Työttömyyttä ei tajua ennen kuin sen kokee itse
Myönnetään, itsekin kuvittelin joskus, että työttömänä ovat lähinnä ne joita ei oikein kiinnosta opiskelu eikä työelämä eikä ole kovin suurta mielenkiintoa. En kuvitellut, että minä joka on tehnyt töitä opiskelujen ohessa koko elämäni ja opiskellut itselle ylemmän korkeakoulututkinnon olisin työttömänä.
Ensi kosketuksen työelämän ja työnhaun raadollisuuteen sain, kun viimeistelin maisterin opintojani. Olin saanut hyvää työkokemusta myös omalta alalta hyvässä harjoittelupaikassa, mutta hain monia kuukausia töitä ja ramppasin haastatteluissa, mutta minnekään ei valittu. Lopulta päädyin hakemaan ei oman alan töitä ja sain määräajaksi töitä. Jouduin muuttamaan tuon ei oman alan ja maisterin työtä huomattavasti alemman työn takia. Lopulta vihasin tuota asiakaspalvelu työtä, mutta kärvistelin määräajan loppuun, kun olin vielä vastaanottanut uuden määräaikaisen sopimuksen.
Nyt olen taas tilanteessa jossa olen hakenut töitä kohta 3 kk tuloksetta. Haastatteluihin olen päässyt, mutta aina joku on mennyt ohi, jolla on enemmän juuri oikeaa työkokemusta.
Enää en todellakaan kuvittele, että työnsaanti olisi työhalusta tai edes ahkeruudesta kiinni. Itselle opiskelu ja työ on aina ollut tärkeää, joten siihen olen elämässä panostanut. Silti tulos voi olla tämä eli työttömyys.
Kommentit (4199)
Kyllä Kait sitä jos esim. tehdastyöstä saa jollain pienellä paikkakunnalla lopputilin niin aika vaikea on työllistyä. Tämä työttömyys on asia joka täytyy oikeasti ymmärtää.
Koettakaa nyt jo erottaa akateeminen ja akateemikko! Akateemikko voi olla miltä koulutuspohjalta tahansa. Sitä titteliä ei saa opinnoilla.
Juu, muistan itsekin kun aikoinaan eka kertaa jäin työttömäksi, asiointi hoidettiin työkkärissä ja itse paikanpäältä kysyttiin työpaikka. Mielipiteitä oli että jokainen töitä haluava saa töitä tai oli laiska.
Kolmen kirjaimen autokoulu riistää ja polkee työttömän etua,eisua kukaan ota töihin.
tytöttömyyttä ei tajua ennen kuin siihen itse joutuu
Töitä on todella vaikeaa saada jos takana on pitkä työttömyys aika. Työnantajat ei kyllä arvosta sitä. Jos on vuosia ollut kotona työhistoriaa ei ole. Sitten alkaa tää kun töitä ei saa. Oisko kannattanut ottaa vastaan työ kuin työ peraatteella. Mansikanpoiminta siivous pätkätyo kausityot. Usein käy niin kun työttömälle ehdottaa näitä alkaa hirvee selitys miksi ei niihin voi menna. Tai ei niihin töihin pääse marjat poimii thaimaalaiset tai ukrainalaiset. Siks just marja yrittäjät on joutuneet palkkaamaan ulkomaalaisia kun suomalaiset ei sitä työtä halua tehdä. Kun täällä saa rahaa valtiolta tekemättä yhtään mitään. Thaimaa eikä ukraina maksa ilmaista rahaa.
Minkälaisella hakemuksella ja cv:llä voi hakea työttömäksi? Tarvitaanko joku ulkopuolinen suosittelija vai miten haku tapahtuu?
Vierailija kirjoitti:
Minkälaisella hakemuksella ja cv:llä voi hakea työttömäksi? Tarvitaanko joku ulkopuolinen suosittelija vai miten haku tapahtuu?
Jep varmaan mun CV ja suosittelijat sit sellainen.. hahaha... Voisin laittaa sulle niin ota mallia. Mietin just että pitää muokata. Aikoinaan kyllä sanottu että on hyvä..
Mitä vanhemmaksi tulee niin ainakin suurin osa meistä alkaa ymmärtämään, että emme olekkaan kuolemattomia. Kun ihminen on nuori 20-35v on kuvitelmat kuinka terveys ja mieli on aina huippukunnossa, mitkään vaivat eivät koskaan tule koskettamaan.
