Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työttömyyttä ei tajua ennen kuin sen kokee itse

Vierailija
01.12.2020 |

Myönnetään, itsekin kuvittelin joskus, että työttömänä ovat lähinnä ne joita ei oikein kiinnosta opiskelu eikä työelämä eikä ole kovin suurta mielenkiintoa. En kuvitellut, että minä joka on tehnyt töitä opiskelujen ohessa koko elämäni ja opiskellut itselle ylemmän korkeakoulututkinnon olisin työttömänä.

Ensi kosketuksen työelämän ja työnhaun raadollisuuteen sain, kun viimeistelin maisterin opintojani. Olin saanut hyvää työkokemusta myös omalta alalta hyvässä harjoittelupaikassa, mutta hain monia kuukausia töitä ja ramppasin haastatteluissa, mutta minnekään ei valittu. Lopulta päädyin hakemaan ei oman alan töitä ja sain määräajaksi töitä. Jouduin muuttamaan tuon ei oman alan ja maisterin työtä huomattavasti alemman työn takia. Lopulta vihasin tuota asiakaspalvelu työtä, mutta kärvistelin määräajan loppuun, kun olin vielä vastaanottanut uuden määräaikaisen sopimuksen.

Nyt olen taas tilanteessa jossa olen hakenut töitä kohta 3 kk tuloksetta. Haastatteluihin olen päässyt, mutta aina joku on mennyt ohi, jolla on enemmän juuri oikeaa työkokemusta.

Enää en todellakaan kuvittele, että työnsaanti olisi työhalusta tai edes ahkeruudesta kiinni. Itselle opiskelu ja työ on aina ollut tärkeää, joten siihen olen elämässä panostanut. Silti tulos voi olla tämä eli työttömyys.

Kommentit (4199)

Vierailija
4061/4199 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoittajalle tiedoksi en ole mollannut työntekijöitä. Mutta oma pitkä kokemukseni on osoittanut, että hyviä vastuunsa työstä kantavia työntekijöitä on vaikea saada. En yleistä poikkeuksia on valitettavasti niillä henkilöillä on jo työpaikka. Kokemukseni on myos vanhemmista sukupolvista   työmoraali on täysin toisenlainen kuin nuorilla. Nämä ovat omia kokemuksiani vuosikymmenten aikana. Olen toiminut yrittäjänä ja rekrytoinut paljon työntekijöitä. Jos kirjoittaja on siltä mieltä, että omia kokemuksia näistä asioista ei saisi kirjoittaa. Omakohtaisia kokemuksia jotka ovat totta. Olen kirjoittanut siksi, että kaikki nämä kirjoitukset joita ihmiset tänne kirjoittaa antaa ymmärtää, että työttömyys on aina jotenkin toisten vika tai yhteiskunnan ongelma johon yksilö ei voi vaikuttaa. Työn saantiin vaikuttaa moni, asia jos sitä koulutusta ei ole tai on heikko. Työ kokemustakaan jos ei ole vaikeata se on. Työkokemusta saa kun ottaa työn minkä sattuu saamaan. Jatko onkin huomattavasti helpompaa. Rekrytoinnissa nämä asiat tulee juurikin esille henkilö joka on tehnyt töitä mitä tahansa on aina edellä henkilöä joka on työttömänä kotona. 

Vierailija
4062/4199 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kausityota on tarjolla, jos haluaa lähteä. Lapissa työvoimapula, marraskuusta huhtikuuhun 5-6 kuukautta on työtä tarjolla. Itse siellä, olleena. Minusta on parempi, tehdä edes osan vuodesta työtä kun olla tekemättä mitään. Siellä  useammat työnantajat järjestää asumisen. Kunnat, vuokraa myos asuntoja. Jos on ahkera, tekemään työtä riittää. Työtä hakiessani, on usea rekrytoija huomioinut tämän, että olen lähtenyt kotipaikkakunnaltani. Oma kotini, jäi etelään odottamaan paluutani. Nyt varmasti  joku kysyy kahteen paikkaan vuokranmaksu. Lapissa, sain asumisen edullisesti  joten kannatti lähteä. Mikä parasta, asunnon vuokran Lapissa saa vähentää verotuksessa. Kun on työn takia asunto muualla, ja kulkea sitä väliä ei voi. Maailma on mahdollisuuksia täynnä. Nyt olen talvet Lapissa  ja kesät teen kesätöitä Ahvenanmaalla. Koko vuoden on töitä, ja mikä ihaninta talvella tunturit kesällä meri. 

