Työttömyyttä ei tajua ennen kuin sen kokee itse
Myönnetään, itsekin kuvittelin joskus, että työttömänä ovat lähinnä ne joita ei oikein kiinnosta opiskelu eikä työelämä eikä ole kovin suurta mielenkiintoa. En kuvitellut, että minä joka on tehnyt töitä opiskelujen ohessa koko elämäni ja opiskellut itselle ylemmän korkeakoulututkinnon olisin työttömänä.
Ensi kosketuksen työelämän ja työnhaun raadollisuuteen sain, kun viimeistelin maisterin opintojani. Olin saanut hyvää työkokemusta myös omalta alalta hyvässä harjoittelupaikassa, mutta hain monia kuukausia töitä ja ramppasin haastatteluissa, mutta minnekään ei valittu. Lopulta päädyin hakemaan ei oman alan töitä ja sain määräajaksi töitä. Jouduin muuttamaan tuon ei oman alan ja maisterin työtä huomattavasti alemman työn takia. Lopulta vihasin tuota asiakaspalvelu työtä, mutta kärvistelin määräajan loppuun, kun olin vielä vastaanottanut uuden määräaikaisen sopimuksen.
Nyt olen taas tilanteessa jossa olen hakenut töitä kohta 3 kk tuloksetta. Haastatteluihin olen päässyt, mutta aina joku on mennyt ohi, jolla on enemmän juuri oikeaa työkokemusta.
Enää en todellakaan kuvittele, että työnsaanti olisi työhalusta tai edes ahkeruudesta kiinni. Itselle opiskelu ja työ on aina ollut tärkeää, joten siihen olen elämässä panostanut. Silti tulos voi olla tämä eli työttömyys.
Kommentit (4199)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut kuukauden työttömänä ja hakenut aktiivisesti töitä. Olisin kaivannut jotain tukea te-toimistolta, kävisin mielelläni kursseja ym. ihan mitä tahansa, joka voisi auttaa työllistymistäni.
Sen sijaan kuntakokeilun myötä tuli tekstiviesti, jossa kysyttiin kiinnostusta johonkin e-urheilun työkokeiluun. Ei ehkä tällaiselle maisterille se paras juttu, jolla ihan eri alan kokemusta...
"Moi, kiinnostaisiko tutustua e-urheiluun? Bittiliigassa pääset kokeilemaan laajasti elektronista urheilua ja mediatuotantoa mielenkiintosi mukaan, aiempaa kokemusta ei tarvita. Osallistuminen on maksutonta. Peleinä mm. CS:GO, LoL, Valorant, Overwatch ja Minecraft. Kiinnostuitko?"
Jaa että kiinnostuinko? Kaike rehellisyyden nimissä mietin onko tämä joku vitsi. Mutta ei mitään, työnhaku jatkuu aktiivisella ja positiivisella asenteella!
Sä sentään sait viestin kuntakokeilusta, mulle ei oo kuntakokeilusta muuta viestiä tullut kuin tyytyväisyyskysely.
Minulle ei ole kuntakokeilusta tullu yhtään mitään viestiä eikä yhteydenottoa.
Ole onnellinen. Minua jahdataan kuin rikollista. Aikuisten oikeasti käyn kuulemma kolmen kuukauden välein tekemässä aktivointisuunnitelman. Kaksi on jo tehty maaliskuun jälkeen. Sama tahti tulee jatkumaan niin kauan että löydän työn, opiskelen tai suostun typin asiakkaaksi. En suostu, koska sama haahka olisi typissäkin vastassa. Siis menen kolmen kuukauden välein istumaan haahkan ja sossun ämmän kanssa ja tekemään uuden aktivointisuunnitelman, koska he nyt on vaan päättäneet että vaikka aktivointisuunnitelmassa lukee että se on voimassa kaksi vuotta, minun kohdallani se ei päde. Ja tämä ei sitten muka ole mitenkään henkilökohtaista.
