Työttömyyttä ei tajua ennen kuin sen kokee itse
Myönnetään, itsekin kuvittelin joskus, että työttömänä ovat lähinnä ne joita ei oikein kiinnosta opiskelu eikä työelämä eikä ole kovin suurta mielenkiintoa. En kuvitellut, että minä joka on tehnyt töitä opiskelujen ohessa koko elämäni ja opiskellut itselle ylemmän korkeakoulututkinnon olisin työttömänä.
Ensi kosketuksen työelämän ja työnhaun raadollisuuteen sain, kun viimeistelin maisterin opintojani. Olin saanut hyvää työkokemusta myös omalta alalta hyvässä harjoittelupaikassa, mutta hain monia kuukausia töitä ja ramppasin haastatteluissa, mutta minnekään ei valittu. Lopulta päädyin hakemaan ei oman alan töitä ja sain määräajaksi töitä. Jouduin muuttamaan tuon ei oman alan ja maisterin työtä huomattavasti alemman työn takia. Lopulta vihasin tuota asiakaspalvelu työtä, mutta kärvistelin määräajan loppuun, kun olin vielä vastaanottanut uuden määräaikaisen sopimuksen.
Nyt olen taas tilanteessa jossa olen hakenut töitä kohta 3 kk tuloksetta. Haastatteluihin olen päässyt, mutta aina joku on mennyt ohi, jolla on enemmän juuri oikeaa työkokemusta.
Enää en todellakaan kuvittele, että työnsaanti olisi työhalusta tai edes ahkeruudesta kiinni. Itselle opiskelu ja työ on aina ollut tärkeää, joten siihen olen elämässä panostanut. Silti tulos voi olla tämä eli työttömyys.
Kommentit (4199)
Vierailija kirjoitti:
Kuka tekee puoleen hintaan mitä hittoa. Kaikista töistä , maksetaan työehtosopimuksen mukaista palkkaa. Paikallinen, sopiminen ei tarkoita sitä että työehtosopimuksen mukaista palkkaa ei maksettaisi.
Hallituksen leikkausten jälkeen osa-aikastyötä, keikkatyötä, sijaisuuksia tekevä menettää 50cnt jokaista ansaitsemaansa euroa kohden ansiopäivärahasta/työmarkkinatuesta. Eli käytännössä tekee työtä puoli-ilmaiseksi. Kokoomus itse otti tämän nyt poistamansa suoja-osan käyttöön 10 vuotta sitten ja kaikkien tutkimusten mukaan se lisäsi työllisyyttä, kun ihmiset, jotka eivät syystä tai toisesta saaneet kokoaikatyötä, pystyivät tekemään edes jotain. Lisäksi osa-aikatyössä oleva sai helpommin kokoaikatyötä, kuin kokonaan työtön. Nyt tämä suojaosa ja sen hyödyt ajetaan alas.
Kaikki syyt mitkä estää työnteon on tekosyitä. Vaihdoin alaa työkkarin tädin hommista. En jaksanut, enää ihmettelen vain kuinka kauan tää yhteiskunta kestää tätä. Kukjaan ei halua tehdä, töitä mutta Ilmainen raha kelpaa.
Hanki kaksi työpaikkaa. Kaupan alalla riittää hommia
Osa-aika duunia kahdelle työnantajalle. Tunteja 37.5 viikko toimii
Jokaisen pitää tehdä työtä, niin että tukia ei tarvita. Työ on paras,siitä saa palkkaa tuet pois.
Vierailija kirjoitti:
Työtä, kyllä löytyy jos ei valikoi. Ottaa vastaan työn, vaikka ala ei olisi se mihin on opiskellut. Nyt on niin, että korkeasti koulutetut eivät, ole kiinnostuneita kuin oman alan töistä. Jos omalta alalta, sitä työtä ei löydy on mentävä työhön jonka saa. Sama on tämä muuttaminen, ei olla valmiita muuttamaan työn perässä niinkuin ennen tehtiin.
On sulla kuvitelmat. Ei meikäläiselle korkeakoulutetulle 60-vuotiaalle työttömälle löydy mitään. "Ottaa vastaan työn", hah, eipä ole kukaan työtä tarjonnut niin että olisin voinut vastaanottaa. Haen työtä johon ei vaadita mitään koulutusta, ei tule edes sitä "kiitos hakemuksesta, valintamme ei kohdistunut sinuun" -litaniaa. Jos haen oman alan töitä, saan sentään edes tuon, ja muutaman kerran olen päässyt jopa haastatteluun asti. Ja kyllä olen hakenut myös muilta paikkakunnilta.
Ei työnantajia kiinnosta palkata korkeakoulutettua johonkin muuhun kuin hänen oman alansa tehtävään. No humanisti ehkä voidaan ottaa, mutta ei muita. Kas kun ajatus on että he heti kun saavat oman alan töitä, lähtevät pois, jolloin pitää aloittaa rekrytointi uudelleen. Onhan tuo toki tottakin.
