Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työttömyyttä ei tajua ennen kuin sen kokee itse

Vierailija
01.12.2020 |

Myönnetään, itsekin kuvittelin joskus, että työttömänä ovat lähinnä ne joita ei oikein kiinnosta opiskelu eikä työelämä eikä ole kovin suurta mielenkiintoa. En kuvitellut, että minä joka on tehnyt töitä opiskelujen ohessa koko elämäni ja opiskellut itselle ylemmän korkeakoulututkinnon olisin työttömänä.

Ensi kosketuksen työelämän ja työnhaun raadollisuuteen sain, kun viimeistelin maisterin opintojani. Olin saanut hyvää työkokemusta myös omalta alalta hyvässä harjoittelupaikassa, mutta hain monia kuukausia töitä ja ramppasin haastatteluissa, mutta minnekään ei valittu. Lopulta päädyin hakemaan ei oman alan töitä ja sain määräajaksi töitä. Jouduin muuttamaan tuon ei oman alan ja maisterin työtä huomattavasti alemman työn takia. Lopulta vihasin tuota asiakaspalvelu työtä, mutta kärvistelin määräajan loppuun, kun olin vielä vastaanottanut uuden määräaikaisen sopimuksen.

Nyt olen taas tilanteessa jossa olen hakenut töitä kohta 3 kk tuloksetta. Haastatteluihin olen päässyt, mutta aina joku on mennyt ohi, jolla on enemmän juuri oikeaa työkokemusta.

Enää en todellakaan kuvittele, että työnsaanti olisi työhalusta tai edes ahkeruudesta kiinni. Itselle opiskelu ja työ on aina ollut tärkeää, joten siihen olen elämässä panostanut. Silti tulos voi olla tämä eli työttömyys.

Kommentit (4199)

Vierailija
3961/4199 |
23.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työtä on kyllä kaikille, jos annettaisiin vain kysynnän ja tarjonnan kohdata.

Epäilen vahvasti. Ainakin tämä Lahti ja ympäristö on todella heiikoa aluetta naisen työllistymisen kannalta. Voi olla miehilläkin samoin. Täällä ei ole kaupunkikaan halunnut työllistää vaikka on ollut sakkoja asiasta. Mieluummin pidetään porukka kotona kuin järkättäisi vaikka kesähommia. On useampiki tuttu joka on muuttanut pääkaupunkiseudulle, siellä ovat työllistyneet heti. Kyse on hoito- ja päivähoitoalasta. Se ei vaan esim. meikäläiselle käy mitenkään, ei ole kuntoa. Eikä koulutustakaan. Ollaan useammankin vuokrafirmojen listoilla ja haettu moneen kertaan jo oman alan harvoille avoimille paikoille. Työpaikkailmoituksissa on poikkeuksetta lauseita kutn "jos olet alasta kiinnostunut nuori", "mielenkiintoinen tehtävä aloittelevalle tai koulutuksensa juuri päättäneelle" ym. Eli tietää jo hakiessa ettei ole mitään mahdollisuutta mutta jotain pitää hakea. Pari- kolmekymmentä kilometriä nyt voisi vielä ajella töihin mutta maalla ei avoimia paikkoja ole juuri yhtään ikinä. Ja sinnekin haluavat nuoria, mikä on sinänsä tosi hyvä. Jos en suhteilla saa töitä kuten aiemminkin, sitten en töitä saa. Näin se on minulla ollut aina.

