Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Työttömyyttä ei tajua ennen kuin sen kokee itse

Vierailija
01.12.2020 |

Myönnetään, itsekin kuvittelin joskus, että työttömänä ovat lähinnä ne joita ei oikein kiinnosta opiskelu eikä työelämä eikä ole kovin suurta mielenkiintoa. En kuvitellut, että minä joka on tehnyt töitä opiskelujen ohessa koko elämäni ja opiskellut itselle ylemmän korkeakoulututkinnon olisin työttömänä.

Ensi kosketuksen työelämän ja työnhaun raadollisuuteen sain, kun viimeistelin maisterin opintojani. Olin saanut hyvää työkokemusta myös omalta alalta hyvässä harjoittelupaikassa, mutta hain monia kuukausia töitä ja ramppasin haastatteluissa, mutta minnekään ei valittu. Lopulta päädyin hakemaan ei oman alan töitä ja sain määräajaksi töitä. Jouduin muuttamaan tuon ei oman alan ja maisterin työtä huomattavasti alemman työn takia. Lopulta vihasin tuota asiakaspalvelu työtä, mutta kärvistelin määräajan loppuun, kun olin vielä vastaanottanut uuden määräaikaisen sopimuksen.

Nyt olen taas tilanteessa jossa olen hakenut töitä kohta 3 kk tuloksetta. Haastatteluihin olen päässyt, mutta aina joku on mennyt ohi, jolla on enemmän juuri oikeaa työkokemusta.

Enää en todellakaan kuvittele, että työnsaanti olisi työhalusta tai edes ahkeruudesta kiinni. Itselle opiskelu ja työ on aina ollut tärkeää, joten siihen olen elämässä panostanut. Silti tulos voi olla tämä eli työttömyys.

Kommentit (4199)

Vierailija
1561/4199 |
08.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tämä töissä käyntikään juhlaa ole

No ei sekään välttämättä juhlaa ole, mutta aika moni työ kuitenkin voittaa työttömyyden. Sinä sentään tiedät joten kuten mitä teet tulevaisuudessa ja saat säännöllistä tuloa, jolla pärjää. Näin varmaan kuitenkin on? Ihmiset pitää sinua myös normaalina eikä kyseenalaista työttömyys statuksen takia.

Ja mikä parasta ainahan voit jättäytyä halutessasi työttömäksi vaikka heti, jos niin haluat. Työtön harvoin voi itse valita noin vain onko töissä vai työtön.

Ketä kiinnostaa jonkun juntin ajattelumaailma, sellaisen joka pitää työtöntä epänormaalina tai kyseenalaistaa (?) työttömyyden takia?

Minkälaisella ajatusmaailmalla työttömyys on aikuiselle, aktiivi-ikäiselle ihmiselle normaali olotila? Kiukuttele työnantajille, jos kaikille ei ole työtä. Älä palkkaveroissaan työttömienkin elämän kustantaville.

Työttömänko vika se on, että ei valita töihin? Minkäs työtön sille voi? Ja työttömien halveksijat ovat juuri niitä, joilla ei ole mitään käsitystä työttömyydestä. Se nakki kun voi napsahtaa kelle vaan. Niin ei voi kun vaan ihmetellä teitä, jotka paasaatte työttömien elättämisestä. Minkäs työtön sille voi, jos ei vaan oteta töihin?

Sitten työtön voi luoda itse itselleen työpaikan. Monet ovat tämän tehneet.

Tähän väliin täytyykin tulla kyselemään siitä, miten työtön luo itselleen työpaikan.

Erityisesti tällaisena entisenä yksinyrittäjänä ja nykyisenä pitkäaikaistyöttömänä tuo kiinnostaa kovasti.

Riippuu tietenkin taustasta. Jos pitää sanoa jotakin monille sopivaa, niin vaikkapa käpyjen keräily ym. risusavotta. Siivoukselle on myös aina tarvetta, sillä kämppänsä siivoaa vielä itse moni siivousta inhoava.

Entäpä ne esimerkiksi ne työttömät - kuten minä - jotka eivät pysty tekemään jatkuvaa fyysistä työtä? Olisiko jotain yleispätevää bisnesideaa aivotyöläisille?

Puhelinmyynti. Voi tehdä myös toisen lukuun.

Vierailija
1562/4199 |
08.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voin merkonomina sanoa sen verran et puhelinmyyjäksi ei ihan niin vain mennä, olen hakenut kymmeniin eri paikkoihin mutta en ole tullut valituksi. Jos et ole syntyjään supliikki kaveri et tule saamaan puhelinmyyjän paikkaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1563/4199 |
08.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voin merkonomina sanoa sen verran et puhelinmyyjäksi ei ihan niin vain mennä, olen hakenut kymmeniin eri paikkoihin mutta en ole tullut valituksi. Jos et ole syntyjään supliikki kaveri et tule saamaan puhelinmyyjän paikkaa.

