Työttömyyttä ei tajua ennen kuin sen kokee itse
Myönnetään, itsekin kuvittelin joskus, että työttömänä ovat lähinnä ne joita ei oikein kiinnosta opiskelu eikä työelämä eikä ole kovin suurta mielenkiintoa. En kuvitellut, että minä joka on tehnyt töitä opiskelujen ohessa koko elämäni ja opiskellut itselle ylemmän korkeakoulututkinnon olisin työttömänä.
Ensi kosketuksen työelämän ja työnhaun raadollisuuteen sain, kun viimeistelin maisterin opintojani. Olin saanut hyvää työkokemusta myös omalta alalta hyvässä harjoittelupaikassa, mutta hain monia kuukausia töitä ja ramppasin haastatteluissa, mutta minnekään ei valittu. Lopulta päädyin hakemaan ei oman alan töitä ja sain määräajaksi töitä. Jouduin muuttamaan tuon ei oman alan ja maisterin työtä huomattavasti alemman työn takia. Lopulta vihasin tuota asiakaspalvelu työtä, mutta kärvistelin määräajan loppuun, kun olin vielä vastaanottanut uuden määräaikaisen sopimuksen.
Nyt olen taas tilanteessa jossa olen hakenut töitä kohta 3 kk tuloksetta. Haastatteluihin olen päässyt, mutta aina joku on mennyt ohi, jolla on enemmän juuri oikeaa työkokemusta.
Enää en todellakaan kuvittele, että työnsaanti olisi työhalusta tai edes ahkeruudesta kiinni. Itselle opiskelu ja työ on aina ollut tärkeää, joten siihen olen elämässä panostanut. Silti tulos voi olla tämä eli työttömyys.
Kommentit (4199)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jäin itse työttömäksi 2021 keväällä olin kuukauden ansiosidonnaisella, eikä löytynyt yhtään sopivaa paikkaa.
Perustin yrityksen tein kaikkea mahdollista torikaupasta ihan paskahommiin.
6kk jälkeen hain jatkoa starttirahalle mutta en saanut koska tienaan kuulemma liikaa.
Vuodessa jäi näppiin n.40k€ mutta sitten löysin sopivan työpaikan hain ja tulin valituksi.
Miten ihmeessä edes olit saanut starttirahaa firmalle "joka tekee ihan kaikkea".
Ja miten tuli edes mieleen hakea starttirahaa firmalle, josta jää vuodessa näppiin 40 000 euroa?
Aloittaessani en tiennyt jääkö rahaa yhtään ja pari kuukautta olikin erittäin tiukkaa.
Mutta yllättävän äkkiä selvisi että likaisen työn tekijöistä
"Lisäksi kun tekee toiminimellä työnantajalla ei ole riskiä sairaslomasta tai lakkoilusta vaan lasku tulee tehdystä työstä."
Kun tekee toiminimellä, on yrittäjä. Siinä tapauksessa "työnantaja" ei ole työnantaja vaan asiakasyritys.
Suurin osa työttömistä ei ole työttömiä siksi, että on jotenkin helppoa ja ihanaa loisia Kelan masseilla. Töitä ei yksinkertaisesti ole, tai sitä on liian sairas töihin, mutta ei silti toki Kelan ja vakuutusyhtiön mielestä, eli eläkkeellekään ei pääse. Jostain syystä vallalla tuntuu vain olevan käsite, että työttömät ovat joku yksi suuri laiskimusten iilimatojoukkio, joka vaan makaa kotona, kun rahaa tulee automaattisesti tilille tekemättä mitään. Suurin osa työkykyisistä työttömistä varmasti mieluusti tekisi töitä, ja varsinkin sellaisia töitä, joista maksettu palkka myös riittäisi elämiseen.
Kannatan tutustumaan NAIRU (non-accelerating inflation rate of unemployment) -teoriaan, jonka mukaan työttömyyttä tarvitaan pitämään kapitalismin rattaat pyörimässä. Täystyöllisyyttä ei voi saavuttaa vahingoittamatta kansantaloutta.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on useita tuttuja jotka on minun lisäkseni saaneet starttirahaa ihan omassa kotiosoitteessa pyörivään firmaan.
Tuet saa lähes aina jos perusteet on kunnossa.
"Lähes aina" ei ole sama kuin "aina".
Sinun pitäisi nyt pysähtyä miettimään sitä, että ihmiset, yritykset ja tilanteet ovat erilaisia. Se, että sinä ja sinun tuttusi olette saaneet jotakin, ei tarkoita sitä, että kaikki muutkin saisivat.
Lusmuilijat ei kukaan palkkaa. Se onkin hyvä syy heittäytyä lusmuksi.kaikki vaan kela korvauksille. Hullu paljon työtä tekee....
Onko tämä palsta äidinkielen oppitunti. Jos olet työtön mene kouluun opettajaksi niistä on ny pula. Taitaapi olla niin ettei koulutus riitä siihenkään
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo kyllä se valitettavan usein on heti se mielikuva, että työtön on laiska, mielenterveysongelmainen tai alkoholisti.
