Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työttömyyttä ei tajua ennen kuin sen kokee itse

Vierailija
01.12.2020 |

Myönnetään, itsekin kuvittelin joskus, että työttömänä ovat lähinnä ne joita ei oikein kiinnosta opiskelu eikä työelämä eikä ole kovin suurta mielenkiintoa. En kuvitellut, että minä joka on tehnyt töitä opiskelujen ohessa koko elämäni ja opiskellut itselle ylemmän korkeakoulututkinnon olisin työttömänä.

Ensi kosketuksen työelämän ja työnhaun raadollisuuteen sain, kun viimeistelin maisterin opintojani. Olin saanut hyvää työkokemusta myös omalta alalta hyvässä harjoittelupaikassa, mutta hain monia kuukausia töitä ja ramppasin haastatteluissa, mutta minnekään ei valittu. Lopulta päädyin hakemaan ei oman alan töitä ja sain määräajaksi töitä. Jouduin muuttamaan tuon ei oman alan ja maisterin työtä huomattavasti alemman työn takia. Lopulta vihasin tuota asiakaspalvelu työtä, mutta kärvistelin määräajan loppuun, kun olin vielä vastaanottanut uuden määräaikaisen sopimuksen.

Nyt olen taas tilanteessa jossa olen hakenut töitä kohta 3 kk tuloksetta. Haastatteluihin olen päässyt, mutta aina joku on mennyt ohi, jolla on enemmän juuri oikeaa työkokemusta.

Enää en todellakaan kuvittele, että työnsaanti olisi työhalusta tai edes ahkeruudesta kiinni. Itselle opiskelu ja työ on aina ollut tärkeää, joten siihen olen elämässä panostanut. Silti tulos voi olla tämä eli työttömyys.

Kommentit (4199)

Vierailija
1501/4199 |
30.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tästäkin keskustelusta huomaa selkeästi että meitä on paljon jotka haluaa ja toivoo saavansa vakituisen työn millä elättää itsensä, kumoaa täysin ja totaalisesti median ja päättäjien maalaaman kuvan siitä miten työttömät on kaikki patalaiskaa massaa. 

Kun työtöntä kuulustelee, paljastuu kuitenkin usein nirsoutta. On vaatimuksia siitä, missä työpaikan tulee sijaita, millaista työn pitää olla, paljonko palkaa pitää saada jne.

Et ole ilmeisesti yhtään lukenut tätä ketjua. Sanavalintasi "kuulustella" kertoi ja paljasti jo tarpeeksi ennakkoluuloisen ja pienisieluisen ihmisen asenteesi.

Ovatko työttömät kokemuksesi mukaan valmiita ottamaan kaikkea työtä kaikkialta?

Miksi pitäisi ottaa vastaan kaikkea työtä kaikkialta? Missä edes on paikkoja johon otetaan kaikki kaikkialta?

Olisitko itse valmis? Ai niin, sinullahan on jo suojatyöpaikka joten et joudu miettimään esim. huoltajuus- ja lasten koulunkäyntiasioita asunnon myyntiä tai kahta vuokraa puhumattakaan siitä onko jokaisen koulutuksesta ja työkokemuksesta riippumatta hakea ihan mitä vaan missä vaan.

Vierailija
1502/4199 |
30.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä teistä mutta musta tuntuu tosi pahalta nykyään jos joku kertoo mulle /mun läheisyydessä että voi voi kun on ylitöitä, joo voin sympata sitä että on varmasti raskasta, mutta silti harmittaa kun toinen ulisee lisääntyvää rahantuloa tilille samaan aikaan kun itse saan sen 538€/kk.. tekis mieli kysyä että vaihdetaanko.

Minä en todellakaan kadehdi ylitöiden paiskijoita. Olisin pian burnoutissa. Rahalla ei tee mitään, jos työ vie voimat ja jopa mielenterveyden elämäniloineen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1503/4199 |
30.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sitten se ettei tässä maassa ymmärretä osatyökykyisyyttä. Joko olet työkykyinen joka antaa itsestään 100% tai työkyvytön jolle tarjotaan 9€/pvä orjatyöpaikkoja.

Monessa muussa maassa on lukuisia eri tasoja työkyvylle ja osatyöhön kannustetaan.

Kipukroonikkona ei saa mistään töitä joita pystyisi tekemään kun ei kroppa kestä vaikka työhaluja olisi.

Vierailija
1504/4199 |
30.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja sitten se ettei tässä maassa ymmärretä osatyökykyisyyttä. Joko olet työkykyinen joka antaa itsestään 100% tai työkyvytön jolle tarjotaan 9€/pvä orjatyöpaikkoja.

Monessa muussa maassa on lukuisia eri tasoja työkyvylle ja osatyöhön kannustetaan.

Kipukroonikkona ei saa mistään töitä joita pystyisi tekemään kun ei kroppa kestä vaikka työhaluja olisi.