Valitettava tosiasia on se, että monet meistä eivät ole kaksikymppisiä lopunelämää ja tielle voi tulla kaikenlaisia ongelmia. Olen huomannut, että ihmiset jotka suureen ääneen riekkuu parjaamassa työttömiä ja muita heikossa asemassa olevia ovat itse vielä siinä elämänvaiheessa jossa ei vielä olla kohdattu vastoinkäymisiä kovinkaan paljon.
Jos olet nuori, vaikka et sitä nyt usko, toivon että muistat tämän kommentin 10-20 vuoden päästä, monet teistä tulevat huomaamaan kuinka oikeassa olin, toki nuorena en minäkään uskonut mitään mitä minua vanhemmat minulle kertoivat. Tulet myös vanhempana kohtaamaan ihan oikeaa ikärasisimia työmarkkinoilla, luulet että ihmisten asenteisiin voi vaikuttaa tekemällä itse jotain, se on todella vaikeaa, vaikka olisit hyvässä kunnossa.
Työnhaku on tuntunut todella raadolliselta. Kaikki eivät vastaa työhakemuksiin. Yksi työpaikka keskeytti työnhaun kun oli tullut paljon hakemuksia enkä kerinnyt paikkaa hakea. Yks paikka jatkoi hakua, vaatii uudessa haussa postitse hakemukset ja lisäsi ilmoitukseen tekstin "sopii myös varhaiseläkeläisille". Ilmesesti kaikki aiemmin tulleet hakemukset pistettiin roskikseen kun ne oli sähköisiä.
Pääsin yhteen haastatteluun. "Etkö sais 100% palkkatukea niin voitas palkata". Olipa kiva hastattelu.
Yhdestä paikasta kysyin asiallisesti palkkaa jota ei oltu työpaikkailmoituksessa kerrottu. Syvä hiljaisuus.
Itse verkostoiduin yhteen vapaaehtoisehtoistyöhön, kun verkostoitumista toitotetaan työkkärissä, ei ole auttanut mitään että olisin päässyt sitä kautta johonkin muualle palkkatyöhön. Onneksi oon saanut paikattua sillä cv:n aukkoa, joten ei ole ihan hukkaan mennyt.
Kävin korkeakouluharjoittelun ja sen jälkeen olin kuin ilmaa siellä olleelle esimiehelleni ja työhakemukseeni ei vastattu.
Somessa joku valitti miksi työtön pitäisi ottaa yhteen avoimeen paikkaan töihin. Miksi pitäisi ottaa töihin joku jolla on jo työtä??!!
Somessa työttömiä haukutaan mikä on törkeintä, mitä työttömille voi tehdä. Haukkujat taitaa olla omaan napaan tuijottajia, joilla ei ole empatiakykyä.
Ja älkää työttömien vihaajat jankuttako enää sitä että kaikkk teidän verorahat menee työttömille. Miettikääpä uudelleen ja lukekaa eduskunnan päätöksistä mihin kaikkeen muuhun päättäjät rahaa syöltää ennen kuin valitatte.
Työkkäristä sanotaan: ei meillä oo sinulle mitään työpaikkoja tarjota mihin voisit hakea. En tiedä mihin voisit hakea. Tuo cv:ssä esille tuota ja tuota mutta mitään konkreettisia esimerkkejä ei anneta. "Paljon" hyödyttikin neuvot.
Työkkäri kehuu työkokeilua maasta taivaisiin verkostoitumisessa. Oma kokemus: olin harkassa. En päässyt töihin niidenkään verkostojen kautta. Toisessa harkassa minut arvioi sellainen ihminen jota en edes tiennyt kuka se oli.
Älkää tulko neuvomaan noilla kliseisillä neuvoillanne: ota työ kuin työ vastaan. Sori vaan siivoojaksi ja kaupan kassalekin pitää nykyään olla koulutus. Et todennäköisesti itsekään otakaikkea työtä vastaan.
Ulkomaalaisten marjanpoimijoiden työolot ja sopimukset ei välttämättä ole parhaimmasta päästä. Siksi ne ei suomalaisia palkkaa. Marjatilat haluaa halpatyövoimaa. Kaikille ota työ kuin työ jankuttajille: Menisitkö itse halpatyövoimaa kannattavaan yritykseen töihin?
Kiitollinen olen niille työnantajille jotka vastaa edes kiitos ei. Ja vielä enemmän niille ketkä toivottaa tsemppiä työnhakuun.
Työttömille koulutuksesta tai työpaikan valinnasta valittajat: tykkäisittekö itse jos joku tulisi teille sanomaan esim. Kouluttaudu ammattiin x, ja et haluaisi edes tehdä kyseistä työtä.