Ei se mielikuva kuitenkaan ole ihan tyhjästä syntynyt, vaan valitettavan paljon on niitä, joita ei kiinnosta itsensä elättäminen ja he tuovat sen äänekkäästi esille. Olen paiskinut leipäni eteen huonosti palkattuja paskaduuneiksi sanottuja töitä ja samaan aikaan iso kuoro huutaa vieressä, että ei mene paskalla palkalla paskaduuniin, kun sossusta saa enemmän. Omalla kohdalla nuo paskaduunit ovat aiheuttaneet sen, että olen vähitellen kivunnut työurallani eteenpäin ja nyt palkka on muuta kuin paska. Olisinko tässä asemassa ilman paskaduunia? Tuskin.
Olin muuten työtön, kun menin paskasti palkattuun paskaduuniin, että työttömyydestä on kyllä omakohtainen kokemus. En nauttinut pätkääkään.
Olen myös tällainen paskaduunista toiseen mennyt enkä ole nähnyt toivottua muutosta. Tämän takia en enää jaksa liikahtaakaan jollen saa asiallista korvausta.
Vaikka työtön ei aluksi olisikaan mitenkään ongelmainen, työn hakemisen jatkuva stressi ja kelpaamattomuus mihinkään voivat aiheuttaa mielenterveysongelmia ja alkoholismia. Kapitalismi ja jatkuva kilpailu aiheuttavat työttömyyttä, täystyöllisyyttä ei voi olla kapitalistisessa taloudessa, jos edes saataisiin automatisointia jotenkin verotettua ja verotettua tuottamista halpatuontimaissa.
Mitä yrittämiseen tulee se on ahkeran ihmisen hommaa. Työttömiä on yritetty aikoinaan starttirahan turvin päästä työn syrjään kiinni. Suurin osa meni persiilleen. Itse aloitin yritys toiminnan persaukisena. Menin pankkiin suunnitelmieni kanssa pankinjohtaja tutki suunnitelmani. Siis liiketoiminta suunnitelma. Sain kuin sainkin lainan. Minuun siis uskottiin tämä tapahtui 1985. Loin siis tyhjästä yritykseni. Tie ei ollut helppo - 90 luvun lama oli viedä yritykseni perikatoon. Työntekijöiden kanssa yhteistyössä päätimme että tästä noustaan. Yhtään työntekijää en lomauttanut/irtisanonut. Tämä yhteistyö kantoi hedelmää. Laman yli päästiin. Tällainen yhteistyö on nykyisin unelma vain. Yhteistyötä ei enää tehdä.
Kapitalismi jatkuva kilpaileminen mitä ihmettä. Onko nyt niin että kapitalismi on syynä työttömän työhön menoon. Siis mitä eihän sillä ole mitään tekemistä asian kanssa.
Yhteiskunta olipa se kapitalismi tai mikä tahansa ei ole vastuussa yksilön omasta toiminnasta. Itse pystyy vaikuttamaan aika moneen työhön /ammattiin koulutukseen. Meillä kaikilla on mahdollisuus edetä uralla opiskella. Kysymys on omasta tahdosta.Elamassa tulee kuraa naamalle tuleen ei voi jäädä makaamaan. Ei voi vain heittää pyyhettä kehään tietysti voi mutta lopputulos ei varmasti ilahduta. Omaa ahkeruutta, yritteliäisyyttä. Taatusti onnistuu. Mikään ei tule valmiina lahjaksi.
Vierailija kirjoitti:
Mitä yrittämiseen tulee se on ahkeran ihmisen hommaa. Työttömiä on yritetty aikoinaan starttirahan turvin päästä työn syrjään kiinni. Suurin osa meni persiilleen. Itse aloitin yritys toiminnan persaukisena. Menin pankkiin suunnitelmieni kanssa pankinjohtaja tutki suunnitelmani. Siis liiketoiminta suunnitelma. Sain kuin sainkin lainan. Minuun siis uskottiin tämä tapahtui 1985. Loin siis tyhjästä yritykseni. Tie ei ollut helppo - 90 luvun lama oli viedä yritykseni perikatoon. Työntekijöiden kanssa yhteistyössä päätimme että tästä noustaan. Yhtään työntekijää en lomauttanut/irtisanonut. Tämä yhteistyö kantoi hedelmää. Laman yli päästiin. Tällainen yhteistyö on nykyisin unelma vain. Yhteistyötä ei enää tehdä.
Suomen yrittäjistä yli 60 % on yksinyrittäjiä. Heistä melkein jokainen on luonut yrityksensä tyhjästä.
Ei muuten kannata leuhkia 80-luvun yrittämisellä. Ajat olivat aivan toiset.
Vierailija kirjoitti:
Yhteiskunta olipa se kapitalismi tai mikä tahansa ei ole vastuussa yksilön omasta toiminnasta. Itse pystyy vaikuttamaan aika moneen työhön /ammattiin koulutukseen. Meillä kaikilla on mahdollisuus edetä uralla opiskella. Kysymys on omasta tahdosta.Elamassa tulee kuraa naamalle tuleen ei voi jäädä makaamaan. Ei voi vain heittää pyyhettä kehään tietysti voi mutta lopputulos ei varmasti ilahduta. Omaa ahkeruutta, yritteliäisyyttä. Taatusti onnistuu. Mikään ei tule valmiina lahjaksi.
