Työttömyyttä ei tajua ennen kuin sen kokee itse
Myönnetään, itsekin kuvittelin joskus, että työttömänä ovat lähinnä ne joita ei oikein kiinnosta opiskelu eikä työelämä eikä ole kovin suurta mielenkiintoa. En kuvitellut, että minä joka on tehnyt töitä opiskelujen ohessa koko elämäni ja opiskellut itselle ylemmän korkeakoulututkinnon olisin työttömänä.
Ensi kosketuksen työelämän ja työnhaun raadollisuuteen sain, kun viimeistelin maisterin opintojani. Olin saanut hyvää työkokemusta myös omalta alalta hyvässä harjoittelupaikassa, mutta hain monia kuukausia töitä ja ramppasin haastatteluissa, mutta minnekään ei valittu. Lopulta päädyin hakemaan ei oman alan töitä ja sain määräajaksi töitä. Jouduin muuttamaan tuon ei oman alan ja maisterin työtä huomattavasti alemman työn takia. Lopulta vihasin tuota asiakaspalvelu työtä, mutta kärvistelin määräajan loppuun, kun olin vielä vastaanottanut uuden määräaikaisen sopimuksen.
Nyt olen taas tilanteessa jossa olen hakenut töitä kohta 3 kk tuloksetta. Haastatteluihin olen päässyt, mutta aina joku on mennyt ohi, jolla on enemmän juuri oikeaa työkokemusta.
Enää en todellakaan kuvittele, että työnsaanti olisi työhalusta tai edes ahkeruudesta kiinni. Itselle opiskelu ja työ on aina ollut tärkeää, joten siihen olen elämässä panostanut. Silti tulos voi olla tämä eli työttömyys.
Kommentit (4199)
Oletteko huomanneet yhtä järjettömyyttä, sossulta jos haet tukea niin opintolaina on tuloa, mutta kun sen takaisinmaksu alkaa ja jos et löydäkään odotetusti työtä, sen maksu ei suinkaa ole menoa sossun silmissä.
Tätä logiikkaa en tajua.
Kuin en myöskään sitä että opiskelijalle ei anneta sossusta euroakaan ennen kuin olet ottanut opintolainaa.
onpa mukavaa kun oikein pakotetaan velkaantumaan vaikkei ole mitään takeita töistä..
Voisko noi tukien saamiset erottaa siitä asutko yksin vai yhdessä. Suomen LAKI ei tunne sellaista asiaa kuin elatusvelvollisuus jos asut avoliitossa, laki koskee vain avioliittoa mutta Kelapa ei tästä välitä.
Suitsait tuet hiiteen jos muutat jonkun kanssa yhteen, tai no sen hikisen päälle 500€ saat mutta...
Sekö on sitte parempi että ihmiset joko kykkii yksinäisyydessä TAI varaa itselleen asunnon vuokralle jossei oikeastaan edes ole ikinä, vain saadakseen enemmän tukia joitai ei muuten saisi?
Tätä kun miettii niin ei ole ihme että täällä on niin paljon masentuneita..
Olin juuri päässyt sellaiseen työhön, jota olin halunnutkin; kokoaikainen, "toimistotyöajat" ja mahdollisuus etätöihin. Hoidin hommani hyvin, ehkä liiankin. Kaksi viikkoa ennen koeajan loppumista minut irtisanottiin. Tuli NIIN hyväksikäytetty olo.
Tästä en enää palaa vanhaan, osa-aikaiseen vuorotyöhön. Odotan niin pitkään, että saan vastaavanlaisen työn; haastava, kokoaikainen, toimistoajoilla ja mahdollisuus etätöihin.
Ei mua kiinnosta kauan oon työttömänä, on mulla paljon muutakin elämää. Jos ja kun tulee tilanne, että työttömyys alkaa ahdistaa tai veetuttaa, tarjoudun vaikka tekemään naapureille ruokaa, tekemään pihatöitä, what ever. Ei se mun mielestä ole säälittävää tai noloa olla työtön.
Mä oon tuollainen huonotuurinen, omalla urallani aina väärässä paikassa. Koulussa autoin kavereita pääsemään kursseista läpi edes, tsempaten että kannattaa käydä koulu loppuun (tradenomi) että ei kannata luovuttaa ihan lopussa. Nämä sitten pääsivät hyviin töihin ja ovat päällikkötasolla vakihommissa - itse sitten se työtön luuseri projektipätkästä seuraavaan.. en onneksi ole masennukseen taipuvainen sillä kyllä olisin syvällä kun ei ikinä kelpaa mihinkään... joskus vaan harmittaa kun kavereilla on "työmaailma" - työkaverit ja muu siihen liittyvä, pitkät mielenkiintoiset urat, ja silleen ovat ammattilaisia alallaan, ja itsellä ei mitään. Eikä tietty varaa tehdä mitään koska työttömyysraha on just just selviämiseen.
