Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työttömyyttä ei tajua ennen kuin sen kokee itse

Vierailija
01.12.2020 |

Myönnetään, itsekin kuvittelin joskus, että työttömänä ovat lähinnä ne joita ei oikein kiinnosta opiskelu eikä työelämä eikä ole kovin suurta mielenkiintoa. En kuvitellut, että minä joka on tehnyt töitä opiskelujen ohessa koko elämäni ja opiskellut itselle ylemmän korkeakoulututkinnon olisin työttömänä.

Ensi kosketuksen työelämän ja työnhaun raadollisuuteen sain, kun viimeistelin maisterin opintojani. Olin saanut hyvää työkokemusta myös omalta alalta hyvässä harjoittelupaikassa, mutta hain monia kuukausia töitä ja ramppasin haastatteluissa, mutta minnekään ei valittu. Lopulta päädyin hakemaan ei oman alan töitä ja sain määräajaksi töitä. Jouduin muuttamaan tuon ei oman alan ja maisterin työtä huomattavasti alemman työn takia. Lopulta vihasin tuota asiakaspalvelu työtä, mutta kärvistelin määräajan loppuun, kun olin vielä vastaanottanut uuden määräaikaisen sopimuksen.

Nyt olen taas tilanteessa jossa olen hakenut töitä kohta 3 kk tuloksetta. Haastatteluihin olen päässyt, mutta aina joku on mennyt ohi, jolla on enemmän juuri oikeaa työkokemusta.

Enää en todellakaan kuvittele, että työnsaanti olisi työhalusta tai edes ahkeruudesta kiinni. Itselle opiskelu ja työ on aina ollut tärkeää, joten siihen olen elämässä panostanut. Silti tulos voi olla tämä eli työttömyys.

Kommentit (4199)

Vierailija
4181/4199 |
07.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos aloittajalle tästä ketjusta!

määräaikaisia työsuhteita on myös luvattoman paljon, esim. kaupungilla ja sosalalla!

Ulos potkitaan ja pätkitetään työsuhteita. Työttömyys ei todellakaan ole työntekijän vika!

joskus se on myös  TYÖNANTAJAN VIKA ja jopa LAITONTA !!!!!!

Vierailija
4182/4199 |
07.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Töitä on todella vaikeaa saada jos takana on pitkä työttömyys aika. Työnantajat ei kyllä arvosta sitä. Jos on vuosia ollut kotona työhistoriaa ei ole. Sitten alkaa tää kun töitä ei saa. Oisko kannattanut ottaa vastaan työ kuin työ peraatteella. Mansikanpoiminta siivous pätkätyo kausityot. Usein käy niin kun työttömälle ehdottaa näitä alkaa hirvee selitys miksi ei niihin voi menna. Tai ei niihin töihin pääse marjat poimii thaimaalaiset tai ukrainalaiset. Siks just marja yrittäjät on joutuneet palkkaamaan ulkomaalaisia kun suomalaiset ei sitä työtä halua tehdä. Kun täällä saa rahaa valtiolta tekemättä yhtään mitään. Thaimaa eikä ukraina maksa ilmaista rahaa. 

Vaan eipä ole mitään marjanpoimijoiden paikkoja ollut missään avoimina vaikka tälläkin paikkakunnalla on useampikin marjatila. On käyneet nuoret kyselemässä kesätöitä. Joku korkeintaan on palkattu torille myyjäksi. En tiedä missä noista paikoista ilmoitetaan, niin no Viron työnvälityspaikoissa, sen olen joskus nähnyt mutta eipä meillä missään avoimia paikkoja näy. Että turha sanoa että työ ei muka kelpaa kun sitä ei ole tarjolla tai sitä ei kysyttäessä saa. Omasta puolesta voin sanoa että marjankeruun tulos ei ehkä työnantajalle riitä. Metsään kyllä voisin lähteä kohtuupalkalla jos joku minut sinne vie ja tuo pois.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
4183/4199 |
07.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Töitä on todella vaikeaa saada jos takana on pitkä työttömyys aika. Työnantajat ei kyllä arvosta sitä. Jos on vuosia ollut kotona työhistoriaa ei ole. Sitten alkaa tää kun töitä ei saa. Oisko kannattanut ottaa vastaan työ kuin työ peraatteella. Mansikanpoiminta siivous pätkätyo kausityot. 

Älä lässytä. Ei noitakaan paikkoja kaikille ole. Itse otin tuollaisen "minkä-tahansa-osa-aikatyön" vuosia sitten eikä mitään parempaa ole sen jälkeen tullut, vaikka olen hankkinut koulutuksenkin siinä välissä ja haen jatkuvasti uutta. No, iästähän tämä johtuu. 

Vierailija
4184/4199 |
07.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Töitä on todella vaikeaa saada jos takana on pitkä työttömyys aika. Työnantajat ei kyllä arvosta sitä. Jos on vuosia ollut kotona työhistoriaa ei ole. Sitten alkaa tää kun töitä ei saa. Oisko kannattanut ottaa vastaan työ kuin työ peraatteella. Mansikanpoiminta siivous pätkätyo kausityot. 

Älä lässytä. Ei noitakaan paikkoja kaikille ole. Itse otin tuollaisen "minkä-tahansa-osa-aikatyön" vuosia sitten eikä mitään parempaa ole sen jälkeen tullut, vaikka olen hankkinut koulutuksenkin siinä välissä ja haen jatkuvasti uutta. No, iästähän tämä johtuu. 

