Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi vastasyntyneen äidit ei saa muka nukuttua?

Vierailija
12.04.2014 |

Mulla ei ole lapsia, joten siksi kyselen näin tyhmiä. Miksi vastasyntyneiden äidit valittavat vähistä yöunista? Eikö vauvat nuku pääsääntöisesti? Miksei äiditkin voi nukkua tarpeeksi ja herätä vain syöttämään vauvaa välillä? Moni valittaa, että on ehtinyt nukkua vain muutaman tunnin katkonaista unta yöllä. Miksei voi nukkua vaikka 8 tuntia katkonaista unta?

Mulla siis ei ole lapsia, mutta vauvakuume on ensimmäistä kertaa tullut. Haluan kuulla totuuksia vauvaelämästä, sillä näin etukäteen tuo valvominenkin kuulostaa vain simppeliltä ongelmalta.

Kommentit (80)

Vierailija
61/80 |
12.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.04.2014 klo 12:20"]

[quote author="Vierailija" time="12.04.2014 klo 11:42"]Se kikka on siinä että ne äidit jotka stressaa kodin siistiydestä ja siitä että ruoka pitää aina olla valmiina kun herra saapuu kotiin, niin he eivät saakkaan nukkua. Ja toki ne joilla on ennestään lapsia, joita varten pitää olla hereillä päivällä mutta ensimmäisen lapsen kohdalla (nyt vuoden) mulla ei ole ainakaan ollut mitään ongelmia. Hyväksyin heti alusta asti sen että koti on hujan hajan enkä muutenkaan stressaa mistään. Silloin pystyin yöllä nukkumaan aina kun vauva nukkui ja jos se tarkoittikun sitä 3h katkonaista unta (meillä ei kyllä niiin ollut, se oli aina 8h muutamalla heräyksellä) ja sitten päivällä nukuin aina kun vauvakin. Mikään vauva ei nuku vain kolmea tuntia vuorokaudessa. Kyllä ne sen 10-12 tuntia nukkuu, vaikka sitten 15 min pätkissä, joten äidin pitää elää samalla rytmillä. Ei muuten väsytä jos niin tekee :) Silloin toki se että jos nukut päivisin niin tosiaan ei paljoa ehdi siivoilla tai ruokaa aina ajoissa laittaa. 

Mutta kyllä mullakin meni laitoksella vähän huonosti nukuttua ja siitä jäi univelkaa joksikin aikaa kun yli vuodokauden synnytin ja kahtena ekana yönä en uskaltanut nukkua kun heräilin 10min välein tarkistamaan hengittääkö vauva kun oli niin hiljaa :D

[/quote]

Toi on tyypillinen helpon yhden lapsen äidin vastaus. Jos nukuit kaikki välit vauvan kanssa samaan tahtiin, niin milloin pesitte pyykkiä ja laitoitte tiskit koneeseen, yölläkö. Tai milloin hoidit tarvittavat puhelut, lmakkeiden täyröt jne keskittymistä vaativat asiat. Mä en pystynyt edes esikoisen kohdalla nukkumaan aina kun vauva, koska vaikka en kotia puunannutkaan niin kyllä sitä jotain oli pakko tehdä. Ja jos sen vauvan nukahtamiseen menee puoli tuntia, itselle menee torkatamiseen päivällä se puoli tuntia ja siitä puolen tunnin päästä jo vauva herää niin eipä ne puolen tunnin pätkät hirveästi univelkaan auta.

Ja kun on se toinen lapsi vielä jaloissa, niin sen kanssa pitäisi jotain jaksaa touhuta, mennä ulos, laittaa ruoka ainakin lapselle, pestä peppua jne. Ja just kun saa esikoisen unille ja aattelit myös hengähtää, niin vauva herääkin ja voit taas sanoa hyvästit lepohetkee. Mulla se tokan lapsen eka vuosi oli ihan kaamee. Terv. 7

[/quote]

