Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työttömyyttä ei tajua ennen kuin sen kokee itse

Vierailija
01.12.2020 |

Myönnetään, itsekin kuvittelin joskus, että työttömänä ovat lähinnä ne joita ei oikein kiinnosta opiskelu eikä työelämä eikä ole kovin suurta mielenkiintoa. En kuvitellut, että minä joka on tehnyt töitä opiskelujen ohessa koko elämäni ja opiskellut itselle ylemmän korkeakoulututkinnon olisin työttömänä.

Ensi kosketuksen työelämän ja työnhaun raadollisuuteen sain, kun viimeistelin maisterin opintojani. Olin saanut hyvää työkokemusta myös omalta alalta hyvässä harjoittelupaikassa, mutta hain monia kuukausia töitä ja ramppasin haastatteluissa, mutta minnekään ei valittu. Lopulta päädyin hakemaan ei oman alan töitä ja sain määräajaksi töitä. Jouduin muuttamaan tuon ei oman alan ja maisterin työtä huomattavasti alemman työn takia. Lopulta vihasin tuota asiakaspalvelu työtä, mutta kärvistelin määräajan loppuun, kun olin vielä vastaanottanut uuden määräaikaisen sopimuksen.

Nyt olen taas tilanteessa jossa olen hakenut töitä kohta 3 kk tuloksetta. Haastatteluihin olen päässyt, mutta aina joku on mennyt ohi, jolla on enemmän juuri oikeaa työkokemusta.

Enää en todellakaan kuvittele, että työnsaanti olisi työhalusta tai edes ahkeruudesta kiinni. Itselle opiskelu ja työ on aina ollut tärkeää, joten siihen olen elämässä panostanut. Silti tulos voi olla tämä eli työttömyys.

Kommentit (4199)

Vierailija
3581/4199 |
17.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No nyt on järkipuhetta siitä miksi työttömät eivät työllisty! Byrokratiasta ja liiallisista osaamisvaatimuksista. Kannattaa lukea tämä juttu ajatuksella. Ei maksumuuria.

Tampereen työllisyysjohtaja Regina Saaren mukaan ”yhä pidemmälle viety nippelilainsäädäntö” on yksi keskeinen työllistymisen este. 

https://www.hs.fi/politiikka/art-2000008995513.html

"Saaren omalla alalla työllisyyspalveluissa tehdään tällä hetkellä paljon turhaa työtä, joka ei oikeasti hyödytä ketään. ”Joudumme tapaamaan ihmisiä, jotka eivät edes palvelua tarvitse.” Näin siksi, että toukokuussa käyttöön otetussa pohjoismaisessa työvoimapalvelumallissa asiakaskohtaamiset on määritelty tarkasti. Jokaista työtöntä pitää tavata yhtä monta kertaa, eikä tarveharkintaa sallita."

Monelle työttömälle nykyiset osaamisvaatimukset ovat liikaa. ”Siellä saattaa olla esimerkiksi ikääntyneitä henkilöitä, joiden ei enää kannata suorittaa monen vuoden tutkintoja. He voisivat silti olla hoivapuolella sydän täynnä kultaa tekemässä tehtäviä, joihin ei tutkintoja tarvita.”

Fiksu nainen tämä Saari, tietää mistä puhuu!

Vierailija
3582/4199 |
17.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No nyt on järkipuhetta siitä miksi työttömät eivät työllisty! Byrokratiasta ja liiallisista osaamisvaatimuksista. Kannattaa lukea tämä juttu ajatuksella. Ei maksumuuria.

Tampereen työllisyysjohtaja Regina Saaren mukaan ”yhä pidemmälle viety nippelilainsäädäntö” on yksi keskeinen työllistymisen este. 

https://www.hs.fi/politiikka/art-2000008995513.html

"Saaren omalla alalla työllisyyspalveluissa tehdään tällä hetkellä paljon turhaa työtä, joka ei oikeasti hyödytä ketään. ”Joudumme tapaamaan ihmisiä, jotka eivät edes palvelua tarvitse.” Näin siksi, että toukokuussa käyttöön otetussa pohjoismaisessa työvoimapalvelumallissa asiakaskohtaamiset on määritelty tarkasti. Jokaista työtöntä pitää tavata yhtä monta kertaa, eikä tarveharkintaa sallita."

Monelle työttömälle nykyiset osaamisvaatimukset ovat liikaa. ”Siellä saattaa olla esimerkiksi ikääntyneitä henkilöitä, joiden ei enää kannata suorittaa monen vuoden tutkintoja. He voisivat silti olla hoivapuolella sydän täynnä kultaa tekemässä tehtäviä, joihin ei tutkintoja tarvita.”

