Prisman parkkiksella 2 taaperoa yksin autossa?!
Tultiin kaupasta ja huomattiin että viereisessä autossa oli kaksi pientä lasta yksin eikä ketään aikuista näkynyt missään. Hetken siinä odoteltiin ja sitten käytiin hesen luukulla ja mentiin takaisin mutta auto oli lähtenyt. Jäi harmittamaan ettei jääty samantien paikalle vanhempia odottamaan, olisin voinut kysyä että miksi jätti lapset yksin.
Kommentit (93)
Minusta se vanhempi on ennemmin ääliö joka jättää pienen lapsen yksin autoon, kotiin..tms kuin se joka huolehtii lapsistaan.
[quote author="Vierailija" time="12.04.2014 klo 21:49"]
Pääasia tässä keskustelussa on se että minut potkitaan rakastavien ja täydellisten mammojen toimesta maanrakoon.
Toivottavasti lapsillenne ei koskaan satu mitään kamalaa ihan vaan koska vanhempia ei kiinnosta pitää heitä turvassa. Oma napa tärkeämpi. AP
[/quote]
Ei mutta minusta on naurettavaa, että tulet tänne palstalle paasaamaan siitä miten joku jätti lapset yksin autoon kun itse teit kerran ihan saman asian. Jos noille lapsille olisi jotain sattunut niin sivullisetkin ovat vastuussa heitteillejätöstä, jos kerran huomaavat että jotain on vialla. Ja puolustelit itseäsi sillä että et ollut poissa kuin 5 minuuttia. No mistä tiedät kuinka kauan lasten vanhempi oli poissa? Todennäköisesti jopa vähemmän aikaa kuin sinä. Jos ei ollut palauttamassa kärriä, saattoi olla hakemassa sitä yhtä unohtunutta maitotölkkiä, korjaamassa kuitissa huomannutta virhettä, palauttamassa niitä takakonttiin unohtuneita pulloja, viemässä veikkausta...tai vaikka hakemassa sieltä Hesestä vähän huikopalaa sinun tapaasi.
[quote author="Vierailija" time="12.04.2014 klo 19:50"]
[quote author="Vierailija" time="12.04.2014 klo 19:49"][quote author="Vierailija" time="12.04.2014 klo 19:47"]Mitä lapset tekivät autossa ap? Olivatko hereillä vai nukkuivatko? Minkä ikäisiä lapset suunnilleen olivat? Itse näen useinkin nukkuvia lapsia autoissa kauppuojen parkkipaikoilla.
[/quote] Vanhempi korkeintaan 2v ja pienempi selkä menosuuntaan kaukalossa noin 9kk. AP
[/quote]niin ja siis hereillä olivat.
[/quote]
Aika nuoria kylläkin jättää yksin. Minäkin jätän joskus hetkeksi, jos tiedän varmasti, että minulla ei voi mennä kuin muutama minuutti. Lapsilla ei ole hätää, kun lukitussa autossa ja vöissä kiinni (ei kuumalla). Muuta kauheaa ei voi tapahtua, kuin että alkavat huutamaan. Lapset 5 ja kohta 3.
9kk en kyllä jättäisi yksin, ei vielä "tajua", mitä tapahtuu...
[quote author="Vierailija" time="12.04.2014 klo 19:49"]
[quote author="Vierailija" time="12.04.2014 klo 19:47"]Mitä lapset tekivät autossa ap? Olivatko hereillä vai nukkuivatko? Minkä ikäisiä lapset suunnilleen olivat? Itse näen useinkin nukkuvia lapsia autoissa kauppuojen parkkipaikoilla.
[/quote] Vanhempi korkeintaan 2v ja pienempi selkä menosuuntaan kaukalossa noin 9kk. AP
[/quote]
9 kk ei kyllä ole taapero vielä. Taidat liioitella, jotta kaikki eivät "hyökkäisi" aloitustasi vastaan...
[quote author="Vierailija" time="12.04.2014 klo 20:53"]
Ehkä tähän vaikuttaa omat traumani. Minut jätettiin lapsena usein autoon odottamaan. Kerran isäni ajoi auton sisälle isoon korjaamoon ja hävisi jonnekkin. Minä odotin ja odotin ja pelotti vieraassa paikassa ja sitten lähdin etsimään isää ja olin vähällä pudota auton alla olevaan monttuun.
Ei kaikki lapset osaa rauhassa odottaa ja kaikki ei ymmärrä että kohta se isi tai äiti tulee takaisin. AP
[/quote]
Just joo, haiskahtaa taas keksityltä...
AP: monet selvästi saavat vain hupia ärsyttäessään sinua, koita olla välittämättä. Mitä enemmän reagoit, sitä enemmän innostuvat. Toimit niin kuin itse parhaaksi näit, eikä siitä ainakaan ollut mitään haittaa kenellekään, ja itsellesi jäi rauhallinen mieli. Hyvä niin. Tällaisilla palstoilla on kai turha odottaa mitään asiallista kesksutelua. Itse olisin eri linjoilla kanssasi, mutta ei ole tarvetta mollata sinua sen takia. Nykyään lapset ovat niin hyvin vöissä kiinni, että eivät pääse itse irti istuimistaan, eli karkaaminen ei onnistu. Itsekin jätän lapset toisinaan vähäksi aikaa autoon.
[quote author="Vierailija" time="13.04.2014 klo 08:47"]
[quote author="Vierailija" time="12.04.2014 klo 19:50"]
[quote author="Vierailija" time="12.04.2014 klo 19:49"][quote author="Vierailija" time="12.04.2014 klo 19:47"]Mitä lapset tekivät autossa ap? Olivatko hereillä vai nukkuivatko? Minkä ikäisiä lapset suunnilleen olivat? Itse näen useinkin nukkuvia lapsia autoissa kauppuojen parkkipaikoilla.
