Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Vauva.fi-sivustolla tehdään järjestelmätestausta tiistaina 9.9. klo 7.00–8.00. Testauksen aikana sivusto toimii normaalisti, mutta keskusteluihin voi lähettää viestejä vain kirjautuneena. Viestejä voi silti lukea ilman kirjautumista. Jos sinulla ei ole vielä tunnusta, voit luoda sen helposti ja maksutta. Pahoittelemme tilapäistä muutosta palvelussa.

Työttömyyttä ei tajua ennen kuin sen kokee itse

Vierailija
01.12.2020 |

Myönnetään, itsekin kuvittelin joskus, että työttömänä ovat lähinnä ne joita ei oikein kiinnosta opiskelu eikä työelämä eikä ole kovin suurta mielenkiintoa. En kuvitellut, että minä joka on tehnyt töitä opiskelujen ohessa koko elämäni ja opiskellut itselle ylemmän korkeakoulututkinnon olisin työttömänä.

Ensi kosketuksen työelämän ja työnhaun raadollisuuteen sain, kun viimeistelin maisterin opintojani. Olin saanut hyvää työkokemusta myös omalta alalta hyvässä harjoittelupaikassa, mutta hain monia kuukausia töitä ja ramppasin haastatteluissa, mutta minnekään ei valittu. Lopulta päädyin hakemaan ei oman alan töitä ja sain määräajaksi töitä. Jouduin muuttamaan tuon ei oman alan ja maisterin työtä huomattavasti alemman työn takia. Lopulta vihasin tuota asiakaspalvelu työtä, mutta kärvistelin määräajan loppuun, kun olin vielä vastaanottanut uuden määräaikaisen sopimuksen.

Nyt olen taas tilanteessa jossa olen hakenut töitä kohta 3 kk tuloksetta. Haastatteluihin olen päässyt, mutta aina joku on mennyt ohi, jolla on enemmän juuri oikeaa työkokemusta.

Enää en todellakaan kuvittele, että työnsaanti olisi työhalusta tai edes ahkeruudesta kiinni. Itselle opiskelu ja työ on aina ollut tärkeää, joten siihen olen elämässä panostanut. Silti tulos voi olla tämä eli työttömyys.

Kommentit (4199)

Vierailija
2841/4199 |
15.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

ehkä pärjäisin työttömänä paremmin jos ulkopuolelta tuleva paine ja painostus ei olisi niin vahvaa.. aina samaa rataa kun tietyt ihmiset tapaa, "ootko hakenu töihin?!" "haetko edes töitä?" "miks et oo töissä?" "mitä sä teet kaikki päivät?!?" "miks et mee kouluun jos toi ala ei työllistä?" 

itkettää ihan kun miettii miten sitä joskus haaveili omistavansa omakotitalon ja perustavansa perheen. miten väärässä sitä ihminen voikaan olla 

Vierailija
2842/4199 |
15.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

katsoin tossa aikuisten ammattiopisto koulutuksia eräs kiinnostava ala maksaisi 450€ JA edellyttäisi työpaikkaa missä suoritat suuren osan opinnoista. 

Miten nää kuvittelee että työttömällä on tommoset rahat?! nii ja mistäs se työpaikka tohon löydetään...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2843/4199 |
15.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole työtön, mutta tämä ketju on auttanut itseäni ymmärtämään paremmin kuinka monitahoinen ongelma työttömyys onkaan. Kiitos kun kerrotte tarinanne.

Vierailija
2844/4199 |
15.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain sesonkiapu töihin vuokrafirmasta, onneksi en ilmoittanut työkkärille kun kirjoitin sopparin kun nyt ne siirsikin sitä työn aloitusta viikolla. nyt on jo allekirjoitettu uusi soppari, mut miettikää jos olisin ilmoittanut jo työllistyväni työkkäriin, niin jäisin ilman työttömyyskorvausta tuolta viikolta!

Lisäksi työsopparissa lukeekin 7-40h viikko vaikka töitä piti olla 25-30h, nyt ei edes ole annettu niitä hlvetin työvuoroja, että varmaksi en tiedä onko niitä töitä nyt sitten oikeasti se vähintään 25 niinkuin sanottiin puhelimessa.

Ei kele mitä pelleilyä.