No sitten voi mennä sinne risusavottaan. Lahjansa kullakin.

Vierailija
1564/4199 |
08.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei sekään välttämättä juhlaa ole, mutta aika moni työ kuitenkin voittaa työttömyyden. Sinä sentään tiedät joten kuten mitä teet tulevaisuudessa ja saat säännöllistä tuloa, jolla pärjää. Näin varmaan kuitenkin on? Ihmiset pitää sinua myös normaalina eikä kyseenalaista työttömyys statuksen takia.

Ja mikä parasta ainahan voit jättäytyä halutessasi työttömäksi vaikka heti, jos niin haluat. Työtön harvoin voi itse valita noin vain onko töissä vai työtön.

Ketä kiinnostaa jonkun juntin ajattelumaailma, sellaisen joka pitää työtöntä epänormaalina tai kyseenalaistaa (?) työttömyyden takia?

Minkälaisella ajatusmaailmalla työttömyys on aikuiselle, aktiivi-ikäiselle ihmiselle normaali olotila? Kiukuttele työnantajille, jos kaikille ei ole työtä. Älä palkkaveroissaan työttömienkin elämän kustantaville.

Työttömänko vika se on, että ei valita töihin? Minkäs työtön sille voi? Ja työttömien halveksijat ovat juuri niitä, joilla ei ole mitään käsitystä työttömyydestä. Se nakki kun voi napsahtaa kelle vaan. Niin ei voi kun vaan ihmetellä teitä, jotka paasaatte työttömien elättämisestä. Minkäs työtön sille voi, jos ei vaan oteta töihin?

Tähän väliin täytyykin tulla kyselemään siitä, miten työtön luo itselleen työpaikan.

Erityisesti tällaisena entisenä yksinyrittäjänä ja nykyisenä pitkäaikaistyöttömänä tuo kiinnostaa kovasti.

Riippuu tietenkin taustasta. Jos pitää sanoa jotakin monille sopivaa, niin vaikkapa käpyjen keräily ym. risusavotta. Siivoukselle on myös aina tarvetta, sillä kämppänsä siivoaa vielä itse moni siivousta inhoava.

Entäpä ne esimerkiksi ne työttömät - kuten minä - jotka eivät pysty tekemään jatkuvaa fyysistä työtä? Olisiko jotain yleispätevää bisnesideaa aivotyöläisille?

Työttömän kannattaisi siis lähteä yrittäjäksi tekemään puhelinmyyntiä jonkun toisen lukuun? Sinun tietämyksesi yrittäjyydestä on kovin hataraa. Mitä sinä muuten itse teet työksesi?

Vierailija
1565/4199 |
08.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin entisenä yrittäjänä ja yrittäjäperheen lapsena olen aika varma, että "ainahan voi ryhtyä yrittäjäksi" -neuvojat ovat niitä, joilla ei ole mitään käsitystä tai kokemusta yrittäjyydestä. Tai jos on, en sitten tajua puusilmäisyyttä. Olen entinen yrittäjä siksi, että hakuun tuli sopiva aikuiskoulutus, joten hain sinne, lopetin ja siirryin palkkatöihin. Tienaan paljon paremmin nyt. 

Yritys tarvitsee asiakkaita. Usein asiakkaat vaativat kokemusta alalta ennen kuin tilaavat. Siivouspalveluita ja kahviloita on jo lähes joka niemennotkossa tarpeeksi. Osaan tarvitaan investointeja, ennen kuin voi tehdä mitään, eikä rahaa saa taikaseinästä, ei noin vain pankista ja starttirahaa ei anneta kaikille, tätä ei moni tunnu tajuavan. 

Vierailija
1566/4199 |
08.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin no aikaisemmin kommentoimani henkilö vihjasi että vain töissä olevaa pidetään normaalina ja että työtön kyseenalaistetaan (???). Kuitenkin kun lähes jokainen on joskus työtön ja moni omaa syytäänkin, niin en katso henkilön olevan työttömänä normaalin vastakohta. Minusta on hyvin outoa ajatella noin.

Kiukuttelen (?) tässä tapauksessa tuolle henkilölle jolla ilmeisesti on niin hyvä palkka että hän kustantaa kaiken sosiaaliturvan - kiitos! Eiväthän työnantajat ole moista vauvalla möläytelleet, miksi heille pitäisi kiukutella?

