Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hei muut työttömät, miten saatte päivän kulumaan?

Vierailija
02.12.2020 |

Kello on nyt kymmenen aamulla ja olen jo tarkistanut uudet työpaikat. Lisäksi ajattelin imuroida ja käydä lenkillä. Illalla voisi vaikka katsoa jonkun leffan. Yksin asuvana päivässä on nyt aivan liikaa aikaa, ja korona rajoittaa menemisiä huomattavasti. Eipä tietysti olisi rahaakaan käydä nyt missään, mutta ystävienkään näkeminen ei onnistu. Sikäli kun heillä nyt olisi aikaakaan. Alkaa pikku hiljaa seinät kaatua päälle ja ahdistaa. Tuntuu, että olisi ihan sama vain painua takaisin peiton alle.

Kommentit (170)

Vierailija
61/170 |
02.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tehdäänpä silleen, että jätetään noi ilkeät trollit kokonaan huomiotta, ei vastata mitään. Tästä on tulossa kiva vertaistukiketju.

Vierailija
62/170 |
02.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kauanpa menikin, ennen kuin täällä oli ensimmäinen huutamassa v-sanaa :D. Vapaaehtoistyö, nimittäin!

Vaikka ap ei varmasti halua ketjun lähtevän rönsyilemään, minä tartun tähän huomioon.

Vapaaehtoistyötä on tarjottu minulle, pitkäaikaistyöttömälle (Nro 14), moneen vaivaan, niihinkin vaivoihin, joita minulla ei ole. Se kuulemma parantaa yksinäisyyden, masentuneisuuden, tekemisen puutteen, omanarvontunnon, ahdistuneisuuden ja kaikki kuviteltavissa olevat psykosomaattiset oireet ja tuo ystävyyssuhteita ja kavereita, ja elämänkumppanikin on varmasti siellä urheiluseuran kiskalla pullokoreja kantamassa tai työttömien yhdistyksen pöytiä pyyhkimässä. Tämän lisäksi työtöntä pidetään usein vastuuttomana, itsekkäänä ja laiskana, jollei hän lähde vapaaehtoistyöhön.

Olen kyynisellä päällä, joten kerron raa'an mielipiteeni: vapaaehtoistyö on ilmaiseksi tehtävää työtä, josta useimmiten joku kerää voittoa välttämällä maksetun työn teettämisen. Minä voisin kuvitella tekeväni jonkin verran ilmaistyötä eläinten, erityisesti koirien, parissa, mutta kyllä silti kirpaisisi nähdä työtä teettävän järjestön palkallisen henkilökunnan autorivistö kennelin kulmalla kiiltelemässä. Siis se, että minäkin kelpaan moneen työhön, mutta ilmaiseksi. Tämän vuoksi reaktioni vapaaehtoistyön ehdottamiseen on poikkeuksetta äkäinen ja loukkaantunut.

Kannattaa kokeilla. Esimerkiksi se vapaaehtoistyö voi tuoda monenlaista hyvää. Jossain Helsingin eläinsuojelulaitoksella voikin olla (en muista nyt nimeä) voikin olla, että johtajat tienaavat, mutta ihan paikallistasolla on yhdistyksiä, jotka toimivat ihan puhtaasti vapaaehtoisten voimin, myös se hallitus. Ei toki kannatakaan lähteä mukaan tuollaisella asenteella. Suurin osa ihmisistä, myös työttömistä on itsekkäitä omaan napaan tuijottelijoita, jotka tuskin edes antaisivat senttiä eläimelle. Pahoittelut, että kehtasin edes ehdottaa tällaista! Jatka toki Netflixin tölläämistä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/170 |
02.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

vapaaehtoistyö??

"siinähän on meillä kaveri jolla voidaan teettää nuojanuojanuo hommat ku ei niitä muutkaan tee. eikä tarvi maksaakaan!! 😈"

niiiiihhhh... ole kiitollinen, kurja.