Vierailija
3962/4199 |
23.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korkeasti koulutetut kuvittelee etteivät he voi tehdä "roska" työtä kun ovat niin paljon parempia. Sitten itketään että ollaan työttöminä. Varmasti löytyy työtä jos vain motivaatio on kohdillaan eikä ole ronkeli työn suhteen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3963/4199 |
23.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu ei. Ensimmäisen oikean työpaikan osti isompi firma ja työt loppui pian. Kesän tein pimeitä hommia faijan mukana raksahommissa. Syksyllä sahalle töihin, sitä kesti pari vuotta kunnes lomauttivat. Löysin toisen työpaikan joka tuhoutui tulipalossa muutaman vuoden kukuttua. Taas olin työtön pari vuotta ja tuttu pyysi yrittäjäksi huoltoasemalle. Hän piti polttoaineiden myyntiä ja kahviota. Se oli hyvää hommaa kunnes tuli automaatit ja kahvio loppui. Minäkin lopetin, oli liian kovaa hommaa yksin. Halusin oikeita töitä ja vapaa- aikaa enemmän. Onneksi eräs tuttu halusi jatkaa autohuoltoa ja osti koko kiinteistön ja autohuollon laitteeni. Sen jälkeen olen työllistynyt väliaikaisesti silloin tällöin eikä enää tarvi mitään vakituisia työsopimuksia tehdä enkä haluaisikaan. Ihmettelen kovasti kuka tuntee ns. sohvalla makoilijoita. Onko ne heidän lapsia, tuttuja vai ketä? Sama kun ns. risteilyjen tuulipukukansa. Olen tehnyt lähes tuhat laivamatkaa enkä mitään legendaarista tuulipukukansaa ole ikinä matkoillani havainnut. Oma mielipiteeni on että osa tietämättömästä ja hyväuskoisesta kansasta uskoo kaikenmaailman iltiksen jutut ja huhut niin että jakavat mielikuviaan ja täälläkin on noita öötintöllejä. Oman työttömyysturvan tasolle löytyy laskureita, useimmilla se on noin puolet käteen ansiotulosta. Ei todellakaan houkuttele mutta kyllä sillä elää nuukasti.

Vierailija
3964/4199 |
23.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Korkeasti koulutetut kuvittelee etteivät he voi tehdä "roska" työtä kun ovat niin paljon parempia. Sitten itketään että ollaan työttöminä. Varmasti löytyy työtä jos vain motivaatio on kohdillaan eikä ole ronkeli työn suhteen.

Minä hain oman alani töitä, mutta koska alallani palkka katsotaan taulukosta, 25 vuoden työkokemuksellani olen liian kallis. Itseään ei voi myydä alennuksellakaan. Muilla aloilla taas rekrytoijat katsoivat, että olisin koko ajan lähtökuopissa tähyilemässä omaa alaani. Fyysisesti kuormittaviin töihin en kelvannut, koska jokainen riuska kaksvitonen menee kaksi kertaa vanhemman ohitse. Opiskella en enää saa.

Etsipä minulle työpaikka.

Vierailija
3965/4199 |
23.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

mene vaikka rengastöihin, saat 1-2kk töitä ellet ole fyysisesti rikki

Vierailija
3966/4199 |
23.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä hain oman alani töitä, mutta koska alallani palkka katsotaan taulukosta, 25 vuoden työkokemuksellani olen liian kallis. Itseään ei voi myydä alennuksellakaan. Muilla aloilla taas rekrytoijat katsoivat, että olisin koko ajan lähtökuopissa tähyilemässä omaa alaani. Fyysisesti kuormittaviin töihin en kelvannut, koska jokainen riuska kaksvitonen menee kaksi kertaa vanhemman ohitse. Opiskella en enää saa.

Selvää Wolt kuski ainesta.

Vierailija
3967/4199 |
23.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Selvää Wolt kuski ainesta.

Wolt-kuskiko ei tee fyysisesti kuormittavaa työtä?

Vierailija
3968/4199 |
23.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin on ja tuttu hokema "mene töihin" kertoo yleensä sen että ihminen ei ymmärrä asiasta tuon taivaallista.

Vierailija
3969/4199 |
23.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaffebulla kirjoitti:

Miten te työttömät käytätte aikaanne?

Mietin vaan, että on paljon ihmisiä, jotka oman työnsä ohessa hoitavat suvun vanhusten asioita.

Osallistutteko te työttömänä ollessanne näihin velvollisuuksiin enemmän, koska teillähän ei ole muuta kuin aikaa?

Tuntuu hassulta, että työssä käyvä ihminen hoitaa suvun vanhusta, pahimmassa tapauksessa useita, kun työttömät sukulaiset eivät pistä tikkua ristiin.

