Työttömyyttä ei tajua ennen kuin sen kokee itse
Myönnetään, itsekin kuvittelin joskus, että työttömänä ovat lähinnä ne joita ei oikein kiinnosta opiskelu eikä työelämä eikä ole kovin suurta mielenkiintoa. En kuvitellut, että minä joka on tehnyt töitä opiskelujen ohessa koko elämäni ja opiskellut itselle ylemmän korkeakoulututkinnon olisin työttömänä.
Ensi kosketuksen työelämän ja työnhaun raadollisuuteen sain, kun viimeistelin maisterin opintojani. Olin saanut hyvää työkokemusta myös omalta alalta hyvässä harjoittelupaikassa, mutta hain monia kuukausia töitä ja ramppasin haastatteluissa, mutta minnekään ei valittu. Lopulta päädyin hakemaan ei oman alan töitä ja sain määräajaksi töitä. Jouduin muuttamaan tuon ei oman alan ja maisterin työtä huomattavasti alemman työn takia. Lopulta vihasin tuota asiakaspalvelu työtä, mutta kärvistelin määräajan loppuun, kun olin vielä vastaanottanut uuden määräaikaisen sopimuksen.
Nyt olen taas tilanteessa jossa olen hakenut töitä kohta 3 kk tuloksetta. Haastatteluihin olen päässyt, mutta aina joku on mennyt ohi, jolla on enemmän juuri oikeaa työkokemusta.
Enää en todellakaan kuvittele, että työnsaanti olisi työhalusta tai edes ahkeruudesta kiinni. Itselle opiskelu ja työ on aina ollut tärkeää, joten siihen olen elämässä panostanut. Silti tulos voi olla tämä eli työttömyys.
Kommentit (4199)
"Työttömyyttä ei tajua ennen kuin sen kokee itse"
Tämähän pätee miltei joka ikiseen kokemukseen ja elämänvaiheeseen.
Se ei tarkoita, etteikö työttömyyttä kokeneet voisi ainakin yleisellä tasolla keskustella työttömyydestä, sen syistä ja ratkaisuista.
Varsinkin nyt sosiaalitukien leikkauksien ollessa tapetilla, monet osa-aikatyössä ja pienipalkkaisessa työssä käyvät keskustelevat siitä, että pitäisikö irtisanoutua, kun taas leikataan ja kotona makaamalla saa saman rahan. Minulla ei henkilökohtaisesti ole kauheasti myötätuntoa sellaisia ihmisiä kohtaan, jotka jäävät mieluummin kotiinsa kuin tekisivät töitä. Kun nämä ihmiset päättävät, että he jäävät kotiin, koska eivät saa parempipalkkaista työtä, niin he eivät myöskään kerrytä eläkettään ja ovat sitten nakertamassa kaikkien varoja myös eläkeiässä. Tällaiset ihmiset ovat yhteiskunnan näkökulmasta pelkkää turhaa painolastia.
Mielestäni jokaisen aikuisen ja kykenevän ihmisen pitää elättää itsensä. Tukien pitää olla se viimeinen vaihtoehto eikä mikään mukavuussyistä tehty valinta. Lisäksi on lyhytnäköistä jäädä kotiin makaamaan ja odottamaan jos joskus ehkä löytyisi jotakin hyväpalkkaista ja mieluisaa töitä sen sijaan, että kartuttaisi työkokemusta ja mahdollisesti etenisi työelämässä parempiin palkkoihin.
Vierailija kirjoitti:
En tarvitse valehdella kenellekään ettenkö ole ollut yrittäjä. Olen elänyt omaa unelmaani toteuttanut sen mitä halusin. Tehkää perässä jos pystytte. On mukava elää kun ei tarvitse jokaista euroa laskea.
Koko ajanhan sinä täällä sepustat. Kaikesta näkee, että perustietosi ovat maallikon tiedot ja että valehtelet enemmän kuin puhut totta.
