Työttömyyttä ei tajua ennen kuin sen kokee itse
Myönnetään, itsekin kuvittelin joskus, että työttömänä ovat lähinnä ne joita ei oikein kiinnosta opiskelu eikä työelämä eikä ole kovin suurta mielenkiintoa. En kuvitellut, että minä joka on tehnyt töitä opiskelujen ohessa koko elämäni ja opiskellut itselle ylemmän korkeakoulututkinnon olisin työttömänä.
Ensi kosketuksen työelämän ja työnhaun raadollisuuteen sain, kun viimeistelin maisterin opintojani. Olin saanut hyvää työkokemusta myös omalta alalta hyvässä harjoittelupaikassa, mutta hain monia kuukausia töitä ja ramppasin haastatteluissa, mutta minnekään ei valittu. Lopulta päädyin hakemaan ei oman alan töitä ja sain määräajaksi töitä. Jouduin muuttamaan tuon ei oman alan ja maisterin työtä huomattavasti alemman työn takia. Lopulta vihasin tuota asiakaspalvelu työtä, mutta kärvistelin määräajan loppuun, kun olin vielä vastaanottanut uuden määräaikaisen sopimuksen.
Nyt olen taas tilanteessa jossa olen hakenut töitä kohta 3 kk tuloksetta. Haastatteluihin olen päässyt, mutta aina joku on mennyt ohi, jolla on enemmän juuri oikeaa työkokemusta.
Enää en todellakaan kuvittele, että työnsaanti olisi työhalusta tai edes ahkeruudesta kiinni. Itselle opiskelu ja työ on aina ollut tärkeää, joten siihen olen elämässä panostanut. Silti tulos voi olla tämä eli työttömyys.
Kommentit (4199)
Eikö tätä ketjua voisi jo oikeasti sulkea, edelliset 5 sivua on täynnä turhaa spammia mikä ei liity millään tavalla ketjun aloitukseen. Samaa tekstiä/videoita spammataan useammalle sivulle.
Mä en ihan ymmärrä tuota kuntakokeilua, jos työkkäri ei ole onnistunut löytämään mulle työtä viimeisen 12v aikana niin tuskin tulee kuntakaan löytämään. Ja tuleeko mulle sitten mun kunnalta työtarjouksia vai miten homma toimii? Työkkäriltä ei ole 12v aikana tullut ensimmäistäkään työtarjousta mulle. Kiva nähdä miten työkkäri aikoo löytää noille 4000 merkonomille töitä turusta, se tulee olemaan mielenkiintoista. Ja joka vuosi valmistuu amiksesta muutama sata merkonomia lisää kortistoon.
Vierailija kirjoitti:
Mä en ihan ymmärrä tuota kuntakokeilua, jos työkkäri ei ole onnistunut löytämään mulle työtä viimeisen 12v aikana niin tuskin tulee kuntakaan löytämään. Ja tuleeko mulle sitten mun kunnalta työtarjouksia vai miten homma toimii? Työkkäriltä ei ole 12v aikana tullut ensimmäistäkään työtarjousta mulle. Kiva nähdä miten työkkäri aikoo löytää noille 4000 merkonomille töitä turusta, se tulee olemaan mielenkiintoista. Ja joka vuosi valmistuu amiksesta muutama sata merkonomia lisää kortistoon.
Sepä se, todella typerää edes kouluttaa lisää merkonomeja kun edellisillekään ole töitä (paitsi niille fitness lissuille ja makeille tai niille joiden äiti mamma on jossain paikassa x töissä ja suhteella pääsee..).
En ihan ymmärtänyt tota kokeilu hommaa että tuleeko siitä ihan oikea palkka vai onks tää taas sitä orja työtä? 9€/pv..
Kuulin väitteen että TYP järjestäisi palkallista työtä voiko tää oikeesti muka olla totta?????
Toi on niin pieni tuntimäärä et saat edelleen samat tuet kuin ennenkin. Eli Karkeesti sanottuna saisit 200-300€ ylimääräistä kuukaudessa käteen.
Tolla summallahan syö ruhtinaallisesti yksi ihminen tai jopa kaksi kuukauden. Varsinkin jos tuet riittävät jo nippanappa elämän kattamiseen.
olen nyt lukenut teidän tekstejä ja mulle tuli mieleen yksi juttu.
Mä olen aina saanut töitä, vaikka mä olen oikeasti keslivertoa p*askempi ja laiskempi tunari.
Miksi? Koska mä olen ekstrovertti suupaltti. Ihmis-ihminen.
Mä tunnen monta inroverttia oman alani huippueksperttiä, jotka on työttömiä kun mun kaltainen dynaaminen itsensä markkinoija valtaa framin.
Te vaikutatte noine syväanalyysienne kanssa just niiltä ujoilta ja aroilta tyypeiltä, jotka kelaa kaikkee mutta jää nuoleen näppejään.
Tää maailma ei ole reilu. Pelimerkkejä ei ole jaettu tasaisesti.
Puhutaan paljon valkoisten hetsku-miesten "etuoikeuksista", kun pitäisi puhua ekstroverttien etuoikeuksista ja kuinka introvertit jää rannalle ruikuttaan vaikka usein oikeasti olisivat parempia ja tunnollisempia.
ja sit nää ns suupaltit ja ittesä firmalle myyneet tyypit usein on näitä jotka mieluummin seisoskelee juoruamassa kuin tekevät oikeasti niitä töitä. Usein tän sortin tyypit myös rakastaa savustaa uusia tyyppejä töistä pois, ihan vaan jos ei naama miellytä tai jos tää uus ei ala kertomaan kaikkea itsestään ja vähä muidenkin asioista.
Omalla kohdalla on jo aika absurdi tilanne. Tiedän historiasta kuinka ahdistaa se, että työttömänä ei löydy töitä. Nyt kuitenkin ollut vuosia vakityö, mutta kun olen jo aktiivisesti hakenut uusia töitä, niin en saa mitään vastauksia tai haastattelukutsuja. Kai se täytyy toivoa, että pysyy tässä työssä ja vielä viihtyisi joten kuten. Samanlainen ahdistus jo nyt, vaikka vielä ei ole tarvetta uudelle työlle.
työttömät väsyy siihen että ei ole töitä ja työssä käyvät siihen että töissä ei ole riittävästi haasteita
Vierailija kirjoitti:
ja sit nää ns suupaltit ja ittesä firmalle myyneet tyypit usein on näitä jotka mieluummin seisoskelee juoruamassa kuin tekevät oikeasti niitä töitä. Usein tän sortin tyypit myös rakastaa savustaa uusia tyyppejä töistä pois, ihan vaan jos ei naama miellytä tai jos tää uus ei ala kertomaan kaikkea itsestään ja vähä muidenkin asioista.
Näin on. Mä olen vaihtanut työpaikkaa lennossa ja nytkin olen aikeissa vaihtaa maisemaa.
Mä tiedän monta kaltaistani tyyppiä jotka pääsee aina töihin ohi monien pätevämpien.
Mä en käy töissä jotta mä voin sanoa muille että mä olen töissä. Mua ei vois vähempää "ne muut" kiinnostaa.
Mä käyn töissä rahan takia. Matkustelu ja eläminen vie rahaa. Varsinkin mun elämäntavoilla.
Mut joo. pakko sanoa, että rekrytoijien ihmistuntemus ei ole parasta luokkaa.
Jos mä joskus perustan firman niin mä palkkaan sinne just niitä arkoja, epätoivolle haisevia, olemassaoloaan pahottelevia. En todellakaan mitään "säätäjätyyppejä". Vielä kun löytyis oikein neuroottisia, lievästi autistisia tyyppejä, jotka ei keikuta venettä ja tekee tunnollisesti kaikki duunii mitä mä haluun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sepä se, todella typerää edes kouluttaa lisää merkonomeja kun edellisillekään ole töitä (paitsi niille fitness lissuille ja makeille tai niille joiden äiti mamma on jossain paikassa x töissä ja suhteella pääsee..).
En ihan ymmärtänyt tota kokeilu hommaa että tuleeko siitä ihan oikea palkka vai onks tää taas sitä orja työtä? 9€/pv..
Lainasit mun viestin.
Jep, tekis mieli jatkaa ammattikorkeaan opiskelemaan tradenomiksi. Mutta siinä tulee sitten se vastaan että pääsenkö pääsykokeista läpi, ja jos pääsen niin tukeeko työkkäri mun opiskelua 2v ajan vai joudunko ottamaan lainaa koko 3.5v ajalle. Ei ole helppoa mitenkään päin. Ja vaikka pääsetkin opiskelemaan niin sitten sulla on 3.5v velat niskassa, ja aika heikot työllistymisnäkymät vaikka oletkin sitten tradenomi. En oikeesti tietä mitä tehdä, opiskellako vaiko eikö.