Vierailija
2845/4199 |
15.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sain sesonkiapu töihin vuokrafirmasta, onneksi en ilmoittanut työkkärille kun kirjoitin sopparin kun nyt ne siirsikin sitä työn aloitusta viikolla. nyt on jo allekirjoitettu uusi soppari, mut miettikää jos olisin ilmoittanut jo työllistyväni työkkäriin, niin jäisin ilman työttömyyskorvausta tuolta viikolta!

Lisäksi työsopparissa lukeekin 7-40h viikko vaikka töitä piti olla 25-30h, nyt ei edes ole annettu niitä hlvetin työvuoroja, että varmaksi en tiedä onko niitä töitä nyt sitten oikeasti se vähintään 25 niinkuin sanottiin puhelimessa.

Ei kele mitä pelleilyä.

Onneksi en ole yksinhuoltaja, jos onkin tarjottu vaan 7h viikko niin ei sillä

elä millään.

Vierailija
2846/4199 |
15.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ehkä pärjäisin työttömänä paremmin jos ulkopuolelta tuleva paine ja painostus ei olisi niin vahvaa.. aina samaa rataa kun tietyt ihmiset tapaa, "ootko hakenu töihin?!" "haetko edes töitä?" "miks et oo töissä?" "mitä sä teet kaikki päivät?!?" "miks et mee kouluun jos toi ala ei työllistä?" 

itkettää ihan kun miettii miten sitä joskus haaveili omistavansa omakotitalon ja perustavansa perheen. miten väärässä sitä ihminen voikaan olla 

Joo, tuo ulkopuolinen paine on ikävää. Itse koin sitä vahvasti ja nyt yli 10 vuoden työttömyden aikana ovat painostajat hävinneet tai itse hävinnyt painostajien sosiaalisesta verkostosta.

Ei jaksanut ja nykyisin erakoitunut...

Vierailija
2847/4199 |
15.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

katsoin tossa aikuisten ammattiopisto koulutuksia eräs kiinnostava ala maksaisi 450€ JA edellyttäisi työpaikkaa missä suoritat suuren osan opinnoista. 

Miten nää kuvittelee että työttömällä on tommoset rahat?! nii ja mistäs se työpaikka tohon löydetään...

Nämä onkin tarkoitettu niille vaikka hoiva-avustajille, jotka tarvitsevat työhönsä virallisen pätevyyden, ei työttömille. Työnantaja yleensä maksaa nuo näyttömaksut näissä tilanteissa.

Vierailija
2848/4199 |
16.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai olen sitten tuomittu pysymään työttömänä loppuikäni. 

- nykyinen ala ei työllistä 

- en kykyne edes tekemään alan töitä vaikka työllistyisinkin

- AMK mahdoton päästä, koe on hirmu vaikea ja paljon hakijoita, valmennukset maksaa PALJON

eikä niistä välttämättä ole edes hyötyä

- ammattiopisto tason opintoihin ei pääse koska ei ole työpaikkaa missä suorittaa opintoja 

- AMK & yliopiston polkuopinnot maksavat myös, sekä siinäkin on riski että et silti saa ns virallista opintopaikkaa. uhkana myös tukien menetys jos työkkäri katsoo että opiskelet kokopäiväisesti.. .

Vierailija
2849/4199 |
16.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikö liiton toverit elätäkkään teitä runsaalla kädellä.

Vierailija
2850/4199 |
16.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

mietin vaa et miks työttömii syytellää ku ne ei oo "missään" ku työnantajat ei huoli ku et oo töis ja ammatti opinnot ei oo työttömille ni.. mite tää on sit työttömien syy? 

Vierailija
2851/4199 |
16.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko teillä sellaista pää *erseessä olevaa läheistä/tuttavaa joka on nyt opiskelemassa alaa x ja kuvittelee pää pilvissä että on VARMAA että työllistyy kun vuosien päästä valmistuu? 

(ja ei ole kyse lääkäriksi opiskelevasta) 

Vierailija
2852/4199 |
16.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko teillä sellaista pää *erseessä olevaa läheistä/tuttavaa joka on nyt opiskelemassa alaa x ja kuvittelee pää pilvissä että on VARMAA että työllistyy kun vuosien päästä valmistuu? 