Sinä omituinen pilkkujen käyttäjä, meinaatko, että perheellinen lähtee satojen kilometrien päähän 5-6 kuukaudeksi kausitöihin ihan tosta vaan?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
4063/4199 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kirjoittajalle tiedoksi en ole mollannut työntekijöitä. Mutta oma pitkä kokemukseni on osoittanut, että hyviä vastuunsa työstä kantavia työntekijöitä on vaikea saada. En yleistä poikkeuksia on valitettavasti niillä henkilöillä on jo työpaikka. Kokemukseni on myos vanhemmista sukupolvista   työmoraali on täysin toisenlainen kuin nuorilla. Nämä ovat omia kokemuksiani vuosikymmenten aikana. Olen toiminut yrittäjänä ja rekrytoinut paljon työntekijöitä. Jos kirjoittaja on siltä mieltä, että omia kokemuksia näistä asioista ei saisi kirjoittaa. Omakohtaisia kokemuksia jotka ovat totta. Olen kirjoittanut siksi, että kaikki nämä kirjoitukset joita ihmiset tänne kirjoittaa antaa ymmärtää, että työttömyys on aina jotenkin toisten vika tai yhteiskunnan ongelma johon yksilö ei voi vaikuttaa. Työn saantiin vaikuttaa moni, asia jos sitä koulutusta ei ole tai on heikko. Työ kokemustakaan jos ei ole vaikeata se on. Työkokemusta saa kun ottaa ty

"En yleistä  -"

"- kaikki nämä kirjoitukset joita ihmiset tänne kirjoittaa antaa ymmärtää, että -"

Niin, miten se nyt oli?

Vierailija
4064/4199 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulutetut jotka on jääneet syystä tai toisesta työttömäksi. Kirjoituksissa puhutaan alempi arvoisesta työstä. Asiakaspalvelu työstä, jossa kirjoittaja ei voinut/halunnut olla. Miten jokin työ ei kelpaa jos oman alan töitä ei ole tai saa.. Onko työn tekeminen valintakysymys. Yksilö voi siis valita työn tekemisen ja työttömyyden väliltä. Mikään yhteiskunta ei valitettavasti voi toimia näin loppuu rahat. Nyt valtio painii valtavan velkataakan alla. Veroja maksavia kansalaisia tarvitaan lisää. Nyt on enemmän kuluttajia kuin rahaa tuovia. Kela maksaa valtavia kuluja johtuen kannustinloukuista. Asumistukeen menevät rahat on nousseet valtaviin summiin. Tähän sanotaan syyksi kohonneet vuokrat. Ei ole varmasti suurin syy. Esimerkkejä löytyy vaikka kuinka. Hoitoalalla valtava työvoiman tarve. Julkisuudessa keskusteltu alalla paljon ihmisiä  jotka ei ota kokoaikaista työtä vastaan tekevät osa-aika työtä, jolloin tulot jää alhaiseksi ja oikeuttaa kelan soviteltuun päivärahaan ja asumistukeen. Tähän on syy taas se kun nuori ihminen ei jaksa tehdä. Tai on mielenterveys ongelma. Suomeen on syntynyt varsin sairas sukupolvi. Hyvin monella mielenterveys ongelma. Niillä joilla se oikeasti on tilanne on ikävä. Enkä mollaa täällä ketään siitä. Mutta kuinka moni  käyttää tätä väärin saadakseen tuet. Nyt päättäjät ovat purkamassa tätä kannustinloukkua ja siitä on syntynyt meteli 

Vierailija
4065/4199 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapin kausityot henkilö joka kirjoitti ei perheellinen voi Lappiin lähteä. Kuka sellaista on edes pyytänyt /kirjoittanut. Suomessa on valtava määrä nuoria terveitä työttömiä. Kaikilla ei taatusti ole perhettä joten voi lähteä ihan mihin tahansa. Mutta ei lähdetä kun kotiin saa rahaa ja toimeentulon. 

