Työttömyyttä ei tajua ennen kuin sen kokee itse
Myönnetään, itsekin kuvittelin joskus, että työttömänä ovat lähinnä ne joita ei oikein kiinnosta opiskelu eikä työelämä eikä ole kovin suurta mielenkiintoa. En kuvitellut, että minä joka on tehnyt töitä opiskelujen ohessa koko elämäni ja opiskellut itselle ylemmän korkeakoulututkinnon olisin työttömänä.
Ensi kosketuksen työelämän ja työnhaun raadollisuuteen sain, kun viimeistelin maisterin opintojani. Olin saanut hyvää työkokemusta myös omalta alalta hyvässä harjoittelupaikassa, mutta hain monia kuukausia töitä ja ramppasin haastatteluissa, mutta minnekään ei valittu. Lopulta päädyin hakemaan ei oman alan töitä ja sain määräajaksi töitä. Jouduin muuttamaan tuon ei oman alan ja maisterin työtä huomattavasti alemman työn takia. Lopulta vihasin tuota asiakaspalvelu työtä, mutta kärvistelin määräajan loppuun, kun olin vielä vastaanottanut uuden määräaikaisen sopimuksen.
Nyt olen taas tilanteessa jossa olen hakenut töitä kohta 3 kk tuloksetta. Haastatteluihin olen päässyt, mutta aina joku on mennyt ohi, jolla on enemmän juuri oikeaa työkokemusta.
Enää en todellakaan kuvittele, että työnsaanti olisi työhalusta tai edes ahkeruudesta kiinni. Itselle opiskelu ja työ on aina ollut tärkeää, joten siihen olen elämässä panostanut. Silti tulos voi olla tämä eli työttömyys.
Kommentit (4199)
Mä en oo viimiseen vuoteen päässy s-ryhmälle haastatteluun, en tiedä missä on vika. Haen usein esim. Saleen, Prismaan ja S-Markettiin, mutta kun ei niin ei. Citymarkettiin sentään pääsen edes video haastatteluun, mutta videoihin tyssää jokaikinen kerta. Ja K-Marketteihin en pääse edes videoihin saakka kun tulee bumerangina takaisin kiellon kera mun hakemukset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kolme vuotta hain jotain järkevämpää duunia kuin paskasti palkattua keikkatyötä, kaikenlaista koulutustakin takana ja varsin värikäs ja repaleinen työhistoria.
Nyt sain elämäni ensimmäisen vakituisen työn. Meinasi ruoka juuttua kurkkuun, sen verran absurdilta tuntui saada viesti "tervetuloa meille" kaiken sen teeskentelyn, pallottelun, täydellisen hiljaisuuden ja valitettavasti valintamme blaa blaa -virsien jälkeen.
Ai jumalauta. Alan saada PALKKAA.
Voin jatkaa täysmääräisesti lainan lyhennystä.Voin hankkia tarvitsemiani asioita miettimättä joka euroa.
Sä saat pitää ittees todella onnekkaana, sulla sentään oli osa-aikatyötä. Mä oon ollu 12v8kk työtön josta 1v7kk merkonomina ja mua ei huolita edes osa-aika paskoihin. Haastatteluun voin parhaimmassa tapauksessa päästä nipinnapin, mutta sen jälkeen tulee joka kerta kielteinen päätös.
Varhaiskasvatuksesta on lähteny porukkaa veks, joten hae määrä-aikaisuuksia /sijaisuuksia tekemään päiväkoteihin jos hermot kestää. Et tarvitse pätevyyttä kun teet määräaikaisuuksia/sijaisuuksia. Siellä on tällä hetkellä aika kirjavaa porukkaa sijaistamassa. Siitä vain soittelemaan pk.hin.
N30 kirjoitti:
Työttömiltä tulisi ottaa pois kaikki rahallinen tuki. Asunto pään päälle ja lautasellinen puuroa x 2 päivässä eikä mitään muuta. Alkaisi tekemään mieli töitä aika äkkiä.
Kun maksat palkastasi eläkemaksua niin siitä 1,6 % menee sinun omaan eläkkeeseesi ja loput nyt eläkkeellä olevien eläkkeisiin.
Kiitos, että maksat työttömien tulevien perintöasuntojen kuluja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kolme vuotta hain jotain järkevämpää duunia kuin paskasti palkattua keikkatyötä, kaikenlaista koulutustakin takana ja varsin värikäs ja repaleinen työhistoria.
Nyt sain elämäni ensimmäisen vakituisen työn. Meinasi ruoka juuttua kurkkuun, sen verran absurdilta tuntui saada viesti "tervetuloa meille" kaiken sen teeskentelyn, pallottelun, täydellisen hiljaisuuden ja valitettavasti valintamme blaa blaa -virsien jälkeen.
Ai jumalauta. Alan saada PALKKAA.
Voin jatkaa täysmääräisesti lainan lyhennystä.Voin hankkia tarvitsemiani asioita miettimättä joka euroa.
Sä saat pitää ittees todella onnekkaana, sulla sentään oli osa-aikatyötä. Mä oon ollu 12v8kk työtön josta 1v7kk merkonomina ja mua ei huolita edes osa-aika paskoihin. Haastatteluun voin parhaimmassa tapauksessa päästä nipinnapin, mutta sen jälkeen tulee joka kerta kielteinen päätös.
Varhaiskasvatuksesta on lähteny porukkaa veks, joten hae määrä-aikaisuuksia /sijaisuuksia tekemään päiväkoteihin jos hermot kestää. Et tarvitse pätevyyttä kun teet määräaikaisuuksia/sijaisuuksia. Siellä on tällä hetkellä aika kirjavaa porukkaa sijaistamassa. Siitä vain soittelemaan pk.hin.
Työttömiä on palkkatuella tarhoissa hoitamassa lapsia.
Töitä riittää, kun vain haluaa niitä tehdä. Itse teen juuri sen verran, että saan ansiosidonnaista siinä sivussa ja työtunteja kertyy 25-30/viikko. Ei stressiä, ei tipahda ansiosidonnaiselta pitkään aikaan vielä, kun päivät ei paljon kulu... ja saa nauttia myös vapaasta ajasta enemmän.
Taloudellisesti pärjään kohtuullisesti, aina jää jotain säästöön joka kuukausi.
Valintojen maailma
N30 kirjoitti:
Työttömiltä tulisi ottaa pois kaikki rahallinen tuki. Asunto pään päälle ja lautasellinen puuroa x 2 päivässä eikä mitään muuta. Alkaisi tekemään mieli töitä aika äkkiä.
Onhan tuo sinunkin kohtelusi sitten, kun jäät työttömäksi?
Vierailija kirjoitti:
Töitä riittää, kun vain haluaa niitä tehdä. Itse teen juuri sen verran, että saan ansiosidonnaista siinä sivussa ja työtunteja kertyy 25-30/viikko. Ei stressiä, ei tipahda ansiosidonnaiselta pitkään aikaan vielä, kun päivät ei paljon kulu... ja saa nauttia myös vapaasta ajasta enemmän.
Taloudellisesti pärjään kohtuullisesti, aina jää jotain säästöön joka kuukausi.
Valintojen maailma
Mitä töitä sinä teet?
Ajelen trukkia viikolla ja viikonloppuisin myyn viinaa yökerhossa. Ihan hyvällä liksalla molemmat.
Minä pääsin ruokakauppaan töihin vaikka olen pitkäaikaissairas. Mutta tosiaan 2 korkeakoulututkintoa takana. Työura lyhyt sairasteluiden vuoksi, mutta nyt on töitä
Kolme vuotta työttömänä ja ajattelin sitten opiskella uuden ammatin. Haastattelussa kouluttaja nauroi päin naamaa, kun olin hakenut kouluun. Tuli jotenkin arvoton olo.
Työttömien nöyryyttämiseen pitäisi löytyä uusia keinoja. Kopeat työttömät kieltäytyvät hyvistä työtehtävistä esimerkiksi puhelinmyynnissä, feissauksessa ja siivousalalla, koska heihin ei ole iskostettu riittävästi nöyryyttä.
Jaa asiaa voisi miettiä siten että toivota kaikki ilkeät ihmiset syvimpään hel*** tai "mene v" mikäli eivät saa dementiaa, muistinmenetyksen, sekoa ennen kuolemaa tai pakoa maasta.
Tee ikävistä ihmisistä lista (myös kiusaajista ja soita niille ennen kuin ne katoavat maasta tai elävien kirjoista esim. seurakunnissakin on entisiä kiusaajia nuorisohommissa. Tosin niille ja huijareille ja mielenterveys ja julkista työtä tekeville ja petoksen tekijöille "on varattu oma paikka hel syvimpään päätyyn" -Jack Sparrow).
Olet niiden yläpuolella mikäli pyydät sovintoa asiasta ja lupausta/pakkoa sopia asiasta. Joudut pettymään jos et saa lupausta tai maksua asiasta. Kadut myös pelaamista ja digilaitteita.
N30 kirjoitti:
Samalla voitaisiin poistaa yhteiskunnan suorat ja epäsuorat tuet maataloudelta ja firmoilta ja yhteisöiltä - voisit kuule sinäkin päätyä äkkiä työttömäksi, kun sinun työpaikkaasi ei enää tuettaisi veroeuroilla.
