Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työkkärin mielivaltaa

Vierailija
13.07.2025 |

Työkkäri soitti ilmoittamanaan päivänä, mutta ei ilmoittamansa mukaan aamupäivällä vaan iltapäivällä kesken päivänokosteni. Johtuen kait tokkurasta yrittämisestä keskustellessamme kerroin ajatustasolla ideoineeni, mutta mitään konkreeettista ei yrittämisen suhteen ollut mielessä. Tuota ideoimista ei olisi pitänyt kertoa. Se oli paha, paha virhe!

Kela keskeytti maksamisen työkkärin ilmoituksen perusteella. Oli aika epätoivoista touhua muuttaa päätöstä ja aikaa meni. Tiukka talous meni entistä tiukammalle ja lainaa piti ottaa.

Ei kannata sanoa oikein mitään ja mieluiten kaikkeen aktiivisuuteen liittyvään sanoa "EI". Toki ne neljä hakemusta ehdottomasti kannattaa vääntää ajoissa.

Kommentit (181)

Vierailija
41/181 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siellä on sellainen termi käytössä että : selvittää mahdollisuutta ryhtyä yrittäjäksi. Se ei katkaise mitään tukia, jos siellä ei lue, että on ryhtynyt yrittäjäksi. Minulla oli vuosia tuo selvitys käynnissä, se oli hyvää täytettä suunnitelmaan, antoi kuvan aktiivisuudesta. Toki joskus mietinkin, että voisiko jonkun firman perustaa, mutta en tehnyt mitään konkreettista.

Joten kyllä sinä ap olet nyt itse sanonut jotenkin niin että se on ymmärretty väärin, ja olet mennyt itse kuittaamaankin sen suunnitelman missä lukee jotain varmaa yrittäjyydestä. Joten älä levitä väärää tietoa.

Siinähän aloituksessa luki,että oli sitten vänkäämisen kautta saanut korjattua. Ja koska on saanut korjattua, työkkärin päätös on ollut väärä. Työkkärin työntekijöiden osaamiseen ja varsinkin lain tulkitsemiseen en kyllä luottaisi.

Viime viikolla lehdessä oli juttu, että henkilö oli laitettu karenssiin, kun ei kieltä osaamattomana ollut hakenut työkkärin osoittamaa työpaikkaa. Työnantajan vaatimuksena oli ehdottomana erinomainen suomen kielen taito ja sitä ei hakijalla maahanmuuttajan ollut. Toki hänen olisi kannattanut vaan hakea ja kertoa työnantajalle luonnollisesti totuus osaamisestaan. Eittä ei ne siellä työkkärissä ole välttämättä ehdottoman oikeassa ja todellakin eivät hevillä muuta päätöksiään olkookin ne vääriä.

Vierailija
42/181 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vieläkin siis on työttömiä jotka eivät tiedä, että työkkäritädille ei kannata ikinä puhua mitään yrittäjyydestä, vapaaehtoistöistä tai harrastuksista.

Juuri näin. Jos joudut asioimaan työkkärin kanssa, älä puhu mitään yrittäjyydestä, vaikka olisit sellaista miettinyt. Kieli keskellä suuta vain kaikessa mitä sanot. Mikään ei saa viitata muuhun kuin siihen, että haet palkkatyötä. Vapaaehtoistyö on iso nounou.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/181 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työtön, pidä oletuksena kännykässä tallennus päällä jos työkkäri soittaa.

Ei ole rahaa niin hienoihin kännyköihin, että on tallennusominaisuus. 

Vierailija
44/181 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko työttämänä oleminen niin rankkaa, että pitää nukkua päivät? Mene töihin, pummi. Suomessa on TYÖVOIMAPULA, joten jokaiselle on töitä. Rakennusalalla ja kaupoissa on eniten vajetta työvoimassa, ja nuo alat eivät vaadi mitään koulutustakaan.

Hanki itsellesi aivosiirrännäinen ja kiireesti.

Vierailija
45/181 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vieläkin siis on työttömiä jotka eivät tiedä, että työkkäritädille ei kannata ikinä puhua mitään yrittäjyydestä, vapaaehtoistöistä tai harrastuksista.

Kyllä niistä pitäisi pystyä puhumaan, nimittäin virkailija voisi saada jonkun idean niiden pohjilta auttamaan asiakasta. Mutta on valitettavasti niin, että työkkäri on oikeasti "vihamielininen" ja vähän salakavalakin.

