Itkettää. Ei yhtään rahaa ja ruoka lopussa! :(
Jääkaapissa on sinappia, vähän maitoa ja vähän hernekeittoa. Tilillä tasan 0€ ja lompakossa 50senttiä. Ei kavereita, ei ketään, joka vois lainata vähän rahaa. Vituttaa mutta myös itkettää. Miten voiki olla näin köyhää taas tämä kuukausi! :( Onneks ei oo lapsia, ei tartte niiden kärsiä.
Muita samassa tilanteessa olevia? :( Ja mitään vittuiluja en tarvi, rahoja en törsäile turhuuksiin. Rahat menee, mitkä tulee. Yleensä kyllä jää jonku verran, nyt ei kun laskuja oli niin paljon.
VOI VITTU TÄTÄ ELÄMÄÄ !!!!!!!
Kommentit (164)
[quote author="Vierailija" time="11.04.2014 klo 17:48"]Sillä, joka valitti että on pesuaineet lopussa, oli kyllä lapsia. Sanoi ihan selvästi tuossa toisessa ketjussa, että on muutama euro rahaa ja maanantaina ostaa sillä lapsille ruokaa, koska se on tärkeämpää...
Eli mikä olet miehiäsi? Provoilija, rahaton nisti tai muuten vaan muiden hyväntahtoisuutta hyväksikäyttävä?
[/quote]
Työssäkäyvä yh, jonka lapset maanantaihin asti isovanhemmilla. Maanantaiksi olen säästänyt sen 12 euroa, jolla välipala, päivällinen ja iltapala. Kerroin tämän kyllä ketjussani.
ihmisellä pitäisi löytyä vähintään n. tonni vararahaa. Ala säästää vaikka 100€ kuussa niin ei tule tuollaista tilannetta. Jos olet työtön tai sossun asiakas säästä se satanen käteisenä. Osta paloturvallinen lipas.
[quote author="Vierailija" time="11.04.2014 klo 18:04"]
[quote author="Vierailija" time="11.04.2014 klo 17:50"][quote author="Vierailija" time="11.04.2014 klo 17:24"]
No mä oon se, joka valitin ettei oo rahaa ostaa pesuainetta. Mulla on nyt viikonlopuksi rahaa huomiselle 6 euroa ja sunnuntaille 4. Kaapissa on puurohiutaleita ja puoli purkkia eli noin 75 grammaa Pirkka mansikkarahkaa, jonka ajattelin aamulla laittaa puuron päälle. Makaronia on, mutta en vaan kykene syömään sitä. Huomiseksi siis 6 euroa työpaikkaruokailuun, ostan varmaan tomaatteja, banaanin, omenan ja reajuustoa. Näin täällä.
[/quote]
Ei ihme, että rahat loppu, jos viimeiset pennoset käytät tomaatteihin (varmaankin kotimaisiin, kilohinta huitelee 5 eurossa), raejuustoon (sitäkään köyhä ei osta kuin tilipäivänä). Osta mielummin jauhoja ja tee sämpylöitä ja päälle margariiniä. Itse ostin viimeisen käyttöpäivän jauhelihaa 1,-/400 g ja tein lihapullia, joista syödään useamman kerran.
[/quote]
Lähikaupassa 5 tomaattia maksoi ehkä 80 senttiä. Olen töissä vkl aamusta iltaan, en jaksa alkaa yöllä leipoa. Kyllä ajattelin nyt vaan jotain halpaa ja täyttävää ostaa. Selityksen makua, mutta aion nyt vaan ostaa, mikä on täyttävää ja maanantaiksi on 12 euroa ja tiistaina saan kohtuuison palkan. En ala yöllä laittamaan ruokaa, ostan valmiina, ei fiksua, mutta nyt vaan tavoite syödä maha täyteen ja en voi olla ilman tuoreita kasviksia. Raejuustosta saa proteiinia, tonnikala maksoi cittarissa euron, samoin euroshopper kananmunat ja just muistin että mulla on pakkasessa cittatista ostettuja euron kasvispuhvejä, ne ehkä voisin aamulla paistaa mukaan.
[/quote]
Kiitos. Nyt ymmärrän, miksi köyhä pysyy köyhänä ja minä ostan sijoitusasuntoja.
[quote author="Vierailija" time="11.04.2014 klo 17:50"][quote author="Vierailija" time="11.04.2014 klo 17:24"]
No mä oon se, joka valitin ettei oo rahaa ostaa pesuainetta. Mulla on nyt viikonlopuksi rahaa huomiselle 6 euroa ja sunnuntaille 4. Kaapissa on puurohiutaleita ja puoli purkkia eli noin 75 grammaa Pirkka mansikkarahkaa, jonka ajattelin aamulla laittaa puuron päälle. Makaronia on, mutta en vaan kykene syömään sitä. Huomiseksi siis 6 euroa työpaikkaruokailuun, ostan varmaan tomaatteja, banaanin, omenan ja reajuustoa. Näin täällä.