Itse käyn sukulaisen luona kerran viikossa siivoamassa, koska hän ei pysty, on yli 80v. Ajan lähes 80km sivu töiden jälkeen sinne. Samalla hänellä on ainakin yksi nuori sukulaistyttö kokonaan työttömänä. Mietinpähän vaan...

Niin ja joo. Työttömällä kun ei ole varaa hyväntekeväisyyteen omakustanteisesti. Ei rahaa moisiin bensamääriin, tai edes auton ylläpitoon ja omistamiseen. Tai edes julkisiin, jos ne edes kulkee lainkaan tarvittavalla välillä. Mieti sinä ylimielinen marttyyri joskus oman napasi ympäriltä muitakin. Nälkäkorvauksilla ei ole varaa nähdä edes niitä kaempana olevia itselle tärkeitä läheisiä ja sukulaisia, missä edes työntekoa ei edellytetä. Monilla ei päivittäisen ruoan ja suojan lisäksi todellakaan ole muuta, kuin aikaa. Ja tuollaiset typerykset vieläpä tietäen resurssien vähyyden, viisastelee siitä ajankäytöstä, jonka puitteissa kaikki mahdollisuudet puuttuu sitä lukuunottamatta. Hyi hitto. Toivottavasti omissa nilkoissasi kolisee kunnolla joskus. Ja ihan ilman, että olisi omaa vikaasi. Kaltisiasi päähänpotkijoita kohtaisit, vaikka et toivoisikaan. Ja se olisi hyvä asia. Oppisitpa ainakin olemaan ihminen ihmiselle. Ehkä.

Vierailija
3970/4199 |
23.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä tipuin 40v iässä johtoryhmästä työttömäksi, kun firma ei halunnutkaan mua enää äitiysloman jälkeen takaisin. Sain 4kk palkan irtisanomisrahaa ja luulin että kyllä heti saan töitä kun 10v kokemus johtoryhmätasolta. Luulin väärin. Yli vuosi mennyt jo ja olen erittäin pahasti ahdistunut ja uneton tän stressin takia.

Jostain luin että työttömistä yli 20% on erityisasiantuntijoita, päälliköitä, johtajia. Silti työttömistä puhutaan yhdellä tavalla, että he ovat syrjäytynyttä rupusakkia. Tän takia häpeän tilannettani syvästi.

Eli sait potkut...tuosta asetelmasta on vaikea saada uutta työtä tiedän kun olen itse vastaavassa tilanteessa kun firman uusi johta päätti järjestää minut pihalle 20 vuoden tyouran jälkeen....

Suurin ja pahin este uudelle työlle päästä yli stressin tuomasta loppuun palamisesta ja ahdistuksesta .

Vierailija
3971/4199 |
23.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos edes alemman tason toimihenkilötöihin ei ole palkattu minua, vaan usein joku tradenomi, niin mitäpä lottoat, mikä on ollut menestykseni, kun olen hakenut ns. duunaritöihin?

Minulla jopa on historiaa ihan käytännön töistä, mutta en enää pääse, koska "olen kallis, vaativa ja lähden varmaan heti pois". Minua pidetään reservissä.

t. 3-kymppinen diplomi-insinööri

Vierailija
3972/4199 |
23.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

" Alemman tason" töissä työkaverit ( monesti eivät esimiehetkään) eivät halua korkeammin koulutettuja parikseen, koettu on, joko kateudesta tai , ja kuten usein onkin, osaamattomuudesta, " peperinpyörittelijästä" ei helposti tehdä enää hyvää duunaria näin se vain on. Joten: miettikää ihmiset kahdesti sitä polkuanne.

Vierailija
3973/4199 |
23.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo. Lopetettuaan töissäkäynnin nelaiskat punikkikommunistit huomaavat äkkiä, että työt saa teettää meillä ahkerilla ja tuunnollisilla isänmaanystävillä, Perussuomalaisilla, ja nostaa sekä ryypätä meiltä kerättyjä tukiaisia.

Vierailija
3974/4199 |
23.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomeen ollaan tekemässä paarialuokkaa työttömistä. Töitä ei riitä kaikille suomalaisille, ja silti halutaan tänne ulkomaista työvoimaa lisää. 

Vierailija
3975/4199 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On monella työttömällä, asia niin että pitäisi löytyä unelmatyö. Paskaduuniin ei mennä, ollaan mieluiten kotona. Onko työnteko oman elannon hankkiminen valinta kysymys. Jos ei halua tehdä töitä  voi jäädä kelan tukia nauttimaan. Mikä oli kelan tukien alkuperäinen tarkoitus,sosiaalitukia sai jos oli joutunut työttömäksi ilman omaa syytään.Sairastuminen  työkyvyttömyys oli ne syyt jolloin sitä sai. Nykyisin, tuet on monen pysyvä olotila. On ylisukupolvinen työttömyys. Eletään tukien varassa eläkeikään saakka.On jo aika, purkaa tää kannustinloukku nuoret terveet töihin. 

Vierailija
3976/4199 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysyntä ja tarjonta eivät voi aina kohdata Suomessa perheelliselle aluepoliittisista syistä, koska Suomi on laaja maa! Esim.  Lieksassa voi olla työpaikka alan x naishenkilölle, joka asuu perheineen Järvenpäässä ja siellä on miehelle työ sekä molempien isovanhemmat, jotka tarvitsevat hoitoa. Tai päinvastoin: Järvenpäässä on työpaikka  x miehelle tarjolla, mutta perhe asuu Virolahdella omakotitalossa. 

Kun olin sinkku, muutin työn perässä usein eri puolille Suomea, koska eteläisessä Suomessa ei ollut kokoaikaista työtä  ja kunta järjesti halvan vuokra-asunnon maakunnissa. Olin ammatiltani pätevä opettaja ja koulutukseltani auskultoinut maisteri. Nyt olen eläkkeellä (68 v) -  vaikka totta kai haluaisin tehdä työtä, jos olisi alalla  tarvetta! 

Opettajien työttömyys lisääntyy varmaan tulevaisuudessa, kun kouluja suljetaan, ja opettajainkoulutusta on määrällisesti  liikaa yliopistoissa.

Vierailija
3977/4199 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työtä, kyllä löytyy jos ei valikoi. Ottaa vastaan työn, vaikka ala ei olisi se mihin on opiskellut. Nyt on niin, että korkeasti koulutetut eivät, ole kiinnostuneita kuin oman alan töistä. Jos omalta  alalta, sitä työtä ei löydy on mentävä työhön jonka saa. Sama on tämä muuttaminen, ei olla valmiita muuttamaan työn perässä niinkuin ennen tehtiin. Jos työpaikkoja, ei omalla paikkakunnalla ole  ei olla valmiita muuttamaan, vaikka olisi muuten mahdollista lähteä.Yksilon vastuu, tässä on tärkein. Yhteiskunta ei voi olla, se joka hoitaa kaiken. Nykyään on vallalla ajatus, että yhteiskunnan pitää hoitaa aivan kaikki. Näin se ei voi olla. Yhteiskunnan kantokyky, on tullut tiensä päähän. Enemmän on elätettäviä, kuin elättäjia. Tämä suuntaus, pitää kääntää. Valtio ottaa miljardeja velkaa, pystyäkseen maksamaan kelan tuet. Asumistuki menot on nousseet hurjiin summiin. 

Vierailija
3978/4199 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei voi, muuttaa omalta kotipaikkakunnalta pois, on otettava vastaan mikä työ tahansa. 

Vierailija
3979/4199 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiedätkös mitä, kun niihin "roskatöihinkin" on noin 200 hakijaa yhtä paikkaa kohti, koska meillä on yli kaksinkertainen määrä työttömiä avoimia työpaikkoja kohti.

Vierailija
3980/4199 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ei voi, muuttaa omalta kotipaikkakunnalta pois, on otettava vastaan mikä työ tahansa. 

Tämä on ihan naurettava vaatimus. Jos sulla on perhe, lasten koulu, tukiverkosto kaikki paikkakunnalla, niin kenenkään hyvinvointia ei nosta se, että ne kaikki jätetään taakse jonkun työpaikan perässä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi yhdeksän