Vierailija kirjoitti:
Kolme vuotta työttömänä ja ajattelin sitten opiskella uuden ammatin. Haastattelussa kouluttaja nauroi päin naamaa, kun olin hakenut kouluun. Tuli jotenkin arvoton olo.
Kannattaa lähteä vaikka Tallinnan-risteilylle ja takaisin tullessa heittää passit ja muut kortit mereen ja ilmoittautua satamassa rajavirkailijoille t-paikanhakijaksi ja teeskennellä, että et osaa suomea. Kohtelu olisi varmasti parempaa kuin suomalaisena työttömänä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa lähteä vaikka Tallinnan-risteilylle ja takaisin tullessa heittää passit ja muut kortit mereen ja ilmoittautua satamassa rajavirkailijoille t-paikanhakijaksi ja teeskennellä, että et osaa suomea. Kohtelu olisi varmasti parempaa kuin suomalaisena työttömänä.
Harva supisuomalainen pystyy esittämään suomentaidotonta ja puhumaan jotakuta muuta kieltä niin, ettei epäilyksiä herää.
Tulevaisuudessa kokopäivätyötä ei enää riitä kaikille. Parasta olisi silloin lisätä osapäivätyön määrää. Osapäivätyö on ihmisen mielenterveydelle parempaa kuin pitkä työttömyys. Tämä silloinkin vaikka palkan lisäksi olisi haettava sosiaalitukia.
Vierailija kirjoitti:
Mä en oo viimiseen vuoteen päässy s-ryhmälle haastatteluun, en tiedä missä on vika. Haen usein esim. Saleen, Prismaan ja S-Markettiin, mutta kun ei niin ei. Citymarkettiin sentään pääsen edes video haastatteluun, mutta videoihin tyssää jokaikinen kerta. Ja K-Marketteihin en pääse edes videoihin saakka kun tulee bumerangina takaisin kiellon kera mun hakemukset.
Niin ja sitten kun katselee niitä työssä ko. Paikoissa olevia, niin miltähän on kriteerit valita tympeitä, ylimielisiä ja naama rutussa olevia työntekijöitä sinne. Luulisi, että on onnensa kukkuloilla saatuaan työtä ja useimmiten eivät joudu edes täyttä päivää tekemään, sellaista 6 h on jo maksimi. Ei siinä.luulisi ainakaan työstä väsyvänsä ja kun on kerran asiakaspalvelija, niin ei pitäisi asiakkaisiin purkaa muita ongelmiansa.
Kovasti nyt hehkutetaan medioissa työntekijön markkinoita - nyt löytyy töitä.
Joo löytyy niille joilla on jo töitä. Mutta haepas töitä jos työttömyys on kestänyt yli vuoden - ei sinua kukaan töihin ota.
Työnantajat ajattelevat juuri näin että työttömyys on työttömän omaa syytä.
Vierailija kirjoitti:
Tulevaisuudessa kokopäivätyötä ei enää riitä kaikille. Parasta olisi silloin lisätä osapäivätyön määrää. Osapäivätyö on ihmisen mielenterveydelle parempaa kuin pitkä työttömyys. Tämä silloinkin vaikka palkan lisäksi olisi haettava sosiaalitukia.
No johan näitä on ja ihan täyttä pa*kaa.
Jos ne osa-aikaiset 25-30 h viikkotunnit saisi tehdä vaikka 3-4 päivässä ja sen jälkeen 3-4 perättäistä vapaata + tunnilta maksettaisiin niin paljon, että tuollakin eläisi, niin ok. Mutta kun tunnit on jaettu 5:lle (pahimmillaan 6) päivälle viikossa, eli olet koko ajan sidoksissa työhön. Käyt tekemässä joka päivä jonkun muutaman tunnin pätkän, vapaita 1 pv kerrallaan. Tämä ei edes lisää työpaikkoja, koska tarkoitus on vain vetää minimimiehityksellä, kiireisimpiin aikoihin lisätään vain muutama työtunti viikkoon. Päivässä on kuitenkin tietyt tehtävät, jotka on saatava hoidettua, oli tunteja käytettävissä viisi tai kahdeksan.
Juu, ehkä tuo sopiikin hetkellisesti työttömyyden jälkeen mielenterveyttä ylläpitäväksi toiminnaksi. Mutta kun olet vuosia tehnyt osa-aikaista pätkää, työnantajalla ei ole mitään haluja vakinaistaa tai edes kokoaikaistaa, niin kyllä siinä alkaa mielenterveys rapistua.
Kokeiltu on.
Eläkeläisiä on 1,6 miljoonaa, sosiaaliohjaajille tulee kova homma järjestää eläkeläisille palveluja.