(ja ei ole kyse lääkäriksi opiskelevasta) 

On. Parikymppinen nuorukainen, joka on vaihtanut opiskelupaikkaa jo kahdesti eli on opiskelemassa jo kolmatta alaa, mutta yhtään tutkintoa ei ole saanut edes puoliväliin. Hän on älykäs mutta opiskelijana laiska. Kaiken lisäksi hänen alansa ovat varsinaisia muotialoja, joilla ei vakituisia työpaikkoja oikein ole. Kokeileminen on toki kiva juttu, mutta edes jonkinlainen ammattipätevyys olisi vielä kivempi.

Vierailija
2853/4199 |
16.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nää on tosiaan vähän kyseenalaisia. Kuljettajakoulutukseenkin 300€ omavastuut ja työssäoppimispaikka pitäisi olla alle kuukaudessa löydetty. Näihin voi olla velvoittava haku. Myöskään aikuisten ammattiopistoa ei enää virallisesti ole olemassa, vaan siellä voi olla kuka tahansa 18-60 v. Ei oikein hotsita istua luokassa amisviiksien kanssa kun ikää 40v. Muistatteko sen miekkamestarin? Aikunen äijä oli laitettu teinien kurssille, asu jossain asuntolassa ja opetus vanhassa ostarissa. Sitten sillä kilahti. Eihän tämmöinen pelleily mitään opiskelua ole...

Vierailija
2854/4199 |
16.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kele mitä pelleilyä.

Työkkäriin ei koskaan ilmoiteta työllistymisestä, ihan vaan tiedoksi teille muillekkin pitkään työttömänä olleille. Laitatte sitten siihen päivärahahakemukseen ruksin "olen ollut ansiotyössä" ja työtunnit. Jos ilmoitatte että saitte töitä niin teidät potkitaan välittömästi pois päivärahan piiristä.

Vierailija
2855/4199 |
16.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos kuvitellaan että työkkäri velvoittaa henkilöä x hakemaan koulutukseen jonka opinnot pitää suorittaa työpaikalla, joka pitää etsiä itse. 

Mitä käy jos työtön ei löydä itselleen sitä työpaikkaa opintoja varten? karenssiko?? 

Vierailija
2856/4199 |
16.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

jos kuvitellaan että työkkäri velvoittaa henkilöä x hakemaan koulutukseen jonka opinnot pitää suorittaa työpaikalla, joka pitää etsiä itse. 

Mitä käy jos työtön ei löydä itselleen sitä työpaikkaa opintoja varten? karenssiko?? 

Karenssi. Asiakas "..on omalla toiminnallaan aiheuttanut sen, ettei yhdessä sovittua työllistämistointa kyetä jatkamaan.." tai muuta soopaa. Sama, jos keskeyttää koulutuksen, jos ei ole kyse omaehtoisesta koulutuksesta.

Vierailija
2857/4199 |
16.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole työtön, mutta tämä ketju on auttanut itseäni ymmärtämään paremmin kuinka monitahoinen ongelma työttömyys onkaan. Kiitos kun kerrotte tarinanne.

Ole hyvä! :)

Asiat eivät ole mustavalkoisia, ihmiset ovat työttömänä monenlaisista eri syistä ja työnsaanti ei ole niin helppoa kuin 80-luvulla.

Vierailija
2858/4199 |
16.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esim. äässi- ryhmälle pitää olla hakemuksessa ruksittuna ainakin täällä päin, että ne ihan kaikki mahdolliset työvuorot sopii(osa kun on vielä auki 24/7) tai ei pääse edes siihen videohaastatteluun. Itselläni tyssää nämä haut jo tähän, koska sairauksieni takia en kykene vuoro- ja yötöihin. Aamun ja illan aikan voisi ntehdä osa-aiaktyötä, mutta ei kelpaa tällainen työnhakija minnekään. Turha mennä (jos pääsisikin) pariksi viikoksi tekemään "mikä tahansa vuoro käy"- rytmillä ja siitä sit pitkälle saikulle ja kokonaan pois sieltä kuitenkin, kun terveys ei kestä tällaista rytmiä.

Terveyttäni en enää uhraa tämän enempää, se on mennyt jo Lapsena/nuorena kiitos hyvin sairaan kilpailuyhteiskunnan ja psykopaattien jotka kyllä kelpaavat työyhteisöihin muita sairastuttamana ja tuhoamaan. Ja suut vaahdossa meuhkataa miten osatyökyvyttömät pitää saada töihin. Juujuu, mennään, mennään, mutta miten ja minne?!