Ai ikääntyneet ihmiset hoivapuolelle, jota nuoremmatkin itkevät jatkuvasti niin raskaaksi alaksi. Hahhah.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3583/4199 |
17.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olis aika kääntää ne syyttävät katseet ja sanktiot kohti yrityksiä jotka ei palkkaa työttömiä tai joille työtön kelpaa vain silloin ja ainoastaan silloin jos ilmaiseksi orjaksi saa! Mitä se auttaa kiduttaa aina vaan sitä joka yrittää mutta ei pääse? Kun edelleen sitä vallankahvaa pitelee työnantaja, ei työnhakija ja sitä asiaa ei muuteta viemällä köyhältä kattoa päänpäältä tai leipää pöydästä. 

Kun nuorin lapseni täyttää 18 - vuotta menen lääkäriin ja sanon, että olen niin masentunut etten jaksa nousta sängystä aamuisin ylös. Kun lapsi täyttää 18-vuotta, ei sossu enää puutu ja työnhaku sekä ilmaistyöt loppuvat siihen. En jaksa enää mennä yhteenkään työpaikkaan opettelemaan työtehtäviå.

Vähän samansuuntaisia ajatuksia joskus itsellä. Ei tässä maassa uskalla vanhemmat hakea apua uupumukseen/masennukseen ennen kuin lapset on 18. Järjestelmä on pahasti pielessä.

Vierailija
3584/4199 |
17.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eilen taas televisiossa puhuttiin työttömistä ja siitä että kyllä kaupan kassalle pääsee kuka tahansa. No mun merkonomiksi valmistumisesta on kulunut pian 26kk ja en todellakaan ole ollut edes lähellä päästä töihin kaupan kassalle. Mahtakohan noi televisiossa huutelijat tajuta todellisuudesta yhtään mitään, että kuinka saatanan vaikeeta se on päästä kaupan kassalle töihin.

Olin näyttöjen suorittamisen aikaan 7kk vakikassa, ja mulla on hyvät atk-taidot harrastuksen puolelta (ohjelmointi, koodaus ja sovellus editointi) ja hallitsen yleisimmät sovellukset. Sain 6 kiitoskirjettä asiakkailta mun kassa työskentelystä.

Siltikään kaikki tul yllä oleva ei riitä siihen et mut oltais valittu kaupan kassalle töihin.

Mä oon ihan samaa mieltä, ei sinne kassalle tai myyjäksi noin vain mennä. Ihmisillä on ihan merkilliset käsitykset eri ammateista. Kauppoihin ei ainakaan 30 h, puhumattakaan isommille soppareille (ne tuntimäärät on annettu esimiehille pääosin) pääse mitenkään. Pitää vaan kituuttaa nälkäpalkalla raskaassa työssä ja vielä vuoroissa.

Vierailija
3585/4199 |
23.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa on jotain perusteellisesti vialla. Ehkä hyvinvointi valtion tuet ovat niin hyvät, että ihmisten kannattaa loisia yhteiskunnan tuilla. Joku kertoo ettei jaksa tehdä töitä kuin 4 tuntia päivässä. Kumpa olisi näin ollut silloinkin kun olin työiässä. Tein kahta työtä 15 vuotta. Ei auttanut sanoa, ei jaksa, tulin päivätöistä, nukuin muutaman tunnin, ja hyppäsin Taksin puikkoihin, ja ajoin pitkälle Aamuyöhön. Ja sama tahti jatkui vuodesta toiseen, kunnes Veroittaja onneksi teki siitä lopun. Sen nimi oli Harkintaveroitus.

Vierailija
3586/4199 |
02.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitenkäs on porukalla lähtenyt neljän hakemuksen laittaminen kuukaudessa sujumaan? :)

Toki moni on laitellut niitä ennestäänkin mutta jos sopivia työpaikkoja ei ole niin se ei ole aina niin helppoa.

Heinäkuussa oli hieman hankalaa, mutta elokuussa alkoi jo löytyä paremmin sopivia paikkoja. En ole saanut vielä haastattelukutsua, mutta olen toiveikas.

Kuuluukohan tähän uuteen työnhakumalliin myös Typ/Mopa kovinkin vahvasti? Sillä työkkäri edellisessä puhelussa mua uhkaili, jos töitä ei ala löytyä. En ole sosiaaliongelmainen tai työkyvytön, mutta työttömyys on pitkittynyt yli vuoteen.

Vierailija
3587/4199 |
02.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin sain kuulla aikoinaan työttömänä ollessani, vaikka hain töitä hullun lailla, kuinka olen rupusakkia ja todellinen veronmaksajien kuppaaja. Ja nyt, kun olen työkyvyttömyyseläkkeellä (töitä on tehty niin että siitä johtuvat useat krempat), olenkin sitten todellinen pahuuden huipentuma, mielenterveysongelmainen ja varmaan juoppokin, vaikka syyt ovat fyysiset sairaudet, eli keho pettää.

Ihan turhaa on kuspäiden syytöksistä välittää, ei ole lainkaan mahdoton ajatus tai toive, että nuo paskiaiset saavat itse kokea saman.

Vierailija
3588/4199 |
02.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eilen taas televisiossa puhuttiin työttömistä ja siitä että kyllä kaupan kassalle pääsee kuka tahansa. No mun merkonomiksi valmistumisesta on kulunut pian 26kk ja en todellakaan ole ollut edes lähellä päästä töihin kaupan kassalle. Mahtakohan noi televisiossa huutelijat tajuta todellisuudesta yhtään mitään, että kuinka saatanan vaikeeta se on päästä kaupan kassalle töihin.

Olin näyttöjen suorittamisen aikaan 7kk vakikassa, ja mulla on hyvät atk-taidot harrastuksen puolelta (ohjelmointi, koodaus ja sovellus editointi) ja hallitsen yleisimmät sovellukset. Sain 6 kiitoskirjettä asiakkailta mun kassa työskentelystä.

Siltikään kaikki tul yllä oleva ei riitä siihen et mut oltais valittu kaupan kassalle töihin.

Mä oon ihan samaa mieltä, ei sinne kassalle tai myyjäksi noin vain mennä. Ihmisillä on ihan merkilliset käsitykset eri ammateista. Kauppoihin ei ainakaan 30 h, puhumattakaan isommille soppareille (ne tuntimäärät on annettu esimiehille pääosin) pääse mitenkään. Pitää vaan kituuttaa nälkäpalkalla raskaassa työssä ja vielä vuoroissa.

Höpö höpö. Oma lapseni, 20-v opiskelija meni kesällä kauppaan töihin siten, että ihan kirjaimellisesti käveli lähikauppaan sisään ja kysyi töitä. Sopimus tehtiin siltä istumalta. Tämä siis keskisuuressa kaupungissa Suomessa, eikä tässä ollut mitään suhteita taustalla. Työkokemusta lapsella oli vain vajaa vuosi ja sekin kahvilatyöstä. Mitään koulutusta ei alalle ole, eikä lapsi opiskele kaupan alaa vaan tekee AMK:ssa insinööriopintoja.

Puhut siis pelkkää pötyä.

Vierailija
3589/4199 |
02.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kukaan tajua mitään ennen kuin sen kokee itse.

Vierailija
3590/4199 |
02.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä oo hääppöistä työpaikoillakaan Suomessa rajua työpaikkakiusaamista jonka johdosta ihmiset sairastuu henkisesti ja tippuu työpaikoista pois,sitten ihmetellään ettei tekijöitä ole.

Vierailija
3591/4199 |
02.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen pitkäaikaistyötön yksinhuoltaja ja äänestän kokoomusta.

Koska, jos demarin ja kokoomuslaisen laittaisi ratkomaan minun tilannettani

Demari miettisi miten voisin saada enemmän sosiaalitukia.

Kokoomuslainen miettisi miten voisin päästä töihin.

Pieni täsmennys: Kokoomuslainen miettisi miten voisin päästä töihin palkatta ja alennettua sosiaaliturvaa nostaen.

Vierailija
3592/4199 |
02.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpö höpö. Oma lapseni, 20-v opiskelija meni kesällä kauppaan töihin siten, että ihan kirjaimellisesti käveli lähikauppaan sisään ja kysyi töitä. Sopimus tehtiin siltä istumalta. Tämä siis keskisuuressa kaupungissa Suomessa, eikä tässä ollut mitään suhteita taustalla. Työkokemusta lapsella oli vain vajaa vuosi ja sekin kahvilatyöstä. Mitään koulutusta ei alalle ole, eikä lapsi opiskele kaupan alaa vaan tekee AMK:ssa insinööriopintoja.

Kaupat ottavat mielellään opiskelijoita 20 viikko tunnilla, kun tunnit voi sijoittaa iltoihin ja viikonloppuihin. Opiskelija saa lisäksi opintotukea ja opintolainaa mitä työtön ei saa. Elätä nyt perhettä sitten 20 viikko tunnilla.

Vierailija
3593/4199 |
27.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitkän työuran jälkeen työttömyys edessä, ei voi mitään. Otetaanko enää vanhoja töihin? Ei varmaan saa tukia enää opiskeluun työttömänä?

Vierailija
3594/4199 |
27.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpöhöpö.

Minäkin kävelin kauppaan ja kysyin töitä. En saanut töitä, ei ole tarvetta kuulemma.

Vierailija
3595/4199 |
27.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi minun pitäisi ymmärtää työttömiä? Työttömillä on omat ongelmansa ja minulla omani. En minäkään pyydä heitä symppaamaan omia ongelmiani. Ihmeellistä valitusta.

Ei mekään ymmärretä, kun joku valittaa sähkölämmitteisestä talosta ja moni taitaa saada talvella irtisanomislapun esim. remonttimiehet.

Vierailija
3596/4199 |
27.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työtöntä pidetään yhteiskunnan alimpana pohjasakkana ja verrataan suurinpiirtein rappioalkoholistiin ja veneen alla asujaan. Ei ymmärretä että työttömiä on monenlaisia eikä heitä voi laittaa yhteen muottiin. Yleistäminen on todella, todella typerää. Joka näin tekee niin menkööt peilin eteen. Luuleeko itse olevansa erinomainen. Muistelen kuinka Piia-Noora Kauppi, eli Piitu erehtyi sanomaan ettei työttömät saisi mennä elokuviin. Siitä nousi yleinen kohu ja aihe pilapiirrokseen. Kansanedustajan suusta tällaista paskaa.

Työtön ei oikein mistään saa vertaistukea vaan on jätetty omilleen pulmineen. Pitäis perustaa jokin järjestö.

Vierailija
3597/4199 |
27.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työtöntä pidetään yhteiskunnan alimpana pohjasakkana ja verrataan suurinpiirtein rappioalkoholistiin ja veneen alla asujaan. Ei ymmärretä että työttömiä on monenlaisia eikä heitä voi laittaa yhteen muottiin. Yleistäminen on todella, todella typerää. Joka näin tekee niin menkööt peilin eteen. Luuleeko itse olevansa erinomainen. Muistelen kuinka Piia-Noora Kauppi, eli Piitu erehtyi sanomaan ettei työttömät saisi mennä elokuviin. Siitä nousi yleinen kohu ja aihe pilapiirrokseen. Kansanedustajan suusta tällaista paskaa.

Työtön ei oikein mistään saa vertaistukea vaan on jätetty omilleen pulmineen. Pitäis perustaa jokin järjestö.

Kuten vaikka tällainen työttömien keskusjärjestö?

https://tyottomat.fi/

Vierailija
3598/4199 |
27.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

oliko tyttärelläsi tissit tyrkyllä, avonainen paita, ja lyhyt hame päällä? Hemaiseva hymy ja ripsien räpytys...ja "voi kultsi , kun nä tykkäisi tulla teille töihin"....katos, kun ne asiakaspalvelutyöt annetaan ulkonäön perusteella. Jos taas on mustaa huulipunaa, lävistyksiä naama täynnä, näkyvät tautuoinnit, ei kukaan palkaa edustamaan firmaa. Asiakkaat pelkää. Nuoret ei aina ajattele tätä. Etkä sinä.

Vierailija
3599/4199 |
27.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

työt annetaan pärstäkertoimen mukaan. Vai miten muuten selitätte että kouluttamaton Jani Sievinen on opettajana, vaikka opettajia on työttömänä luultavasti etelä-suomi täynnä?

Vierailija
3600/4199 |
14.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitenkäs on porukalla lähtenyt neljän hakemuksen laittaminen kuukaudessa sujumaan? :)

Toki moni on laitellut niitä ennestäänkin mutta jos sopivia työpaikkoja ei ole niin se ei ole aina niin helppoa.

Heinäkuussa oli hieman hankalaa, mutta elokuussa alkoi jo löytyä paremmin sopivia paikkoja. En ole saanut vielä haastattelukutsua, mutta olen toiveikas.

Kuuluukohan tähän uuteen työnhakumalliin myös Typ/Mopa kovinkin vahvasti? Sillä työkkäri edellisessä puhelussa mua uhkaili, jos töitä ei ala löytyä. En ole sosiaaliongelmainen tai työkyvytön, mutta työttömyys on pitkittynyt yli vuoteen.

Typ ja Mopa on eri juttu muutta tietenkin kunta yrittää sinne siirtää jotta sinusta jotain vikaa löydettäisiin. Itse olen kerran typeryyksissäni käynyt ja siitä käynnistä ei seurannut mitään hyvää. Seuraavaa kertaa ei tule. Siirryn siinä tapauksessa mieluummin toimeentulotuelle niin kaun kuin järjestelmä sen sallii ja jatkan omaehtoista työnhakua toimeentulotuelle.

Toki ensin väännän työkkkärin kanssa viimeiseen asti työllistymissuunnitelman teosta yhteisymmärryksessä mutta jos siitä ei tule mitään niin onneksi on tuo vaihtoehto toimeentulotuki. En allekirjoita mitään mihin en suostu. Olen jo muutenkin niin piiiiitkäaikaistyötön ja syrjäytynyt että ei tämä sillä enää huonone.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän kahdeksan