Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mihin aikaan aikaisintaan lapset virpomaan?

Vierailija
13.04.2014 |

Meille saa tulla klo 10 lähtien. Omiani alan laittaa valmiiksi samoihin aikoihin.

Ja virpojavastaiset älkööt vaivautuko.

Kommentit (30)

Vierailija
21/30 |
13.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sunnnuntai. Ei enne puolta päivää, kiitos

Vierailija
22/30 |
13.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.04.2014 klo 09:47"]

[quote author="Vierailija" time="13.04.2014 klo 09:45"]

[quote author="Vierailija" time="13.04.2014 klo 09:37"]

[quote author="Vierailija" time="13.04.2014 klo 09:34"]

[quote author="Vierailija" time="13.04.2014 klo 09:23"]

[quote author="Vierailija" time="13.04.2014 klo 09:21"]

On se surullista, että vanhasta trulli-/virpomisperinteestä on tehty tällainen juttu, jossa vierailta ihmisiltä kerjätään karkkia. Ei olisi omassa lapsuudessakaan tullut mieleenkään mennä vieraiden oville vaan kaikki tutut naapurit ja sukulaiset tiesivät tietenkin tulostani etukäteen. Ja näinhän se on perinteisesti ollutkin.

Nykyään kaupungissa av-mammat lähettää lapsensa ihan tuntemattomien oville. Siellä on vastassa pöllämystyneitä ihmisiä, jotka ei todellakaan ole virpomiseen varautuneita ja tilanteesta tulee kiusallinen. Kuka senkin sanoo, ettei joku sekopää vielä tarjoa rotanmyrkyllä terästettyjä karkkeja?

[/quote]

Kuule, ei se sun lapsuudessasi kokema tapa ole se ainoa oikea. Mun lapsuudessa taas tehtiin pitkiäkin reissuja ympäri naapurustoa, en tiedä ketään, joka olisi käynyt vain tuttujen luona trullina.

[/quote]

Sun lapsuutesi taitaa olla aika lähellä ja jossain kaupungissa. Virpominen on maalaiskylistä lähtenyt vanha perinne, joten kyllä perinteisesti ne lapset on tienneet, kenen luona käyvät virpomassa.

Oli itselläkin turvallinen olo lapsena mennä soittelemaan ovikelloja siellä pikkukunnassa, jossa ne pari kylähullua ja alkkissetää  kyllä tiesi eikä mennyt niiltä mitään karkkia tietenkään kerjäämäänkään. Eikä tietenkään myöskään menty pikkunoitia paheksuneen jehovaperheen ovelle.

Kun muistan itseni lapsena, niin olisin tosiaan kammonnut edes kerjätä mitään karkkia ventovierailta. Nyt vanhemmat laittaa lapsensa tällaisiin kiusallisiin kerjäystilanteisiin, itse korkeintaan katselevat vähän kauempaa, kuinka lapsen siinä ovella käy: saako karkkia, tupakkaa vai oven naamalleen.

[/quote]

Olen syntynyt vuonna 1980 ja kasvanut maalla, pikkukaupungin (12 000 asukasta) taajamassa. Nyt asun vielä pienemmän kaupungin haja-asutusalueella, ja täällä käyvät lapset ihan samalla tavalla, talosta taloon. Toki täällä enimmistö naapureista tuntee toisensa, mutta koska emme ole täältä kotoisin, en ole tunnistanut kaikkia ovellamme käyneitä trulleja.

[/quote]

Olet siis kerjännyt vanhan virpomisperinteen vastaisesti tuntemattomilta karkkia pienenä ja haluat nyt altistaa lapsesi samalle. Et opeta heitä huomaavaiseksi muita ihmisiä kohtaan vaan pakotat sinulle tuntemattomat uskonnottomat, vierasuskoiset, kädestä suuhun elävät, harhaiset sosiaalipummit ym. kertomaan lapsillesi enemmän tai vähemmän kohteliaasti, että heitä kyrsii suuresti tämä ovikellon soittelu ja karkkien kerjäys. Tai ojentamaan "hyväntahtoisuuttaan" tupakkansa tai pillerinsä takintaskusta lahjaksi. Tämä selvä.

[/quote]

Ensinnäkin, asun alueella, jossa ei virvota, vaan trullitellaan. En ole kuullut keltään, että se pitäisi suorittaa vain tutuille, joten ilmeisesti täällä ei tuollaisesta perinteestä ole kysymys.

