Työttömyyttä ei tajua ennen kuin sen kokee itse
Myönnetään, itsekin kuvittelin joskus, että työttömänä ovat lähinnä ne joita ei oikein kiinnosta opiskelu eikä työelämä eikä ole kovin suurta mielenkiintoa. En kuvitellut, että minä joka on tehnyt töitä opiskelujen ohessa koko elämäni ja opiskellut itselle ylemmän korkeakoulututkinnon olisin työttömänä.
Ensi kosketuksen työelämän ja työnhaun raadollisuuteen sain, kun viimeistelin maisterin opintojani. Olin saanut hyvää työkokemusta myös omalta alalta hyvässä harjoittelupaikassa, mutta hain monia kuukausia töitä ja ramppasin haastatteluissa, mutta minnekään ei valittu. Lopulta päädyin hakemaan ei oman alan töitä ja sain määräajaksi töitä. Jouduin muuttamaan tuon ei oman alan ja maisterin työtä huomattavasti alemman työn takia. Lopulta vihasin tuota asiakaspalvelu työtä, mutta kärvistelin määräajan loppuun, kun olin vielä vastaanottanut uuden määräaikaisen sopimuksen.
Nyt olen taas tilanteessa jossa olen hakenut töitä kohta 3 kk tuloksetta. Haastatteluihin olen päässyt, mutta aina joku on mennyt ohi, jolla on enemmän juuri oikeaa työkokemusta.
Enää en todellakaan kuvittele, että työnsaanti olisi työhalusta tai edes ahkeruudesta kiinni. Itselle opiskelu ja työ on aina ollut tärkeää, joten siihen olen elämässä panostanut. Silti tulos voi olla tämä eli työttömyys.
Kommentit (4199)
Vierailija kirjoitti:
Kun se raha on kelan luukulla toisten hankkimaa. Syö toisten rahoilla, ei pitäisi olla varaa arvostella.
Jos ei töitä ole tarjolla niin todellakin on varaa arvostella että haaskaa koko elämänsä tukipäivää odotellessa 30pv kuukaudessa!
Ja sinä kirjoittaja, et ole käynyt koulua lainkaan. Pää täynnä kusta.
Töitä saa jos haluaa. Se on sitten toinen juttu jos ei halua/viitsi tehdä. Toisten rahoilla eläminen sitä ei pidä hyväksyä.
Vierailija kirjoitti:
Sanot että osa-aikatyo kirjoittajalle. Kaupanala on osa-aika työtä suurimmaksi osaksi. Kaupan töissä on se hyvä puoli tunteja saa lisää. Kaupassa on aina joku poissa sairaana yms. Silloin kun itse olin yrittäjänä oli työntekijöitä jotka teki useammalle kaupalle töitä. Saadakseen täydet tunnit. Hyvin moni osa-aikainen sai myos kokoaika työn. Alalta ei työt lopu ihmiset syö aina. Nuoret opiskelijat tekevät usein töitä osa-aikaisena. Minusta on parempi tehdä osa-aika töitä kun ei työtä ollenkaan. Maailma muuttuu, mutta työhon pääsyn periaatteet ei.
No kun sieltä ei saa lisätunteja, se on työehtosopimuksessa muuten, että ensin täytyy tarjota niitä työntekijöille. Ja miten sumplit kahden kaupan osa-aikaduunit keskenään, katsos kun ne työvuorolistat suunnitellaan asiakasvirtojen mukaan. Mutta sunhan pitäisi se tietää, koska olit yrittäjä(trolli).
Nämä ihmisten vastaukset kun arvostelee työttömiä Tämä kertoo jo siitä että työhaluja ei ole. Jatkuva puolustus kannalla olo. Heti kun alkaa puhua miksi työnteko ja työpaikan haku on tärkeää. Ja ennen kaikkea olla työelämässä ettei putoa työelamasta ulos. Alkaa pitkä lista erilaisia syitä miksi ei työtä saa tai sitä ei ole. Usein törmää selityksiin. Ei voi muuttaa ei saa oman alan töitä on sitä sun tätä. Olis kiva kuulla sellaista kirjoitusta miten työtä saa tai on saanut.
Vierailija kirjoitti:
Kirjoittajalle pala sydäntä jäi kotipaikkakunnalle. Olet upea esimerkki siitä miten ihminen auttaa itseään Sait mahdollisuuden käytit sen. Olet hyvä työntekijä työnantajasi näki sen tarjosi työtä. Työ ja toimeentulo on sinulle tärkeä. Hienoa kaikkea hyvää elämääsi
Saat kommenttisi osumaan oikeaan kirjoitukseen, kun klikkaat sen kohdalla "lainaa" ja kirjoitat sinne kirjoitusrimpsun perään. Kokeilemalla opit. Nuo irralliset kirjoitukset eivät ole kenenkään etu.