No nämä elää jotain vuotta -60, kun jostain apulaistytöstä tai varastopojasta edettiin johtajaksi kunhan vain oli tarpeeksi ahkera. 

Vierailija
4185/4199 |
08.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa on unohtunut sellainen työelämään liittyvä perustavaalaatuinen asia että työpaikalle tuhlaa tullaan tekemään töitä eikä norkoilemaan ja töihin tullaan joka päivä eikä silloin tällöä ja jos tällaisen jäljen jättää että on huono työntekijä niin vaikka kävisi Minkälaiset maisterin tai tohtorin tutkinut niin ei paljon ole työelämää asiaa Tämä on semmonen asia jota nykyiset työttömät eivät tajua roikuttajat Opetelkaa tekemään ahkerasti töitä vaikka te kävisitte kymmenen kurssia jos ei työpaikalla hommat hoidu niin se on turha haaveilla työpaikasta tosin tämä nykyinen yhteiskunnan elättää tämmöisiä loisia kyllä

Vierailija
4186/4199 |
08.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeastihan te ette ilmeisesti koskaan kuulunutkaan johtoryhmään Jostakin syystä se tunnette jotakin yli ylimi ihmisyyttä että te ootte jotenkin parempi porukka ei muuta kuin painetta tuonne siivousporukkaan tai Marian keruusin tai risunkeruu sinne Se on ilmeisesti teille parempaa ja oikeaa hommaa Ei ne ihmiset sielläkään ole ihmisen sen huonompia

Vierailija
4187/4199 |
08.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näin yli kuuskymppisenä pitkäaikaistyöttömänä sanon ettei työttömyys mua rasita. Rahan puute rasittaa.

Tunnen monia ihmisiä joille työ merkitsee liian paljon.

Eräs kaverini, ylempi toimihenkilö, helv hyvä palkka, velat maksettu, lapset lähteneet kotoa...joutui lomautetuksi 6 viikoksi. Se melkein kuoli siihen.

Niin sua ei rasita koska selvästi talous on kunnossa ja puolison palkka (tai tuet) tulee joka kuukausi ja niillä kustannat elämisesi.

Lisäksim ikäsi puolesta olet ns. eläkeputkessa eli saat ansiosidonnaista aina eläkkeellepääsyyn saakka. Sinua vuoden tai nuoremmat eivät tähän enää pääse vaan edessä on todella köyhät viimeiset vuodet, vähäisenkin omaisuuden hävitys myymällä ja kurjat eläkevuodet takuueläkkeen suuruisella eläkkeellä. 10 viimeistä vuotta jää eläkekertymä saamatta. Eikä tämä muutos auta ketään töihin, päinvastoin työnantajat ovat entistä vastentahtoisempia palkkaamaan senioreita. 

Vierailija
4188/4199 |
10.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

40% tukileikkauksia nyt menossa. Ja jatkuu. Painan punaista hälytysnappia. Tilanne on vaarallinen köyhille ja pienituloisille. Miksi uskotte tällaiseen systeemiin ja annatte muille käydä näin. 

Vierailija
4189/4199 |
16.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totaaliyksinäisyyttä ei tajua ennen kuin sen kokee itse. 

Vierailija
4190/4199 |
16.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei rasita työttömyys, mutta rahan puute kyllä.

Vierailija
4191/4199 |
16.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni on sellainen ongelma ,että en lähennä toisiinsa työtä ja elämää, kuten sosialistit tekevät.

Vierailija
4192/4199 |
16.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itselläni on sellainen ongelma ,että en lähennä toisiinsa työtä ja elämää, kuten sosialistit tekevät.

Työstä saa rahaa, ja ilman rahaa ei voi elää. 

Vierailija
4193/4199 |
16.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

God damn, 210 sivua

Vierailija
4194/4199 |
16.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
4195/4199 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työtä on kyllä kaikille, jos annettaisiin vain kysynnän ja tarjonnan kohdata.

Olisihan sitä työtä kaikille ja vaikka kuinka paljon. Mutta työsuoritteiden maksajista on huutavaa pulaa. Pitäisi varmaan tehdä laki, joka rangaistuksen uhalla pakottaa yritykset palkkaamaan lisää työntekijöitä. Sanotaan nyt vaikka 5% lisäys joka vuosi tai muuten tulee sakkoja 5% liikevaihdosta/firman arvosta, kumpi vain on suurempi summa.

Vierailija
4196/4199 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos aloittajalle tästä ketjusta!

määräaikaisia työsuhteita on myös luvattoman paljon, esim. kaupungilla ja sosalalla!

Ulos potkitaan ja pätkitetään työsuhteita. Työttömyys ei todellakaan ole työntekijän vika!

joskus se on myös  TYÖNANTAJAN VIKA ja jopa LAITONTA !!!!!!

Älähän nyt. Kyllä työllisyys siitä paranee, kun potkuja voi jakaa vailla syytä, hetken mielijohteesta. orpopurra on jo melkein onnistunut: Enää puuttuu 164 000 työpaikkaa sadantuhannnen tavoitteestaan.

Vierailija
4197/4199 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perskokkare hallitus onnistui paskomaan ennätys työllisyysasteen jonka Marinin hallitus nosti ennätys lukemiin.

Vierailija
4198/4199 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

HaHAH, siitä mistä toisia haukutte. Sitä olette nyt ITSE!

Vierailija
4199/4199 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset