Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työttömyyttä ei tajua ennen kuin sen kokee itse

Vierailija
01.12.2020 |

Myönnetään, itsekin kuvittelin joskus, että työttömänä ovat lähinnä ne joita ei oikein kiinnosta opiskelu eikä työelämä eikä ole kovin suurta mielenkiintoa. En kuvitellut, että minä joka on tehnyt töitä opiskelujen ohessa koko elämäni ja opiskellut itselle ylemmän korkeakoulututkinnon olisin työttömänä.

Ensi kosketuksen työelämän ja työnhaun raadollisuuteen sain, kun viimeistelin maisterin opintojani. Olin saanut hyvää työkokemusta myös omalta alalta hyvässä harjoittelupaikassa, mutta hain monia kuukausia töitä ja ramppasin haastatteluissa, mutta minnekään ei valittu. Lopulta päädyin hakemaan ei oman alan töitä ja sain määräajaksi töitä. Jouduin muuttamaan tuon ei oman alan ja maisterin työtä huomattavasti alemman työn takia. Lopulta vihasin tuota asiakaspalvelu työtä, mutta kärvistelin määräajan loppuun, kun olin vielä vastaanottanut uuden määräaikaisen sopimuksen.

Nyt olen taas tilanteessa jossa olen hakenut töitä kohta 3 kk tuloksetta. Haastatteluihin olen päässyt, mutta aina joku on mennyt ohi, jolla on enemmän juuri oikeaa työkokemusta.

Enää en todellakaan kuvittele, että työnsaanti olisi työhalusta tai edes ahkeruudesta kiinni. Itselle opiskelu ja työ on aina ollut tärkeää, joten siihen olen elämässä panostanut. Silti tulos voi olla tämä eli työttömyys.

Kommentit (4199)

Vierailija
3981/4199 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työtä, kyllä löytyy jos ei valikoi. Ottaa vastaan työn, vaikka ala ei olisi se mihin on opiskellut. Nyt on niin, että korkeasti koulutetut eivät, ole kiinnostuneita kuin oman alan töistä. Jos omalta  alalta, sitä työtä ei löydy on mentävä työhön jonka saa. Sama on tämä muuttaminen, ei olla valmiita muuttamaan työn perässä niinkuin ennen tehtiin. Jos työpaikkoja, ei omalla paikkakunnalla ole  ei olla valmiita muuttamaan, vaikka olisi muuten mahdollista lähteä.Yksilon vastuu, tässä on tärkein. Yhteiskunta ei voi olla, se joka hoitaa kaiken. Nykyään on vallalla ajatus, että yhteiskunnan pitää hoitaa aivan kaikki. Näin se ei voi olla. Yhteiskunnan kantokyky, on tullut tiensä päähän. Enemmän on elätettäviä, kuin elättäjia. Tämä suuntaus, pitää kääntää. Valtio ottaa miljardeja velkaa, pystyäkseen maksamaan kelan tuet. Asumistuki menot on nousseet hurjiin summiin. 

Asumistuen menot ovat nousseet sen vuoksi, että vuokrat ovat nousseet. Pienessä kaupungissa, ei pääkaupunki seudulla eikä edes lähellä kaupungin keskustaa maksetaan 70 neliön kolmiosta melkein tonnin vuokraa. Kun muutimme tähän vuosia sitten, vuokra oli 800. Tähän vuokrien järkyttävään kasvuun pitäisi saada joku äkillinen stoppi, ne ovat päässeet karkaamaan aivan naurettaviin sfääreihin.

Ja sitten kannattanee googlettaa ennenkuin puhuu. Tammikuussa Suomessa on ollut 291 100 työtöntä työnhakijaa ja 133 400 avointa työpaikkaa. Jopa niihin "alempiin hommiin" on monta sataa epätoivoista hakijaa yhtä paikkaa kohden. Lisäksi noista avoimista paikoista vain murto-osa on kokoaikaisia ja nyt hallitut muutti tuet niin, ettei osa-aikaista työtä kannata tehdä, koska kukapa sitä tekisi työtään puoleen hintaan. Mutta sitähän hallitus toivoo myös näillä työsopimusmuutoksilla, että voisi palkata ihmisiä vaikka 5e tuntipalkalla, vaikkei näilläkää palkoilla pysty enää maksaa elämistään.

Ja sitten kohtaamme vielä sen ongelman, että Suomessa on aivan liian suuret vaatimukset moneenkin työhön. Jopa kirjastonhoitajan  työ vaatii yliopistotason opintoja.

Vierailija
3982/4199 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kausityota on tarjolla, jos haluaa lähteä. Lapissa työvoimapula, marraskuusta huhtikuuhun 5-6 kuukautta on työtä tarjolla. Itse siellä, olleena. Minusta on parempi, tehdä edes osan vuodesta työtä kun olla tekemättä mitään. Siellä  useammat työnantajat järjestää asumisen. Kunnat, vuokraa myos asuntoja. Jos on ahkera, tekemään työtä riittää. Työtä hakiessani, on usea rekrytoija huomioinut tämän, että olen lähtenyt kotipaikkakunnaltani. Oma kotini, jäi etelään odottamaan paluutani. Nyt varmasti  joku kysyy kahteen paikkaan vuokranmaksu. Lapissa, sain asumisen edullisesti  joten kannatti lähteä. Mikä parasta, asunnon vuokran Lapissa saa vähentää verotuksessa. Kun on työn takia asunto muualla, ja kulkea sitä väliä ei voi. Maailma on mahdollisuuksia täynnä. Nyt olen talvet Lapissa  ja kesät teen kesätöitä Ahvenanmaalla. Koko vuoden on töitä, ja mikä ihaninta talvella tunturit kesällä meri. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3983/4199 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä merkitystä sillä on tajuaako joku millaista työttömyys yksilölle on?

Vierailija
3984/4199 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höpö höpö juttuja. Muuta halvempaan asuntoon. Hanki, useampi osa-aikainen työ. Etsi jatkuvasti kokoaikatyön. Itse teen, kahdelle työnantajalle osa-aika työtä.Olen pystynyt hyvin, järjestämään työtunnit niin, että saan tehdä kokaikaisen määrän työtunteja.Tyonantajille teen töitä 7-12 toiseen paikkaan menen 12.30 alkavaan vuoroon sieltä pääsen16.30 vuorot voi toki vaihdella. Tästä saan kokaikaisen palkan kasaan. En tarvitse, tukia mistään. Kaupan alalla riittää hommia. Töitä on jos viitsii vaan tehdä 

Vierailija
3985/4199 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka tekee puoleen hintaan mitä hittoa. Kaikista töistä , maksetaan työehtosopimuksen mukaista palkkaa. Paikallinen, sopiminen ei tarkoita sitä että työehtosopimuksen mukaista palkkaa ei  maksettaisi. 

Vierailija
3986/4199 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hankkikaa työ, lopettakaa ruikuttaminen. Työttömyys, luo jo itsessään mielenterveys ongelmia. Kun ei ole rahaa, ei voi harrastaa, matkustaa. Pitää istua, kotona, nuorelle ihmiselle todella tuhoisaa. 

Vierailija
3987/4199 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomeen ollaan tekemässä paarialuokkaa työttömistä. Töitä ei riitä kaikille suomalaisille, ja silti halutaan tänne ulkomaista työvoimaa lisää. 

Tottakai, koska se ulkomainen työvoima on halvempaa, tekee rutisematta vaikka ympäripyöreitä päiviä eikä saikuta. Ja ennenkaikkea, eivät tiedä tai osaa vaatia oikeuksiaan. Tai ei edes kiinnosta, koska se alihinnoiteltu tuntipalkkakin on paaaljon parempi kuin omassa maassa. Olen tavannut useampia thaimaalaisia, jotka tulevat tänne marja- ja sienestysaikaan. He tekevät parin kuukauden aikana oman maansa vuosiansion verran rahaa, joten tuo on heille kannattavaa vaikka palkka olisikin suomalaisittain katsottuna heittämällä alle tessin.

Että sen takia tänne halutaan koko ajan enemmän ja enemmän ulkomaista työvoimaa. Eihän nyt firman kannata kallista ottaa, jos sen joku tekee halvemmalla.

Vierailija
3988/4199 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömyys pitkäaikaisena vaikeuttaa, jatkossa työnsaantia. Mitä pidempään on, poissa työelämästä sitä vaikeampaa on uudelleen työllistyä. Totuus on  työnantajat ei työllistä ihmistä, joka on vuosikaudet istunut kotona. Valitettavasti, se kertoo ihmisestä sen, että ei ole ottanut vastaan työtä mitä vain, jotta ei tulisi pitkää tyottomyysjaksoa.Kotona pitkään, oleminen ei ole työn haussa plussaa. Itse lähdin, heti töihin. Olen akateemisesti koulutettu,oman alan töitä ei ole tarjolla. Joten menin ravintolaan töihin. Parempi tämäkin  kuin työttömänä olo. 

Vierailija
3989/4199 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi niitä thaimaalaisia tänne tuodaan poimimaan marjoja. Suomalaiset, kun ei näihin töihin lähde. Sama pätee siivous töihin. Siis niihin mitä suomalaiset, pitää paskaduunina. Suomalaiset valikoivat mitä tekevät. Tämän mahdollistaa sosiaaliturva. Kela maksaa veronmaksajien rahoilla, nämä tuet. 

Vierailija
3990/4199 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siksi niitä thaimaalaisia tänne tuodaan poimimaan marjoja. Suomalaiset, kun ei näihin töihin lähde. Sama pätee siivous töihin. Siis niihin mitä suomalaiset, pitää paskaduunina. Suomalaiset valikoivat mitä tekevät. Tämän mahdollistaa sosiaaliturva. Kela maksaa veronmaksajien rahoilla, nämä tuet. 

Mä tein siivoustyötä melkein 30v. Terveys on mennyttä. Nyt olen osatyökykykyinen.

Vierailija
3991/4199 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hankkikaa työ, lopettakaa ruikuttaminen. Työttömyys, luo jo itsessään mielenterveys ongelmia. Kun ei ole rahaa, ei voi harrastaa, matkustaa. Pitää istua, kotona, nuorelle ihmiselle todella tuhoisaa. 

Entä me sairaat 50+ jotka haluamme tehdä töitä?

Vierailija
3992/4199 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulkomaalaisten tuominen Suomeen johtuu, siitä kun nuoret  eikä vanhemmatkaan suomalaiset tee näitä hommia.Alan yrittäjänä, voin kertoa vielä aikoinaan suomalaiset nuoret  tuli mansikan poimintaan. Nykyisin, suomalaisia työntekijöitä ei tule. Siksi olemme pakotettuja  hankkimaan tyintekijat muualta. Mitä palkkoihin tulee maksetaan heille ihan sama palkka  kuin suomalaisillekin. Ei pidä, sotkea epärehellisiä, yrittäjiä tähän. Ne jotka, ovat käyttäneet ihmisiä hyväkseen. Alalla valitettavasti, on myöskin ihmisiä, jotka eivät toimi lain mukaan. Ei silti, pidä olettaa että kaikki alan yrittäjät toimisi niin. 

Vierailija
3993/4199 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairaat eläkkeelle. Eläkeikaiset ihmiset eläkkeelle. Nuoret terveet tyokuntoiset  töihin elättämän itsensä, ja perheensä kenellä sitä on. Ottamaan vastuu, elämästään. Työtä on, tarjolla jos ottaa vastaan työn kuin työn. 

Vierailija
3994/4199 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Useissa maissa on minimipalkka, tätä ei täkäläinen ammattiyhdistysliike kannata, koska yleiset minimipalkkasäännökset vähentäisivät liitoilta yhden merkittävän järjestäytymistä edistävän edun.

Vierailija
3995/4199 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä näitä tekosyita riittää. En voi muuttaa, toiselle paikkakunnalle, ei ole varaa pitää autoa. En ota vastaan  kuin oman alan töitä. Jos asettaa, ehtoja pitkän listan  kyllä se työpaikka jää haaveeksi. Mitä, jos jättäisi ehdot vähemmälle ja vaatimukset. Kukaan ei edes koulutettu ihminen pääse heti unelmaduuniin hyvällä palkalla. Siihen menee vuosia,että ammattitaito kehittyy. 

Vierailija
3996/4199 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Työtä, kyllä löytyy jos ei valikoi. Ottaa vastaan työn, vaikka ala ei olisi se mihin on opiskellut" Niin. Tästä huomaa kyllä, ettei sinulla ole mitään käsitystä ei työttömyydestä eikä työmarkkinoiden vetoisuudesta.

Ensinnäkin, töitä ei vain löydy vaikkei niitä valikoisi. Niitä työpaikkoja ei vain ole kaikille ja monet firmat täyttävät paikkoja mieluummin sisäisesti. Voit olla ylikoulutettu, voit olla alikoulutettu, voit olla väärän ikäinen, voit olla perheenperustamisiässä, sinulla voi olla sairaus joka estää tietynlaisen työn tekemisen, alueellisesti työpaikkoja voi olla äärimmäisen vähän, työpaikat voivat olla eri alan työpaikkoja jotka vaativat tietyn koulutuksen (esim vaikkapa vanhustyö -> lähihoitaja) ja kiitos hallituksen poistaessa aikuiskoulutustuen näitä alanvaihtoja tuskin hirvittävästi enää tulee jne.

Työn perässä muuttaminen ei kaikilta onnistu. Asuinpaikkakunnalle voi sitoa vaikkapa omat vanhemmat jotka tarvitsevat apua, mutteivat ole vielä kuitenkaan ihan siinä pisteessä että saisivat esim. kotihoidon palveluja. Tällöin se oma apu voi olla hyvinkin korvaamatonta. Paikkakunnalle voi myös sitoa perhe ja lasten koulut. Ja kyllähän jos niitä töitä kerta löytyy jos ei valikoi, niin luulisi niitä löytyvän ihan sieltä omasta asuinpaikastakin, eikö? Kaikkialla Suomessa ei ole yhtä kuin kehä kolmosen sisäpuolella.

Ja asumistuesta. Tämä asumistuen nousuhan ei johdu työttömistä van johtuu siitä, että vuokra-asuntojen hinnat jatkavat vain koko ajan nousuaan. Edes kaupunkien vuokra-asunnot eivät ole enää halpoja vaikket edes asuisi missään keskustan tuntumassa. Edullisia vuokra-asuntoja löytyy nykyään lähinnä syrjäseuduilta ja sieltä töihin päästäkseen tarvitsee hyvin usein auton, koska julkinen liikenne on todella huonoa. Tässä tapauksessa siis kääntäisin mieluummin syyttävät katseen ahneisiin vuokranantajiin, kuin työttömiin jotka eivät juurikaan voi vaikuttaa vuokratasoon.

Siinä olet oikeassa että siitä ajatuksesta pitäisi päästä eroon, että yhteiskunta hoitaa kaiken. Nyt on jo monissukupolvista työttömyyttä kun lapset on opetettu siihen, ettei mitään tarvitse tehdä kun rahaa tulee kuitenkin. Ei ole tarvetta kouluttautua, ei jakseta edes peruskoulua kahlata läpi. Tähän pitäisi puuttua ja keksiä lisää keinoja. Toki oppivelvollisuutta on pidennetty, mutta kuka siitä huolehtii että kaikki sen hoitavat? Peruskoulussa pitäisi saada jättää oppilas luokalleen, mikäli opiskelu ei maistu ja taso ei ole sitä, mitä luokaltaan pääseminen vaatii. Nyt kaikki selviytyvät eteenpäin ja ihmetellään, miten ihmisten perusyleissivistyksen taso laksee kuin lehmän häntä. Samaten oppilaiden opiskeluinto laskee, kun luokassa häiriköi oppilaita, jotka kuuluisivat erityisluokalle. Ei siis ihme, jos tulevaisuudessa ei työntekijöitä löydy, kun ei osata auktoriteettien kanssa toimia ilman haistatteluja eikä jakseta noin muutenkaan tehdä itse mitään.

Vierailija
3997/4199 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa maksetaan, jokaisen alan työehtosopimuksen mukaista palkkaa. Montaa eri alaa, tehneenä tiedän tämän. 

Vierailija
3998/4199 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

1960 luvun kirjoitus tarkoitti sitä että ei eletty sosiaaliturvan varassa. Vaan tehtiin töitä elatettiin itse itsensä ja perheensä. Näin ois syytä tehdä nytkin. 

1960-luvulla lähti puoli miljoonaa suomalaista työtöntä ulkomaille töitten perässä. Ruotsiin toki enimmät, mutta osa kauemmaksikin. Jollei tuota mahdollisuutta olisi ollut, maassa olisi ollut työttömiä ihan kuten nykyäänkin. Ei silloin oltu sen ahkerampia kuin nytkään. Varakkaissa perheissä myös oli täysin normaalia vaimon olla miehensä elätettävänä, töitä tekemättä.

Nykyään ei paljon sellaista ulkomaata ole, johon suomalainen työtön voisi lähteä työnhakuun. Jo töissä olevat kelpaavat kyllä, kun muualla maksetaan paremmin. Hoitajat lähtee Norjaan, jne.

60-luvulla sentään vielä järjestettiin työttömille hätäaputöitä, eli edes jotain mistä sai palkkaa, jos kohta pientä. Nykyään kun ei sellaista ole niin ihan aiheellisesti on työttömyysturva. ne työt silloin kyllä usein särkivät perheitä, kun työtön isä saatettiin lähettää toiselle puolen maata tietyömaalle johonkin kasarmimajoitukseen, jossa rahat menivät kortinpeluuseen ja viinaan.

Ja muuta sosiaaliturvaa oli kyllä, vaikkakin niukkaa. Sosiaalihuollosta saattoi saada köyhä vanhus apua, ja samoin lapsille edes jonkinlainen toimeentulo turvattiin.

Vierailija
3999/4199 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

50 vuotta oon duunia tehnyt  aina on töitä riittänyt.Nyt oon 66 - vuotias ja töitä teen vieläkin. Ehkä maine  on kiirinyt ahkerasta, hyvästä työntekijästä.Enemman on työtä, kun jaksan tehdä. 

Vierailija
4000/4199 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen pitkäaikaistyötön eli useampivuosi jo ilman työpaikkaa tai opiskelupaikkaa

Vaikka töitä jatkuvasti hakee (jokaviikko tulee läheteltyä hakemuksia)  niin ei pääse edes työhaastatteluun vaan aina tulee se  ikävä viesti...

Ei ole työmarkkinatuella eläminen helppoa kun asumismenojen jälkeen  sitä rahaa yksinkertaisesti Ei ole jäljel että koko kuukauden  riittää 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi viisi