Kirjoittajalle yrittäjä /trolli. Ensinnäkin kaupassa saa tunteja jokainen. Useimmiten on pula henkilökunnasta. Yrittäjänä järjestin toisen kauppiaan kanssa työvuorot niin että työntekijä sai sovitettua ne tuntinsa toiseen kauppaan. Näin syntyi tunteja riittävästi. Pyrimme aina pitämään huolta henkilöstöstä antamaan lisätunteja. Vaikka ala on osa-aika työtä hyvin moni saa lisää tunteja. Usein työsuhde kokoaikaistetaan varsinkin kun työntekijä on hyvä tekijä.Suomessa on hyvin moni ala osa-aikainen. Tämä toimii usein ponnahduslautana eteenpäin.
Onko tämä palsta tarkoitettu oikeinkirjoituksen koulutukseksi. Minä kun kirjoitusten perusteella ymmärsin että täällä puhuta työstä. Ehdottaisin jos olet työtön pyri äidinkielen opettajaksi opettajista on pulaa. Piruilu/vittuilu tuskin onnistuu siellä
Tyhmyys näkyy näillä palstoilla. Puhutaan asioista joista ei ymmärretä yhtään mitään. Jo pelkästään miten yhteiskunta toimii on monelle liian vaikeata. Opiskeltu on mutta on jääty silti kelan asiakkaaksi.
Kelan asiakkaana kehdosta hautaan se on meininki. Miksi tehdä mitään ilmankin pärjää
Vierailija kirjoitti:
Nämä ihmisten vastaukset kun arvostelee työttömiä Tämä kertoo jo siitä että työhaluja ei ole. Jatkuva puolustus kannalla olo. Heti kun alkaa puhua miksi työnteko ja työpaikan haku on tärkeää. Ja ennen kaikkea olla työelämässä ettei putoa työelamasta ulos. Alkaa pitkä lista erilaisia syitä miksi ei työtä saa tai sitä ei ole. Usein törmää selityksiin. Ei voi muuttaa ei saa oman alan töitä on sitä sun tätä. Olis kiva kuulla sellaista kirjoitusta miten työtä saa tai on saanut.
Olet väärässä keskustelussa.
Ihmisillä on erilaiset elämäntilanteet ja työllistymismahdollisuudet. Sinun on ihan turha yleistää siltä pohjalta, että niputat kaikki kuulemasi työllistymistä vaikeuttavat seikat kaikkia työnhakijoita koskeviksi. "Kun on töissä niin ei ole työtön" on kelvoton ajattelumalli tässä aihepiirissä ja useimmissa muissakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanot että osa-aikatyo kirjoittajalle. Kaupanala on osa-aika työtä suurimmaksi osaksi. Kaupan töissä on se hyvä puoli tunteja saa lisää. Kaupassa on aina joku poissa sairaana yms. Silloin kun itse olin yrittäjänä oli työntekijöitä jotka teki useammalle kaupalle töitä. Saadakseen täydet tunnit. Hyvin moni osa-aikainen sai myos kokoaika työn. Alalta ei työt lopu ihmiset syö aina. Nuoret opiskelijat tekevät usein töitä osa-aikaisena. Minusta on parempi tehdä osa-aika töitä kun ei työtä ollenkaan. Maailma muuttuu, mutta työhon pääsyn periaatteet ei.
No kun sieltä ei saa lisätunteja, se on työehtosopimuksessa muuten, että ensin täytyy tarjota niitä työntekijöille. Ja miten sumplit kahden kaupan osa-aikaduunit keskenään, katsos kun ne työvuorolistat suunnitellaan asiakasvirtojen mukaan. Mutta sunhan pitäisi se tietää, koska olit yrittäjä(
Monessa kaupassa kielletään kilpailijalla työskentely samaan aikaan. Eli et saa olla kahdessa eri firmassa yhtä aikaa.
Itse olen kaupassa osa-aikaisena ja saan sovitettua päivärahaa muutaman satasen kuukaudessa. Olen tehnyt paljon iltoja ja viikonloppuja että tienasin vähän enemmän. No onneksi valtiovalta suuressa viisaudessaan keksi ettei tuo kannata enää 1.4. jälkeen. Saan koko lailla saman verran rahaa oli mun työtulo sitten 1000 euroa tai 1700 euroa kuukaudessa. Kuka hullu haluaa enää tehdä sunnuntain töitä kun sillä ei tienaa yhtään enempää. Sama onko mun palkka 10 tai 20 euroa, en tienaa yhtään enempää. Ja tunteja en saa lisää ja vaikka saisikin ei sekään muuta asiaa ellen saa täysiä tunteja. Enkä tule saamaan niinkuin ei kukaan muukaan meillä.