Ainoa tapa, jolla voit todistaa olleesi yrittäjä, on kertoa nimesi ja puhelinnumerosi. Sitten jutellaan ja katsotaan, mikä sinä olet. Kaikki omakehu on siihen saakka pelkkää suunsoittamista. Et uskalla sanoa mitään omalla naamallasi, vai mitä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No miksi ne ihmiset jotka elävät tuollaisessa yhteiskunnassa haluavat sieltä Suomeen ja muihin länsimaihin?
Ne ovat suomalaiset, jotka pyrkivät Amerikkaan. Toiseen suuntaan kovin vähän liikettä.
Kyllä tuo alkuperäisen kirjoittajan kuvailema idylli, missä suku pitää huolta jäsenistään on lähi-idässä ja Afrikassa. Silti sieltä idyllist tunkee koko ajan väkeä tänne länsimaihin. Miksi oma idylli onkin huono asia?
Sinä idiootti voi painua sanonko minne. Voi sua ressukkaa kun oot jäänyt köyhyyteen ja kurjuuteen. Elät toimeentulo tukien varassa. Et omista kun tuulen huuhtoman perseen. Se alkaa käymään hermon päälle kun kaupassa miettii ostanko tarjous uunilenkin vai extra lenkin. Sitä lenkkiä jyrsiessa sitä miettii mikä meni pieleen. Ehkä ei vaan oo älyä ollu tehdä asioille mitään. Kyllä siihen köyhyyteen tottuu.
En ilmoittele palstoilla omia tietojani. En tarvitse selitellä kenellekään mitään. Taidankin tästä mennä varaamaan seuraavan etelänmatkan. Siellä auringossa nautin olostani.
Maallikon perustiedot voi voi tätä onnetonta urpoa. Mene nyt jyrsii sitä lenkkiä ja laskee senttejä
Onpa jollakulla paha kramppi päällänsä, kun kommenttia pukkaa parin minuutin välein. Alkoholilla on varmasti osuutta asiaan.
Vierailija kirjoitti:
Onko tämä palsta tarkoitettu oikeinkirjoituksen koulutukseksi. Minä kun kirjoitusten perusteella ymmärsin että täällä puhuta työstä. Ehdottaisin jos olet työtön pyri äidinkielen opettajaksi opettajista on pulaa. Piruilu/vittuilu tuskin onnistuu siellä
Ei ole oikeinkirjoituksen koulutus, mutta jos kommentoi, niin voisi kirjoittaa niin, että tekstistä ymmärtää jotain.
Nyt, sinun tekstisi. On sellaista epäloogista, tulvaa ettei tahdo. Tajuta mitä, sinulla on edes asiaa.
Vierailija kirjoitti:
En ilmoittele palstoilla omia tietojani. En tarvitse selitellä kenellekään mitään. Taidankin tästä mennä varaamaan seuraavan etelänmatkan. Siellä auringossa nautin olostani.
Et tietenkään kerro, koska et sentään ole ihan niin tyhmä. Sen verran tyhmä kuitenkin olet, että yrität päteä asioilla, joiden olemassaoloa et voi todistaa ja jotka eivät juttujesi valossa ole edes totta. Vihanpurkauksesi kertovat, että turhautumisesti on suunnaton. Mutta miksi turhautuisit siitä, ettei sinua uskota? Huomionkipeyden vuoksi ja siksi, että et ole koskaan saanut sitä arvostusta, jota kaipaat.
Sukupolvien välinen kuilu. 70- 80 luvulla menin suoraan koulun päätyttyä töihin. Niihin mitä nykyään kutsutaan paskaduuniin kotiapulainen,lastenvahti, siivooja, marjanpoiminta.Ei nuori terve saanu mitään tukia.
Voi voi huomiota en tarvitse, sitä minulla on riittävästi. En todistele yhtään mitään. En varsinkaan typerille ihmisille.Olen onnistunut elämässäni jos se on jollekin liikaa kateus on ikävä vaiva.