Hyvänen aika, miten harhaluuloisia on nämä ihmiset, jotka saavat onnekkaina kokopäiväisesti työskennellä. Ei minkäänlaista käsitystä tästä maailmasta 😅
Vierailija kirjoitti:
Hanki kaksi työpaikkaa. Kaupan alalla riittää hommia
Reps. Täällä Tampereella avattiin uusi S-market. Tarvittiin 15 työntekijää, joista osa saatiin osuuskaupan muista toimipisteistä, mm. paikalla lopettaneesta Salesta. Hakemuksia tuli kaksisataa. Ei sitä kauppaankaan noin vain mennä töhin!
Täällä ei muuten juurikaan keski-ikäistä väkeä kaupoissa töissä näe. Järjestään ovat nuoria nykyään. Ilmeisesti kauppiailla on varaa mistä valita.
Vierailija kirjoitti:
Työttömyys pitkäaikaisena vaikeuttaa, jatkossa työnsaantia. Mitä pidempään on, poissa työelämästä sitä vaikeampaa on uudelleen työllistyä. Totuus on työnantajat ei työllistä ihmistä, joka on vuosikaudet istunut kotona. Valitettavasti, se kertoo ihmisestä sen, että ei ole ottanut vastaan työtä mitä vain, jotta ei tulisi pitkää tyottomyysjaksoa.Kotona pitkään, oleminen ei ole työn haussa plussaa. Itse lähdin, heti töihin. Olen akateemisesti koulutettu,oman alan töitä ei ole tarjolla. Joten menin ravintolaan töihin. Parempi tämäkin kuin työttömänä olo.
Sinut, tunnistaa tosi helposti koska sinä, pilkutat tekstiäsi tosi, omituisesti tällä tavalla.
Olet tänä aamuna kirjoittanut ainakin 14 kommenttia. Yllä kerrot olevasi akateeminen, vaikket selvästi ole edes lukiota käynyt. Tuonnempana kerrot olevasi yrittäjä, joka työllistää ulkomaalaisia. Läpi kommenttiputkesi kerrot tekeväsi vakituisesti useampaa palkkatyötä eri puolilla Suomea.
Mikä mahtaa olla syynä noin tuotteliaaseen valehtelemiseen? Oletko töissä vai työtön vai muuten vain inhoat ihmisiä juuri tänä aamuna?
Vierailija kirjoitti:
Sairaat eläkkeelle. Eläkeikaiset ihmiset eläkkeelle. Nuoret terveet tyokuntoiset töihin elättämän itsensä, ja perheensä kenellä sitä on. Ottamaan vastuu, elämästään. Työtä on, tarjolla jos ottaa vastaan työn kuin työn.
No, kerro mitä työtä sinulla olisi tarjota? Tai työnantajallasi? Millaiseen tehtävään ette yrityksistänne huolimatta ole saaneet ketään?
Vierailija kirjoitti:
Mee luomaan paskaa landelle. Se ei vaadi täsmäkoulutusta.
Onko jossakin vielä manuaalista paskanluontia? Eiköhän tuo hoideta koneellisesti. Veikkaan, ettei paskan omistajaa kiinnosta duunari, jolla ei ole ajokorttia. Niin saako sinne maatilalle myös majoittua? Ei sinne varmaan mikään bussi kulje.
Vierailija kirjoitti:
Tässä ketjussa huomaa erään tietyn seikan yhdistävän, noh. Ihan vinkkinä jokaiselle työttömälle, lukekaa itsenne hoitajiksi ja töitä riittää niin paljon kuin sielu sietää tehdä. Ei tarvitse valittaa työttömyyttä.
Milläs sitä eläisi sen ajan minkä opinnot kestää? Opintotukikuukaudet käytetty ja työttömänähän ei noin vain saa opiskella.
Työttömyydestä ei tietenkään voi olla käsitystä sellaisella kansalaisella, joka ei ole ollut työtön. Kuitenkin, monesta muustakin asiasta voi saada käsityksen, vaikka ei kuuluisi viiteryhmään. Jokainen meistä kasvaa aikuiseksi, tietämättä miltä se aikuisuus tuntuu, kunnes yks-kaks, olemme aikuisia.
Siksi se, että "työttömyyttä ei voi tajuta, ennen kuin sen kokee itse", onkin jonkinnäköinen moraalinen syyllistämisyritys työllistä kohtaan ? Työtä on ollut maailmassa niin kauan kuin ihmiskunta on ollut olemassa, myös eläinkunnassa tehdään enemmän tai vähemmän työtä, pesänrakennuksessa, saalistamisessa tai ruuan perässä vaeltamisessa.