Vierailija kirjoitti:
Onko tämä palsta tarkoitettu oikeinkirjoituksen koulutukseksi. Minä kun kirjoitusten perusteella ymmärsin että täällä puhuta työstä. Ehdottaisin jos olet työtön pyri äidinkielen opettajaksi opettajista on pulaa. Piruilu/vittuilu tuskin onnistuu siellä
Aika moni on kertonut sinulle, että tekstisi on poikkeuksellisen virheellistä ja siksi hankalaa ja epämiellyttävää lukea. Se ei ole piruilua.
Vierailija kirjoitti:
Kirjoittajalle yrittäjä /trolli. Ensinnäkin kaupassa saa tunteja jokainen. Useimmiten on pula henkilökunnasta. Yrittäjänä järjestin toisen kauppiaan kanssa työvuorot niin että työntekijä sai sovitettua ne tuntinsa toiseen kauppaan. Näin syntyi tunteja riittävästi. Pyrimme aina pitämään huolta henkilöstöstä antamaan lisätunteja. Vaikka ala on osa-aika työtä hyvin moni saa lisää tunteja. Usein työsuhde kokoaikaistetaan varsinkin kun työntekijä on hyvä tekijä.Suomessa on hyvin moni ala osa-aikainen. Tämä toimii usein ponnahduslautana eteenpäin.
Olet kyllä niin pihalla, etten jaksa edes lähteä oikomaan mitään. Hanki joku harrastus tuon trollaamisen tilalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jäin itse työttömäksi 2021 keväällä olin kuukauden ansiosidonnaisella, eikä löytynyt yhtään sopivaa paikkaa.
Perustin yrityksen tein kaikkea mahdollista torikaupasta ihan paskahommiin.
6kk jälkeen hain jatkoa starttirahalle mutta en saanut koska tienaan kuulemma liikaa.
Vuodessa jäi näppiin n.40k€ mutta sitten löysin sopivan työpaikan hain ja tulin valituksi.
Miten ihmeessä edes olit saanut starttirahaa firmalle "joka tekee ihan kaikkea".
Starttirahaa saa jos on päätoiminen yrittäjä ja yrityksen toimialana voi olla kaikki laillinen liiketoimi.
Päätoimiala oli elintarvikkeiden valmistus ja myynti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jäin itse työttömäksi 2021 keväällä olin kuukauden ansiosidonnaisella, eikä löytynyt yhtään sopivaa paikkaa.
6kk jälkeen hain jatkoa starttirahalle mutta en saanut koska tienaan kuulemma liikaa.
Vuodessa jäi näppiin n.40k€ mutta sitten löysin sopivan työpaikan hain ja tulin valituksi.
Miten ihmeessä edes olit saanut starttirahaa firmalle "joka tekee ihan kaikkea".
Ja miten tuli edes mieleen hakea starttirahaa firmalle, josta jää vuodessa näppiin 40 000 euroa?
Aloittaessani en tiennyt jääkö rahaa yhtään ja pari kuukautta olikin erittäin tiukkaa.
Mutta yllättävän äkkiä selvisi että likaisen työn tekijöistä on pulaa ja niille maksetaan hyvin.
Lisäksi kun tekee toiminimellä työnantajalla ei ole riskiä sairaslomasta tai lakkoilusta vaan lasku tulee tehdystä työstä.
Persujen mielestä työttömät on loisia.Ei ne tajua että kohdistuu suomalaisiin! joilla usein työhistoriaa takana.
JA useinmiten ei omasta syystä työttömiä. Miten ne on saanu tuon markkinoitua?
Muutaman somalin takia.
Joku apukoulun käynyt tonttu näköjään keskustelee täällä itsensä kanssa. Ei taida työvelvoitteet paljoa painaa, kun aikaa ja energiaa riittää vauvapalstalla trollaamiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Starttirahaa saa jos on päätoiminen yrittäjä ja yrityksen toimialana voi olla kaikki laillinen liiketoimi.
Päätoimiala oli elintarvikkeiden valmistus ja myynti.
En minä saanut. Starttirahan ehdoksi asetettiin työtilat jossain muualla kuin kotiosoitteessani. Annettiin vielä jonkin uuden yrityshotellin yhteystiedotkin, mutta minulla ei ollut syytä lähteä naapurikuntaan puuhastelemaan, kun suurin osa työstä tehtiin asiakkaiden tiloissa ja loput kotona.
Monella näkyy olevan sellainen käsitys, että yritystukia ja sosiaalitukia saa, kunhan vain hakee. Ei se ihan niin mene.
Kirjoittajalle pala sydäntä jäi kotipaikkakunnalle. Olet upea esimerkki siitä miten ihminen auttaa itseään Sait mahdollisuuden käytit sen. Olet hyvä työntekijä työnantajasi näki sen tarjosi työtä. Työ ja toimeentulo on sinulle tärkeä. Hienoa kaikkea hyvää elämääsi