Työttömyyttä ei tajua ennen kuin sen kokee itse
Myönnetään, itsekin kuvittelin joskus, että työttömänä ovat lähinnä ne joita ei oikein kiinnosta opiskelu eikä työelämä eikä ole kovin suurta mielenkiintoa. En kuvitellut, että minä joka on tehnyt töitä opiskelujen ohessa koko elämäni ja opiskellut itselle ylemmän korkeakoulututkinnon olisin työttömänä.
Ensi kosketuksen työelämän ja työnhaun raadollisuuteen sain, kun viimeistelin maisterin opintojani. Olin saanut hyvää työkokemusta myös omalta alalta hyvässä harjoittelupaikassa, mutta hain monia kuukausia töitä ja ramppasin haastatteluissa, mutta minnekään ei valittu. Lopulta päädyin hakemaan ei oman alan töitä ja sain määräajaksi töitä. Jouduin muuttamaan tuon ei oman alan ja maisterin työtä huomattavasti alemman työn takia. Lopulta vihasin tuota asiakaspalvelu työtä, mutta kärvistelin määräajan loppuun, kun olin vielä vastaanottanut uuden määräaikaisen sopimuksen.
Nyt olen taas tilanteessa jossa olen hakenut töitä kohta 3 kk tuloksetta. Haastatteluihin olen päässyt, mutta aina joku on mennyt ohi, jolla on enemmän juuri oikeaa työkokemusta.
Enää en todellakaan kuvittele, että työnsaanti olisi työhalusta tai edes ahkeruudesta kiinni. Itselle opiskelu ja työ on aina ollut tärkeää, joten siihen olen elämässä panostanut. Silti tulos voi olla tämä eli työttömyys.
Kommentit (4199)
Minusta iäkkään, henkilön ei enää tarvitsekaan tehdä työtä. Useilla pitkä työura takana Vaikeaa on hyväksyä, nuoren terveen, joka ei tee työtä. Itse tein 48 vuotta kokoaikaista työtä. Jäin, työttömäksi ikää oli silloin 62 vuotta. Tein kausitoita ja pätkä töitä, siihen asti kun pääsin eläkkeelle 65 - vuotiaana. Olen oman osuuteni, taatusti tehnyt. Lapseni kasvattanut, kouluttanut taloni velat maksanut. Nyt vietän eläkepäiviä
Ihan vaan tiedoksi kirjoittajalle pilkkuhirviosta. Nämä kaikki kirjoitukset, ovat aivan totta työntekijänä ja työnantajana toimineena tiedän varsin hyvin, nämä asiat. Kokemusta, monelta alalta. Jos pilkkuhirvioin kirjoittajan mielestä on väärin, kun tekee työtä maksaa veronsa ja hoitaa kakaransa. Ilmeisesti kirjoittaja on yhteiskunnan elätti luuseri. Palstalla kirjoitellaan miljoona syytä miksi ei voi tehdä / tai saa työtä Täyttä paskaa, sitten kun joku kertoo miten asiat on alkaa vittuilu.
Yrittäjänä työntekijänä, esimiehenä vuosikymmeniä toimineena tiedän mistä puhun. 50 vuotta näin tätä työelämää ja sen muutoksia.Moni täällä palstoilla viisastelijat ei oo tehny ikinä yhtään mitään Kela on ainut tapa hankkia elanto. Et ei luulis olee varaa soittaa turpaansa.
En ole kommentoinut kenenkään muun työntekoa tai -tekemättömyyttä, en tuilla elämistä tms. Olen kertonut vain sen, että tälläinen 60+ vanha akkakin saa töitä jos ei ole ronkeli ja kroppa kestää.
Ennen oli työnsankarit, nyt makaamisen mestarit. Ylläpitäjänä kela
Vierailija kirjoitti:
Minusta iäkkään, henkilön ei enää tarvitsekaan tehdä työtä. Useilla pitkä työura takana Vaikeaa on hyväksyä, nuoren terveen, joka ei tee työtä. Itse tein 48 vuotta kokoaikaista työtä. Jäin, työttömäksi ikää oli silloin 62 vuotta. Tein kausitoita ja pätkä töitä, siihen asti kun pääsin eläkkeelle 65 - vuotiaana. Olen oman osuuteni, taatusti tehnyt. Lapseni kasvattanut, kouluttanut taloni velat maksanut. Nyt vietän eläkepäiviä
Mutta juurihan sinä olet kertonut olevasi työnantaja ja kausityöläinen. Miten sinusta yhtäkkiä eläkeläinen tuli?