Olen jo päättänyt että kolmatta aktivointisuunnitelmaa ei tule. Tämä on viimeinen kuntouttavan jakso, ja sitten jätän vain menemättä tapaamiseen. Tästä seuraa karenssi. Kun se on kärsitty, jätän edelleen "velvollisuuteni" täyttämättä ja edessä on ikuisuuskarenssi ja leikattua toimeentulotukea vaikka hur mycket. Ei voi mitään. Minä en jaksa olla noiden silmätikkuna. Itse ei vaan parane jäädä pelkälle toimeentulotuelle vaan saavat potkaista minut pihalle koko systeemistä.
Itse aikoinaan taistelin itseni ulos typin "asiakkuudesta". Oikeasti tilanne oli niin kova että useimmat ihmiset tarvitsisivat näihin "kuulusteluihin" asianajajan. Painostaminen, pelko taloudellisesta selviytymisestä ja kaiken lisäksi joudut olemaan yksin mahdollisesti useampaa ihmistä vastaan, joista ketään ei oikeasti kiinnosta selviytymisesi. Ei ole semmoinen tilanne mitä tavallisen ihmisen tulisi ikinä kokea. Joskus aikoinaan ajattelin että peruspositiivinen ja rehellinen suomalainen kyllä pääsee eteenpäin vaikka sitten 9€ hommista kunhan tekee hyvin, mutta todellisuus on toista ja hyväluonteiset ihmiset jyrätään jos eivät aktiivisesti aja omaa etuaan.
Oikeasti. Ihmiset ottaa rauhottavia ennen noita kuulusteluja, tai alkavat itkemään siellä. Molemmat olen kuullut ihan työttömän omasta suusta, kun olivat onnellisia kun TYP lopulta potkaisi ulos. Eivät voi siellä loputtomiin pitää ja laittavat tavalliseksi työnhakijaksi takaisin. Kyseessä ihmiset joilla sairauksia.
Minut typpi siirsi pois tulottomaksi pelkälle täydelle toimeentulotuelle, jolla olin kymmenen vuotta.
Sitten yksi kerta koronan tultua Kelassa sanoivat, että tämä ei enää käy! Ilmoittaudu työttömäksi!
No, nyt sitten olen jälleen työtön, johon ei kohdisteta mitään velvoitteita.
Eläkkeelle en kuitenkaan pääse. Olen käynyt eläketestit ja kaikki.
Sitten tämä vasta tragikomediaksi muuttuisi, jos yrittäisivät siirtää uudelleen typpiin, joka jo kerran kirjoitti minut ulos. Olisi täyttä kafkaa.
Mikä on typ? Oon ite ollu 12v6kk työtön enkä oo kuullukkaan typ:stä.
Kuten muutamaan muuhunkin ketjuun tulen tähän kertomaan, että TYP ei ole aina huono juttu. Kun oma TE-virkailijani ehdotti sitä minulle, luin netistä kaikenlaista ja kieltäydyin. Lopulta suostuin, kun asiat olivat niin pahasti solmussa, että olin jo sovittelemassa köyttä kaulaani. Pyysin kuitenkin, että minut osoitettaisiin kaiken nähneille virkailijoille, jotka olisivat samanikäisiä kuin minä eli 55+ ja mieluiten naisia.
TYPin kautta olen saanut apua TE-virkailijalta, opinto-ohjaajalta, kahdelta terveydenhoitajalta ja kolmen sosiaalialan ammattilaisen tiimiltä. Kaikki he ovat yksiselitteisesti ihania ihmisiä, vaikka minun kanssani tietysti ovat vain virkansa puolesta. (Ihan alussa oli muutama satunnainen virkailija kartoittamassa tilannetta, ja heiltä kyllä puuttui kaikki inhimillinen ote ja ymmärrys.)