Olin AMK:n jälkeen työttömänä vuoden ajan, kunnes päätin jatkokouluttautua. En ylöspäin kuitenkaan vaan ihan amikseen. Valitsin aiempaa tutkintoa tukevan linjan joka kiinnosti kovasti. Huomasin erottuvani joukosta reilusti edukseni ihan kokemuksen ja työttömyyden tuoman motivaation myötä. Harjoittelupaikka löytyi muutaman kuukauden päästä ja töitä tarjottiin viikon sisällä, kun huomattiin miten hyvä työntekijä olin. AMK tutkinto kyllä tuki muutenkin työpaikan muuta kokonaisuutta, mikä avitti itseäni eli tuuriakin oli mukana. Amistutkinto tuo myös sitä kaivattua käytännön osaamista mikä jää korkeasti koulutetuilta monesti uupumaan. Olin kyllä jo ennestään kädentaidoiltani melko hyvä, mutta jos ei ole tehnyt mitään selvää työtä niin vaikea sitä olisi työnhaussa koittaa selittää. Puhua ja kirjoittaa ehkä osataan, mutta sillä nyt ei monessa paikassa pitkälle pötkitä. Itsellä ei ainakaan ollut mitään hyvää argumenttia myydä itseäni töihin pelkän AMK:n jälkeen. Yliopistoon jos olisin edennyt niin olisin todennäköisesti taas työtön.
Meilläkin töissä vaikka rekryä on kokoajan niin työnhaku on hiljaista, julkisen ilmoituksen jos laittaisi niin hakemuksia tulisi tuhat ulkomaita myöten, ei kenelläkään ole töissä aikaa eikä energiaa käydä läpi sellaista prosessia. Olisi itsekin pitänyt tajuta lähetellä avoimia hakemuksia, eikä vain odottaa sopivia ilmoituksia. Amikseenkin jos esim. menee niin harjoitteluihin pääsee jo pakostikin kun pitää näyttöjä tehdä, ja jos töitä irtoaa ja pääsee syvällisemmin näkemään työpaikan toimintaa (saa sitä kokemusta), niin ylempi tutkinto voi myös auttaa etenemään ylempiin hommiin yrityksissä.
Vierailija kirjoitti:
Oletteko huomanneet yhtä järjettömyyttä, sossulta jos haet tukea niin opintolaina on tuloa, mutta kun sen takaisinmaksu alkaa ja jos et löydäkään odotetusti työtä, sen maksu ei suinkaa ole menoa sossun silmissä.
Tätä logiikkaa en tajua.Kuin en myöskään sitä että opiskelijalle ei anneta sossusta euroakaan ennen kuin olet ottanut opintolainaa.
onpa mukavaa kun oikein pakotetaan velkaantumaan vaikkei ole mitään takeita töistä..
Ei se ole järjettömyyttä sossun taholta. Sossu on viimeinen oljenkorsi kun kaikki muut tuet ja ansiot on haettu ja niitä ei ole saatu. Mm opintolaina. Eli siis jokainen elättää ensisijaisesti itse itsensä.
Tuohan pätee kaikkiin asioihin. Työttömyys ei ole mikään poikkeus. En ymmärrä aloittajan uhriutumista.
Vierailija kirjoitti:
Työttömänä oikeasti huomaa miten kallista ruoka suomessa on..
Totta. Ikinä ruoka ei ole ollut näin halpaa kuin nykyään. Työtä tekemätönkin voi herkutella sisäfileellä vaikka päivittäin.
vakituinen, keskimäärin 20-30h/vko.. joo tällä kyllä maksetaan opintolainat/asuntolainat pois!
ei luoja oikeesti
Vierailija kirjoitti:
Mä opiskelin aiku puolella merkonomiksi (2v), ja meil oli 2 3kk työssäoppimisjaksoa. Suoritin näytöt SPR Kontti kierrätystavaratalossa ja en muuta tehnyt kuin kassaa, en oo esim koskaan hyllyttänyt. Turha luulo et mut otetaan mihinkään kauppaan töihin.