Vierailija
4066/4199 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koulutetut jotka on jääneet syystä tai toisesta työttömäksi. Kirjoituksissa puhutaan alempi arvoisesta työstä. Asiakaspalvelu työstä, jossa kirjoittaja ei voinut/halunnut olla. Miten jokin työ ei kelpaa jos oman alan töitä ei ole tai saa.. Onko työn tekeminen valintakysymys. Yksilö voi siis valita työn tekemisen ja työttömyyden väliltä. Mikään yhteiskunta ei valitettavasti voi toimia näin loppuu rahat. Nyt valtio painii valtavan velkataakan alla. Veroja maksavia kansalaisia tarvitaan lisää. Nyt on enemmän kuluttajia kuin rahaa tuovia. Kela maksaa valtavia kuluja johtuen kannustinloukuista. Asumistukeen menevät rahat on nousseet valtaviin summiin. Tähän sanotaan syyksi kohonneet vuokrat. Ei ole varmasti suurin syy. Esimerkkejä löytyy vaikka kuinka. Hoitoalalla valtava työvoiman tarve. Julkisuudessa keskusteltu alalla paljon ihmisiä  jotka ei ota kokoaikaista työtä vastaan tekevät osa-aika työtä, jolloin tulot jää alhaiseksi ja oikeuttaa ke

Luin just lehdestä että ne ovat nyt mielenterveysongelmaisia, joilta "kännykkä vei lapsuuden". Kai se selittää lihavuudenkin -syödään samalla. Nyt kun on trendikästä avautua mielenterveysongelmista, niin niitä on vähän kaikilla? Miten VOI olla?

Vierailija
4067/4199 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hallitus purkaa nämä kannustinloukut. Tarkoituksena että terveet nuoret henkilöt tekevät työtä. Elättävät itsensä ilman työssä käyvien veronmaksajien rahoilla elämistä. Näin tämän pitäisi olla Nämä vanhentuneet systeemit ei toimi enää. Suomi on putoamassa velka taakan alle. Tämä ei tunnu montakaan ihmistä kiinnostavan. Vaaditaan sitä ja täta vaikka rahaa ei ole. Velalla maksetaan nytkin kaikki. 

Vierailija
4068/4199 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koulutetut jotka on jääneet syystä tai toisesta työttömäksi. Kirjoituksissa puhutaan alempi arvoisesta työstä. Asiakaspalvelu työstä, jossa kirjoittaja ei voinut/halunnut olla. Miten jokin työ ei kelpaa jos oman alan töitä ei ole tai saa.. Onko työn tekeminen valintakysymys. Yksilö voi siis valita työn tekemisen ja työttömyyden väliltä. Mikään yhteiskunta ei valitettavasti voi toimia näin loppuu rahat. Nyt valtio painii valtavan velkataakan alla. Veroja maksavia kansalaisia tarvitaan lisää. Nyt on enemmän kuluttajia kuin rahaa tuovia. Kela maksaa valtavia kuluja johtuen kannustinloukuista. Asumistukeen menevät rahat on nousseet valtaviin summiin. Tähän sanotaan syyksi kohonneet vuokrat. Ei ole varmasti suurin syy. Esimerkkejä löytyy vaikka kuinka. Hoitoalalla valtava työvoiman tarve. Julkisuudessa keskusteltu alalla paljon ihmisiä  jotka ei ota kokoaikaista työtä vastaan tekevät osa-aika työtä, jolloin tulot jää alhaiseksi ja oikeuttaa ke

Ei tuo parane yhtään sillä, että jätät pilkut kokonaan pois. Niillä on tehtävänsä.

Vierailija
4069/4199 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanot, että osa-aikatyö johtuu siitä, että nuoret ihmiset eivät jaksa tehdä.

Oletko sattunut huomaamaan, että etenkin kaupan alalla työpaikat on jo lähtökohtaisesti luotu osa-aikaisiksi? Ilmoituksissa lukee "haetaan 5, 10, 25 h / viikko". Ei ole kyse siitä, että hakija tai työntekijä olisi itse kinunnut vähemmän tunteja. Työt on silputtu, "optimoitu", koska ei haluta antaa yhtään löysää työpäiviin (asiakasmäärät vaihtelee ajan mukaan), ja lisäksi työntekijöiltä jää kivasti ruokikset pois, kun vuoro on tarpeeksi lyhyt.

On myös täysin normaalia, että opiskeleva nuori tekee osa-aikatyötä. Monelle se vaan ei ole oma valinta, vaan muuta ei ole tarjolla.