Mutta sellaista työtä, mistä tulee hyvät tulot, työtä, mikä on mukavaa ja sisältörikasta, työtä, joka ei rasita henkisesti tai ruumiillisesti, työtä, jota voi aikataulullisesti ja muutenkin tehdä täysin oman mielen mukaan, työtä, joka kestää läpi elämän eläkkeelle asti, sellaisista töistä aina on pula. Päästäkseen edes hakeutumaan kyseisiin töihin, elämänlaadun tavoitteista pitää tinkiä nuoruudessa, koska opintoalat, jotka työllistävät, ovat usein melko korkean pääsykynnyksen takana, ja kestävät pitkään, ja siellä voi olla monen opintoportaan koulutuksia, joista ylinkin aste työllistää - vastoin yleisiä myyttejä - edelleen hyvin. Monen hyvin työllistävän alan opiskelijaksi päässyt on elänyt kurinalaista elämää jopa 10-12 vuotta. Opinnoissakin on vaativuutta, ja elintasosta joutuu tinkimään vielä opintojen aikanakin.
Tietyllä tavalla kilpailu jatkuu myös työuran aikana, sillä melko selvää on, että kun työpaikkojen vähentäminen tapahtuu, ei työnantaja aloita parhaiten suoriutuneista työntekijöistä ensiksi, se ei sovi sijoittajille eikä omistajille. Tätä epäillään usein, koska irtisanottu useimmiten itse tuntee olevansa keskimääräinen tai keskimääräistä parempi, kuten 90% kaikista työntekijöistä, tämä on tutkittu, yleinen ja luonnollinen ilmiö.
Mutta hyvin työllistyviä alojakin on, eikä niihin tarvita ylintä korkeakouluastetta ? Mutta ne työt eivät toteuta kaikkia niitä piirteitä, joita lähes jokainen ainakin alitajuisesti toivoo, että työ olisi hyvin palkattua, rasittamatonta tai kiireetöntä. Robotiikka ja automaatio on korvannut teollisuudessa mm. valvontatehtäviä, yksinkertaista kokoonpanoa, konttoreissa sihteerin ja toimistoapulaisen töitä, ja jäljelle jää pakkotahtisia automaatiota palvelevia töitä, asetteluja, siivousta, ja sosiaalialalla mm. vanhusten lähihoitoa ym.
Vierailija kirjoitti:
Korkeasti koulutetut kuvittelee etteivät he voi tehdä "roska" työtä kun ovat niin paljon parempia. Sitten itketään että ollaan työttöminä. Varmasti löytyy työtä jos vain motivaatio on kohdillaan eikä ole ronkeli työn suhteen.
Sinähän vitsin murjaisit.
Ei todellakaan pelkällä motivaatiolla pääse töihin. Varastohommiin taitavat katsoa liian vanhaksi, kun ikä alkaa viitosella. Kaupan hyllyjen täyttö, teollisuuden kokoonpanohommat, siivous - ihan turhaan olen yrittänyt. Ei noilla aloilla mitään työvoimapulaa ole.
Vierailija kirjoitti:
Eläkeläiset ovat jo oman panostuksensa yhteiskunnalle antaneet. Itse tein 50 vuotta työtä en siis ole eläkkeeni ansainnut. Vai pitäiskö minun 75-vuotiaana raataa vielä töitä. Eikö jokaisen sukupolven ole astuttava hommiin ja tehtävä oma panoksensa tälle yhteiskunnalle. Eikö se ole kuin joidenkin tehtävä. Onko nää vapaa matkustajat ansainneet sen olotilan jossa voi vain nostaa tukia. Eihän tää näin mene. Töitä on jokaisen tehtävä jos ei ole sairas.
Jos on jokaisen ei-sairaan töitä tehtävä, niin eikös se olisi yhteiskunnan velvollisuus järkätä niitä töitä niin että pääsisi tekemään?
Muutaman työttömän lusmuilu ei ole ongelma tilanteessa, jossa on pilvin pimein työhaluisia työttömiä, joita kukaan ei tarvitse eikä halua töihin ottaa.
Sinä työurasi aikana et maksanut omaa eläkettäsi, vaan niiden eläkettä, jotka silloin olivat eläkkeellä. Nyt töissä olevat maksavat sinun eläkettäsi. ja koska teitä eläkeläisiä on niin vietävän paljon ettekä suostu kuolemaan pois (toisin kuin ne eläkeläiset, joiden eläkkeitä sinä aikoinaan maksoit), niin eläkevakuutusmaksu nykyään nappaavat paljon isomman osuuden palkasta kuin sinun töissä ollessasi.