[/quote]
Ei ihme, että rahat loppu, jos viimeiset pennoset käytät tomaatteihin (varmaankin kotimaisiin, kilohinta huitelee 5 eurossa), raejuustoon (sitäkään köyhä ei osta kuin tilipäivänä). Osta mielummin jauhoja ja tee sämpylöitä ja päälle margariiniä. Itse ostin viimeisen käyttöpäivän jauhelihaa 1,-/400 g ja tein lihapullia, joista syödään useamman kerran.
[/quote]
Lähikaupassa 5 tomaattia maksoi ehkä 80 senttiä. Olen töissä vkl aamusta iltaan, en jaksa alkaa yöllä leipoa. Kyllä ajattelin nyt vaan jotain halpaa ja täyttävää ostaa. Selityksen makua, mutta aion nyt vaan ostaa, mikä on täyttävää ja maanantaiksi on 12 euroa ja tiistaina saan kohtuuison palkan. En ala yöllä laittamaan ruokaa, ostan valmiina, ei fiksua, mutta nyt vaan tavoite syödä maha täyteen ja en voi olla ilman tuoreita kasviksia. Raejuustosta saa proteiinia, tonnikala maksoi cittarissa euron, samoin euroshopper kananmunat ja just muistin että mulla on pakkasessa cittatista ostettuja euron kasvispuhvejä, ne ehkä voisin aamulla paistaa mukaan.
[/quote]
Jos saat kohtuuison palkan niin miksi olet nyt noin peeaa?
[quote author="Vierailija" time="11.04.2014 klo 18:08"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Jos saat kohtuuison palkan niin miksi olet nyt noin peeaa?
[/quote]
En ole ap, mutta ainakin helsingissä on yksityisillä hemmetin kovat vuokrat monissa asunnoissa. Kaupungin asuntoon ei välttämättä pääse. Jos on keskituloinen tai pienempi palkka kuin keskituloisella niin sitä voi suuren yllättävän laskun vuoksi joutua kuseen.
Asun Keski-Suomessa, kun joku tai jotku täällä kysyneet missä asun. Asun vähän päälle 4 tuhannen asukkaan kunnassa, joten en sen tarkemmin viihti sanoa paikkakuntaa, hävettää jos joku tunnistais :( Asun pienessä kylässä kaiken lisäksi, varmaan kaikki tuntee kaikki täältä. Hävettää tällänen köyhyys :(
Ap
Mäkin kyllä voisin auttaa ruokakassilla ihan mieluusti. Rahaa en enää periaatteesta anna. Eräs kaveri käytti törkeästi hyvätahtoisuuttani hyväksi pitkän aikaa, kun "nälkää" näki . Rahaa annoin hänelle, mutta sitten selvisikin että hänellä rahat menee huumeisiin ja viinaan, myös ne minun antamat, joita autolla lähdin iltamyöhällä usein viemään. Joten siihen en enää lähde, mutta ruokakasseja olen usein vienyt tuttaville, jotka hädässä ovat olleet.
Hyviä vinkkejä on tullut, kiitos niistä. Ja kaikille muillekin, jotka on tsempanneet. Tulee hyvä mieli :)
Ap
[quote author="Vierailija" time="11.04.2014 klo 18:11"]
Asun Keski-Suomessa, kun joku tai jotku täällä kysyneet missä asun. Asun vähän päälle 4 tuhannen asukkaan kunnassa, joten en sen tarkemmin viihti sanoa paikkakuntaa, hävettää jos joku tunnistais :( Asun pienessä kylässä kaiken lisäksi, varmaan kaikki tuntee kaikki täältä. Hävettää tällänen köyhyys :(
Ap
[/quote]
No eikös pienissä kylissä se tukiverkko ole kunnossa, kun kaikki tuntee toisensa ja kyläänkin ruukataan mennä ihan ilmoittelematta. Lähes nyt jollekkin naapurilles vaikka iltakaffeelle.
Voisin pienen summan tiputtaa tilillesi jotta saat ruokaa. Tiedän mitä on köyhyys. Itsellä lainaa otettuna niin että ihan sama.
[quote author="Vierailija" time="11.04.2014 klo 18:08"][quote author="Vierailija" time="11.04.2014 klo 18:04"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Kiitos. Nyt ymmärrän, miksi köyhä pysyy köyhänä ja minä ostan sijoitusasuntoja.
[/quote]
Osta vaan. Ei kiinnosta mua. En tiedä mitä vikaa on syödä raejuustoa, 80centin tomaattia, ehkä omenan ja banaanin ruokatunneilla. Parempi kai se, kuin käydä ruokatunneilla ravintolassa tai ruokalassa syömässä. Kuten sanoin, en jaksa alkaa yöllä leipomaan.
Mutta en halua alkaa tapella tässä ketjussa, koska tämä on ap:n ketju, ei minun.
[quote author="Vierailija" time="11.04.2014 klo 18:11"]
Ap
[/quote]
Jos pääset kirkonkylälle niin mene puhumaan seurakunnan diakonissan kanssa siitä että sinulla ei nyt ole raha ruokaan. Sosiaalitoimistosta ei taida saada mitään? Tietääkö joku? Varmastikin pitää olla asiakas ennen kuin sieltä mitään tippuu?