Juuri näin. Sama mustavalkoisuus näkyy kaikessa, joko pitää määrätä jopa ihmisen hengityksestä tai jättää heitteille, porkkanavaihtoehtoa ei voi eikä saa olla. Meidän firmaan otettaisiin milloin tahansa ihmisiä tekemään senverran kuin jaksavat, jos meidän ei tarvitsisi ottaa koko pakkaa sitten vastuulle ja käyttää aikaa eri tahojen kanssa vääntämiseen. Toisen yrittäjän palkkaaminen on kätevää, tämä tekee minkä ehtii ja jaksaa ja pystyy järjestämään, kaikki meille pelkkää plussaa. Ainoa ongelma on ennakoimattomuus, eli hän on silloin jononpurkaja. Jos oikeasti ymmärrettäisiin siirtyä näin koneaikana perustuloon, hyvin moni voisi tehdä hommia tasan jaksamisensa mukaan. Ei tarvittaisi edes ketään siihen väliin arvioimaan ja luokittelemaan. 

Vierailija
1505/4199 |
30.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

"20-30h/vko töitä, työntekijän oltava valmis työskentelemään joustavasti niin viikonloppuina kuin juhlapyhinäkin"

Ok, eli pitää ottaa riski että saat koronan pyörimällä myymälässä jossa käy päivittäin satoja ihmisiä + työtunnit on ihan *erseestä ja siihen päälle pitää vielä myödätä juhlapyhistä ja viikonlopuista? 

Missä työnantajan jousto? ei missään? Palkka ei tossa kyllä päätä huimaa eikä vko tunnitkaan.. eri asia jos tunnit ois kohdallaan, edes.

Vierailija
1506/4199 |
30.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tästäkin keskustelusta huomaa selkeästi että meitä on paljon jotka haluaa ja toivoo saavansa vakituisen työn millä elättää itsensä, kumoaa täysin ja totaalisesti median ja päättäjien maalaaman kuvan siitä miten työttömät on kaikki patalaiskaa massaa. 

Kun työtöntä kuulustelee, paljastuu kuitenkin usein nirsoutta. On vaatimuksia siitä, missä työpaikan tulee sijaita, millaista työn pitää olla, paljonko palkaa pitää saada jne.

Et ole ilmeisesti yhtään lukenut tätä ketjua. Sanavalintasi "kuulustella" kertoi ja paljasti jo tarpeeksi ennakkoluuloisen ja pienisieluisen ihmisen asenteesi.

Ovatko työttömät kokemuksesi mukaan valmiita ottamaan kaikkea työtä kaikkialta?

Ei tietenkään, eikä sellaista mikään virallinen taho edellytäkään. Typerää kysyä tuollaista.

Vierailija
1507/4199 |
30.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähän on tultu että ihmisiä syytellään jos ne ei ole töissä, jos ne ei ole koulussa, jos ne ei tee lapsia, jos ne ei kuluta rahaa.. mutta mihinkään ei hallitus anna apua! ei nosta mitättömien tukien määrää josta on Suomelle huomauteltu jo monesti, ei korota kodinhoidontukea köyhien äitienkään kohdalla, ei yritäkään kurittaa työnantajia tai pienentää muualta tulevien määrää että oman kansan porukka sais paremmin töitä.. 

on tää kyllä niiiin hyvinvointivaltio että.

Vierailija
1508/4199 |
30.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oo mitään elämässäni katunut yhtä paljon kuin merkonomin tutkintoa, koko merkonomin tutkinto voitaisiin lopettaa mun puolesta. Jos haluaa opiskella kaupan alaa niin se on sitten suoraan AMK, merkonomin papereilla tuut valmistumaan työttömyys kortistoon.

Vierailija
1509/4199 |
30.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En oo mitään elämässäni katunut yhtä paljon kuin merkonomin tutkintoa, koko merkonomin tutkinto voitaisiin lopettaa mun puolesta. Jos haluaa opiskella kaupan alaa niin se on sitten suoraan AMK, merkonomin papereilla tuut valmistumaan työttömyys kortistoon.

En vois enää enempää olla samaa mieltä sun kanssa! Ehkä vuosia sitten tällä tutkinnolla olisi jotain tehnytkin kun ylipäätään töihin pääsy oli helpompaa, mutta nykymaailmassa se on aivan hyödytön. 

Ainoastaan ahdistusta aiheuttaa jos jotain... 

(sitä en koskaan ymmärtänyt miksi sen tutkinnon aikana oli niin  paljon ilmaistyötä/harjoittelua vaikka se sisältö oli aikalailla samaa, hyllytä hyllytä hyllytä... tyhmempikin oppii jo ekalla harkalla laittamaan jugurtit oikeinpäin hyllyyn.. .blah)

Vierailija
1510/4199 |
30.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aatelkaa sitä työttömyyden määrää kunhan myymälöihin yleistyy itsepalvelu kassat ja ns oikeaa kassaa ei niinkään tarvita 

Vierailija
1511/4199 |
30.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä opiskelin aiku puolella merkonomiksi (2v), ja meil oli 2 3kk työssäoppimisjaksoa. Suoritin näytöt SPR Kontti kierrätystavaratalossa ja en muuta tehnyt kuin kassaa, en oo esim koskaan hyllyttänyt. Turha luulo et mut otetaan mihinkään kauppaan töihin.