Vierailija
1567/4199 |
08.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Te- toimiston virkailija. Katso peiliin. Miten menee? Kuinkas tilastot? Pitäiskös lätkäistä parit karenssit?

Voi se omakin työpaikka olla uhattuna, jos tilastot eivät osoita tehokkuutta. Eikä varmaan se omakaan työpaikka ole kirkossa kuulutettu jos lepsuilet. Älä sääli työtöntä, pistä vaan kylmästi karenssia!

Jos tilanne on sellainen "kiikun kaakun" että sen voisi periaatteessa asiakkaankin eduksi ratkaista, niin...

tiedät varmaan mitä teet! Tee se jo tänään! Ansaitse palkkasi, nykyajan pyöveli! Karenssia!

Älä viitsi olla lapsellinen. Oletko tosiaan sitä mieltä että joku yksittäinen työntekijä jonka on pakko tehdä kuten laissa määrätään on pyöveli? Olen itse tapellut työkkärin kanssa mutta en alennu tuollaiseen. Hävetkää yläpeukuttajat.

Vierailija
1568/4199 |
08.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinulla on erikoinen logiikka: jollei sovi fyysiseen työhön kuten risusavottaan, voi mennä puhelinmyyjäksi, ja jollei sovi puhelinmyyjäksi, voi mennä risusavottaan. Ja yrittäjänä kaiken lisäksi.

Mitä työtä sinä teet ja olet tehnyt? Et varmaankaan mitään kovin monimutkaista.

Vierailija
1569/4199 |
08.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En oo mitään elämässäni katunut yhtä paljon kuin merkonomin tutkintoa, koko merkonomin tutkinto voitaisiin lopettaa mun puolesta. Jos haluaa opiskella kaupan alaa niin se on sitten suoraan AMK, merkonomin papereilla tuut valmistumaan työttömyys kortistoon.

Hain opintosihteerin paikkaa. Olen suorittanut liiketoiminnan erikoisammattitutkinnon, lisäksi työskennellyt sihteerinä 11 vuotta toisella paikkakunnalla.

En päässyt edes haastatteluun.

Myöhemmin tuli sähköposti "opintosihteerin valinta on tehty ja valitsimme tehtävään merkonomi xx:n"

Vierailija
1570/4199 |
09.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eipä ole tärpännyt mullakaan. Viime keväänä jäin työttömäksi, kun viimeisin määräaikainen pätkäni päättyi. Sen jälkeen edes niitä pätkiä ei ole herunut, ja ikääkin alkaa olla lähemmäs 50. Joten vuoden vaihteessa aloitin aivan uuden alan opinnot, ja toivon että nämä työllistäisivät tulevaisuudessa paremmin. Mutta koska teen noita opintoja sivutoimisena, työkkäri on lähetellyt työtarjouksiaan, joissa ei ole mitään järkeä tai ideaa. Mun piti karenssin uhalla hakea mm. opiskelijoille suunnattua työpaikkaa yrityksessä, jossa olen ollut asiantuntija-tason töissä. Tietysti se paikka meni korkeakouluopiskelijalle, ja mulle se haku oli vain tyhjänpäiväinen nöyryytys, joka pilasi mun mainetta tuossa lafkassa. Monesti olen miettinyt, että onko te-toimiston virkailijoilla kaikki kotona, vai onko tämä typeryys vain sitä pakkoa tehtailla työtarjouksia, vaikkei niissä ole mitään mieltä.

Joo tässä oli kyllä hyvä esimerkki "työtarjousten" naurettavuudesta. Asetelma on jo se, että ihan kuin työtön ei itse tajuaisi hakea jotain tai luoteta hänen arvostelukykyyn. Ei itsellä tuota ongelmia kartoittaa paikkoja mihin voisi olla realistiset mahdollisuudet ja hakea niitä. Joskus jopa haen vaikka melkein tiedän lopputuloksen. En voi mitään jos työkkärin työntekijät eivät osaa tätä arviointia tehdä, joten miksi minua rangaistaan siitä karenssin uhalla, että työkkärin työntekijät eivät ole kartalla?

Mietin saamiani työtarjouksia ja niiden osuvuutta. En ole koskaan saanut työtarjousta paikasta, johon olen itsenäisesti hakenut ja johon minulla on realistiset mahdollisuudet päästä. Siis sellaista, joka vastaa hyvin kokemustani ja koulutustani. Sen sijaan olen saanut näitä pakkohakuja epämääräisistä paikoista, joihin mulla ei ole oikeaa koulutusta tai kokemusta, saati sitten kykyäkään hoitaa sitä työtä, kuten jotain lyhyttä pätkähommaa satojen kilometrien päässä. Näiden paikkojen hakeminen on sekä mun että työnantajan näkökulmasta täysin turhaa ja hedelmätöntä hommaa, mutta kun on pakko hakea.