[quote author="Vierailija" time="11.04.2014 klo 17:46"]
Kengät jalkaan ja illalla dyykkaamaan kauppojen roskiksia. Sieltä ensimmäiseen hätään ruokaa.
[/quote]
Missä kaupassa on nykyään roskis lukitsemattomassa paikassa? ei missään.
Jos sulla on jokin sydänystävä siellä niin mene hänen luokseen syömään. Ihmiset eivät kovin usein halua lainailla rahaa kun tiedän pari joilla olisi aina lainatulle rahalle tarvetta, mutta moni kyllä ruokkii tarvittaessa.
[quote author="Vierailija" time="11.04.2014 klo 17:24"]
[/quote]
Laitat viimeiset rahas työpaikkaruokailuun??? Kuudella eurolla saat jo aika monta ateriaa itse tehden. Voi sviddu näitä uusavuttomia!
[quote author="Vierailija" time="11.04.2014 klo 18:18"]
[quote author="Vierailija" time="11.04.2014 klo 17:46"]
Kengät jalkaan ja illalla dyykkaamaan kauppojen roskiksia. Sieltä ensimmäiseen hätään ruokaa.
[/quote]
Missä kaupassa on nykyään roskis lukitsemattomassa paikassa? ei missään.
[/quote]
Pikkukaupungeissa on vaikka kuinka paljon kun siellä ei hirveästi ole dyykkaajia. Pk-seudullakin on vaikka kuinka monta edelleenkin. Eivät ne kaikki lukossa ole.
[quote author="Vierailija" time="11.04.2014 klo 17:20"]
Jääkaapissa on sinappia, vähän maitoa ja vähän hernekeittoa. Tilillä tasan 0€ ja lompakossa 50senttiä. Ei kavereita, ei ketään, joka vois lainata vähän rahaa. Vituttaa mutta myös itkettää. Miten voiki olla näin köyhää taas tämä kuukausi! :( Onneks ei oo lapsia, ei tartte niiden kärsiä.
Muita samassa tilanteessa olevia? :( Ja mitään vittuiluja en tarvi, rahoja en törsäile turhuuksiin. Rahat menee, mitkä tulee. Yleensä kyllä jää jonku verran, nyt ei kun laskuja oli niin paljon.
VOI VITTU TÄTÄ ELÄMÄÄ !!!!!!!
[/quote]
Ensin heräs kysymys, milloin saat seuraavan kerran rahaa? Seuraavaksi tilanteesi hyvä puoli: Sinulla ei ole lapsia. Eli aikuinen ihminen pystyy jotenkin hoitamaan itsensä tuosta jamasta, mutta lasten kanssa se olisi todella surullista.
Nyt sitten inventoit, mitä kuiva-aineksia sinulta löytyy kaapista. Makaroonilla ja riisiillä pärjää jo pitkälle. Pavut ja herneet ovat myös edullisia. Puurohiutaleilla saa pitkäksi ajaksi täyttävän aamiaisen. Peruna on edullinen ruoka ja sopii moneen ruokaan.
Hätätapauksessa selviät kyllä pari päivää nestepaastolla, jos mitään ei ole. Ongelma on enemmän psykologinen. Silloin kun kaapit ovat tyhjät, ihmisen perusturvallisuus järkkyy ja nälän tunnekin on pahempi kuin silloin, kun kaapeista löytyy tavaraa yllin kyllin.
Nyt sinun kannattaa ottaa tästä tilanteesta vaari ja katsoa, ettei se enää toistu. Kirjaat ylös kaikki tulot ja menot. Sitten näet, millaiseen elintasoon sinulla on varaa. Ja kun sinulla on seuraavan kerran rahaa, hankit itsellesi kunnon kuivaruoka- ym varastot.
Valitettavaa, että sinulla ei ole ketään, joka voisi auttaa. Oletko nyt ihan varma? Käy mielessäsi läpi kaikki mahdolliset kontaktit. Sukulaiset, tuttavat, työkaverit, naapurit. Kyllä nyt luulisi jokaisella ihmisella olevan edes yksi hyvänpäiväntuttu tmv.? Kerjuullekaan ei tarvitse ryhtyä, mutta kenties jonkinlaisten ihmissuhteiden ylläpito olisi suositeltavaa. "Köyhinä" päivinä yhteydenotto saattaa poikia vierailukutsun ja sitten on ainakin ruokaa tarjolla tai kahvit. Ei tarvitse yksin kurjailla omaa surkeuttaan.
Valitettavasti ihmiset jostain syystä päästävät ongelmat aina näin pahoiksi, jolloin on tavallaan jo liian myöhäistä lähteä ratkomaan tilannetta. Apua pitäisi saada sillä sekunnilla. Taloudenpito on pitkäjänteinen projekti.
Itse pidin opiskelijana aina 10kg säkkiä riisiä (saa halvalla etnisistä kaupoista) ja esim. linssejä ja kuivattuja herneitä kaapissa. Lisäksi oli halpaa teetä jne. Jos rahat loppuivat niin oli ainakin lihatonta hernekeittoa ja linssikastiketta riisillä. Aika paskaahan se oli, mutta eli ainakin muutaman päivän.
Rukoile.