No itse pystyin kyllä nukahtamaan heti kun tarvi, jos olin väsynyt. Mitään puheluita ei mun tarvinut soittaa, ja jos pitikin (tyyliin neuvolaan) niin sen hoidin niinä aikoina kun olin hereillä päivällä, vaikka samalla kun imetin. En edes tiedä mitä tarkoittaa "imakkeiden täyrot" (täytöt? uskoisin, mutta en ymmärrä silti) No ruuan laitto itselle olikin vähän kinkkistä mutta silloin kun mies ei tehnyt ruokaa (teki aika harvoin), tein ison satsin kerralla ja laitoin pakkaseen. Määrä ei lisää työtaakkaa eikä valmistusaikaa. Pyykit pyöri joo usein yöllä ja kuivumaan laittaminen nyt ei paljoa aikaa vie, ei myöskään tiskikoneen täyttö/tyhjennys, ehdin nuo hommat hyvin hoitaa päivällä niinä pätkinä kun oltiin hereillä, mutta miksei niitä voisi öisinkin tehdä. Kyllä, asun kerrostalossa ja perjaatteessa ei ole hyvä tapa pestä yöllä pyykkiä mutta kukaan ei siitä valittanut ja mielestäni pienen lapsen kanssa niin saa tehdä koska voishan se olla lapsen huutokin mitä naapurit joutuu yöllä kuuntelemaan eikä siitä taas voi sanoa että "lapsi EI SAA huutaa öisin". Ei mulla kyllä ollut mitään ongelmia tän järjestelyn kanssa. 

Vierailija
62/80 |
12.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapset aina heränneet klo 6. Piste. Ei ole äidillä mikään pakko herätä, mutta kun lapset ei suostu sängyssä makaamaan, ei edes se vauva. Molemmat olleet kovia seurustelemaan ja syliä haluamaan. Sylissä ja liikkeessä tyytyväisiä, sitterissä ja lattialla tyytmättömiä. Ja jos äiti yritti ummistaa sängyssä silmiään, kun "vauvathan vaan syö ja nukkuu" niin huutokonsertti oli varma. Meillä ei kumpikaan vauva ole vain syönyt ja nukkunut. Kyllä ne haluaa huomiota, seurustelua, syliä, lohdutusta ym.

T. 7

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/80 |
12.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.04.2014 klo 12:31"]

Meillä lapset aina heränneet klo 6. Piste. Ei ole äidillä mikään pakko herätä, mutta kun lapset ei suostu sängyssä makaamaan, ei edes se vauva. Molemmat olleet kovia seurustelemaan ja syliä haluamaan. Sylissä ja liikkeessä tyytyväisiä, sitterissä ja lattialla tyytmättömiä. Ja jos äiti yritti ummistaa sängyssä silmiään, kun "vauvathan vaan syö ja nukkuu" niin huutokonsertti oli varma. Meillä ei kumpikaan vauva ole vain syönyt ja nukkunut. Kyllä ne haluaa huomiota, seurustelua, syliä, lohdutusta ym.

T. 7

[/quote]

Ei varmaan kenenkään vauva vaan syö tai nuku mutta yllä sunkin vauva ihan varmasti sen ainakin 10h vuorokaudessa nukkui. Ei se loput 14 tuntia tietenkään syömiseen mene ja lapsesta riippuu miten viihtyy loput ajat (helpot vauvat lattialla/sitterissä, muut vauvat sylissä)

Vierailija
64/80 |
12.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka vauva nukkuis 15 tuntia vuorokaudessa, niin ei se paljon auta, jos nukkuu 15-30 minuuttia kerrallaan. 

Vierailija
65/80 |
12.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja mä haluan muistuttaa, että se imettäminen ei yleensä ole mikään viiden minuutin juttu. Se, kuinka kauan yhteen imetyskertaan menee, taitaa tulla monelle aika yllätyksenä (myös itselle aikanaan). Ja lisäksi jos syötön lisäksi pitää vaihtaa vaippaa, yksi herääminen kestää helposti melkein tunnin. Plus se aika mikä menee siihen että saa uudelleen unta. Että vaikka sitä yötä kestäisi se 8h, siitä valvomiseen menee helposti melkein puolet.

Vierailija
66/80 |
12.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä vastasyntynyt nukkuu paljon, mutta onhan se myös hereillä - yölläkin! 

Meillä ainakin niin, että vauva söi kolmen tunnin välein. Se oli ihan OK. Mutta kun yöllä oli kiva olla hereillä sen kaks-kolme tuntia. Ei pienet vauvat päivärytmistä mitään tiedä, eikä niitä voi siihen pakottaakaan. Vauvan totuttaminen siihen, milloin on yö ja milloin on päivä, vie oman aikansa - toisilla pidemmän, toisilla lyhyemmän.