Vierailija
1512/4199 |
30.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Odotin kovasti potkuja töistä, koska en voinut itse lopettaa ja päästä ansiosidonnaiselle. Kun tuli pandemia, pääsin työstä eroon lopultakin. En aio koskaan palata työelämään. Nyt on hyvä. Tulen toimeen nykyisillä tuloilla todella hyvin

Vierailija
1513/4199 |
30.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömänä oikeasti huomaa miten kallista ruoka suomessa on.. 

Vierailija
1514/4199 |
30.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Totta kai, ja parempikin niin. Kuka työnantaja edes haluaisi palkata omanarvontuntonsa menettänyttä joojoo-ihmistä, joka ei luota omaan osaamiseensa? Miten kaikkeen alistuva vässykkä pärjää esim. neuvottelutilanteissa asiakkaan kanssa? Voipi tulla työnantajalle kalliiksi moinen zombi.  

Vierailija
1515/4199 |
31.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kadun niin rankasti sitä että koskaan otin opintolainaa, nyt sitä on lähes mahdoton maksaa takaisin koska töitä ei ole.

Jos enää koskaan opiskelemaan pääsen niin lainaa en ota, en senttiäkään.

Vierailija
1516/4199 |
31.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä, että viimeistään nyt tajusit tän. Tuntui aikoinaan ihan järkyttävän pahalta, kun olin samassa tilanteessa ja tuttavapiiri hoki vaan, että työttömät on vaan laiskoja ja haluaa maata kotona valtion rahoilla. 

Vierailija
1517/4199 |
31.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ihan tiedoksi, että ansiosidonnaisella et voi loppu elämää elää..... 

Vierailija
1518/4199 |
31.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kadun niin rankasti sitä että koskaan otin opintolainaa, nyt sitä on lähes mahdoton maksaa takaisin koska töitä ei ole.

Jos enää koskaan opiskelemaan pääsen niin lainaa en ota, en senttiäkään.

Lyhennän 15 vuotta sitten otettua opintolainaa 15 e/kk. Maksamatta on vielä vajaa pari tonnia. Korkomenot ovat mitättömät, mutta Danske alkoi jokunen vuosi sitten periä 3 e/kk "käsittelymaksua", vaikka minulla ei ole edes mitään kortteja tai mitään muutakaan heiltä. Varsinaiset korkomenot ovat ehkä vain puolet noista "käsittelymaksuista". Noh, 36 euroa vuodessa ei ihan paha ole, mutta periaatteen vuoksk ärsyttää, että alkoivat yhtäkkiä rahastaa myös meitä vanhoja laina-asiakkaita.

Vierailija
1519/4199 |
31.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä opiskelin aiku puolella merkonomiksi (2v), ja meil oli 2 3kk työssäoppimisjaksoa. Suoritin näytöt SPR Kontti kierrätystavaratalossa ja en muuta tehnyt kuin kassaa, en oo esim koskaan hyllyttänyt. Turha luulo et mut otetaan mihinkään kauppaan töihin.

Sen olen näin vanhempana tajunnut, että opiskeluaikojen työharjoittelupaikat kannattaa miettiä todella tarkkaan. Jos on huonossa paikassa harjoittelussa, uran rakentaminen helposti loppuu ennen kuin se kerkeää kunnolla alkaakaan. Voimia!

Vierailija
1520/4199 |
31.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sen olen näin vanhempana tajunnut, että opiskeluaikojen työharjoittelupaikat kannattaa miettiä todella tarkkaan. Jos on huonossa paikassa harjoittelussa, uran rakentaminen helposti loppuu ennen kuin se kerkeää kunnolla alkaakaan. Voimia!

Mä oon tehny elämäni aikana paljon virheitä, mutta mun suurin virhe oli opiskella merkonomiksi ylipäätään ja toiseksi suurin on se et valittin mun työssäoppimis paikan TÄYSIN väärin. Tajusin mun toisen virheen vasta valmistumisen jälkeen. No jo joskus viel opiskelen toisen tutkinnon valitten viisaammin.

Muistan kun meil oli SPR Kontissa palaveri ja siel käytiin lukuja läpi esim siitä et kuinka moni on työllistynyt Kontin jälkeen, no mä en pääse edes haastatteluun. Mistähän ne oli ne luvut repiny, ja mistä ne edes saa tietää kuka työllistyy ja kuka ei. En usko et työkkäri ainakaan niille rupee yksitellen mitään ilmoittelemaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän neljä