Sinä et ole omaa menestystäsi ansainnut noilla kirjoitustaidoilla. Miltä se sinusta tuntuu. Sinua fiksummat, lahjakkaammat ja empaattisenmat ihmiset ovat reservissä lukemassa lööperiäsi. Yrittäjyys tai ruskeak1elisyys ovat olleet sinun ainoat mahdollisuutesi. Ja nyt neuvot kaikkia täällä, muka ainoana viisaana. Haisee tänne asti.

Vierailija
4070/4199 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jäin itse työttömäksi 2021 keväällä olin kuukauden ansiosidonnaisella, eikä löytynyt yhtään sopivaa paikkaa.

Perustin yrityksen tein kaikkea mahdollista torikaupasta ihan paskahommiin.

6kk jälkeen hain jatkoa starttirahalle mutta en saanut koska tienaan kuulemma liikaa.

Vuodessa jäi näppiin n.40k€ mutta sitten löysin sopivan työpaikan hain ja tulin valituksi.

Vierailija
4071/4199 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuoden olin ansiosidonnaisella (joka oli korkeampi kuin nykyinen palkkani), joskus 6kk kohdalla rupesin silloin tällöin vähän vilkuilemaan jotain uusia töitä ja lopulta löytyikin.

Tuo oli yksi parhaista vuosista elämässäni, rahaa ja aikaa oli ja pystyin tekemään kaiken minkä halusin, elin kuin ihan samoin, kuin eläisin, jos voittaisin lotossa.

Minulla on kylläkin hyvin vaatimaton maku, joten en minä mitään perinteisiä miljonääri-juttuja tehnyt.

Vierailija
4072/4199 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jäin itse työttömäksi 2021 keväällä olin kuukauden ansiosidonnaisella, eikä löytynyt yhtään sopivaa paikkaa.

6kk jälkeen hain jatkoa starttirahalle mutta en saanut koska tienaan kuulemma liikaa.

Vuodessa jäi näppiin n.40k€ mutta sitten löysin sopivan työpaikan hain ja tulin valituksi.

Miten ihmeessä edes olit saanut starttirahaa firmalle "joka tekee ihan kaikkea".

Vierailija
4073/4199 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten ihmeessä edes olit saanut starttirahaa firmalle "joka tekee ihan kaikkea".

Ja miten tuli edes mieleen hakea starttirahaa firmalle, josta jää vuodessa näppiin 40 000 euroa?

Vierailija
4074/4199 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoittajalle miten voi olla kaikilla mielenterveysongelma että se on trendikästä. Ei mielenterveysongelma jos sitä on oikeasti ole mikään muoti ilmiö. Sitä se ei voi olla. Kysymys on vakavasta mielen sairaudesta. Jos sitä käytetään väärin sen avulla voi laistaa työn teon. Sekin on törkeää Mielenterveys ei ole leikin eikä irvailun aihe. Herää kysymys onko tämä lisääntynyt mielenterveys sairaudet juuri sitä väärin käyttöä.Mielen sairaudet ovat vaikeasti diagnosoitavia, varsinkin kun terveyskeskuksissa ei ole psykiatreja. Oikean diagnoosin saamiseen tarvitaan psykiatrian palveluja. Valitettavasti palvelut on ajettu /ja ajetaan alas. Valtion valtaisan velka taakan takia. Säästö toimet tulevat koskemaan jokaista yksilöä tavalla tai toisella. 

Vierailija
4075/4199 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanot että osa-aikatyo kirjoittajalle. Kaupanala on osa-aika työtä suurimmaksi osaksi. Kaupan töissä on se hyvä puoli tunteja saa lisää. Kaupassa on aina joku poissa sairaana yms. Silloin kun itse olin yrittäjänä oli työntekijöitä jotka teki useammalle kaupalle töitä. Saadakseen täydet tunnit. Hyvin moni osa-aikainen sai myos kokoaika työn. Alalta ei työt lopu ihmiset syö aina. Nuoret opiskelijat tekevät usein töitä osa-aikaisena. Minusta on parempi tehdä osa-aika töitä  kun ei työtä ollenkaan. Maailma muuttuu, mutta työhon pääsyn periaatteet ei. 