😆

Vierailija
64/170 |
02.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pyykinpesua ikkunanpesua kirjoitti:

Lenkkeily ulkona saa ajatukset kirkastumaan . Voi ottaa kimppakoiran jota ulkoiluttaa. Eläinlääkärin maksaa yhdessä. Samoin yhteisen pyörän kavereiden kanssa tai kimppa asunnossa. Älkää varastako toisiltanne. Kutominen on hyvä harrastus kuten sukkia lapasia pipoja sillä vaikka nyt on lämmintä voi tulla kylmiä talvia. Sitten voi tutkia kaappeja hyllyjä onko varastettua tavaraa ja palauttaa ne. Unohtanut palauttaa kirjastoon voi palauttaa nyt. Edes leluja ei saa varastaa. Köyhyys tulee siitä kun varastetaan. Joululahjaksi voi etsiä piirustus vihkoja värikyniä maksaa kaupassa muutaman euron. Myös ihan keksipaketti ,suklaalevy käy joululahjana 3€. Hyvä mieli on kuin aikaiset pidot.

Ahaa, tarkoitat siis että kun on työtän automaattisesti myös on varas joka nyysii vähän sitä sun tätä?

Ikävä rikkoa kuplasi mutta olen työtön enkä ole ikinä varastanut yhtään mitään.

Mäkään en ole, mutta nyt tuli kyllä impulssi käydä heti keikkaamassa naapurin häkkivarasto! En tiennyt, että se kuuluu työttömän elämäntapaan, mutta nyt tiedän!

Et kuule mene keikkaamaan yhtään mitään, kun minä olen juuri tulossa kotiisi tutkimaan kaappeja hyllyjä onko varastettua tavaraa!

Jäin miettimään sitä, millaista elämää tuon kirjoituksen laatija elää. Hän selvästi kirjoittaa ajatuksenvirtaa oman todellisuutensa melko ahtaiden rajojen sisäpuolelta. Luulen, että hän on lapsen asteelle jäänyt aikuinen, joka asuu ryhmäkodissa; on totuttu ajatukseen jakamisesta ja varoiteltu varastamisesta niin, että ne ovat mielessä päällimmäisenä. Hyvä, että näistäkin pidetään huolta.

Vierailija
65/170 |
02.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö työkkäri patista teitä esimerkiksi kursseille?

Miksi ette opiskele? Tee vapaaehtoistyötä esimerkiksi eläinten parissa? Eläinsuojeluyhdistykset kaipaa vapaaehtoisia ja osa kustantaa ruoat jne.

Voi perustaa oman ketjun tälle aiheelle, menee aivan ohi otsikosta. Jos tekee mieli haukkua työttömiä ja kertoa miten pitää elää, voit tehdä sen muualla.

Haukkumaan? No kyllä on työttömät täällä herkillä ja ihan aiheetta. Teen nimittäin itsekin vain keikkatyötä ja lisäksi opiskelen ja minulla on sijaiskissoja, jotka ovat tuoneet valtavasti elämään sisältöä kaiken muun lisäksi. 

Empatian omaksuminen ei tekisi sinulle pahaa. Ajattelet ilmeisesti että koska omassa elämässäsi on noin ja se on hyvä niin niin sen täytyy sopia kaikille muillekin ja tuot sen kärkkäästi ja epäkohteliaasti esiin sen sijaan että olisit normaalisti kertonut mitä itse teet.

Toivottavasti en ole ensimmäinen joka sinulle kertoo että ihmiset ja ihmisten tilanteet, mahdollisuudet ja voimavarat ovat jokaisella erilaiset eikä omia kokemuksia voi soveltaa suoraan netissä tuntemattomille.

