Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työttömyyttä ei tajua ennen kuin sen kokee itse

Vierailija
01.12.2020 |

Myönnetään, itsekin kuvittelin joskus, että työttömänä ovat lähinnä ne joita ei oikein kiinnosta opiskelu eikä työelämä eikä ole kovin suurta mielenkiintoa. En kuvitellut, että minä joka on tehnyt töitä opiskelujen ohessa koko elämäni ja opiskellut itselle ylemmän korkeakoulututkinnon olisin työttömänä.

Ensi kosketuksen työelämän ja työnhaun raadollisuuteen sain, kun viimeistelin maisterin opintojani. Olin saanut hyvää työkokemusta myös omalta alalta hyvässä harjoittelupaikassa, mutta hain monia kuukausia töitä ja ramppasin haastatteluissa, mutta minnekään ei valittu. Lopulta päädyin hakemaan ei oman alan töitä ja sain määräajaksi töitä. Jouduin muuttamaan tuon ei oman alan ja maisterin työtä huomattavasti alemman työn takia. Lopulta vihasin tuota asiakaspalvelu työtä, mutta kärvistelin määräajan loppuun, kun olin vielä vastaanottanut uuden määräaikaisen sopimuksen.

Nyt olen taas tilanteessa jossa olen hakenut töitä kohta 3 kk tuloksetta. Haastatteluihin olen päässyt, mutta aina joku on mennyt ohi, jolla on enemmän juuri oikeaa työkokemusta.

Enää en todellakaan kuvittele, että työnsaanti olisi työhalusta tai edes ahkeruudesta kiinni. Itselle opiskelu ja työ on aina ollut tärkeää, joten siihen olen elämässä panostanut. Silti tulos voi olla tämä eli työttömyys.

Kommentit (4199)

Vierailija
1581/4199 |
09.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän, että tämä kuulostaa kauhealta ja sitä se on, mutta älkää olko ylipainoisia tai edes normaalipainon ylärajalla. Maailma on muuttunut sairaan pinnalliseksi ja valitettavasti ne hoikat ja kauniit on vahvemmilla työhaastatteluissa. Oikeasti se pätevin pitäisi palkata, mutta jos hakijoita on useampi sata ja edes 10 parasta on kaikki yhtä päteviä, niin ne parhaimmannäköiset ja hauskimmat paskanpuhujat valitaan.

Itse laihduttelen tässä raskauskiloja pois ja pyrin muutenkin ns. hiomaan ulkonäköni kuntoon ennen kuin alan katsella esikoiselleni päivähoitopaikkaa sekä itselleni töitä. Vielä mennään miehen palkalla ja kodinhoidontuella vaikka vihaan tätä toisten almuilla elämistä. Haluan tienata itse omaa rahaa! 

Vierailija
1582/4199 |
09.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voin merkonomina sanoa sen verran et puhelinmyyjäksi ei ihan niin vain mennä, olen hakenut kymmeniin eri paikkoihin mutta en ole tullut valituksi. Jos et ole syntyjään supliikki kaveri et tule saamaan puhelinmyyjän paikkaa.

No sitten voi mennä sinne risusavottaan. Lahjansa kullakin.

Sinulla on erikoinen logiikka: jollei sovi fyysiseen työhön kuten risusavottaan, voi mennä puhelinmyyjäksi, ja jollei sovi puhelinmyyjäksi, voi mennä risusavottaan. Ja yrittäjänä kaiken lisäksi.

Mitä työtä sinä teet ja olet tehnyt? Et varmaankaan mitään kovin monimutkaista.

Tarkoitus oli vain osoittaa, että töitä löytyy, jos niitä haluaa tehdä. Oletko itse pyrkinyt metsänhoito- tai myyntitehtäviin vai et?

Tarkoituksesi oli vain soittaa suutasi asiasta, josta sinä et tiedä mitään. Tarkoituksesi oli myös halveerata muita ilman suurta vaivannäköä. Kaiken lisäksi keksimäsi työt ovat nimenomaan sellaisia töitä, joissa ansiot ovat monesta syystä sattuman varassa.