Vierailija
4076/4199 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tulee ruskeakielisyyteen jota yksi kirjoittaja täällä mainostaa. Jos kirjoittaja tarkoittaa sitä että asioista puhutaan niiden oikeilla nimillä. Silloin jos itse ei ole valehtelija eikä ruskea kielinen ei käytä yhteiskunnan vero varoja väärin perustein. Nyt minusta on alkanut pahasti haisemaan nää työttömien keskustelut. Hallitus on suunnitellut kela tarkastajat uskon että niille ois käyttöä. 

Vierailija
4077/4199 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kausityota on tarjolla, jos haluaa lähteä. Lapissa työvoimapula, marraskuusta huhtikuuhun 5-6 kuukautta on työtä tarjolla. Itse siellä, olleena. Minusta on parempi, tehdä edes osan vuodesta työtä kun olla tekemättä mitään. Siellä  useammat työnantajat järjestää asumisen. Kunnat, vuokraa myos asuntoja. Jos on ahkera, tekemään työtä riittää. Työtä hakiessani, on usea rekrytoija huomioinut tämän, että olen lähtenyt kotipaikkakunnaltani. Oma kotini, jäi etelään odottamaan paluutani. Nyt varmasti  joku kysyy kahteen paikkaan vuokranmaksu. Lapissa, sain asumisen edullisesti  joten kannatti lähteä. Mikä parasta, asunnon vuokran Lapissa saa vähentää verotuksessa. Kun on työn takia asunto muualla, ja kulkea sitä väliä ei voi. Maailma on mahdollisuuksia täynnä. Nyt olen talvet Lapissa  ja kesät teen kesätöitä Ahvenanmaalla. Koko vuoden on töitä, ja mikä ihaninta talvella

Minä olin. 500 liiton päivää olin kotona. Sain työpaikan niin kaukaa, että oli pakko muuttaa. Esimies oli ihan 10+, mä ma aamuisin sain tulla myöhemmin ja pe lähdin klo 14 bussilla.

Olihan se ikävää, mutta oli kiva päästä töihin. Vuosia menin tota väliä. 

Ekat pari v hain töitä, mutta viihdyin niin hyvin, että sitten lopetin. Lapsetkin oli jo niin omatoimisia, ei äitiä hirveesti kaivanneet. 

Sitten paikkakunnalla työttömyys kasvoi ja asuin pomon lapsuudenkodissa, tämä saatiin myytyä, hän vihjasi haluaako apua työpaikan vaihdossa ja sain pk seudulta töitä. Pala sydäntä jäi pienelle paikkakunnalle.

Minä kävin lähes joka viikonloppu kotona, mutta tein sitä vuosia.

Jokainen päättää päässään mikä on tärkeämpää. Ilman tätä tuskin olisin ikinä päässyt töihin

Vierailija
4078/4199 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yrittäjät niinkuin minäkin olen ollut. Olen työllistänyt ihmisiä auttanut niitä parempaan elämään. Suomessa loppuisi monen leipä jos yrittäjät lopettaisivat hommat.Jos kirjoittajalla joka täällä mollaa yrittäjiä ei ole edes sen verran aivoja että käsittäisi miten yhteiskunta toimii. Vai on kirjoittaja sitä mieltä että rahat tippuvat kela luukulle taivaasta. Kyllä ne rahat on ahkerien työntekijöiden ja yrittäjien maksamia verorahoja. Näitä varoilla rahoitetaan myos työttömien leipä. 

Vierailija
4079/4199 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun se raha on kelan luukulla toisten hankkimaa. Syö toisten rahoilla, ei pitäisi olla varaa arvostella. 

Vierailija
4080/4199 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapin kausityot henkilö joka kirjoitti ei perheellinen voi Lappiin lähteä. Kuka sellaista on edes pyytänyt /kirjoittanut. Suomessa on valtava määrä nuoria terveitä työttömiä. Kaikilla ei taatusti ole perhettä joten voi lähteä ihan mihin tahansa. Mutta ei lähdetä kun kotiin saa rahaa ja toimeentulon. 

Miksi jätät pilkut pois sieltä mihin ne kuuluu ja laitat sinne, joihin ne eivät kuulu? Koko pointtisi menee ohi, kun tekstisi on vaikeasti luettavaa ja omituista pilkkujen ja puuttuvien pilkkujen vuoksi!