[quote author="Vierailija" time="13.04.2014 klo 10:31"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]Niin no nyt sinulle ei ollut tuosta harmia, mutta mitä jos se pikku osto olisikin ollut hotellihuoneen varaus ulkomailla? Jos ei halua elämästä älyttömän jännää, niin lompakossa kannattaa olla luottokortti, mielummin pari.

[/quote]

No varmaankin olisin tuossa tapauksessa tarkistanut ensin, kun yleensä tarkistankin aina "tilikauden" loppupuolella, koska jätän käyttötilille vain sen, mitä arvelen kuukaudessa tarvitsevani. Mutku en oikein ehdi käymään ulkomailla. Yksin ei huvita ja tänä vuonna on miehen kanssa viikon verran yhteistä kesälomaa - mennään Lappiin. Talvilomalla, mikä, harvinaista kyllä, onnistuttiin saamaan samaan aikaan, käytiin pikaisesti Tukholmassa, muuhun ei ollut aikaa. Elämäntilanne nyt vain on sellainen, ollut jo kauan. Kai sitten, jos matkustan joskus yksin, sen hankin, mutta muuta tarvetta ei ole kerrottu? Netistä en osta mitään, saan haluamani muutenkin. 

Vierailija
79/127 |
13.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.04.2014 klo 10:56"]

[quote author="Vierailija" time="13.04.2014 klo 09:59"]

"Matkailualalta" on kuusikymppinen, joskus leirintäalueella työskennellyt. Kukaan nykypäiväinen matkailualalainen ei suosittelisi suuren käteismäärän kantamista ulkomailla.

[/quote]Jep cammping alueen kioskilla oli yhden kesän myymässä jäätelö.

Matkatoimistojen suositus on että länsimaissa ja turistikohteissa toimitaan luottokortin kanssa ja kortteja olisi syytä olla mukana ainakin pari, toinen mukana ja toinen hotellin kassakaapissa. Arfikkaan ja Eteläamerikkaan matkashekkjä mukaan, kun Vistat ja Masterit ei siellä välttämättä toimi.

[/quote]

Jos jonnekin Euroopan ulkopuolelle lähden, se on kyllä sitten Etelä-Amerikka, joten...

USA:an luultavasti mennään ensi vuonna, mutta tuttavien luokse, kun on kutsuttu. Tarvitseeko molemmat luottokortin? 

Vierailija
80/127 |
13.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitenkähän mä olen voinut sössiä luottotietoni? Kun asuntovelka ja autovelka on ainoat velat ja ne ei ole myöhästyneet koskaan. Laskut yhtä postin hukkaamaan lukuunottamatta on maksettu aina ajoissa. Pikavippejä en ole ottanut koskaan ja elämän aikana on tosiaan tullut yksi karhulasku. Mutta silti olen sössinyt luottotietoni, koska ei ole luottokorttia, jota en ole ikinä edes hakenut? Ehkä on lapsellista olla ottamatta luottokorttia, mutta aika typerää ajatella ettei luottokorttia ole luottotietojen puutteen vuoksi. Töitäkin on, palkka keskitasoa.