Ruokakaupassa pärjää ihan hyvin maalaisjärjellä ja kysymällä. Ilman minkäänlaista kokemusta olen mennyt hyllyttämään, hoitamaan pullohuonetta, kylmäkaappia, vihannespuolta jne. Samoin olen ollut siivousalalla. Tosin näistä on jo 5-10 vuotta aikaa.
Ruokakaupassa pärjää ihan hyvin maalaisjärjellä ja kysymällä. Ilman minkäänlaista kokemusta olen mennyt hyllyttämään, hoitamaan pullohuonetta, kylmäkaappia, vihannespuolta jne. Samoin olen ollut siivousalalla. Tosin näistä on jo 5-10 vuotta aikaa.
Voi kuule kun kaikki muuttuu, nykyisin jos edes erehdyt laittamaan hakemuksen pt-kauppaan niin jos satut pääsemään alkukarsinnasta läpi niin sen jälkeen saat sähköpostiin linkin jonka kautta pääset tekemään itsestäsi 5-10 videota, jos pääset videoista jatkoon niin pääset sen jälkeen teams haastatteluun, ja jos pääset siitä jatkoon niin sitten pääset kasvotusten haastatteluun, ja kaiken tuon jälkeen ei edellenkään ole työpaikka varma. Ja kaikki tuo saa**nan vaiva jonkin 5-25h/vko työsuhteen vuoksi.
Jos et tavalla tai toisella miellytä haastattelijan mieltä (melkeinpä eroottisella tasolla) niin et tule saamaan paikkaa pt-kaupasta, lisäksi vaikka työpaikka ilmoituksissa lukee että (ei tarvitse olla yhtään kokemusta vaan työ opetetaan), tuo on silkkaa paskaa ja valhetta. Jos sulla ei ole yhtään kokemusta pt-kaupasta niin olet todella heikoilla, ja mä korostan TODELLA heikoilla. Koska hakijoita on satoja ja on helpompaa poimia kakusta kirsikat ja ottaa töihin ne silmää miellyttävät kiiltokuvapoitsut tai fitnesstypyt isoilla tisseillä ja perseellä kenellä on jo kokemusta pt-kaupasta kuin rumilus kuka on ollut 12v putkeen työtön, koska muut myyjät ja asiakkaat haluavat keräkaalia ja hk-sinistä ostaessaan myös kartoittaa eroottiset silmänruokansa.
Koko kaupan alan touhu on ihan sairasta, jos et täällä koe tulevasi syrjityksi niin et sitten missään, kaupan alalla meno on todella kylmää, julmaa ja ilkeää.
Vierailija kirjoitti:
Ja sitten se ettei tässä maassa ymmärretä osatyökykyisyyttä. Joko olet työkykyinen joka antaa itsestään 100% tai työkyvytön jolle tarjotaan 9€/pvä orjatyöpaikkoja.
Monessa muussa maassa on lukuisia eri tasoja työkyvylle ja osatyöhön kannustetaan.
Kipukroonikkona ei saa mistään töitä joita pystyisi tekemään kun ei kroppa kestä vaikka työhaluja olisi.
Jep. Sama koskee monia masentuneita. Ei jaksa antaa välttämättä sitä 100 prosenttia, mutta ei ole täysin työkyvytönkään.
Yritin olla fiksu ja taktikoida tulevaisuutta ajatellen harjoittelu paikkani merkonomi opintojen aikana, pääsin harjoitteluun mm. Prismaan mutta tadaa, vaikka kuinka olin ahkera, olin omatoiminen ja mitä kaikkea, ei mulle annettu siitä huolimatta edes kesätöitä.
Kai sinne sitten otettiin näitä fittnesliisoja ja haba masoja jotka on olleet ennenkin, kuten aina.
Niin usein sanotaan että laita avointa hakemusta, jollain alalla toi voi toimia mutta esim. kaupanalalla on aivan se ja sama jos lähetät jonnekin sellaisen, sieltä ei takaisin kuulu voin vannoa.
Paikan päällä jos kysyt töitä, niin tulos on se että sua katsotaan oudosti ja todetaan että siellä netissä ne meidän avoimet työpaikat on että katoppa sieltä.
Niin monet viisastelevat ja omahyväiset työllistymis kikat on aikansa nähneitä ja toimivat varmaan joskus vuosi kymmeniä sitten mutta nykymaailmassa ne on täysin hyödyttömiä.
Tän ammatin varaan ei ainakaan kannata perhettä perustaa...
Hullua miten huolettomasti ihmiset läksyttää työtöntä että opiskele kuule työllistävä ala ni sitten on töitä!