Varmaan tämä aloitus kaikkine kommentteineen poistetaan työkkärin virkailijan aloitteesta. Viimeistään huomenna klo 10, kun pääsevät tyäpaiikoilleen ja aukaisevat koneet kahvittelun jälkeen.

Vierailija
46/181 |
14.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se puheluiden tallentaminen ei auta mitään, työttömällä on velvollisuus olla itse selvillä joka pykälästä. Jos puhelimessa saat väärää tietoa, sun pitäisi itse tietää sen olevan väärää. Ei mene valitukset läpi, vaikka kuinka olisi äänite. Mulle myönnettiin suoraan, että nauhalla virkailija puhuu paskaa, virhe oli silti minun ja rangaistus sen mukainen. Kyseinen virkailija ei tietääkseni saanut edes tietää, että hänen antamat ohjeet oli väärin. Yksityinen työnantaja ei katsoisi päivääkään tuollaista "asiantuntijaa", mutta julkisella voidaan aina syyttää asiakasta.

Vierailija
47/181 |
14.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se puheluiden tallentaminen ei auta mitään, työttömällä on velvollisuus olla itse selvillä joka pykälästä. Jos puhelimessa saat väärää tietoa, sun pitäisi itse tietää sen olevan väärää. Ei mene valitukset läpi, vaikka kuinka olisi äänite. Mulle myönnettiin suoraan, että nauhalla virkailija puhuu paskaa, virhe oli silti minun ja rangaistus sen mukainen. Kyseinen virkailija ei tietääkseni saanut edes tietää, että hänen antamat ohjeet oli väärin. Yksityinen työnantaja ei katsoisi päivääkään tuollaista "asiantuntijaa", mutta julkisella voidaan aina syyttää asiakasta.

Näin on. Pitäisi kyllä saadda pätevämpää ja osaavampaa henkilökuntaa. Nauhottamisesta voisi olla se hyöty, että saadaan medialle juttuja ja jos sitä kautta laajempi äänestäjäkunta ja poliitikot heräisivät tekemään tälle työkkäritouhulle jotain- parasta olisi lakkauttaa.

Vierailija
48/181 |
14.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vältä näitä:

- olis mulla jotain ideoita (eli olet yrittäjä)

- olen tehnyt työntekijänä palkkatöitä (eli sulla on yritys)

- mulla on ansiotuloja ( ahaa, eli sulla on yrittäjän ansiotuloja)

- haluaisin tehdä töitä (eli sulla on yritys)

Suosi tätä:

- tee samaan aikaan toimeentulotukihakemus kun teet työttömyystukihakemuksen. Jos katsovat tahallisen virheellisesti yrittäjäksi niin toimeentulotuessa se pitää joka tapauksessa korjata oikein ja maksaa oikea summa

Vierailija
49/181 |
14.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin on. Pitäisi kyllä saadda pätevämpää ja osaavampaa henkilökuntaa. Nauhottamisesta voisi olla se hyöty, että saadaan medialle juttuja ja jos sitä kautta laajempi äänestäjäkunta ja poliitikot heräisivät tekemään tälle työkkäritouhulle jotain- parasta olisi lakkauttaa.

Joo, EI kiitos. Ei todellakaan ole mitään mielenkiintoa tulla Kelalle töihin ikinä. Mun exä ja sen nyxä väänsivät tätä mulle, että hae Kelalle töihin. No, en todellakaan hae. Tästä syystä pistin heidän kanssaan välit kokonaan poikki. 

Vierailija
50/181 |
16.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

TE-toimistojen lopettaminen toisi hyvät säästöt.

Vierailija
51/181 |
16.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri näin. Jos joudut asioimaan työkkärin kanssa, älä puhu mitään yrittäjyydestä, vaikka olisit sellaista miettinyt. Kieli keskellä suuta vain kaikessa mitä sanot. Mikään ei saa viitata muuhun kuin siihen, että haet palkkatyötä. Vapaaehtoistyö on iso nounou.

Työkkäritapaamiseen kannattaa suhtautua kuin poliisikuulusteluun. Lyhyitä vastauksia vain silloin kun on tarve.

Vierailija
52/181 |
16.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömillä on paljon vähemmän oikeuksia kuin töissä olevilla. Ihan niin kuin tuo vapaaehtoistyökin, kun se katsotaan usein työnteoksi. Miksei sitä voida vaikka katsoa korvaamaan sitä työvoimaviranomaisen rakastamaa työkokeilua. Luulisi, että oma-aloitteisuus katsottaisiin hyvästä, mutta ilmeisesti työtöntä halutaan pitää jonkinlaisessa narussa. Mistä nekin tietää mikä on kenellekin parasta toimintaa työttömänä olon aikana.