Todistelua, utelua kylläpä nyt jotakuta vituttaa niin paljon että. Minäpä nautin rahoistani ja paskat välitän urpojen jutuista. Turhautunut ai ai kun naurattaa näiden idioottien jutut. Minä en turhaudu on niin paljo elämässä kaikkea tekemistä kun on rahaa ja aikaa mukava yhdistelmä
Vierailija kirjoitti:
Todistelua, utelua kylläpä nyt jotakuta vituttaa niin paljon että. Minäpä nautin rahoistani ja paskat välitän urpojen jutuista. Turhautunut ai ai kun naurattaa näiden idioottien jutut. Minä en turhaudu on niin paljo elämässä kaikkea tekemistä kun on rahaa ja aikaa mukava yhdistelmä
Sinä olet istunut täällä solvaamassa työnhakijoita niin tiiviisti, että kyllä sinulla on aika paha pakkomielle. Sitä se alemmuuskompleksi teettää.
Tottakai nyt sanotaan et solvataan. Heti kun pitäs töitä tehdä. Jos työttömiä vähäkin arvostelee alkaa hirvee puolustelu. Ei saa sanoa mitään ettei vaan loukkaannu. Ei pidä sitten valittaa rahattomuuttaan ja köyhyyttä. Pitää tyytyä valintaansa
Vierailija kirjoitti:
Tottakai nyt sanotaan et solvataan. Heti kun pitäs töitä tehdä. Jos työttömiä vähäkin arvostelee alkaa hirvee puolustelu. Ei saa sanoa mitään ettei vaan loukkaannu. Ei pidä sitten valittaa rahattomuuttaan ja köyhyyttä. Pitää tyytyä valintaansa
Vai "vähänkin arvostelee"? Sinä olet nyt räyhännyt kymmenien kommenttien voimalla ja suurin piirtein kaiken asian vierestä.
Kerropa vielä siitä porealtaasta, jooko? :D
Vierailija kirjoitti:
"Työttömyyttä ei tajua ennen kuin sen kokee itse"
Tämähän pätee miltei joka ikiseen kokemukseen ja elämänvaiheeseen.
Se ei tarkoita, etteikö työttömyyttä kokeneet voisi ainakin yleisellä tasolla keskustella työttömyydestä, sen syistä ja ratkaisuista.
Varsinkin nyt sosiaalitukien leikkauksien ollessa tapetilla, monet osa-aikatyössä ja pienipalkkaisessa työssä käyvät keskustelevat siitä, että pitäisikö irtisanoutua, kun taas leikataan ja kotona makaamalla saa saman rahan. Minulla ei henkilökohtaisesti ole kauheasti myötätuntoa sellaisia ihmisiä kohtaan, jotka jäävät mieluummin kotiinsa kuin tekisivät töitä. Kun nämä ihmiset päättävät, että he jäävät kotiin, koska eivät saa parempipalkkaista työtä, niin he eivät myöskään kerrytä eläkettään ja ovat sitten nakertamassa kaikkien varoja myös eläkeiässä. Tällaiset ihmiset ovat yhteiskunnan näkökulmasta pelkkää turhaa painolastia.
Tässä hyvä esimerkki ihmisestä joka ei tiedä yhtään mistä puhuu mutta mielipide täytyy kertoa.
Nyt puhutaan AI CV:eistä noh. Minä tein AI:llä CV:n jo yli vuosi sitten ja nyt olen OP:n parasta kauraa.
Ottakaa rupusakki selvää miten tässä maailmassa nykyään pärjää niin saatte töitä ja huikeita tuloja
Vierailija kirjoitti:
Nyt puhutaan AI CV:eistä noh. Minä tein AI:llä CV:n jo yli vuosi sitten ja nyt olen OP:n parasta kauraa.
Ottakaa rupusakki selvää miten tässä maailmassa nykyään pärjää niin saatte töitä ja huikeita tuloja
Sinä ipana et saa edes kuukausiliksaa sen verran mitä min saan bonuksia op:stä.
En tarvitse valehdella kenellekään ettenkö ole ollut yrittäjä. Olen elänyt omaa unelmaani toteuttanut sen mitä halusin. Tehkää perässä jos pystytte. On mukava elää kun ei tarvitse jokaista euroa laskea.