TYP saattaa osoittautua ikäväksi, jos elämäntilanne on kohtuullisen hyvä eikä vielä puutu muuta kuin se työpaikka. (Työn välttelijät eivät takuulla viihdy TYPissä, mutta se ei kuulu tähän ketjuun.) Minä olin kävelevä katastrofi ja ongelmajätelaitos.
Alussa nuo mainitsemani kartoittelijat ehdottelivat minulle kuntouttavaa ja muuta varmaan sen vuoksi, että heidän ohjeissaan käsketään tekemään niin. Kieltäydyin ja annoin hyvät perustelut kieltäytymiselleni. Sittemmin ei ole ehdoteltu. Olen edelleen kävelevä katastrofi ja ongelmajätelaitos, itse asiassa entistä pahempi, mutta ei TYPkään ihmeisiin pysty.
Vierailija kirjoitti:
Minä olin ollut 17 vuotta työtön ennen kuin tutustuin ensimmäisen kerran. Olin ollut "kuntouttavassa" ennen typpiä jo kolme kertaa 90-luvulla. Ysärillä ei koko laitosta tainnut tuolla nimellä ollakaan. 2000-luvulla puhuttiin myös "palkesta" ja "duurista".
90-luvulla ei saanut bussilippua eikä lounasta. 2000-luvulla sai sekä bussilipun että lounaan, siis korvauksen päälle. Nyt kuulemma on palattu taas 90-luvun tyyliin päin, ettei korvauksen päälle saa lounasta eikä lippua, en tiedä. Huvittavaa sahaamista edes takaisin. 90-luvulla oli oikeasti tylyä kun olin suuressa sairaalassa töissä ihan samoja hommia muiden huoltomiesten mukana ja talossa oli suuri ruokala jonne kaikki menivät syömään, mutta itse en saanut mennä. Kiva oli järsiä jälkiuunileipää yksinään hiljaisella työpisteellä kun koko muu henkilökunta oli ruokalassa. Se vähän sotki sitä sosiaalista yhteenkuuluvuuden tunnetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suklaakakkulapio kirjoitti:
Tässä on juurisyy työttömyydelle:
Oulu kärsii harvinaisesta työvoimapulasta ja samalla suuresta työttömyydestä – osaan työpaikoista riittää, että "silmät liikkuvat" | Yle Uutiset | yle.fi
Ei kukaan täysjärkinen ihminen mee muuttajaksi tai huonekalujen kantajaksi. Huonekalut voi parhaillaan painaa monta sataa kiloa, siinä saat äkkiä tuhottua kun koko kehon. Kyl mäki ennemmin nostan kelasta tuet nappia painamalla ennen kuin meen tuhoamaan kehoni nostelemalla satoja kiloja painavia huonekaluja.
Itse tein vähän päälle vuoden noita hommia, ihan elämäntapamuusikon fysiikalla. Enempää en tosin aio tehdä, koska nivelethän tossa touhussa menee ennemmin tai myöhemmin. Yleensä jo ennemmin. Sopii lähinnä nuorille (miehille) keikkatyöksi.
Itsekin aikoinaan tein muuttohommia keikkaluonteisesti. Työ on todella raskasta ja palkkaus ei välttämättä vastaa sitä. Vietin ikävuodet 18-29v lähes kokonaan työttömänä. Noita muuttohommia tein 28-vuotiaana ja olin melko hyvässä kunnossa kuitenkin. Vuonna 2005 sain muuttohommista 8.90€/h ilman mitään lisiä. Vuonna 2006 menin vuokratyöntekijänä varastohommiin ja pääsin kyseisen firman työntekijäksi 5 kk. jälkeen. Nyt tulee 15v täyteen tuota työtä ja ikää 44v. Eli tässä iässä ei välttämättä kannata alan vaihtoa harkita. Vuosiansiot ovat n.37t€ tällä hetkellä ja sillä tulee toimeen. Yksi kämppä on maksettu ja siitä tulee vuokratuloja. Kyllä työnteko kuitenkin kannattaa useimmiten, vaikka palkka olisikin vaatimaton.