Eiköhän tuo saarnaaminen jo riitä.
Moni erittäin ahkera ja yritteliäs ihminen on epäonnistunut yritystoiminnassaan, ja tämä vain pahenee.
Automatisointua verotettua halpa tuonti verotettua mitä?Yhteiskunta on tuottava vain kun ihmiset tekee työtä. Työstä syntyy hyvinvointi. Sitä kautta tulee veroeuroja. Valtio kerää veroja niillä rahoilla rahoitetaan vammaistenhuolto, vanhustenhuolto, lastenhuolto, tarhat, koulut, terveydenhuolto. Nyt on käynyt niin että rahat eivät enää riitä. On tullut epätasapaino rahaa ei tule samassa tahdissa valtion kassaan kun sitä kuluu. On otettava velkaa sitä on nyt otettu oikein olan takaa. Kuka sen maksaa tulevat sukupolvet. Jokaisen sukupolven olisi tehtävä työtä maksettava veronsa. Että ei velkaa tarvittaisi ottaa. Tämä pätee myos yksilön talouden pitoon ei voi kuluttaa enemmän kun rahaa tulee
Vierailija kirjoitti:
Automatisointua verotettua halpa tuonti verotettua mitä?Yhteiskunta on tuottava vain kun ihmiset tekee työtä. Työstä syntyy hyvinvointi. Sitä kautta tulee veroeuroja. Valtio kerää veroja niillä rahoilla rahoitetaan vammaistenhuolto, vanhustenhuolto, lastenhuolto, tarhat, koulut, terveydenhuolto. Nyt on käynyt niin että rahat eivät enää riitä. On tullut epätasapaino rahaa ei tule samassa tahdissa valtion kassaan kun sitä kuluu. On otettava velkaa sitä on nyt otettu oikein olan takaa. Kuka sen maksaa tulevat sukupolvet. Jokaisen sukupolven olisi tehtävä työtä maksettava veronsa. Että ei velkaa tarvittaisi ottaa. Tämä pätee myos yksilön talouden pitoon ei voi kuluttaa enemmän kun rahaa tulee
MIkä tämän keskusteluketjun aiheena on? Oletko vilkaissut?
Olin yrittäjänä - 80 - 90 - 2000 luvuilla yrittämisen perusteet ei ole muuttuneet.90-luku oli varsin haastava laman takia. Joka sen läpi pääsi ilman konkurssia oli suoranainen ihme. On turha lässyttää kun ei ole kokemusta.
Olen tietoinen mistä puhutaan työttömyydestä. Yrittäminen yhteiskunta liittyvät kiinteästi tähän.
Vierailija kirjoitti:
Jotta asioista voi sopia, tulisi molempien olla valmiita tulemaan vastaan. Se, että yksi puoli sanelee, ei ole sopimista. Hallitus on moneen kertaan todennut, ettei tule vastaan. Millään lailla. Toisin sanoen, hallitus ei halua neuvotella. Hallitus haluaa pakottaa. Todellisten hyötyjien määrä tässä sotkussa on aika pieni.
Vierailija kirjoitti:
Holhousyhteiskunta on luonut kasvateilleen sellaisen käsityksen, että vaikka oikein pahasti ryssii, niin kyllä joku aina ne palat sitten korjaa. Jos ei pysty itse maksamaan, niin jonkun muun pitää maksaa ja järjestellä.
Vaikka hyvinvointivaltio on ihan kaunis ajatus, niin se pahimmillaan tekee ihmisistä tyhmiä ja avuttomia. Toki en pidä hyvänä sellaista ajatusta, että jätettäisiin kaikki tyhjän päälle, mutta monille voisi tehdä ihan hyvää kokeilla omia siipiään ja opetella ongelmanratkaisutaitoja.
Mielestäni Suomessa on vallalla liian yksilökeskeinen ajattelu ja elämäntapa. Jos Suomessakin perheet olisivat tiiviimpiä ja pitäisivät toisistaan huolta, niin ei olisi niin valtavaa huolta yksinäisistä vanhuksista tai ylipäätään vanhusten hoidosta. Olisi ihanteellista jos perheet asuisivat yhdessä ja ainakin tiettyyn pisteeseen asti ne vanhuksetkin olisivat siellä menossa mukana eikä heitä tarvitsisi tuupata valtion hoteisiin. Tämä näin esimerkkinä.
Valtion velka yletön lainanotto tulee vaikuttamaan ihan kaikkeen.Sosiaaliturvaa tullaan rajusti leikkaamaan. Se on lopulta pakko rahaa ei ole velkaa ei lopulta enää saada.
Mulla on useita tuttuja jotka on minun lisäkseni saaneet starttirahaa ihan omassa kotiosoitteessa pyörivään firmaan.
Tuet saa lähes aina jos perusteet on kunnossa.