Ja kyllähän se niin on, että kun keskimääräinen elinikä pitenee, niin tulisi eläköitymisiänkin vähitellen nousta. Keskimääräinen elinikä on kymmenen vuotta pidempi kuin 50 vuotta sitten oli. Miksi tuo aika pitäisi saada kokonaan viettää eläkeellä, muiden rahoilla? Todella hyväkuntoisia, täysin työkykyisiä eläkeläisiä ainakin itse tunnen.
Vierailija kirjoitti:
Kela maksoi erilaisia tukia vuonna 2023 16 miljardia euroa. Että silleen toi summa on aivan älytön. Säästöjä ois syytä tehdä
Isoin luokka on sairausvakuutus, viisi miljardia. Mites jos leikattaisiin ansiosidonnaista sairauspäivärahaa? Kaikille vain se minimipäiväraha, jos sairastavat. Kyllä sillä pärjää. Ihmisten on enemmän otettava itse vastuuta omasta taloudestaan. Mitä parempi palkka, sen enemmän varaa säästää sairauden varalta, joten mitään ansiosidonnaista etuutta ei tarvita. Yllättävän moni hyvätuloinen ei tajua, että tuollaistakin etuutta voi tulla käyttäneeksi. Tuosta leikkauksesta saataisiin todella iso säästö.
Seuraavana on eläkkeet, lähemmäs neljä miljardia.
Työttömyysturvaan menee alle kaksi miljardia, asumistukeen ja lapsilisiin puolitoista miljardia kumpaankin. Perustoimeentulotuki on jo vähäisempää, 0,7 miljardia vain. Kuntoutukseenkin menee jonkin verran enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki syyt mitkä estää työnteon on tekosyitä. Vaihdoin alaa työkkarin tädin hommista. En jaksanut, enää ihmettelen vain kuinka kauan tää yhteiskunta kestää tätä. Kukjaan ei halua tehdä, töitä mutta Ilmainen raha kelpaa.
Ilmeisesti tässä langassa pyörii joko monta ihmistä joilla kaikilla yhtä huono kielitaito ja täsmälleen sama perverssi tapa käyttää pilkkua, tai sit olet joku KokPers propagandisti joka yrittää esittää montaa eri ihmistä.
Kun jäin työttömäksi "lusin" ansiosidonnaisen ja sen jälkeen olen tehnyt vaikka mitä kuten esim. ollut hampurilaisravintolassa, hoitanut lapsia, ulkoiluttanut vanhuksia ja vammaisia, siivonnut, pessyt ikkunoita, leikannut nurmikkoa, täyttänyt kaupan hyllyjä jne. Muutama vuosi näin ja sitten pääsen eläkkeelle. Haluan tehdä töitä jotta mieli pysyy virkeänä enkä unohdu nojatuoliin.
Vierailija kirjoitti:
Kun jäin työttömäksi "lusin" ansiosidonnaisen ja sen jälkeen olen tehnyt vaikka mitä kuten esim. ollut hampurilaisravintolassa, hoitanut lapsia, ulkoiluttanut vanhuksia ja vammaisia, siivonnut, pessyt ikkunoita, leikannut nurmikkoa, täyttänyt kaupan hyllyjä jne. Muutama vuosi näin ja sitten pääsen eläkkeelle. Haluan tehdä töitä jotta mieli pysyy virkeänä enkä unohdu nojatuoliin.
Hyvä! Onneksi on ihmisiä joille kelpaa työ kuin työ, ja jotka eivät halua olla pelkkiä yhteiskunnan elättejä. Oma lapsi ei saanut lukion jälkeen mieleistään opiskelupaikkaa joten ilmoitti pitävänsä välivuoden. Luuli varmaan että saa maleksia kotona ja valtio antaa karkkirahaa. Annoin kaksi vaihtoehtoa eli joko menee kouluun tai töihin. Vuosi "hanttihommia" oli riittävästi. Hän korotti arvosanojaan ja on nyt toista vuotta yliopistossa. Osa kavereistaan on edelleen vailla jatkokoulutusta ja vailla töitä kun mikään ei kermaperzeille kelpaa.
Kenenkään ei tarvitse, hoitaa vanhuksia syynä se ettei voi siksi ottaa töitä vastaan. Palvelutaloihin pääsee 55 - vuotta täyttäneet sinne voi ostaa, sitten palveluja mitä tarvitsee. Itse juuri tein näin. Vuokrat samaa suuruus luokkaa kuin muuallakin. Palveluja siivous, kaupassa, käynti yms. Voi ostaa jos tarvitsee, nekään ei maksa ylettomia. Jos taas tarvitsee 24/7 hoitoa palvelutalo ei ole se paikka. Aika harva, hoitaa vanhuksiaan itse niistä ei kotiin rahaa saa. Eika ole kannattavaa, jäädä. En oleta että lapseni minut hoitaa, siksi muutin palvelutaloon Työtä kannattaa ja pitää, ottaa aina vastaan. Jos työn, saanti vaatii muuton se kannattaa tehdä.