Mulle sopii kaikki vuorot, ja olen täysin työkykyinen merkonomin papereilla, ja sain 6 kiitoskirjettä kun suoritin merkonomi tutkinnon näytöt ja valmistuin myös hyvillä arvosanoilla. Silti en kelpaa s-ryhmälle, en pääse edes video haastatteluun.

T: 19kk työttömänä ollut merkonomi

Kirjoittelet tänne aika paljon samansisältöisiä viestejä.

So? Mitä se sun napaas kaivaa? Lähde pois jois ei sun mieltäsi miellytä.

Samat tarinat joka ketjussa, oo että oli sairaalaharjoittelussakin, en ole vielä kuullutkaan. Lähde itse pois;)

Ja edelleen, vittuuks se sun napaa kaivaa saatanan mulkku.

Tuo yksi luulee, että kyseinen henkilö on ollut pelkästään sairaalaharjoittelussa, on ollut jo 20 työpaikassa esim. tehtaassa tes-palkalla mikä loppui, muut työt määräaikaisia. Työtön saa kyllä tiedot potilasohjelmaan ja näkee niiden potilaiden terveystiedot kenen asioita hän hoitaa, tekee samaa työtä kuin osastonsihteeri.

Vierailija
2859/4199 |
16.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esim. äässi- ryhmälle pitää olla hakemuksessa ruksittuna ainakin täällä päin, että ne ihan kaikki mahdolliset työvuorot sopii(osa kun on vielä auki 24/7) tai ei pääse edes siihen videohaastatteluun. Itselläni tyssää nämä haut jo tähän, koska sairauksieni takia en kykene vuoro- ja yötöihin. Aamun ja illan aikan voisi ntehdä osa-aiaktyötä, mutta ei kelpaa tällainen työnhakija minnekään. Turha mennä (jos pääsisikin) pariksi viikoksi tekemään "mikä tahansa vuoro käy"- rytmillä ja siitä sit pitkälle saikulle ja kokonaan pois sieltä kuitenkin, kun terveys ei kestä tällaista rytmiä.

Terveyttäni en enää uhraa tämän enempää, se on mennyt jo Lapsena/nuorena kiitos hyvin sairaan kilpailuyhteiskunnan ja psykopaattien jotka kyllä kelpaavat työyhteisöihin muita sairastuttamana ja tuhoamaan. Ja suut vaahdossa meuhkataa miten osatyökyvyttömät pitää saada töihin. Juujuu, mennään, mennään, mutta miten ja minne?!

Mulle sopii kaikki vuorot, ja olen täysin työkykyinen merkonomin papereilla, ja sain 6 kiitoskirjettä kun suoritin merkonomi tutkinnon näytöt ja valmistuin myös hyvillä arvosanoilla. Silti en kelpaa s-ryhmälle, en pääse edes video haastatteluun.

Samat tarinat joka ketjussa, oo että oli sairaalaharjoittelussakin, en ole vielä kuullutkaan. Lähde itse pois;)

Niin mitäkä? Mulkku kaivaa napaa vai viddua? En pysy kärryillä.

Vierailija
2860/4199 |
16.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo yksi luulee, että kyseinen henkilö on ollut pelkästään sairaalaharjoittelussa, on ollut jo 20 työpaikassa esim. tehtaassa tes-palkalla mikä loppui, muut työt määräaikaisia. Työtön saa kyllä tiedot potilasohjelmaan ja näkee niiden potilaiden terveystiedot kenen asioita hän hoitaa, tekee samaa työtä kuin osastonsihteeri.

En luule, vaan osaan ulkoa myös tuon mitä kerroit lisäksi, jälleen kerran.

Vauva.fi-sivustolla tehdään järjestelmätestausta tiistaina 9.9. klo 7.00–8.00. Testauksen aikana sivusto toimii normaalisti, mutta keskusteluihin voi lähettää viestejä vain kirjautuneena. Viestejä voi silti lukea ilman kirjautumista. Jos sinulla ei ole vielä tunnusta, voit luoda sen helposti ja maksutta. Pahoittelemme tilapäistä muutosta palvelussa.