Katkonainen uni, joka jatkuu useita viikkoja/kuukausia, vie voimia - ja paljon. Ei ne hormonitkaan kaikkeen pysty, vaikka hommaa helpottavatkin.

Itse en kaipaa tuota aikaa tippaakaan.

Vierailija
67/80 |
12.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.04.2014 klo 11:42"]

Se kikka on siinä että ne äidit jotka stressaa kodin siistiydestä ja siitä että ruoka pitää aina olla valmiina kun herra saapuu kotiin, niin he eivät saakkaan nukkua. Ja toki ne joilla on ennestään lapsia, joita varten pitää olla hereillä päivällä mutta ensimmäisen lapsen kohdalla (nyt vuoden) mulla ei ole ainakaan ollut mitään ongelmia. Hyväksyin heti alusta asti sen että koti on hujan hajan enkä muutenkaan stressaa mistään. Silloin pystyin yöllä nukkumaan aina kun vauva nukkui ja jos se tarkoittikun sitä 3h katkonaista unta (meillä ei kyllä niiin ollut, se oli aina 8h muutamalla heräyksellä) ja sitten päivällä nukuin aina kun vauvakin. Mikään vauva ei nuku vain kolmea tuntia vuorokaudessa. Kyllä ne sen 10-12 tuntia nukkuu, vaikka sitten 15 min pätkissä, joten äidin pitää elää samalla rytmillä. Ei muuten väsytä jos niin tekee :) Silloin toki se että jos nukut päivisin niin tosiaan ei paljoa ehdi siivoilla tai ruokaa aina ajoissa laittaa. 

Mutta kyllä mullakin meni laitoksella vähän huonosti nukuttua ja siitä jäi univelkaa joksikin aikaa kun yli vuodokauden synnytin ja kahtena ekana yönä en uskaltanut nukkua kun heräilin 10min välein tarkistamaan hengittääkö vauva kun oli niin hiljaa :D

[/quote]

Miksi alapeukkuja tälle? Koska jollain menee helpommin kuin teillä? Meilläkin oli noin halppoa ekan lapsen kohdalla, toka on sitten asia erikseen. (en ole tuon alkuperäisen kirjoittaja)

Vierailija
68/80 |
12.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa mieltä 35:n kanssa. 

Vauva nukahtaa klo 22:00

Äiti saa unen päästä kiinni klo 22:30

Vauva herää syömään klo 00 -> unta puoltoista tuntia

Imettäminen/pulloruokinta klo 00-00:45

Vauva nukahtaa klo 01:00

Itse ei saa unta enää ollenkaan -> unta 0 tuntia

Vauva herää klo 03:00

Imettäminen/pulloruokinta + mahdollisesti vaipanvaihto klo 03 - 04:00

Vauva nukahtaa klo 04:00

Äiti saa unenpäästä kiinni klo 04:30

Vauva herää klo 07:00 -> unta 2,5 tuntia

Vauvaa ei väsytä, aamutoimet, ruokailu, jne

Vauva nukahtaa taas klo 9:00

Äiti nukahtaa klo 09:30 -> unta puolituntia

Eli 12 tunnin aikana on äiti saanut unta katkonaisesti yhteensä 5 tuntia.

Väsyttäisikö?

Vierailija
69/80 |
12.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.04.2014 klo 18:36"]

[quote author="Vierailija" time="12.04.2014 klo 10:56"]

Heh, hauskan heitit;-)

[/quote]

No minulla on lapsia ja ihmettelen samaa. Kun on vielä päivä siihen aikaa nukkua päälle, niin itsekin olen aina ihmetellyt tuota valitusta, ettei saa nukuttua.

[/quote]

Kuka ne muut lapset hoitaa silloin päivällä? 

Vierailija
70/80 |
12.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.04.2014 klo 13:04"]

Samaa mieltä 35:n kanssa. 

Vauva nukahtaa klo 22:00

Äiti saa unen päästä kiinni klo 22:30

Vauva herää syömään klo 00 -> unta puoltoista tuntia

Imettäminen/pulloruokinta klo 00-00:45

Vauva nukahtaa klo 01:00

Itse ei saa unta enää ollenkaan -> unta 0 tuntia

Vauva herää klo 03:00

Imettäminen/pulloruokinta + mahdollisesti vaipanvaihto klo 03 - 04:00

Vauva nukahtaa klo 04:00

Äiti saa unenpäästä kiinni klo 04:30

Vauva herää klo 07:00 -> unta 2,5 tuntia

Vauvaa ei väsytä, aamutoimet, ruokailu, jne

Vauva nukahtaa taas klo 9:00

Äiti nukahtaa klo 09:30 -> unta puolituntia

Eli 12 tunnin aikana on äiti saanut unta katkonaisesti yhteensä 5 tuntia.