Maailma on epäreilu. Ja epäreiluun maailmaa valitettavasti kuuluu nämä "mee töihin" tyypit. Mutta en välitä, koska yleensä näille ihmisille käy niin, että sen edestään löytää jollain tasolla. Jos ei siltikään mitään opi, niin hänelle on surullisin elämä maan päällä. Mitä ihmiselämän hukkaa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep varmaan mun CV ja suosittelijat sit sellainen.. hahaha... Voisin laittaa sulle niin ota mallia. Mietin just että pitää muokata. Aikoinaan kyllä sanottu että on hyvä..
Näytätkö kummallekin mallia? Vai tutulle vinkkiä?
Työpaikkaa on kannattavinta hakea jos on jossain töissä, joku voi jopa ottaa töihin.
Vierailija kirjoitti:
Työnhaku on tuntunut todella raadolliselta. Kaikki eivät vastaa työhakemuksiin. Yksi työpaikka keskeytti työnhaun kun oli tullut paljon hakemuksia enkä kerinnyt paikkaa hakea. Yks paikka jatkoi hakua, vaatii uudessa haussa postitse hakemukset ja lisäsi ilmoitukseen tekstin "sopii myös varhaiseläkeläisille". Ilmesesti kaikki aiemmin tulleet hakemukset pistettiin roskikseen kun ne oli sähköisiä.
Pääsin yhteen haastatteluun. "Etkö sais 100% palkkatukea niin voitas palkata". Olipa kiva hastattelu.
Yhdestä paikasta kysyin asiallisesti palkkaa jota ei oltu työpaikkailmoituksessa kerrottu. Syvä hiljaisuus.
Itse verkostoiduin yhteen vapaaehtoisehtoistyöhön, kun verkostoitumista toitotetaan työkkärissä, ei ole auttanut mitään että olisin päässyt sitä kautta johonkin muualle palkkatyöhön. Onneksi oon saanut paikattua sillä cv:n aukkoa, joten ei ole ihan hukkaan mennyt.
Kävin korkeakouluharjoittelun ja sen jälkeen
Kannattaa vaan olla hiiskumatta sanaakaan tuosta vapaaehtoistyosta tyokkarille - epaavat sinulta tyottomyystuen samoin tein jos kuulevat. Sama juttu minkaan omaehtoisen opiskelun tms kanssa. Silla ei ole mitaan valia, etta ko toiminta kehittaisi omia taitoja/verkostoja etc, tyokkari kun vain edellyttaa etta olet 100% tyokkarin kaytettavissa, eli valmis ottamaan toita vastaan hetkella milla hyvansa. Aivan alyton saanto tama ja huikea epakohta, mutta nain tosiaan on.
Jos vasta 3kk työnhakua takana niin olet vielä amatööri.
10 vuotta työttömänä, en pääse enää töihin, mutta pääsen kohta eläkkeelle.
Jäin juuri työttömäksi. Ihan mahtavaa olla vapaa !
Keväällä taas tosin alkaa raataminen...
Näin yli kuuskymppisenä pitkäaikaistyöttömänä sanon ettei työttömyys mua rasita. Rahan puute rasittaa.
Tunnen monia ihmisiä joille työ merkitsee liian paljon.
Eräs kaverini, ylempi toimihenkilö, helv hyvä palkka, velat maksettu, lapset lähteneet kotoa...joutui lomautetuksi 6 viikoksi. Se melkein kuoli siihen.
Suomalaisissa duunareissa ja itseään Jumalasta seuraavina pitävissä akateemikoissa istuu sitkeästi usko,että muita polkemalla ja haukkumalla on osa paremmistoa ja sitä 'sivistyneesti' nautiskelevaa kansanosaa. Näiltä kyr..ltä tulisi ottaa pois työt vähintään vuodeksi,mieluiten kymmeneksi, jotta oppisivat olemaan. Pitkäaikaistyöttömyyteni on opettanut itselleni sen,että pussikaljaa puistossa vetävät spurgutkin ovat parempia ihmisiä,kuin nämä itseriittoiset "mene töihin" mu..kut. Tietäisittepä,kuinka rankalla kädellä TEtston psykologi kanssani on lukuisat kerrat ruotinut tätä 'paremmistoa' ja heidän elämänkokemuksensa köyhyyttä. Moni työtön maassamme on paitsi parempi ihminen,myös parempi työntekijä kuin vastikkeetonta palkkaa ja ansaitsematonta kiitosta nauttiva persvakoduunari,virkanilkki tai yritysjohtaja.