Työttömyyttä ei tajua ennen kuin sen kokee itse
Myönnetään, itsekin kuvittelin joskus, että työttömänä ovat lähinnä ne joita ei oikein kiinnosta opiskelu eikä työelämä eikä ole kovin suurta mielenkiintoa. En kuvitellut, että minä joka on tehnyt töitä opiskelujen ohessa koko elämäni ja opiskellut itselle ylemmän korkeakoulututkinnon olisin työttömänä.
Ensi kosketuksen työelämän ja työnhaun raadollisuuteen sain, kun viimeistelin maisterin opintojani. Olin saanut hyvää työkokemusta myös omalta alalta hyvässä harjoittelupaikassa, mutta hain monia kuukausia töitä ja ramppasin haastatteluissa, mutta minnekään ei valittu. Lopulta päädyin hakemaan ei oman alan töitä ja sain määräajaksi töitä. Jouduin muuttamaan tuon ei oman alan ja maisterin työtä huomattavasti alemman työn takia. Lopulta vihasin tuota asiakaspalvelu työtä, mutta kärvistelin määräajan loppuun, kun olin vielä vastaanottanut uuden määräaikaisen sopimuksen.
Nyt olen taas tilanteessa jossa olen hakenut töitä kohta 3 kk tuloksetta. Haastatteluihin olen päässyt, mutta aina joku on mennyt ohi, jolla on enemmän juuri oikeaa työkokemusta.
Enää en todellakaan kuvittele, että työnsaanti olisi työhalusta tai edes ahkeruudesta kiinni. Itselle opiskelu ja työ on aina ollut tärkeää, joten siihen olen elämässä panostanut. Silti tulos voi olla tämä eli työttömyys.
Kommentit (4230)
"Yli 30 vuotta eläkkeellä olleiden määrä kasvaa hurjaa vauhtia."
Vanha ketju nostettu taas. No ei haittaa. Ehdinkin taas jäädä työttömäksi yt seurauksena.
Vierailija kirjoitti:
Mä tipuin 40v iässä johtoryhmästä työttömäksi, kun firma ei halunnutkaan mua enää äitiysloman jälkeen takaisin. Sain 4kk palkan irtisanomisrahaa ja luulin että kyllä heti saan töitä kun 10v kokemus johtoryhmätasolta. Luulin väärin. Yli vuosi mennyt jo ja olen erittäin pahasti ahdistunut ja uneton tän stressin takia.
Jostain luin että työttömistä yli 20% on erityisasiantuntijoita, päälliköitä, johtajia. Silti työttömistä puhutaan yhdellä tavalla, että he ovat syrjäytynyttä rupusakkia. Tän takia häpeän tilannettani syvästi.
Oletko itse siis se "vähän parempi työtön" mielestäsi?
Menkää töihin! Vaikka metsään risuja keräämään. Kai siitäkin palkkaa maksetaan.
Vierailija kirjoitti:
Menkää töihin! Vaikka metsään risuja keräämään. Kai siitäkin palkkaa maksetaan.
Ai lämmityspuita itselle?
Toivottavasti mahdollisimman moni "parempi" menkää töihin- huutelijakin pääsee tässä talouskurimuksessa testaamaan kadehtimaansa työttömän osaa edes toviksi. Saa vähän kaikupohjaa huuteluilleen.
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti mahdollisimman moni "parempi" menkää töihin- huutelijakin pääsee tässä talouskurimuksessa testaamaan kadehtimaansa työttömän osaa edes toviksi. Saa vähän kaikupohjaa huuteluilleen.
Tämän synkän tilanteen hopeareunus olisi se, että pilkka osuisi kaikille huutelijoille omaan nilkkaan ja oppisivat olemaan.
Minäkin tein töitä lähes 30 vuotta, opintojen ohessakin olin aina töissä. Olen nyt vuoden ollut työttömänä ja hakenut aktiivisesti töihin. Nyt olen alkanut huomata, että hakeminen turhauttaa enkä enää edes halua töihin. Teen hakemukset kyllä edelleen tarkkaan, mutta jos pääsen haastatteluun, niin en pysty mitenkään peittelemään innostuksen puuttumista. Elämään on alkanut muodostua uudenlaiset rutiinit, joihin ei kuulu enää töihin lähtemistä. En usko, että enää saan töitä, kun oma halu on hiipunut. Onko tämä nyt sitä syrjäytymistä, en tiedä, on kyllä aivan uusi kokemus minulle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämän synkän tilanteen hopeareunus olisi se, että pilkka osuisi kaikille huutelijoille omaan nilkkaan ja oppisivat olemaan.
Työpaikan saaminen on kiven alla suurimmalle osalle ihmisistä oli sitten työtön tai työssäkäyvä joka haluaisi vaihtaa työpaikkaa. Moni töissä oleva on tehnyt ison työn jotta on saanut vaihdettua uuteen paikkaan, työtön joutuu huhkimaan vielä enemmän. Suhteetkaan ei tätä nykyä useimmiten mahdollista muuta kuin sen että pääsee haastatteluun mutta sen jälkeen voi olla monenlaista säätöä firmassa johon hakee; pitää saada ison johtajan x tai johtoryhmän vahvistus että ylipäätään rekryprosesissa jatketaan, homma voikin keskenkaiken vaihtua siihen että josko talon sisältä voitaisiin järjestellä työt uudelleen jotta ei tarvittaisi ketään.
Ja tätä nykyä kun vaihtaa niin voi saada melkoisen sotkun kontolleen .... tosi paljon haetaan jotain super tyyppejä. Koeaikapurut on lisääntyneet