Väsyttäisikö?

[/quote]

No jos äiti ei saa väsyneenäkään unta niin ei se kyllä vauvasta johdu. Kyllä terve ihminen saa jos oikein väsyttää niin unen heti kun painaa pään tyynyyn. Kuulostaa vähän oudolle tuo. Öisin herätessäni olin niin väsynyt että meinasin nukahtaa kesken imetyksen, joten kun pääsin takaisin makuulle, nukahdin todellakin saman tien. Sitten ne parit päikkärit päivällä (ei joka välissä tarvi nukkua kun lapsi nukkuu, ei aikuinen tarvitse yhtäpaljoa unta kun vauva) niin ei mistään väsymyksestä päivisin ollut tietoakaan.

Vierailija
71/80 |
12.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän esikoinen nukkui päivisin, hyvänä päivänä, puolen tunnin päiväunet. Muuten oli hereillä koko päivän ja hätääntyi heti, jos äiti ei ollut näköpiirissä. Sylissä oli tyytyväinen mutta isokokoisena vesselinä oli tosi raskas kanneltava. Kantoliinassa viihtyi huonosti mutta näin sain välttämättömät työt tehtyä. Suihkussa kävin yleensä niin että kaveri istui sitterissä vieressä tai otin mukaan suihkuun ja pesin itseni yksikätisesti. Jos kaverin jätti hetkeksi yksin alkoi välitön itku naama punaisena. Eikä tietysti nukkunut hyvin yölläkään.

Tämä oli silti pientä. Useamman lapsen kanssa oli järki lähteä. Vaativa vauva ja vilkas taapero on huippukiva yhdistelmä.

Vierailija
72/80 |
12.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ole tosissasi? Itselläni ei ole lapsia eikä tule, mutta ymmärrän varsin hyvin, miksi vauvaperheessä nukkuminen on hankalaa. Katsos se on se maalaisjärki.

Vierailija
73/80 |
12.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.04.2014 klo 13:09"]

No jos äiti ei saa väsyneenäkään unta niin ei se kyllä vauvasta johdu. Kyllä terve ihminen saa jos oikein väsyttää niin unen heti kun painaa pään tyynyyn. Kuulostaa vähän oudolle tuo. Öisin herätessäni olin niin väsynyt että meinasin nukahtaa kesken imetyksen, joten kun pääsin takaisin makuulle, nukahdin todellakin saman tien. Sitten ne parit päikkärit päivällä (ei joka välissä tarvi nukkua kun lapsi nukkuu, ei aikuinen tarvitse yhtäpaljoa unta kun vauva) niin ei mistään väsymyksestä päivisin ollut tietoakaan.

[/quote]

Ai, että terve ihminen saa unen jos vaan väsyttää tarpeeksi ja painaa pään tyynyyn? En tiedä, mikä sairaus minulla on, mutta minä en ainakaan nukahda päivällä ellen ole oikeasti sairas. Ja silloinhan en ole siis terve. En välttämättä illallakaan saa unta heti vaikka olisin miten väsynyt.

Että jos jonkin diagnoosin keksit tällaiselle päivällä nukahtamattomalle niin kerrohan, tiedän sitten lääkärille kertoa.

Vierailija
74/80 |
12.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.04.2014 klo 11:45"]

Luonto on aika fiksu näissä asioissa. Odotan toista lasta, rv 34, ja jo muutaman viikon nukkunut katkonaista unta. Herään muutaman kerran yössä, en saa nukuttua vaan tunnen itseni pirteäksi. Luen yleensä jotakin kirjaa tms ja odotan uudelleen nukahtamista. Esikoisen kohdalla oli sama juttu, enkä kokenutkaan vauva-aikaa mitenkään raskaaksi. Kokonaisen yön esikoinen nukkuin ensimmäisen kerran vasta yli vuoden ikäisenä. Siihen asti vähintään 2-3 herätystä yössä. Hormoneilla lienee siis suuri vaikutus.