Minä olen ollut yksinyrittäjä kolmanneksen työurastani, joten tiedän, mitä siihen lähtemiseen vaaditaan. Suurella, sanoisinko jopa suurimmalla, osalla työnhakijoista ei sitä ole. Sinulla ei ole, vai mitä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1583/4199 |
09.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuntuu niinkuin elämässä olis suuri umpisolmu joka ei aukea mistään suunnasta. Töitä ei saa eikä niitä ole tarjollakaan, mitkään 20h/vko näpertelyt ei kiinnosta, koska tosiaan haluaisin maksaa opintolainan pois eikä sitä tolla "palkalla" makseta enkä siltikään pääsisi eroon Kelasta. 

Kouluun pääseminen on yhtä epätodennäköistä kuin työpaikan saaminenkin koska sinne hakee myös paljon porukkaa, pitäisi olla se paras tai edes parhaiden joukossa että tulisi valituksi. 

Pahimpina ahdistus hetkinä on tullut itkettyä sitä että edes koskaan synnyin, tämä tilanne tuntuu omalta syyltä vaikka järjellä ajateltuna tiedän että teen jo kaiken mitä voin. Voin hakea ja yrittää mutta en voi itseäni valita, valitettavasti. 

Voit hakea soviteltua päivärahaa. Tosin jos palkkataso kovin huono niin eipä.se kovin korkeaksi pkokonaisummaa nosta.

Vierailija
1584/4199 |
09.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiedän, että tämä kuulostaa kauhealta ja sitä se on, mutta älkää olko ylipainoisia tai edes normaalipainon ylärajalla. Maailma on muuttunut sairaan pinnalliseksi ja valitettavasti ne hoikat ja kauniit on vahvemmilla työhaastatteluissa. Oikeasti se pätevin pitäisi palkata, mutta jos hakijoita on useampi sata ja edes 10 parasta on kaikki yhtä päteviä, niin ne parhaimmannäköiset ja hauskimmat paskanpuhujat valitaan.

Itse laihduttelen tässä raskauskiloja pois ja pyrin muutenkin ns. hiomaan ulkonäköni kuntoon ennen kuin alan katsella esikoiselleni päivähoitopaikkaa sekä itselleni töitä. Vielä mennään miehen palkalla ja kodinhoidontuella vaikka vihaan tätä toisten almuilla elämistä. Haluan tienata itse omaa rahaa! 

Osaatko lukea urpo! Kyse oli nyt naamasta, ei muusta kehosta. Ei se kuule auta vaikka olisit sporttinen eikä olisi grammaakaan ylipainoa jos naama on kuin petolinnun perse mikä mikä tekee kaikki ihmiset ympärillä pahoinvoivaksi. Suomi on maailman syrjivin maa, sun pitää vähintään saada orgasmi aikaiseksi haastattelijalle, muuten et tule saamaan työpaikkaa.

Vierailija
1585/4199 |
09.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömyyttä arvostelevat ja yksinkertaistavat ovat niitä joilla kokemusta siitä ei ole. Takana on yleensä rikas perhe ja sitäkautta hyvät suhteet. Helppohan se on työllistyä suhteilla ja muuttaa minne vaan, kun on suvun rahat taustalla.

Itsellä on monta ammattia, olen lähettänyt satoja hakemuksia ja päivittänyt osaamista. Naamassa tai painossakaan ei ole vikaa. Silti olen pätkätyöläinen. Helppo sanoa, että hakekaa töitä ja menkää töihin. Jokaista paikkaa hakee useita satoja hakijoita ja töitä ei tässä maassa ole kuin murto osalle työttömistä.

Myöskin 40v on jo liian vanha, kun pitäisi olla 20v. Samlla korkekoulutettu ja 5v kokemusta. Leipämyyjäkin on nykyään "artist" ja puhelinmyynti luovaa innovaativista työtä. Työnantajillakin olisi vähän korjattavaa asenteissa.