Ei, en ajattele vaan olen nähnyt monia kymmeniä ihmisiä, jotka alkuhankaluuksien jälkeen ovat saaneet valtavaa iloa ja merkitystä esimerkiksi opiskelusta tai vapaaehtoistyöstä. Täällä osa valittaa, kun elämä on tyhjää ja negatiivista niin miten käännät "miksi-kysymykset" noin negatiivisiksi? Miten pärjäätte ylipäänsä työelämässä tai sosiaalisissa suhteissa, jos loukkaannutte aina, kun joku kysyy teiltä jotain? Ja miten ihmeessä voi loukkaantua siitä, että kysyy, että eikö työkkäri patista teitä mihinkään? Korona tuli reilu puoli vuotta sitten, työttömiä oli jo ennen sitä. Osaa patistetaan, osaa ei. Kysymys oli puhtaasti mielenkiinnosta. 

Vierailija
66/170 |
02.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kauanpa menikin, ennen kuin täällä oli ensimmäinen huutamassa v-sanaa :D. Vapaaehtoistyö, nimittäin!

Vaikka ap ei varmasti halua ketjun lähtevän rönsyilemään, minä tartun tähän huomioon.

Vapaaehtoistyötä on tarjottu minulle, pitkäaikaistyöttömälle (Nro 14), moneen vaivaan, niihinkin vaivoihin, joita minulla ei ole. Se kuulemma parantaa yksinäisyyden, masentuneisuuden, tekemisen puutteen, omanarvontunnon, ahdistuneisuuden ja kaikki kuviteltavissa olevat psykosomaattiset oireet ja tuo ystävyyssuhteita ja kavereita, ja elämänkumppanikin on varmasti siellä urheiluseuran kiskalla pullokoreja kantamassa tai työttömien yhdistyksen pöytiä pyyhkimässä. Tämän lisäksi työtöntä pidetään usein vastuuttomana, itsekkäänä ja laiskana, jollei hän lähde vapaaehtoistyöhön.

Olen kyynisellä päällä, joten kerron raa'an mielipiteeni: vapaaehtoistyö on ilmaiseksi tehtävää työtä, josta useimmiten joku kerää voittoa välttämällä maksetun työn teettämisen. Minä voisin kuvitella tekeväni jonkin verran ilmaistyötä eläinten, erityisesti koirien, parissa, mutta kyllä silti kirpaisisi nähdä työtä teettävän järjestön palkallisen henkilökunnan autorivistö kennelin kulmalla kiiltelemässä. Siis se, että minäkin kelpaan moneen työhön, mutta ilmaiseksi. Tämän vuoksi reaktioni vapaaehtoistyön ehdottamiseen on poikkeuksetta äkäinen ja loukkaantunut.

Kannattaa kokeilla. Esimerkiksi se vapaaehtoistyö voi tuoda monenlaista hyvää. Jossain Helsingin eläinsuojelulaitoksella voikin olla (en muista nyt nimeä) voikin olla, että johtajat tienaavat, mutta ihan paikallistasolla on yhdistyksiä, jotka toimivat ihan puhtaasti vapaaehtoisten voimin, myös se hallitus. Ei toki kannatakaan lähteä mukaan tuollaisella asenteella. Suurin osa ihmisistä, myös työttömistä on itsekkäitä omaan napaan tuijottelijoita, jotka tuskin edes antaisivat senttiä eläimelle. Pahoittelut, että kehtasin edes ehdottaa tällaista! Jatka toki Netflixin tölläämistä. 

En ole tuo jolle vastasit, mutta en ihmettele yhtään, että sulle hermostutaan. Sun sävy on tosi ikävä ja nyt jo haukut työttömiä itsekkäiksikin. Sulle selitettiin, miksi vapaaehtoistöiden tyrkyttäminen ärsyttää ja miksi se on jopa yhteiskunnallisella tasolla ongelmallista, mutta et selvästi sitä ymmärrä. Mäkin teen vapaaehtoistyötä, mutta en yhtään tykkää silti siitä, että sitä esitetään aina automaattisesti ratkaisuksi jokaiseen asiaan työttömille.