[/quote]

Tämä on kuitenkin aivan eri asia!!! Nyt herään omista syistäsi ja elimistösi on jollain tavalla "valmis" siihen heräämiseen....Eikä sinun tarvitse joka kerta nousta ylös tai tehdä mitään.

Vauva taas herää omia aikojaan ja voi olla, että juuri, kun itse olet makeimmassa unessa. Sehän siinä juuri onkin kauheaa, ettei koskaan tiedä milloin täytyy herätä ja ryhtyä jotain tekemään...Etkä myöskään itse voi päättää, milloin koitat taas saada unenpäästä kiinni. 

Vierailija
75/80 |
12.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en kokenut pikkuvauva-aikaa yhtä raskaaksi kuin myöhemmät yöheräilyt milloin hampaiden, seisomaanopettelun, painajaisten, sairastumisen milloin minkäkin takia.

Vauvana esikoinen nukkui hyvin, söi puoliltaöin ja viideltä, sitten nukkua losotettiin ysiin tai kymppiin. Sain aina heti unta imetyksen jälkeen ja hyrräsin hormonien voimin päivät.

Nää myöhemmät yöheräilyt ovat olleet paljon rankempia myös siksi, että päivisin joutuu tsemppaamaan ihan eri tavalla - esim lapsen sairastellessa yöllä pitää jomman kumman vanhemman kuitenkin aamulla lähteä töihin ja parin tunnin repaleisilla unilta on joskus hiukan raskasta olla töissä skarppina...

Vierailija
76/80 |
12.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.04.2014 klo 12:04"]

[quote author="Vierailija" time="12.04.2014 klo 11:42"]

Se kikka on siinä että ne äidit jotka stressaa kodin siistiydestä ja siitä että ruoka pitää aina olla valmiina kun herra saapuu kotiin, niin he eivät saakkaan nukkua. Ja toki ne joilla on ennestään lapsia, joita varten pitää olla hereillä päivällä mutta ensimmäisen lapsen kohdalla (nyt vuoden) mulla ei ole ainakaan ollut mitään ongelmia. Hyväksyin heti alusta asti sen että koti on hujan hajan enkä muutenkaan stressaa mistään. Silloin pystyin yöllä nukkumaan aina kun vauva nukkui ja jos se tarkoittikun sitä 3h katkonaista unta (meillä ei kyllä niiin ollut, se oli aina 8h muutamalla heräyksellä) ja sitten päivällä nukuin aina kun vauvakin. Mikään vauva ei nuku vain kolmea tuntia vuorokaudessa. Kyllä ne sen 10-12 tuntia nukkuu, vaikka sitten 15 min pätkissä, joten äidin pitää elää samalla rytmillä. Ei muuten väsytä jos niin tekee :) Silloin toki se että jos nukut päivisin niin tosiaan ei paljoa ehdi siivoilla tai ruokaa aina ajoissa laittaa. 

[/quote]

Tämä puolestaan oli se, mitä olin omassa päässäni etukäteen pähkäillyt.

Miksi äitien pitää herätä aamulla aikaisin? Ymmärrän, jos on muitakin lapsia. Mutta entä muuten? Mitkä ne syyt ovat? Ja mitä vauvat itseasiassa tekevät päivisin? Minun tuntemani vauvat nukkuvat-syövät-nukkuvat-syövät. Välillä saattavat tunnin köllötellä ja katsella ympärilleen.

[/quote]

Mulla on nyt pitkästä aikaa vastasyntynyt. EN herää aikaisin, vaan nukun koko aamupäivän, koska vauva nukkuu usein silloin pitemmän pätkän. Mies on vielä isyyslomalla, joten vie isomman ulos silloin. Mutta olen silti väsynyt, sillä vauva syö 1.5-3h välein myös yöllä. Käsittääkseni useimmat ihmiset tarvitsevat ainakin 4h katkeamattoman unipätkän, että virkistyisivät. Unisykli on n. 4h pituinen eli jos heräilee useammin niin ei välttämättä saa lainkaan syvää unta. Mutta kyllä siitä selviää ihan hyvin, yleensä heräily vähenee koko ajan vauvan kasvaessa ja unipätkät pitenevät. Meidän esikoinen tosin heräili 3-vuotiaaksi, se oli aika hirveää, mutta se on jo toinen juttu.