Vierailija
1586/4199 |
09.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voin merkonomina sanoa sen verran et puhelinmyyjäksi ei ihan niin vain mennä, olen hakenut kymmeniin eri paikkoihin mutta en ole tullut valituksi. Jos et ole syntyjään supliikki kaveri et tule saamaan puhelinmyyjän paikkaa.

Sinulla on erikoinen logiikka: jollei sovi fyysiseen työhön kuten risusavottaan, voi mennä puhelinmyyjäksi, ja jollei sovi puhelinmyyjäksi, voi mennä risusavottaan. Ja yrittäjänä kaiken lisäksi.

Tarkoitus oli vain osoittaa, että töitä löytyy, jos niitä haluaa tehdä. Oletko itse pyrkinyt metsänhoito- tai myyntitehtäviin vai et?

Jos joku haluaa osoittaa sen, että töitä löytyy jos niitä haluaa tehdä, joku risusavotta on ihan totaalisen ympityperä esimerkki. Missään metsänhoitotehtävissä kukaan ei palkkaa ketään enää mihinkään risusavotoihin heilumaan tuosta noin vaan pystymetsästä. Suurin osa hoidetaan koneellisesti eikä siellä ole mitään sellaisia tehtäviä, joihin noin vaan mennään hommiin. 

Se on kummallista, että näihin "sen kuin menee töihin" esitetään aina ihan umpityperiä esimerkkejä jostain hamaasta menneisyydestä, joka ei ole enää totta. 

Vierailija
1587/4199 |
09.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten on niitä jotka viitsii arvostella toisten lyhyitä töitä!

Vierailija
1588/4199 |
09.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko jotenkin tollo kun et ymmärrä että joka työhön vaaditaan se oman alan täsmäkoulutus. Eli amis tai amk tutkinto? Luulitko tosiaan pääseväsi mihinkään halpana pitämiisi metsäalalle ilman metsurin tutkintoa? Puhelinmyynnistä muuten saa potkut 1 kk jälkeen jos et tee kovaa tulosta ja sen päället työkkäri antaa 3 kk karenssin koska olet irtisanottu omasta syystäsi johtuen. Sen päälle toimerntulotukeaei heru jos asut toisen kanssa.Tämä on VARMAA. itse olen tehnyt puhelunmyyntiä, en halveksi sitä mutta ei sinne ketä tahansa oteta. Tai jos otetaan lähtö tulee nopeasti.pitää olla todella kova myymään, ja ani harva on, vaatii törkeää röyhkeää valehtelevaa luonnetta.

Vierailija
1589/4199 |
09.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todellakin olen onnellisessa asemassa työttömänä näin korona-aikana, kun ei ole tarvinnut vääntää itseään joka päivä ihmisten ilmoille.

Vierailija
1590/4199 |
09.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja viisastelijoille tiedoksi, ei ole tosiaan mitään risusavottaa enää. Kyllä kaikkeen vaaditaan tutkinto. Puhelinmyyjäksikin halutaan nuoria. Kuka muka muutenkaan nykyään ostaa mitään puhelinmyynnistä? Täysin vanhanaikainen työ ylipäätään ja siinä on mahdotonta edetä.

Vierailija
1591/4199 |
09.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

+ sehän on ihan yleisesti tiedossa että ihmiset VIHAA puhelinmyyjiä, niille haistatellaan ja lyödään luuria korvaan..

Vierailija
1592/4199 |
09.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos joku haluaa osoittaa sen, että töitä löytyy jos niitä haluaa tehdä, joku risusavotta on ihan totaalisen ympityperä esimerkki. Missään metsänhoitotehtävissä kukaan ei palkkaa ketään enää mihinkään risusavotoihin heilumaan tuosta noin vaan pystymetsästä. Suurin osa hoidetaan koneellisesti eikä siellä ole mitään sellaisia tehtäviä, joihin noin vaan mennään hommiin. 

Se on kummallista, että näihin "sen kuin menee töihin" esitetään aina ihan umpityperiä esimerkkejä jostain hamaasta menneisyydestä, joka ei ole enää totta. 