Joten tämän kokemukseni perusteella mun mielestäni näiden työtarjousten päämääränä ei ole mikään muu kuin tehtailla työnhakijoille karensseja.

Vierailija
1571/4199 |
09.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, olisihan se pitänyt arvata, että tuokin typerä lässytys tähän tulee työpaikan tekemisestä. Joo, toki moni on tehnyt ja moni voi tehdä, jolla on sellaista osaamista, että sitä voi lähteä tekemään yrittäjänä. Ihan kaikkeen ei tarvita paljon pääomaa, mutta monella alalla sitä on ihan pakko olla varsin runsaasti, ennen kuin voi edes kuvitella lähtevänsä yrittämään. Tarvitaan laitteistoa ja jollain on pakko elättää itsensä, ennen kuin yrityksestä tulee rahaa sisään yhtään. Tosiasiassa suurimmalla osalla työttömistä ei ole tuohon itselleen työpaikan luomiseen oikeasti yhtään mitään mahdollisuuksia. 

Vierailija
1572/4199 |
09.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutkija: Joka neljäs työtön tosiasiassa työkyvytön

yöttömistä yllättävän iso osa ei ole täysin työkykyisiä.

Tuore väitöskirja valottaa pitkäaikaistyöttömyyden ankeaa taustaa. Oulun yliopistossa väitellyt Raija Kerätär arvioi, että työttömistä ainakin 20–25 prosenttia on tosiasiassa työkyvyttömiä tai tuen ja hoidon tarpeessa.

työttömiä oli siinä määrin työkykyongelmia, että he eivät pärjänneet avoimilla työmarkkinoilla

Hälyttävää oli Kerättären mukaan erityisesti, miten paljon vaikeasti työllistyvillä oli mielenterveyden häiriöitä ja miten yleistä niiden hoitamattomuus oli.

Työ ja työelämän osaamisvaatimukset kasvavat. Vaikka työttömyys kasvaa,

Nykytyömarkkinoilla työnantaja haluaa tietysti täyttä vastinetta palkalle. Meillä on silti paljon työtehtäviä, jotka eivät vaadi täyttä työpainosta. Mutta kehitysvammaisten työtoimintaa lukuun ottamatta ei ole järjestelmää, joka mahdollistaisi tällaisen työn, Kerätär sanoo.

Työttömyys heikentää terveyttä ja hyvinvointia, ja se taas työllistymistä. Siksi työttömille ja nuorille suunnattujen terveystarkastusten ja tuen ja hoidonkin pitäisi olla monimuotoista.

Esimerkiksi vaikeasti masentuneelta tai kehitysvammaiselta odotetaan korkeaa motivoituneisuutta ja kykyä pyrkiä palveluihin. Toisaalta terveystarkastuksissa on totuttu tutkimaan pääasiassa fyysisiä sairauksia ja riskitekijöitä. Työkyvyn arvioimiseen tämä on riittämätöntä.

– Jos potilaalta erehtyy kysymään: "Miten menee?", on vastaanoton loppupäivän aikataulu sekaisin, Kerätär kuvaa ongelmaa kollegan sanoin väitöskirjassa.

http://www.iltasanomat.fi/taloussanomat/art-2000001904063.html

Vierailija
1573/4199 |
09.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä porukkaa risusavottaan!  Mitä se ss susanna koskikin nyt tekee?? Nostelee tukia!

Kovatuloiset ex-kansanedustajat nostavat sopeutumiseläkettä - jopa yli 100 000 euron tienestit

Joillakin sopeutumiseläkettä nostavilla entisillä kansanedustajilla oli viime vuonna huomattavia verotettavia tuloja. Parhaimmillaan ansiotulot ylittivät 100 000 euroa, kertoo MTV.

MTV:n tekemän selvityksen mukaan eniten sopeutumiseläkettä nauttivista entisistä kansanedustajista tienasi entinen keskustan kansanedustaja Maija-Liisa Lindqvist, jolla oli viime vuonna 102 298 euron ansiotulot. Myös ex-kokoomusedustaja Marjukka Karttusella

Karttunen tienasi 86 841 euroa . Karttusella oli lisäksi yli 7 500 euroa pääomatuloja.

kovimmat tulot MTV:n listauksessa oli entisellä kokoomusministeri Suvi Lindénillä, joka sai 70 320 euroa ansiotuloja ja 11 762 euroa pääomatuloja.