Tuosta miksi esikoisvauvan kanssa joku ei nuku päivällä, niin kaikki eivät vaan pysty nukkumaan päivällä. Itse kyllä nukuin. Toiseksi, jatkuvasta heräilystä voi jäädä päälle unihäiriö eli ei enää osaa nukkua vaikka saisikin. Tiedän useampia herkkäunisia vanhempia joille on käynyt näin ja jatkunut vuosia vaikka vauva on jo iso ja nukkuu hyvin.

Vierailija
77/80 |
12.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.04.2014 klo 12:04"]

[quote author="Vierailija" time="12.04.2014 klo 11:29"]Eka yö meni lasta synnyttäessä, toinen yö hormonimyrskyssä ihmetellen ja imetystä opetellen, kun vauva söi ja ta-daa, siinähän se sitten olikin, pohja univelalle. Eipä sitä paljon pätkäunet paranna.

[/quote]

Pienet pohjat ne näkyy prinsessaäidin elämän raiteiltaan vievän. Ihmettelen aina missä nämä vätysäidit lymyävät, tuttavapiiriini ei ole osunut yhtään vaan hymyssä suin energisenä touhutaan pienestä väsymyksestä huolimatta.

[/quote]

Höpöhöpö. Esittävät vaan ja itkevät sitten neljän seinän sisällä omaa väsymystään. Jotkut haluavat esittää, että kaikki on niiiiin ihanaa ja mahtava äitihän ei voi olla ikinä väsynyt tai hulluksi tulossa, kun kaikki menee niiiiin hyvin!!

Tai sitten ystävillesi on sattunut nämä ns. helpot vauvat, onhan niitäkin. 

Vierailija
78/80 |
13.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.04.2014 klo 19:27"]

[quote author="Vierailija" time="12.04.2014 klo 18:36"]

[quote author="Vierailija" time="12.04.2014 klo 10:56"]

Heh, hauskan heitit;-)

[/quote]

No minulla on lapsia ja ihmettelen samaa. Kun on vielä päivä siihen aikaa nukkua päälle, niin itsekin olen aina ihmetellyt tuota valitusta, ettei saa nukuttua.

[/quote]

Kuka ne muut lapset hoitaa silloin päivällä? 

[/quote]

Panet vauvan ja taaperon yhtäaikaa päiväunille. Jos taapero ei nuku päiväunia, video vähäksi aikaa pyörimään ja kellahdat sohvalle.

Ei aihevapaalla surffailua vauvan päivänien aikaan.

Vierailija
79/80 |
13.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kukaan muu kokeillut parantaa vauvan unia järjestämällä makuuhuone yöksi pilkkopimeäksi? Pienikin valo yöllä lopettaa melatoniinin erityksen, ja unen saanti vaikeutuu huomattavasti. Eli syötöt yöllä pimeässä, vaipanvaihto niin pimeässä kuin ikinä mahdollista. Samoin vastaavasti paljon luonnonvaloa päiväsaikaan, ja talvella kirkasvalolamppu. Meillä on ainakin auttanut aika hyvin. Rytmi muuttunut paljon selkeämmäksi, kun yö on pimeää aikaa, päivä valoisaa. Mutta hämärä ei riitä yöllä, pitää olla oikeasti pimeää. 

Vierailija
80/80 |
12.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.04.2014 klo 13:19"]

[quote author="Vierailija" time="12.04.2014 klo 13:09"]

[/quote]

Ai, että terve ihminen saa unen jos vaan väsyttää tarpeeksi ja painaa pään tyynyyn? En tiedä, mikä sairaus minulla on, mutta minä en ainakaan nukahda päivällä ellen ole oikeasti sairas. Ja silloinhan en ole siis terve. En välttämättä illallakaan saa unta heti vaikka olisin miten väsynyt.

Että jos jonkin diagnoosin keksit tällaiselle päivällä nukahtamattomalle niin kerrohan, tiedän sitten lääkärille kertoa.

[/quote]

No vähän väärin sanoin. Tarkoitin siis että yöllä jos ei saa väsyneenä unta niin jotain vialla. Tuossa "aikataulussa" mitä lainasin äiti saa ensin unen vasta puolen tunnin päästä lapsen nukahtamisesta ja seuraavalla kerralla valvoo 3 tuntia vauvan nukkuessa. Ja siis yöllä. Tätä en ymmärrä. Se on ihan ymmärrettävää jos päivällä ei kaikki voi nukkua. Mutta ei ole ihme jos väsyttää kun keskellä yötä katelee hereillä vauvan nukkumista 3 tuntia