Olin terve, jäin työttömäksi. Kuntouttava, TYP ja jatkuvat kuulustelut ajoivat minut masennukseen. Olin aikani saikulla, palasin, sama homma jatkui. Heille ei käynyt että olisin jaksamiseni mukaan tehnyt töitä tai jotain muuta hommaa josta ei välttämättä saa ”työssä”-merkintää mutta joka olisi ollut hyödyllistä yhteiskunnalle. Nyt olen siinä pisteessä, että hakeudun takas saikulle.
Tämä yhteiskunta on sairas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olin ollut 17 vuotta työtön ennen kuin tutustuin ensimmäisen kerran. Olin ollut "kuntouttavassa" ennen typpiä jo kolme kertaa 90-luvulla. Ysärillä ei koko laitosta tainnut tuolla nimellä ollakaan. 2000-luvulla puhuttiin myös "palkesta" ja "duurista".
90-luvulla ei saanut bussilippua eikä lounasta. 2000-luvulla sai sekä bussilipun että lounaan, siis korvauksen päälle. Nyt kuulemma on palattu taas 90-luvun tyyliin päin, ettei korvauksen päälle saa lounasta eikä lippua, en tiedä. Huvittavaa sahaamista edes takaisin. 90-luvulla oli oikeasti tylyä kun olin suuressa sairaalassa töissä ihan samoja hommia muiden huoltomiesten mukana ja talossa oli suuri ruokala jonne kaikki menivät syömään, mutta itse en saanut mennä. Kiva oli järsiä jälkiuunileipää yksinään hiljaisella työpisteellä kun koko muu henkilökunta oli ruokalassa. Se vähän sotki sitä sosiaalista yhteenkuuluvuuden tunnetta.
En saanut vastausta mun kysymykseen, mikä siis on typ? En ole myöskään kuullut palkesta enkä duurista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En saanut vastausta mun kysymykseen, mikä siis on typ? En ole myöskään kuullut palkesta enkä duurista.
Netti tietää.
Vierailija kirjoitti:
Eihän se hyvä koulutus ole koskaan taannut kenellekään töitä tai hyvää palkkaa.
Yksi iso tekijä tässä taitaa olla se, että Suomessa on jo liikaa korkeasti koulutettuja ihmisiä joille ei vaan yksinkertaisesti ole töitä. Siinä tulee sellanen mukava asia vielä eteen ettet saa edes paskapalkkaisia hanttihommia kun olet opiskellut liikaa.
Itse vedän varastotöistä yli 3000€ kuussa käteen ihan peruskoulupohjalta eikä tarvi miettiä töiden jälkeen töitä, eikä mitään siihen liittyvää. Pitää vaan huolen, että on seuraavana päivänä ajoissa töissä ja hoitaa työajalla ne duunit mitä tarvii.
Jos kaikki olisivat maistereita, tohtoreita tai vastaavia, ei maailmassa enää tapahtuisi mitään koska kaikki työt jäisivät hoitamatta.
Missä varastotöissä saa yli 3000 nettona? Tohon tarvii 5000-6000 bruttona. Ei varmasti ole mikään yleinen varastoalan liksa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksi iso tekijä tässä taitaa olla se, että Suomessa on jo liikaa korkeasti koulutettuja ihmisiä joille ei vaan yksinkertaisesti ole töitä. Siinä tulee sellanen mukava asia vielä eteen ettet saa edes paskapalkkaisia hanttihommia kun olet opiskellut liikaa.
Itse vedän varastotöistä yli 3000€ kuussa käteen ihan peruskoulupohjalta eikä tarvi miettiä töiden jälkeen töitä, eikä mitään siihen liittyvää. Pitää vaan huolen, että on seuraavana päivänä ajoissa töissä ja hoitaa työajalla ne duunit mitä tarvii.
Jos kaikki olisivat maistereita, tohtoreita tai vastaavia, ei maailmassa enää tapahtuisi mitään koska kaikki työt jäisivät hoitamatta.