Asun pienessä kylässä, ja täällä naapurit on kiinnostuneet toisten lapsista ja heitä odotellaan ilolla kylään. Ilmeisesti myös varallisuutta on sen verran, että talous ei kaadu kerran vuodessa ostettaviin trullikarkkeihin.

Hajoa vain vitutukseesi, ei se mun elämää ankeuta :)

[/quote]

Eli sinun lapsesi sitten kuitenkin käyvät edes jollakin tavalla tuttujen ovilla pienessä kylässä. Halusit vain sitten muuten harrastuksen vuoksi alkaa inttää asiasta ja rohkaista niitä oikeasti kaupungissa asuvia av-mammoja lähettämään lapsensa pitkin poikin vieraiden oville. Selvähän se.

Minä voin ottaa lapsoset vielä kohteliaasti vastaan ja kertoa, että en ole varautunut antamaan teille tuntemattomille muksuille yhtään mitään. Voin samalla yrittää hiljaisella äänellä varoittaa hullusta seinänaapurista, toivottavasti eivät vain mene ensin hänen ovelleen. Taitaa tällä hetkellä olla taas kotona, kun poliiseja ei ole näkynyt vähään aikaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/30 |
13.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi herranjestas, millainen haloo tästäkin nyt taas on tullut.

Itse olen syntynyt vuonna 1990 ja asunut haja-asutusalueella. Kävimme aina kavereiden kanssa virpomassa ja se oli todella iso juttu meille! Muistan, kun innoissamme valmistimme virpomisvitsoja varmaan monta viikkoa ennen virpomista, ja teimme huolella suunnitelman missä kaikkialla aiomme kiertää virpomassa.

Totta kai joukkoon mahtui myös pari sellaista, jotka sanoivat ettei saa virpoa, mutta emme me siitä pahastuneet, sitten siirryimme vain seuraavalle ovelle.

Muistan, ettei meille todellakaan suurin asia ollut kerätä karkkia vierailta ihmisiltä. Meistä virpominen oli todella mukavaa, ja uskon että olisimme tehneet sitä ilman palkkioitakin. Toki suklaamunia oli kiva saada, mutta se ei ollut se pääasia, ainakaan meille.

En ymmärrä teitä, jotka virpomista kritisoitte. Se saattaa lapsille olla todella iso asia, ja he saattavat olla aivan innoissaan siitä. Jos ette virpojia halua, laittakaa esim. se lappu oveen tai älkää avatko ovea tai jos avaatte, sanokaa ettei valitettavasti saa virpoa nyt. Ei voi olla niin iso asia, älkää nyt yrittäkö lapsilta tätäkin iloa pois viedä! :)

Vierailija
24/30 |
13.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tajua tätä noidaksi pukeutumista. 

Suku on kotoisin Karjalasta, ja lapsina kävimme virpomassa sukulaisille. Hienot oksat, muttei todellakaan mitään naamiaisasuja.

Vierailija
25/30 |
13.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.04.2014 klo 10:03"]

Suku on kotoisin Karjalasta, ja lapsina kävimme virpomassa sukulaisille. Hienot oksat, muttei todellakaan mitään naamiaisasuja.

[/quote]

Minäkin tunnen uskovaisia, jotka pitävät todella pahana tätä nykyistä noidaksi pukeutumista. 

Vierailija
26/30 |
13.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsuudessani Etelä-Pohjanmaalla mentiin pääsiäislauantaina trullittelemaan aamupäivällä, 12 jälkeen ei enää menty.

Mutta nyt kun asun Lounais-Suomessa, täällä virpomiskulttuuri on ihan erilainen ja virpominenkin tehdään palmusunnuntaina eli tänään enkä kyllä uskalla sunnuntaina lähettää lapsia ihmisten oville kuin vasta 12 jälkeen. Monet nukkuvat pitkään ja viettävät pitkän rauhallisen aamun, myös me itse.

Enkä kyllä tajua näitä virpojista valittajia. Minun mielestäni on hienoa, että suomalaista kansanperinnettä pidetään yllä. Mieluummin annan karkkia virpojille kuin esim. halloweenin karkki-tai-keppostelijoille. Jos joku ei halua virpojia, oven voi jättää avaamatta tai laittaa lapun oveen.