[/quote]niin ja siis hereillä olivat.
[/quote]
Aika nuoria kylläkin jättää yksin. Minäkin jätän joskus hetkeksi, jos tiedän varmasti, että minulla ei voi mennä kuin muutama minuutti. Lapsilla ei ole hätää, kun lukitussa autossa ja vöissä kiinni (ei kuumalla). Muuta kauheaa ei voi tapahtua, kuin että alkavat huutamaan. Lapset 5 ja kohta 3.
9kk en kyllä jättäisi yksin, ei vielä "tajua", mitä tapahtuu...
[/quote] Mä en taas juurikaan vanhempia jättäis kun osaisivat poistua autosta.
Eli auto poistui paikalta n. viidessä minuutissa siitä kun ap nämä lapset autossa näit?
Jos lapset olisivat itkeneet, olisit soittanut poliisit paikalle. Ja ne poliisit olisivat tehneet mitä? Tuskin olisivat ehtineet paikalle ennen kuin auto lapsineen olisi lähtenyt. Olisitko ottanut rekkarin ylös ja selittänyt poliiseille että mutku tossa oli auto jossa joku lapsi itki ainakin 3 minuuttia, mutta sitten mä lähdin Heselle hakemaan Megamättöä niin en sit tiedä että koska lähti, mutta soitin teidät varuiksi tänne että jos ne vielä siellä vaikka itkis *pyyhkii majoneesia suupielestä*. Onko joku pykälä mihin poliisi turvautuu tällaisessa? Edellyttäen, että ne lapset siis vaan autossa odotti (eivät ap:n mukaan itkeneet) ja auto oli lähtenyt ap:n mättäessä burgeria hesessä leggingssit paukkuen, eli kyseessä oli kai suht lyhyt aika? jos saisin poliisina hälutyksen tällaiseen tehtävään, en tiedä miten pitäisin tuntemukseni sisällä sen Hesekassia kantavan tunikamamman edessä kuunnellessa että "tässä se oli ja tonne se ehkä meni ja rekkarissa oli ainakin A ja F, en muista muuta"
Meillä Prismassa on mm. pankkiautomaatti, just se Hese (toisessa on McDonalds), erilaisia erikoisliikkeitä siinä Prisman ulkopuolella (mutta siis sen rakennuksen sisäpuolella). Voisin piipahtaa hakemassa sukkahousut vaikka jostan KappAhlista juoksujalkaa niin että lapset odottavat autossa. Ja KÄÄK! jopa Alko. Voisin kuvitella kipaisevani hakemaan sinne kuoharin vieraiden varalle tai illallispunkunkin ja lapset autossa. Alkoholisti ja heitteille jättäjä.
Minäkin pidän todennäköisempänä, että se KappAhl ryöstetään aseella uhaten kuin että meidän auto syttyy palamaan sen 3-5 min aikana kun olen poissa.
[quote author="Vierailija" time="12.04.2014 klo 21:24"]
Olette kyllä oksettavia. Seuraavan kerran soitan välittömästi poliisit paikalle ja toivon että siellä on juuri jonkun minulle v*ttuilleen mamman lapsi yksin autossa. AP
[/quote]
No soita saatana. Ketään ei kiinnosta. Ei poliisejakaan kun kerran mitään hätää ei ole.
Mä ainakin kävin äkkiä pikkukaupassa kun 1v nukahti ja 4v halusi jäädä autoon odottamaan. Hain vain lauantain namit ja limpparia. En viipynyt 10min kauempaa. Eikä ulkona ollut helle tai paukkupakkanen. Sellaisilla keleillä en tee noin. Eikä tuo ollut kuin kerran 5v kokemus..
Linkitän sivun jossa on useitakin esimerkkejä ja syitä sille, miksi lasta EI jätetä autoon yksin: http://www.snopes.com/horrors/parental/carbaby.asp
Osa noista on unohtamisia, osa jätetty tarkoituksella "hetkeksi".
Lisää keskustelua: http://keskustelu.suomi24.fi/node/9697629
Usan tilanteesta: http://vivas.fi/ala-jata-lasta-yksin-kuumaan-autoon-lapsien-turvallisuudesta-kertova-koskettava-lyhytelokuva/
Ja juu, pääsyy vaaraan on, että kun se lämpötila voi jo näillä säillä nousta vaaralliseksi, saati sitten kesällä, niin lapsi ei kestä sitä niin hyvin kuin aikuinen.
Tuossa suomi24:n keskustelussa mainitaan myös auton syttyminen palamaan, kun lapset ovat sisällä. Näinkin on käynyt.
Vauva oli siis kaukalossa turvavöihin kytkettynä. Lain mukaan myös 2-vuotiaiden kuuluu istua turvaistuimessa mutta ellei niin oli sitten yli 3-vuotias. Jos Hesellä käynti kesti 5 minuuttia, niin ehkä se vanhempi oli itsekin käynyt hakemassa purtavaa, kenties pirtelön sille isommalle...
[quote author="Vierailija" time="12.04.2014 klo 18:58"]
Lapsia ei saa jättää autoon, jos menee jotain muuta tekemään kuin kärryjä viemään. Vaikka kioskilla asiointi voi kestää, jos siellä on jonoa. Asiat pitää osata organisoida siten, ettei kenenkään tarvitse miettiä onko kyse heitteillejätöstä.
[/quote]
Huoh.
Se on kuule ihan sama mitä joku toisten asioihin puuttuva ääliö miettii.