Vierailija
67/170 |
02.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No juuri näinhän se asia on. Se vapaaehtoistyö on aina ensimmäinen mitä ihmiselle tarjotaan, ja sitten työttömän pitäisi kiitollisuuden kyynel silmässä taputtaa lepraisia käsiään onnesta, kun joku hänelle nyt ratkaisun keksi. Vapaaehtoistyö ei ole mikään automaattiratkaisu kaikkeen ja se on yhteiskunnallisesti usein jopa vähän ongelmallinen konsepti, jossa hyväksikäytetään työttömiä ja toisaalta ulkoistetaan yhteiskunnan tehtäviä orjatyöksi kolmannelle sektorille.

Joka tapauksessa jokainen työtön kuulee ehdotuksen vapaaehtoistöhin ryhtymisestä joka ikinen kerta kun työttömyyden pulmat tulevat puheeksi. Kyllä siihen jossain vaiheessa kyllästyy ja se alkaa ärsyttää ihan hitosti.

Kuten sanoin, monet yhdistykset toimivat puhtaasti vapaaehtoisten voimin. Ei näitä hädässä olevia eläimiä tule palkatut henkilöt tai yhteiskunta auttamaan. Ja hei, niissä toimii myös paljon työssäkäyviä! Ajatelkaa, osa perheellisistä, työssäkäyvistä tekee vapaa-ajallaan vielä tällaistakin työtä, mutta kun vuositolkulla kotona olleelle edes ehdottaa niin loukkaannutaan verisesti. Tuntuu aika käsittämättömältä....

Vierailija
68/170 |
02.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen käynyt joogassa, salilla ja lenkkeillyt,uinut uimahallissa. On ollut ihana vetää salitreeni, pulahtaa uimaan ja siitä kylmään altaaseen ja porealtaaseen. On ollut perjantain kohokohta. Nyt tosin en taida uskaltaa enää salille enkä uimaan ja joogakin ilmeisesti jää nyt tauolle koronan takia. Vähän jännittää miten tulen Jaksamaan ilman noita harrastuksia nyt neljän seinän sisässä... Opintoja ajattelin alkaa tehdä avoimessa, kun niitä saa ilmaiseksi ensi vuoden ajan työttömät tehdä.

Vierailija
69/170 |
02.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin tekisin mielellään vapaaehtoistyötä eläinten kanssa jos täällä sellaista olisi enkä olisi allerginen, mutta en kyllä mitään muuta. Paskaa ja tylsää työtä tehdään rahasta, vapaa-ajalla kannattaa tehdä jotain kivaa.

Vierailija
70/170 |
02.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nukun myöhään, kun kerrankin voin elää oman luontaisen rytmini mukaan. Salille meen yleensä n.12-14 välillä. Sen jälkeen katson monta tuntia cmorea tai areenaa, nyt menossa Teho-osasto-maraton. Illemmasta sitten käyn usein yhdellä tai kahdella kaverien kanssa. Aamusta sama rundi. Siinäpä ne.

-lomautettu 2kk

Vierailija
71/170 |
02.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole tuo jolle vastasit, mutta en ihmettele yhtään, että sulle hermostutaan. Sun sävy on tosi ikävä ja nyt jo haukut työttömiä itsekkäiksikin. Sulle selitettiin, miksi vapaaehtoistöiden tyrkyttäminen ärsyttää ja miksi se on jopa yhteiskunnallisella tasolla ongelmallista, mutta et selvästi sitä ymmärrä. Mäkin teen vapaaehtoistyötä, mutta en yhtään tykkää silti siitä, että sitä esitetään aina automaattisesti ratkaisuksi jokaiseen asiaan työttömille.