Itse lapsena tykkäsin kovasti mennä virpomaan kavereiden kanssa ja me kuljettiin kyllä läpi kaikki lähitienoon talot siellä maaseutupitäjässä vaikkei kaikkia tunnettukaan. Ja samoin minun lapseni nyt kulkevat tämän asuinalueen talojen ovilla kavereidensa kanssa. Sukulaisia ei asu lähimaillakaan ja kaveritkin ovat kaikki automatkan päässä.

Kauhean kurttuotsaista meininkiä täällä joillakin. Antakaa nyt lasten tehdä lasten juttuja.

Vierailija
27/30 |
13.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.04.2014 klo 10:09"]

[quote author="Vierailija" time="13.04.2014 klo 10:03"]

[/quote]

Minäkin tunnen uskovaisia, jotka pitävät todella pahana tätä nykyistä noidaksi pukeutumista. 

[/quote]

Nykyistä?

Olen syntynyt vuonna 1971 ja virponut siis joskus 1970-luvun lopulla, ehkä 80-luvun alussa. Noidaksi pukeutuminen oli ihan must, eipä muita oikeen ollutkaan (nythän on pupja ja velhoja ja pellejä ja keijukaisia yms.).

Ja jostainhan toi tuli, eli luultavasti omilta vanhemmiltamme (jotka taas edustivat suuria ikäluokkia), miten muuten olisimme massana koko ikäluokka päättäneet alkaa pukeutua noidiksi. Äitien Leningradista tuodut kukkahuivit päähän ja mummojen kuparipannut käteen. Voidemaisella poskipunalla punaiset posket ja kajalilla pisamia. 

Että ihan ei taida "nykyisestä" käytännöstä olla kyse jos se on ollut normi jo 40 vuotta sitten. Ja Helsingistä siis tämä 70-luvun noitana virponut. Ja kaikki ovet kierrettiin. Ja valtaosasta sai jotain ja ainakin tuntuivat ilahtuvan. Taloyhtiössä asui paljon vanhoja mummeleita (yksi rappu oli pelkkiä yksiöitä ja kaksioita) ja melkein itkivät ilosta kun sinne meni. Palkkioksi sai usein kettukarkkeja tai jotain muuta pahaa ;) mutta se ei ollut laisinkaan se juttu, vaan just pukeutuminen, vitsojen valmistaminen ja se jännitys kiertäessä. Palkkiot yleensä jaettiin virpomisporukan kanssa ja kaikki meni. Yksi tykkäsi yhdetä ja toinen toisesta. Joku jopa niistä kettukarkeista :) Ne on kyllä jääneet mieleen!

Vierailija
28/30 |
13.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulisivat jo! Heräsin tavallista aikaisemmin odottamaan, toivoisin näkeväni muutaman ja sitten voisin lähteä harrastuksiini. Minusta virpojat (ketkä vaan, läheisiä lapsituttuja ei mulla täälläpäin ole) ovat ihania, enkä noita suklaita itselleni hankkinut. Ennen asuin sellaisessa paikassa jossa ei lapsia oikein uskaltanut päästää ilman vanhempaa vieraille oville mutta nyt asun rauhallisemmassa paikassa ja toivon että täällä kulkisi trulleja :)

T. Yksinasuva 25v. eikä todellakaan haittaa tämä yksi päivä vuodessa vaikka olisivat herättäneetkin.

Vierailija
29/30 |
13.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.04.2014 klo 09:34"]

Sun lapsuutesi taitaa olla aika lähellä ja jossain kaupungissa. Virpominen on maalaiskylistä lähtenyt vanha perinne, joten kyllä perinteisesti ne lapset on tienneet, kenen luona käyvät virpomassa.

[/quote]

En ole alkuperäinen mutta lapsuudesta on aikaa 30 vuotta ja pieneltä paikkakunnalta olen kotoisin. Toki kävimme naapureilla ja tutuilla virpomassa mutta sitten myös ventovierailla. Ventovieraista opimme kerrasta olimmeko tervetulleita vai emme. Eli meilläpäin ainakin oli monta "mummoa", jotka kovasti odottivat virpojia ja varasivat aina ne parhaat palkat, ja joilla sitten koko kylän lapset kävivät joka vuosi.

Vierailija
30/30 |
20.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulkaas ihmiset. Hymh

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi kuusi