Tekisin jos kroppa kestäs. Ikä 70v
Vierailija kirjoitti:
Ihan vaan tiedoksi kirjoittajalle pilkkuhirviosta. Nämä kaikki kirjoitukset, ovat aivan totta työntekijänä ja työnantajana toimineena tiedän varsin hyvin, nämä asiat. Kokemusta, monelta alalta. Jos pilkkuhirvioin kirjoittajan mielestä on väärin, kun tekee työtä maksaa veronsa ja hoitaa kakaransa. Ilmeisesti kirjoittaja on yhteiskunnan elätti luuseri. Palstalla kirjoitellaan miljoona syytä miksi ei voi tehdä / tai saa työtä Täyttä paskaa, sitten kun joku kertoo miten asiat on alkaa vittuilu.
Oletpä sinä päällekäyvä tuon melko vahvan jakomielitautisuuden ja trollaamisen ohella.
Tein yrittäjänä töitä vuoteen 2019. Sen jälkeen kausityota vuoteen 2022. Sitten jäin eläkkeelle. Aloitin työt koulun jälkeen vuonna 1972. Yrittäjänä suurimman osan esimiehenä ja työntekijänä viimeiset vuodet.
En käy kenenkään kimppuun. Olisi syytä, olla kommentoimatta kun ei tiedä mistä puhuu
Eikö jakomielitautiseksi haukkuminen ole jo törkeää. Taitaa kirjoittaja olla itse jakomielitautinen, siksi ei työ onnistu
Suomessa on paljon mielenterveys ongelmaisia.
Vierailija kirjoitti:
En käy kenenkään kimppuun. Olisi syytä, olla kommentoimatta kun ei tiedä mistä puhuu
Olet valehdellut ja trollannut nin paljon eri henkilöinä, että on jo ihan sama, mitä sinä sanot. Sinua ei enää uskota.
Mutta kysytäänpä silti, miltä alalta se akateeminen koulutuksesi on.
En ole akateemisesti koulutettu. En ole ikinä sellaista sanonut. Kun kirjoitin yrittäjän näkökulmasta. Miten vaikea on saada hyviä työntekijöitä, on täysin totta. Itse yrittäjänä, työntekijöitä rekrytoineena tiedän asioista paljon. Minun ei tarvitse, valehdella kenellekään. Enkä tarvitse tehdä tiliä kenellekään. Pitkan työurani aikana niin työntekijän esimiehen ja yrittäjän kokemuksesta, on paljon tietoa työelämästä
Vierailija kirjoitti:
En ole akateemisesti koulutettu. En ole ikinä sellaista sanonut. Kun kirjoitin yrittäjän näkökulmasta. Miten vaikea on saada hyviä työntekijöitä, on täysin totta. Itse yrittäjänä, työntekijöitä rekrytoineena tiedän asioista paljon. Minun ei tarvitse, valehdella kenellekään. Enkä tarvitse tehdä tiliä kenellekään. Pitkan työurani aikana niin työntekijän esimiehen ja yrittäjän kokemuksesta, on paljon tietoa työelämästä
OK, siinä tapauksessa ketjuun on sattumalta samana päivänä tullut kaksi täsmälleen samalla tavalla kieltä murjovaa massapostaajaa, joilla kummallakin on samaa kaunaa työntekijöitä ja työnhakijoita kohtaan.
Vierailija kirjoitti:
Työttömyys pitkäaikaisena vaikeuttaa, jatkossa työnsaantia. Mitä pidempään on, poissa työelämästä sitä vaikeampaa on uudelleen työllistyä. Totuus on työnantajat ei työllistä ihmistä, joka on vuosikaudet istunut kotona. Valitettavasti, se kertoo ihmisestä sen, että ei ole ottanut vastaan työtä mitä vain, jotta ei tulisi pitkää tyottomyysjaksoa.Kotona pitkään, oleminen ei ole työn haussa plussaa. Itse lähdin, heti töihin. Olen akateemisesti koulutettu,oman alan töitä ei ole tarjolla. Joten menin ravintolaan töihin. Parempi tämäkin kuin työttömänä olo.
Akateemisesti koulutettu osaisi laittaa pilkut oikeisiin kohtiin.
Tervetuloa pissatuksen mahtavaan maailmaan. Kaikki parhaat työpaikat ovat aina ja tulee aina menemään niille kenellä jo on! Ei se ole valitettavasti tae, että koulutus antaa parhaan paikan menestyä.
Kela eikä Uloshirttolaitos tule Sinua auttamaan menestymään valitsemallasi uralla.
Ole reipas ja tee mitä työtä ikinä löytyy niin pääset ainakin omassa mielessä parempien puolelle.
Is Is t...a vähemmän kuin UoV UgH olen puhunut
Koulutus, kannattaa aina se ei mene ikinä hukkaan
Vierailija kirjoitti:
Koulutus, kannattaa aina se ei mene ikinä hukkaan
Kyllä se joskus menee. Sinäkin olet istunut äidinkielen tunneilla ainakin yhdeksän vuoden ajan, ja tuossa on tulos.
Nin, sinulla siis oli oikeus vähän huokaista ja ottaa ansiosidonnainen viimeistä päivää myöten, mutta muut työttömyys- ja muilla tuilla elävät ovat moraalitonta ja työhalutonta väkeä?