Tekisi mieli pyöräyttää silmiä niin että näkyy kallon sisään, ihan siksi että nykyaikana on mahdotonta ennustaa mikä työllistää sitten vuosien päästä kun joskus valmistut & kouluunkaan ei vain mennä, sinne haetaan.
Kai noilta opintojen huutelijoilta on jäänyt näkemättä ne listat kuinka paljon otettiin AMK & yliopistoihin sisään ja kuinka moni jäi ilman opiskelupaikkaa..
Aivan varmasti moni opiskelisi jos vain pääsisi, mutta kun se(kään) ei ole täysin omissa käsissä.
Millanenkohan älypää noita K-Citymarketin kesätöitä oikein suunnittelee.. 15-20h/vko töitä ja sit lupaillaan epämääräisesti että vois olla mahdollisuus työllistyä myöhemmin heille sen kesän jälkeen (tätä ei varmasti usko kukaan).
En ymmärrä noin vähäisiä vko tunteja ollenkaan, työssä se suurin motivaatio monelle on raha mutta noilla tunnein sulle ei jää käteen juuri mitään. Joutuu vaan syvemmälle ahdinkoon mikäli asut yksin ja sit pitää pelata kelan kanssa että mikä sentti tuli mistä ja apua miten tukien käy.
Entäs ne sitten jotka on jääneet työttömiksi, ja tarvis rahaa asunto tai opintolainan maksuun? ei tommosilla sitä maksella.
Vierailija kirjoitti:
Hullua miten huolettomasti ihmiset läksyttää työtöntä että opiskele kuule työllistävä ala ni sitten on töitä!
Tekisi mieli pyöräyttää silmiä niin että näkyy kallon sisään, ihan siksi että nykyaikana on mahdotonta ennustaa mikä työllistää sitten vuosien päästä kun joskus valmistut & kouluunkaan ei vain mennä, sinne haetaan.
Kai noilta opintojen huutelijoilta on jäänyt näkemättä ne listat kuinka paljon otettiin AMK & yliopistoihin sisään ja kuinka moni jäi ilman opiskelupaikkaa..Aivan varmasti moni opiskelisi jos vain pääsisi, mutta kun se(kään) ei ole täysin omissa käsissä.
Minä taas olen erehtynyt opiskelemaan ns. liikaa (YTM, FM + 5 kpl vähintään 6 kk:n lisäkoulutusta). Sillä taustaoletuksella, että kouluttautuminen auttaisi työllistymisessä.
Opintojeni suuri määrä suhteessa ikääni ja (pätkä)työkokemuksen ohuuteen on johtanut tilanteeseen, että minun pitää tapauskohtaisesti aina harkita, mitä koulutuksia kannattaa jättää CV:stä pois. Samalla täytyy taiteilla, ettei pois jättämisistä seuraa liikaa gäppejä (joita on jo työkokemuksen pätkittäisyydenkin vuoksi riittävästi).
Epätodellinen ja kansantaloudellisestikin päätön tilanne, mutta kyllä minä työnantajan näkökulman hyvin ymmärrän: ensivaikutelma lienee "ei-käytännönläheinen koulunpenkin kuluttaja" ja tietenkin "tuuliviiri". No, en minä kovin käytännönläheinen ole, se on totta, mutta tuuliviiri en ole.
Millanenkohan älypää noita K-Citymarketin kesätöitä oikein suunnittelee.. 15-20h/vko töitä ja sit lupaillaan epämääräisesti että vois olla mahdollisuus työllistyä myöhemmin heille sen kesän jälkeen (tätä ei varmasti usko kukaan).
En ymmärrä noin vähäisiä vko tunteja ollenkaan, työssä se suurin motivaatio monelle on raha mutta noilla tunnein sulle ei jää käteen juuri mitään. Joutuu vaan syvemmälle ahdinkoon mikäli asut yksin ja sit pitää pelata kelan kanssa että mikä sentti tuli mistä ja apua miten tukien käy.Entäs ne sitten jotka on jääneet työttömiksi, ja tarvis rahaa asunto tai opintolainan maksuun? ei tommosilla sitä maksella.
Ei tuommosissa kaupoissa ole vakituisena ja täysillä viikkotunneilla muut kuin kauppiaat ja ehkä myymälänpäälliköt, ja ehkä vuorovastaavat. Kaikki muut alemman kastin henkilöt on osa-aikaisia lähestulkoon 0-sopparilla. Enää mäkään en ihmettele sitä minkä takia Citymarketissa on kaikilla myyjillä naama norsunvi*ulla.
