Kiusaannuttavan arvokkaat joululahjat sisaruksilta, kun itse on pa
Olen eronnut ja yksinhuoltaja. Viime vuosina oon saanut siskoiltani todella arvokkaita joululahjoja, kuten kallista kosmetiikkaa, samppanjaa tai arvokkaita lahjakortteja. Itse pystyn laittamaan yhden henkilön lahjaan 15-20 euroa, jos sitäkään. Hävettää, kun omat lahjani on ihan eri kaliiberia. Pitäisikö asia ottaa puheeksi vai olla muina naisina? Siskot on joko lapsettomia tai naimisissa, enkä tiedä tajuaako millaista kituuttamista elämäni on...
Kommentit (19)
Vierailija kirjoitti:
No mitäpä jos he tietävät tai ovat arvanneet tilanteesi, ja haluavat ilahduttaa sinua?
Peesi.
Me ainakin ostettiin ihan tarkoituksella pa olevalle sukulaiselle kalliita lahjoja, jotta saa jotain extraa arkeensa.
Jos tämä tuntuu epämukavalta, niin olisi kiva, että sanotaan.
Minä sain n. 50 000 euron timanttisen kaulakorun siskoltani ja mieheltään ja itse en voinut lahjaksi antaa kuin itsetehtyjä pikkuleipiä. Tasan eivät mene onnen lahjat.
No on sullakin harmituksen aiheet. Kaikki tietää, että olet köyhä, joten eivät odota sulta mitään, mutta miksi ihmeessä sinä et voi ottaa lahjoja muilta ilman harmitusta?
Luulis siskojen tietävän sun taloudellisen tilanteen. Tuskin odottavat sulta mitään lahjoja.
Parempi noin. Itse en saa mitään varakkailta sisaruksilta. On tullu selväksi että oon huonompi ihminen. Eikä heiläkään oo mitään käsitystä mun arjesta. Elävät omassa kuplassaan muiden hyväosaisten ihmisten kanssa.
Pitää ehdottomasti ottaa puheeksi. Meillä ystävien ja perheen kanssa on aina sovittu minkä arvoiset lahjat suunnilleen annamme. Koska tuo on äääärimmäisen kiusallista ja noloa juuri sille joka saa sen satasen shampanjan, kun itse on ostanut kuuden euron kuoharia. Fair play - suunnilleen annetaan saman arvoista, niin kenellekään ei tule tuota häpeää jouluna omasta lahjasta.
Jos olet ollut aito ja rehellinen niin kaipa nuo sisaruksesi tajuavat taloudell. tilanteesi. Haluavat varmasti antaa sinulle jotain vähän ekstraa iloa tuottamaan.
Vierailija kirjoitti:
Me ainakin ostettiin ihan tarkoituksella pa olevalle sukulaiselle kalliita lahjoja, jotta saa jotain extraa arkeensa.
Jos tämä tuntuu epämukavalta, niin olisi kiva, että sanotaan.
Mulle rahana, kiitos. Lyhennän velkoja.
Vierailija kirjoitti:
Pitää ehdottomasti ottaa puheeksi. Meillä ystävien ja perheen kanssa on aina sovittu minkä arvoiset lahjat suunnilleen annamme. Koska tuo on äääärimmäisen kiusallista ja noloa juuri sille joka saa sen satasen shampanjan, kun itse on ostanut kuuden euron kuoharia. Fair play - suunnilleen annetaan saman arvoista, niin kenellekään ei tule tuota häpeää jouluna omasta lahjasta.
Voi vattu. Mulle on ihan sama vaikka en saisi mitään lahjaksi, mutta alkais ottaa päähän, jos mulle aletaan sanella minkä hintaisia lahjoja saisin ostaa. Pitäkää tunkkinne, ens jouluna en sitten osta mitään lahjoja vaan kylven rahoissani.
Vierailija kirjoitti:
No mitäpä jos he tietävät tai ovat arvanneet tilanteesi, ja haluavat ilahduttaa sinua?
Tämä. Itsekin tahtoisin ilahduttaa vähävaraisempaa, jos tietäisin siihen pystyväni.
Mä annan aina jotain itsetehtyä ja (rikas ja kiireinen) siskoni antaa jotain kallista ostettua.
En ole ajatellut, että kummankaan tarvitsisi hävetä mitään, ollaan ihan eri elämäntilanteissa.
Vierailija kirjoitti:
Näin minäkin luulisin. Mutta myös köyhillä on ylpeytensä, ainakin osalla heistä, eikä hyväntekeväisyys tunnu hyvältä varsinkaan silloin kun se tulee läheiseltä. Jospa aloittaja ehdottaisi ensi vuonna siskoille, että aikuisille ei uankita lahjoja? Että jos haluavat antaa jotain, niin antavat lapsille. Tämän vuoden osalta taitaa jo olla myöhäistä.
Juuri jouluna on mahdollista antaa ja auttaa läheisiä, ilman että toinen mahdollisesti loukkaantuu.
Ota lahjat vastaan ja iloitse.
Voihan v...u taas tätä köyhien ulinaa. Olisit kiitollinen että sisaruksesi ostavat sinulle lahjaksi jotain johon sinulla itsellä ei ole varaa. Eiköhän tämä ole heidän tarkoituksensa, ilahduttaa sinua. Miksi ihmeessä et voi ottaa lahjoja ilolla vastaan. Heille ei ole mitään merkitystä sillä minkä arvoisia sinun ostamat lahjat ovat. Ajatus on kaikkein tärkein, varsinkin kun heillä on selvästi varaa ostaa itse itsellensä kalliita juttuja.
Eihän se sille siskolle ole kallis. Jokainen ostakoon tulojen mukaan. Etenkin jos he itse niin haluaa.
Kilttejä sisaruksia sulla. Arvaavat tilanteen varmaan ja haluavat auttaa.
Jos nolottaa niin ota asia esille jouluajan jälkeen. Että sorry mulla ei ole rahaa. Ja annat jotain halvempaa itse. Ajatuskin on tärkeä!
Toki iloitsen lahjoista, mutta silti oon kokenut häpeää. Mutta yritän opetella siitä pois. Ap