Huomaa, että näitä risusavotta- ja puhelinmyyntitöitä ehdotettiin tuolla aiemmin (taisi olla tuo sama tyyppi sekin) yrittäjyyden alaksi. Olisi kyllä mielenkiintoista panna alekkain asumiskustannukset ja muut elinkustannukset ja yrittäjyyden kustannukset ja sitten lähteä soittelemaan maanomistajille ja urakoitsijoille, että täällä olisi toiminimi valmiina risuja keräilemään.

Vierailija
1593/4199 |
09.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Töistä jäädään pois yhä useammin mielenterveyden pettäessä – ”Erityisen huolestuttavaa”

oka toisella työkyvyttömyyseläkkeelle joutuvalla syy on mielenterveysongelmissa.

Mielenterveysongelmien takia työkyvyttömyyseläkkeelle jäävien osuus on kasvanut.

Vuonna 1995 noin joka kolmas työkyvyttömyyseläkkeelle jäävä jätti työt mielenterveyden pettäessä. 2015 osuus oli jo noin puolet. Määrä on kasvanut tasaisesti vuosi vuodelta.

– Erityisen huolestuttavaa sekä inhimillisestä että taloudellisesta näkökulmasta on nuorten osuuden kasvu näissä tilastoissa, Mielenterveyspoliittinen neuvottelukunta varoittaa tiedotteessaan.

Mielenterveysongelmat vievät ihmisen työkyvyttömäksi usein aikaisemmin kuin esimerkiksi tuki- ja liikuntaelinsairaudet. 2015 mielenterveysongelmien takia työkyvyttömyyseläkkeelle jäävien keski-ikä oli 45,2 vuotta. Se on yli kuusi vuotta aiemmin kuin työkyvyttömyyseläkkeelle jäävien keski-ikä.

http://www.iltasanomat.fi/taloussanomat/oma-raha/art-2000005107227.html

Vierailija
1594/4199 |
09.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En yhtään ihmettele että työssäkäyvillä on mielenterveys ongelmia, etenkin jos on kaupan alalla töissä jollain 25h/vko sopimuksella vuodesta toiseen, tai jopa vuosikymmenien ajan. Kuvittele itsesi siihen asemaan  että joudut vuosikymmenien ajan hakemaan kelasta soviteltua työttömyysturvaa, ei ole kuule kiva homma ollenkaan. Tämän takia opiskelitkin itsesi aikoinaan merkonomiksi, eikö olekkin ihana ala.

Ja sitten en myöskään ihmettele ollenkaan mielenterveys ongelmia työttömillä ketkä ei yrityksistä huolimatta pääse mihinkään, ei päästä edes haastatteluun. Vähemmästäkin alkaa tulemaan mielenterveys ongelmia ja itsetuhoisia ajatuksia. Lukeudun itse tähän kastiin, mun arvo ihmisenä on täysi nolla.

T: merkonomi

Vierailija
1595/4199 |
09.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tänään taas tällainen päivä, että itkettää ja masentaa ja takaraivossa hiipii pelko, että taas yksi päivä lisää työttömänä, miten se vaikuttaa työllistymiseen, että kohta jo puoli vuotta työttömyyttä takana? Miten te muut jaksatte uskoa ja jatkaa eteenpäin luovuttamatta?

Siis uskoa mihin?

Puoli vuotta työttömänä ei ole erityisen pitkä aika. Tuollaisesta breikistä pitäisi nauttia eikä syyllistää itseänsä. Nauti helmikuisista kirkkaista päivistä, ulkoile ja tee hyvää ruokaa itsellesi. Lue kirjoja, joita et koskaan töissä ollessasi ehtinyt lukea, aloita uusi harrastus, juo viiniä ja ala seurata liigakiekkoa tai eurooppalaista jalkapalloa tai katso hääpukuohjelmamaratoneja.

Kyllä se Suomen kansantalous ottaa sitten yhteyttä, kun se tarvii palveluksia. Ja jos ei ota, niin sen parempi.