Missä varastotöissä saa yli 3000 nettona? Tohon tarvii 5000-6000 bruttona. Ei varmasti ole mikään yleinen varastoalan liksa...
Ylityöt max. ja työvuorolisät max. ei se muuten tule.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ylityöt max. ja työvuorolisät max. ei se muuten tule.
Ja vielä suoritepalkkaus mikä on keräilytehokkuuden mukaan 8e/h max. Tuo siis Keskolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut kuukauden työttömänä ja hakenut aktiivisesti töitä. Olisin kaivannut jotain tukea te-toimistolta, kävisin mielelläni kursseja ym. ihan mitä tahansa, joka voisi auttaa työllistymistäni.
Sen sijaan kuntakokeilun myötä tuli tekstiviesti, jossa kysyttiin kiinnostusta johonkin e-urheilun työkokeiluun. Ei ehkä tällaiselle maisterille se paras juttu, jolla ihan eri alan kokemusta...
"Moi, kiinnostaisiko tutustua e-urheiluun? Bittiliigassa pääset kokeilemaan laajasti elektronista urheilua ja mediatuotantoa mielenkiintosi mukaan, aiempaa kokemusta ei tarvita. Osallistuminen on maksutonta. Peleinä mm. CS:GO, LoL, Valorant, Overwatch ja Minecraft. Kiinnostuitko?"
Jaa että kiinnostuinko? Kaike rehellisyyden nimissä mietin onko tämä joku vitsi. Mutta ei mitään, työnhaku jatkuu aktiivisella ja positiivisella asenteella!
Sä sentään sait viestin kuntakokeilusta, mulle ei oo kuntakokeilusta muuta viestiä tullut kuin tyytyväisyyskysely.
Ole onnellinen. Minua jahdataan kuin rikollista. Aikuisten oikeasti käyn kuulemma kolmen kuukauden välein tekemässä aktivointisuunnitelman. Kaksi on jo tehty maaliskuun jälkeen. Sama tahti tulee jatkumaan niin kauan että löydän työn, opiskelen tai suostun typin asiakkaaksi. En suostu, koska sama haahka olisi typissäkin vastassa. Siis menen kolmen kuukauden välein istumaan haahkan ja sossun ämmän kanssa ja tekemään uuden aktivointisuunnitelman, koska he nyt on vaan päättäneet että vaikka aktivointisuunnitelmassa lukee että se on voimassa kaksi vuotta, minun kohdallani se ei päde. Ja tämä ei sitten muka ole mitenkään henkilökohtaista.
Olen jo päättänyt että kolmatta aktivointisuunnitelmaa ei tule. Tämä on viimeinen kuntouttavan jakso, ja sitten jätän vain menemättä tapaamiseen. Tästä seuraa karenssi. Kun se on kärsitty, jätän edelleen "velvollisuuteni" täyttämättä ja edessä on ikuisuuskarenssi ja leikattua toimeentulotukea vaikka hur mycket. Ei voi mitään. Minä en jaksa olla noiden silmätikkuna. Itse ei vaan parane jäädä pelkälle toimeentulotuelle vaan saavat potkaista minut pihalle koko systeemistä.
Tuollaista höykytystä se oli minullakin ensimmäiset kymmenen vuotta työttömänä.
Kyllä se siitä sitten ajan myötä rauhoittuu.
Ei ne paljoa enää yritä vaivata monta kymmentä vuotta työttömänä olleita ihmisiä, ja hyvä niin.
Itse olin pelkällä toimeentulotuella kymmenisen vuotta. Typpi antoi kenkää.
Kerro miten selvisit leikatulla toimeentulotuella. Heittäytyikö Kela hankalaksi, yritettiinkö pakottaa sossun asiakkaaksi? Miten riitti rahat? Olen tässä jo oppinut kyllä vyötä kiristämään niin että mitalin saisivat antaa, mutta leikatulle toimeentulotuelle joutuminen on jo uusi kilpalaji. Täällä ei ole edes leipäjonoja.