Sopeutumiseläkkeen tarkoitus on tukea kansanedustajan toimeentuloa, mikäli hänellä on vaikeuksia työllistyä eduskuntauran jälkeen

Kaikki tulot eivät kuitenkaan vaikuta sopeutumiseläkkeen määrään. Eläkettä eivät leikkaa pääomatulot ja sellaiset ansiot, joista ei kartu työeläkettä. Näin ollen ex-kansanedustaja voi tienata huomattavastikin ilman, että se vaikuttaa sopeutumiseläkkeen määrään.

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2015112320713908_uu.shtml

Vierailija
1574/4199 |
09.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään taas tällainen päivä, että itkettää ja masentaa ja takaraivossa hiipii pelko, että taas yksi päivä lisää työttömänä, miten se vaikuttaa työllistymiseen, että kohta jo puoli vuotta työttömyyttä takana? Miten te muut jaksatte uskoa ja jatkaa eteenpäin luovuttamatta?

Vierailija
1575/4199 |
09.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinulla on erikoinen logiikka: jollei sovi fyysiseen työhön kuten risusavottaan, voi mennä puhelinmyyjäksi, ja jollei sovi puhelinmyyjäksi, voi mennä risusavottaan. Ja yrittäjänä kaiken lisäksi.

Mitä työtä sinä teet ja olet tehnyt? Et varmaankaan mitään kovin monimutkaista.

Tarkoitus oli vain osoittaa, että töitä löytyy, jos niitä haluaa tehdä. Oletko itse pyrkinyt metsänhoito- tai myyntitehtäviin vai et?

Vierailija
1576/4199 |
09.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työttömän kannattaisi siis lähteä yrittäjäksi tekemään puhelinmyyntiä jonkun toisen lukuun? Sinun tietämyksesi yrittäjyydestä on kovin hataraa. Mitä sinä muuten itse teet työksesi?

Sitä voi siis tehdä yrittäjänä tai toisen lukuun. Olet ymmärtänyt oudosti.

Vierailija
1577/4199 |
09.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En oo mitään elämässäni katunut yhtä paljon kuin merkonomin tutkintoa, koko merkonomin tutkinto voitaisiin lopettaa mun puolesta. Jos haluaa opiskella kaupan alaa niin se on sitten suoraan AMK, merkonomin papereilla tuut valmistumaan työttömyys kortistoon.

Hain opintosihteerin paikkaa. Olen suorittanut liiketoiminnan erikoisammattitutkinnon, lisäksi työskennellyt sihteerinä 11 vuotta toisella paikkakunnalla.

En päässyt edes haastatteluun.

Myöhemmin tuli sähköposti "opintosihteerin valinta on tehty ja valitsimme tehtävään merkonomi xx:n"

Mä oon asiakaspalvelu/myynti merkonomi, en taloushallinto merkonomi. Mun taloushallinnon kursseista on about 18kk aikaa, en muista mitään enää niistä.

Vierailija
1578/4199 |
09.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään tullut taas 3 eri paikasta viesti “ette ole hakemamme henkilö”.

T: merkonomi

Vierailija
1579/4199 |
09.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuu niinkuin elämässä olis suuri umpisolmu joka ei aukea mistään suunnasta. Töitä ei saa eikä niitä ole tarjollakaan, mitkään 20h/vko näpertelyt ei kiinnosta, koska tosiaan haluaisin maksaa opintolainan pois eikä sitä tolla "palkalla" makseta enkä siltikään pääsisi eroon Kelasta. 

Kouluun pääseminen on yhtä epätodennäköistä kuin työpaikan saaminenkin koska sinne hakee myös paljon porukkaa, pitäisi olla se paras tai edes parhaiden joukossa että tulisi valituksi. 

Pahimpina ahdistus hetkinä on tullut itkettyä sitä että edes koskaan synnyin, tämä tilanne tuntuu omalta syyltä vaikka järjellä ajateltuna tiedän että teen jo kaiken mitä voin. Voin hakea ja yrittää mutta en voi itseäni valita, valitettavasti. 

Vierailija
1580/4199 |
09.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kun pääsis edes noihin 20h/vko työpaikkoihin mutta kun ei, tuntuu olevan joku saa**nan naamaraja joka ikisessä paikassa mihin haen. Ainoastaan 9e/pvä orjatöihin olisin nitkunkitkun hampaat irveessä kelpaava yksilö. Etin joka aamu syyn elää vielä yhden päivän, vaikka niin paljon tekis mieli lopettaa kaikki ja hypätä ikkunasta ulos katuun. Töihin en pääse ja kouluun en pääse koska valmistuin juuri merkonomiksi.

T: merkonomi