Vierailija
1596/4199 |
09.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hakemiini paikkoihin on ollut 200-250 hakijaa. Vaikka olen hyvä ja on loisto cv niin niillä kahdellasadalla muullakin on...

Tämä nimenomaan! Ja auta armias, jos työhistoriassa on aukkoja (vaikkapa vanhempainvapaita määräaikaisten työsuhteiden välissä), niin ihan jo se voi riittää hankaloittamaan työnsaantia. Korkeakoulutettu, osaava, motivoitunut ja innostunut ihminen minäkin. 8kk meni töitä hakiessa (korona toki vaikeutti, mutta silti)

Vierailija
1597/4199 |
09.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tänään taas tällainen päivä, että itkettää ja masentaa ja takaraivossa hiipii pelko, että taas yksi päivä lisää työttömänä, miten se vaikuttaa työllistymiseen, että kohta jo puoli vuotta työttömyyttä takana? Miten te muut jaksatte uskoa ja jatkaa eteenpäin luovuttamatta?

Siis uskoa mihin?

Puoli vuotta työttömänä ei ole erityisen pitkä aika. Tuollaisesta breikistä pitäisi nauttia eikä syyllistää itseänsä. Nauti helmikuisista kirkkaista päivistä, ulkoile ja tee hyvää ruokaa itsellesi. Lue kirjoja, joita et koskaan töissä ollessasi ehtinyt lukea, aloita uusi harrastus, juo viiniä ja ala seurata liigakiekkoa tai eurooppalaista jalkapalloa tai katso hääpukuohjelmamaratoneja.

Kyllä se Suomen kansantalous ottaa sitten yhteyttä, kun se tarvii palveluksia. Ja jos ei ota, niin sen parempi.

Breikistä voisi nauttia, jos se todella olisi breikki - eli jos joku lupaisi että paluu töihin onnistuu. Sellaisia takeita ei ole. Vaikea nauttia, kun on kuitenkin kiinnostusta tehdä töitä, osaamista, jota haluaisi käyttää, urahaaveita, asuntolaina, pari lasta ja ihan riittävästi juoksevia menoja. Isompi asuntokin pitäisi ostaa ja auto olisi kiva olla...

Vierailija
1598/4199 |
09.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

On omaehtoista työttömyyttä ja on vastentahtoista työttömyyttä. Osa nauttii työttömyydestä ja osa ei.

Itse osaisin nauttia. Jos olisi varaa, jäisin välittömästi pois työelämästä. Ei minua muiden mielipiteet hetkauttaisi, koska viihdyn paremmin yksin. Saisi tosin olla rahaa niin paljon, ettei tarvitsisi edes hakea mitään tukia ja olla valtiovallan kyykytettävänä.

Vierailija
1599/4199 |
09.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tää kyllä väsyttävää. Itsellä luvassa ylihuomenna 9.haastattelu tässä 5 kuukauden aikana. Olen vaan niin väsynyt tähän stresssaamiseen ja noin 40 kielteiseen vastaukseen. Ei vaan jaksa enää haastattelustakaan sen kummemmin innostua. Ei mikään unelmaduuni, mutta parempi tuokin olisi kuin tämä pitkittyvä työttömyys..miten nousta tämän työnhaku väsymyksen yläpuolelle ja yrittää olla kyynistymätta..?

Vierailija
1600/4199 |
09.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On omaehtoista työttömyyttä ja on vastentahtoista työttömyyttä. Osa nauttii työttömyydestä ja osa ei.

Itse osaisin nauttia. Jos olisi varaa, jäisin välittömästi pois työelämästä. Ei minua muiden mielipiteet hetkauttaisi, koska viihdyn paremmin yksin. Saisi tosin olla rahaa niin paljon, ettei tarvitsisi edes hakea mitään tukia ja olla valtiovallan kyykytettävänä.

Niin, jos olisi varaa. Monella työttömälläkään ei ole varaa olla työtön,mutta on silti. Eikä siitä silloin nauti, se on juuri yksi niistä asioista, joita on ilmeisesti vaikea ymmärtää ilman kokemusta työttömyydestä.. Ei se mitään lomaa ole.