Luulenpa, että suuri osa ei edes tiedä, että millaista vapaaehtoistyötä voisi eläinten parissa tehdä. En esittänyt sitä automaattiseksi ratkaisuksi. Esitin kysymyksiä muutamista kehittävistä asioista, joita voisi sen netin tölläämisen lisäksi harrastaa. Sanoin, että suurin osa ihmisistä on itsekkäitä, MYÖS työttömistä. Selvästikään et itse ymmärrä, että joku vapaaehtoistyö vanhainkodissa on ihan eri asia kuin vapaaehtoistyö esimerkiksi luonnonvaraisten eläinten parissa. Ensimmäinen on yhteiskunnallisesti ongelmallinen, jälkimmäinen ei, koska ne eläimet jää joka tapauksessa ilman hoitoa, jos vapaaehtoisia ei olisi. 

Vierailija
72/170 |
02.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minäkin tekisin mielellään vapaaehtoistyötä eläinten kanssa jos täällä sellaista olisi enkä olisi allerginen, mutta en kyllä mitään muuta. Paskaa ja tylsää työtä tehdään rahasta, vapaa-ajalla kannattaa tehdä jotain kivaa.

Missä päin asut? 

Vierailija
73/170 |
02.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nonih. Ja sitten ne valittaa kun "on meilläkin oikeesti tosi rankkaa kun pitää täytellä kaavakkeita juosta virastoissa kokoajan" :D

Eli lähde sinne virastojuoksulle vaikka.

Ei tarvitse täyttää kuin sähköinen työttömyyskassan ansidonnaisen jatkohakemus ja sekin hoituu parilla ruksilla minuutissa ja virastoissa ei todellakaan tarvitse laukata, te-toimistoon vain sähköinen/puhelinyhteys ja soittavat noin kolmen kuukauden välein parin minuutin puhelun, siinä se ja revi siitä.

Vierailija
74/170 |
02.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä oon kouluttautunut ihmisten auttamisalalle, ja voin sanoa, että kyllä kelpaisi monellekin kolmannen sektorin toimijalle mun ilmainen työpanokseni vapaaehtoistyöntekijänä. En todellakaan lähde tekemään ilmaiseksi sellaista työtä, johon mulla on korkeakoulutus, enkä missään tapauksessa omalta osaltani lähde edistämään tällä tavalla alamme palkkakuoppaa ja työttömyyttä.

Minä taas olen muun muassa aineenopettaja, pitkän uran tehnyt aikuiskoulutuksessa. Minun sisälläni ei asu niin iso filantrooppi, että minut saisi lähtemään töihin ilman palkkaa, vaikka kuinka kelpaisin.

Vierailija
75/170 |
02.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nonih. Ja sitten ne valittaa kun "on meilläkin oikeesti tosi rankkaa kun pitää täytellä kaavakkeita juosta virastoissa kokoajan" :D

Eli lähde sinne virastojuoksulle vaikka.

No nyt on neropatti tullu 2020 -luvulle...

Vierailija
76/170 |
02.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jännästi teit U-käännöksen kirjoituksesi puolivälissä. Vaikutat kovin ailahtelevaiselta ihmiseltä. Taidat olla väkivaltainenkin.

;)

Vierailija
77/170 |
02.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelaan Pokemon Go:a.

Vierailija
78/170 |
02.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun ystävä on koulutukseltaan eläintenhoitaja ja kroonisesti työtön, kun on tullut tavaksi, että eläintenhoitajan hommat hoidetaan vapaaehtoistyönä.

Vierailija
79/170 |
02.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen töissä työpaikassa, jossa tänään olen vastannut yhteen sähköpostiin ja kahteen puheluun. Muuten is.fi, vauva.fi, Kauppalehti.fi, hs.fi jne. Niin ja syömässä kävin.

Ihmettele en enää kun töihinottohaastattelussa pomo sanoi, että aika tiuhaan on henkilöt vaihtuneet tässä pestissä.

Vierailija
80/170 |
02.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noniiiiin... Ja rauhoitutaas sitten kaikki. Riidat poikki ja jatketaan otsikon aiheesta, kiitos ;) Ap