Ihan täydellä toimeentulotuella minä olin koko ajan.
Typissä kirjoittivat lapun jonka lähetin Kelalle, että "asiakas siirtyy nyt teille tulottomaksi".
Minä en siis tehnyt mitään väärin, kun sain kenkää. Aloite ei ollut minun, vaikka toki en pahaksenikaan pannut että pääsin sieltä pois. Siis osan tulottomista typpi aikanaan siirsi sieltä pois ihan omasta aloitteestaan eläketestien jälkeen.
Toimeentulotuki siirtyi Kelalle 2017. Tarinasi mukaan sinä olet saanut Kelalta toimeentulotukea 10 vuotta. Ei ole mahdollista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuollaista höykytystä se oli minullakin ensimmäiset kymmenen vuotta työttömänä.
Kyllä se siitä sitten ajan myötä rauhoittuu.
Ei ne paljoa enää yritä vaivata monta kymmentä vuotta työttömänä olleita ihmisiä, ja hyvä niin.
Itse olin pelkällä toimeentulotuella kymmenisen vuotta. Typpi antoi kenkää.
Kerro miten selvisit leikatulla toimeentulotuella. Heittäytyikö Kela hankalaksi, yritettiinkö pakottaa sossun asiakkaaksi? Miten riitti rahat? Olen tässä jo oppinut kyllä vyötä kiristämään niin että mitalin saisivat antaa, mutta leikatulle toimeentulotuelle joutuminen on jo uusi kilpalaji. Täällä ei ole edes leipäjonoja.
Typissä kirjoittivat lapun jonka lähetin Kelalle, että "asiakas siirtyy nyt teille tulottomaksi".
Minä en siis tehnyt mitään väärin, kun sain kenkää. Aloite ei ollut minun, vaikka toki en pahaksenikaan pannut että pääsin sieltä pois. Siis osan tulottomista typpi aikanaan siirsi sieltä pois ihan omasta aloitteestaan eläketestien jälkeen.
Toimeentulotuki siirtyi Kelalle 2017. Tarinasi mukaan sinä olet saanut Kelalta toimeentulotukea 10 vuotta. Ei ole mahdollista.
Piste sinulle, se oli sossu silloin, joksi Kelaa nykyään kutsutaan.
Kelaa kutsutaan nykyään täälläkin sossuksi, mikä taas itseäni häiritsee koska kyseessä on aivan eri laitos.
Työntekoa ei tajua ennen kuin sen itse kokee.
Vierailija kirjoitti:
Onhan se noinkin. Itse olen kokenut molemmat. Vakityön ja pitkäaikaistyöttömyyden.
Työelämä ja työnhaku oli kasarilla tosin aika erilaista kuin 2020-luvulla.
Sotilaspappi tienaa Kuopion seudulla Karjalan lennostossa 4157 euroa kuussa. Voiko joku kertoa mitä sotilaspappi reaalituottaa yhteiskuntaan kun kovasti ollaan oltu valtiojohdossa huolissaan kansantalouden reaalituotannosta ja reaalituottavuudesta?
Sotilaspappilla menee siis melko mukavasti...sanokaa mitä sanotte, mutta taitaa pappi olla omassa maanpäällisessä taivaassaan juuri nyt tuolla 4157 euron kk-palkkatasolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan se noinkin. Itse olen kokenut molemmat. Vakityön ja pitkäaikaistyöttömyyden.
Työelämä ja työnhaku oli kasarilla tosin aika erilaista kuin 2020-luvulla.
Omat työnhakukokemukseni alkavat 90-luvun lopulta, joten kasari on tuttu vain keittiöstä.
Tytöttömyyttä ei tajua ennen kuin sen itse kokee.
Tänään tuli soitto bauhausista, en tullut valituksi.
T: 17kk työttömänä ollut merkonomi