Muistan kun asioin Citymarketissa muutama vuosi sitten ja siellä oli yks siivooja, jälkeen päin näin tän siivoojan myyjänä samaisessa kaupassa ERITTÄIN tympääntyneen näköisenä. Luulen vahvasti että juuri tämä myyjä oli nuoriso puolella opiskelemassa, eli mitä luultavimmin 3 vuotinen eli lainaa on mahdollisesti joutunut ottamaan. Tän myyjä ilme kertoi kaiken, ehkä hän kaipasi takaisin siivoojaksi, en kyllä yhtään ihmettele.
Vierailija kirjoitti:
Voi kuule kun kaikki muuttuu, nykyisin jos edes erehdyt laittamaan hakemuksen pt-kauppaan niin jos satut pääsemään alkukarsinnasta läpi niin sen jälkeen saat sähköpostiin linkin jonka kautta pääset tekemään itsestäsi 5-10 videota, jos pääset videoista jatkoon niin pääset sen jälkeen teams haastatteluun, ja jos pääset siitä jatkoon niin sitten pääset kasvotusten haastatteluun, ja kaiken tuon jälkeen ei edellenkään ole työpaikka varma. Ja kaikki tuo saa**nan vaiva jonkin 5-25h/vko työsuhteen vuoksi.
Jos et tavalla tai toisella miellytä haastattelijan mieltä (melkeinpä eroottisella tasolla) niin et tule saamaan paikkaa pt-kaupasta, lisäksi vaikka työpaikka ilmoituksissa lukee että (ei tarvitse olla yhtään kokemusta vaan työ opetetaan), tuo on silkkaa paskaa ja valhetta. Jos sulla ei ole yhtään kokemusta pt-kaupasta niin olet todella heikoilla, ja mä korostan TODELLA heikoilla. Koska hakijoita on satoja ja on helpompaa poimia kakusta kirsikat ja ottaa töihin ne silmää miellyttävät kiiltokuvapoitsut tai fitnesstypyt isoilla tisseillä ja perseellä kenellä on jo kokemusta pt-kaupasta kuin rumilus kuka on ollut 12v putkeen työtön, koska muut myyjät ja asiakkaat haluavat keräkaalia ja hk-sinistä ostaessaan myös kartoittaa eroottiset silmänruokansa.
Koko kaupan alan touhu on ihan sairasta, jos et täällä koe tulevasi syrjityksi niin et sitten missään, kaupan alalla meno on todella kylmää, julmaa ja ilkeää.
Olenkin ihmetellyt miksi valtakunnallisen lähimarkettini nykyiset työntekijät kelpaisi suorilta missi ja mister-kisoihin.
Lannistaa jo valmiiksi hakea kouluun tai töihin kun tuntuu että kyllä sen tuloksen jo tietää "valitettavasti valinta ei kohdistunut sinuun" "ei opiskelijapaikkaa".
:(
Kirjoitan omia kokemuksia työttömyydestä. Kolme kertaa olen elämäni aikana joutunut työttömäksi.. Työttömänä oleminen on psyykkisesti rasittavaa. Luin nyt täällä muiden kirjoituksia ja tuttua on että sitä häpesi tätä kotona oloa. Ulos ei oikein huvittanut mennä kun ajatteli että joku näkee. Kävelin kyllä paljon joka päivä ja siitä sai kyllä paljon voimaa. Aloin kerrankin maalaamaan kotona ovenpieliä. Ehkä sekin oli jotain terapiaa. Työnvälityksessä kävin mielellään, siitä tuli tunne että on osa tätä yhteiskuntaa. Viikonloput olin ajattelematta koko työttömyyttä. Silloin yritin nauttia vain olemassa olosta. Ja pidemmät juhlapyhät kuten joulu, pääsiäinen, silloin olin myös "vapaa". Ja siitä "vapaudesta" nautin ja se nollaus oli i han hyvä psyykkisen hyvinvoinnin kannalta.
No niitä töitä löytyi sitten ajan myötä. Suurimman osan elämästäni olen kuitenkin ollut työelämässä. Eläkkeelle lähdin viime kesänä. Ymmärrän että tänä päivänä on vaikea saada töitä. Digitalisaatio ja yritysten säästötoimenpiteet ja mitä kaikkea voi
vain olla tekee att työpaikkoja on vähemmän. Tsemppiä kaikille työttömille! Työttömyys ei ole mikään häpeä. Toivottavasti valtiovalta tekee oman osansa että asiat paranevat ja työttömyys kääntyy laskuun.