Opiskelu kannatta aina. Se on kuin laittaisi rahaa pankkiin.
Oma kokemus kirjoitti:
Minulla on maisterintutkinto ja tuore AMK-tutkinto, mutta olen silti ollut vuosia työttömänä. Ei ole rahaa pankissa todellisuudessa eikä mielikuvituksessa.
Kannattaako tähän maailmaan enää lapsia tehdä, kun ei ole työpaikkoja.
Tämä koko keskustelu on ihan absurdi . 10 vuoden sisällä robotit hoitavat valtaosan perustason töistä. Jopa valtaosa laskentatoimen ammattilaisten työstä voidaan automatisoida ohjelmistoroboteilla.
Töitä ei riitä kaikille. Tottukaa ajatukseen.
Vierailija kirjoitti:
Tämä koko keskustelu on ihan absurdi . 10 vuoden sisällä robotit hoitavat valtaosan perustason töistä. Jopa valtaosa laskentatoimen ammattilaisten työstä voidaan automatisoida ohjelmistoroboteilla.
Töitä ei riitä kaikille. Tottukaa ajatukseen.
Ihan huuhaata nämä "robotit vievät kaikkien työt" julistukset. Aina löytyy töitä, jos vain viitsii tehdä töitä työnhaun eteen.
Vierailija kirjoitti:
Oma kokemus kirjoitti:
Minulla on maisterintutkinto ja tuore AMK-tutkinto, mutta olen silti ollut vuosia työttömänä. Ei ole rahaa pankissa todellisuudessa eikä mielikuvituksessa.
Muutenkin jos opintojen jälkeen on lainaa jotain 10000+ ja ei töitä niin pikemminkin se opiskeluaika on kuin antaisi rahaa ja osan elintasostasi pankille. Eli opiskeluajan elelet opiskelijan nihkeällä budjetilla lainoineen, sen jälkeen elelet työttömän nihkeällä budjetilla vähennettynä lainanlyhennyksillä.
Elämä on valintoja. Itselläni oli tässä taannoin mahdollisuus valita olisinko jäänyt kotiin tekemään sivutöitäni, joka vaatii jatkuvaa pinnalla pysymistä, mutta joka ei kuitenkaan vaadi mitään tiettyä rytmiä, koska aikataulun jne voi suunnitella itse. Olisi siis ollut vapautta. Mutta valitsin toisin, koska sain määräaikaisen työpaikan jälkeen vakituisen työn ihan kotini läheltä. Tässä maailmantilanteessa ei uskalla alkaa heittäytymään liiaksi, ja pystyn tekemään sivutöitä myös vakityön ohella.
Kuulun itsekin niihin, jotka pääsevät helposti ”jonon ohi” pätevimmistä ja kokeneemmista. Olen hyvä ihmisten kanssa ja osaan viestiä ja kommunikoida oikein. Haluan tuoda työpaikalle hyvää henkeä ja tehdä töitä ja sen rekryäjä näkee minusta saman tien. Moni ihminen ollut katkera ja kateellinen minulle annetuista mahdollisuuksista ja olen saanut sen myös kokea nahoissani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ihan ymmärtänyt tota kokeilu hommaa että tuleeko siitä ihan oikea palkka vai onks tää taas sitä orja työtä? 9€/pv..Lainasit mun viestin.
Jep, tekis mieli jatkaa ammattikorkeaan opiskelemaan tradenomiksi. Mutta siinä tulee sitten se vastaan että pääsenkö pääsykokeista läpi, ja jos pääsen niin tukeeko työkkäri mun opiskelua 2v ajan vai joudunko ottamaan lainaa koko 3.5v ajalle. Ei ole helppoa mitenkään päin. Ja vaikka pääsetkin opiskelemaan niin sitten sulla on 3.5v velat niskassa, ja aika heikot työllistymisnäkymät vaikka oletkin sitten tradenomi. En oikeesti tietä mitä tehdä, opiskellako vaiko eikö.
Sun ei kannata lähteä lukemaan tradenomiksi, koska se ei merkittävästi paranna sun työllistymistäsi. Tradenomeja koulutetaan niin valtava määrä kilpailemaan merkonomeille sopivista työtehtävistä.
Pienituloisten puolesta...