Vierailija
53/181 |
16.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkkärissä ne väitti että olivat soittaneet minulle ja sanoivat ajan. Eivät olleet soittaneet ja katkaisivat tuen selvityksen ajan. Tein rikosilmoituksen ja sanoin siinä että poliisin pitää selviittää dna lta onko työkkäri soittanut minulle. Pian  työkkäristä soitettiin että tuen maksut jatkuukin.

Vierailija
54/181 |
16.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työkkärissä ne väitti että olivat soittaneet minulle ja sanoivat ajan. Eivät olleet soittaneet ja katkaisivat tuen selvityksen ajan. Tein rikosilmoituksen ja sanoin siinä että poliisin pitää selviittää dna lta onko työkkäri soittanut minulle. Pian  työkkäristä soitettiin että tuen maksut jatkuukin.

Milloin poliitikot heräävät huomaamaan työkkäreiden toimintatavat? Ja ylipäätään, onko edes OIKEATA tarvetta työkkäreille. Eikö kiinnosta?

Vierailija
55/181 |
16.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Seuraavien eduskuntavaalien yhtenä teemana saisi olla TE-keskusten kohtalo. Uskomaton määrä euroja laitetaan toimintaan, jonka hyöty on vähintään kyseenalainen. Ovatko äänestäjät ja puolueet jotenkin zombeja, kun ei näytä kiinnostavan rahan tuhlaaminen.

Poliitikot uskoo kiven kovaan, että tuosta on hyötyä. Etkö ole vaaliväittelyitä nähnyt? Asiallinen suora palaute poliitikoille kenties auttaisi. 

Vierailija
56/181 |
16.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Milloin poliitikot heräävät huomaamaan työkkäreiden toimintatavat? Ja ylipäätään, onko edes OIKEATA tarvetta työkkäreille. Eikö kiinnosta?

Kun mennään aiheeseen, sieltä tulee varsinaista juhlapuhetta ja sanahelinää. Eli kyllä, ovat aivan täydellisen pihalla. 

Vierailija
57/181 |
16.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletin että avoimuus ja rehellisyys olisi arvossaan. No ei ollut.

Juuri siksi näitä muutoksia tehdään, valehtelevat huijarit voi syyttää ihan itseään kun tulee lisää tiukennuksia.

Vierailija
58/181 |
16.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se kyllä että on olemassa joku työvoimatoimisto ja se ei edes aja ihmisten työttömyyden asioita vaan kurjistaa niitä. Miksi työttömien pitää edes olla mukana tämmöisessä toiminnassa? Jokainen työtön valittaa ja kaikki tietävät että te-toimistot on peestä, eikö se kerro mitään? Voisiko työttömät paremmin työllistyä, vaikka sitten yrittäjyyteen ilman koko systeemia nimeltä Työmarkkinatori *silmien pyöritys*. Miksi työttömyysKORTISTO aina yrittää brändätä uudella nimellä joka 5.vuosi? 

Vierailija
59/181 |
16.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tein saman viime helmikuussa, eivät ole vielä edes aloittaneet tutkintaa. Pyysin itse Elisalta silloin heti noita tietoja, kun pelkäsin ettei ne säilytä niitä tarpeeksi pitkään, että poliisi ehtii tutkimaan. En ole saanut niitäkään, niiden aspa vaan sössöttää etteivät voi antaa kun en ole itse soittaja. 

Vierailija
60/181 |
18.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömyyden ympärille on syntynyt kansalaisten verorahoilla pyöritettävä bisnes, josta hyötyvät kilvan vakuuttelevat työkkäreiden työntekijöiden ohella nykyisen kaltaisen järjestelmän tarpeellisuutta.

Kuitenkin nyt pahenevan ja pitkittyvän työttömyyden aikana lausuvat tämän päivän uutisen mukaan ääneen :"Lisäksi julkinen työnvälityspalvelu ei voi Ojalan mukaan juuri vaikuttaa siihen, paljonko avoimia työpaikkoja on."

Eli myönnetäänkö nyt vihdoin sellainen itsestään selvyys, että virkeässä ja toimivassa taloudessa on eniten mahdollisuuksia työllistyä ja siinä hommassa työkkäreillä ei ole mitään roolia. Aivan turhaa siihen on verorahoja tuhlata. Sekin olisi hyvä tiedostaa, että yritykset eivät todellakaan arvosta työvoimapoliittista koulutusta.