Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työttömyyttä ei tajua ennen kuin sen kokee itse

Vierailija
01.12.2020 |

Myönnetään, itsekin kuvittelin joskus, että työttömänä ovat lähinnä ne joita ei oikein kiinnosta opiskelu eikä työelämä eikä ole kovin suurta mielenkiintoa. En kuvitellut, että minä joka on tehnyt töitä opiskelujen ohessa koko elämäni ja opiskellut itselle ylemmän korkeakoulututkinnon olisin työttömänä.

Ensi kosketuksen työelämän ja työnhaun raadollisuuteen sain, kun viimeistelin maisterin opintojani. Olin saanut hyvää työkokemusta myös omalta alalta hyvässä harjoittelupaikassa, mutta hain monia kuukausia töitä ja ramppasin haastatteluissa, mutta minnekään ei valittu. Lopulta päädyin hakemaan ei oman alan töitä ja sain määräajaksi töitä. Jouduin muuttamaan tuon ei oman alan ja maisterin työtä huomattavasti alemman työn takia. Lopulta vihasin tuota asiakaspalvelu työtä, mutta kärvistelin määräajan loppuun, kun olin vielä vastaanottanut uuden määräaikaisen sopimuksen.

Nyt olen taas tilanteessa jossa olen hakenut töitä kohta 3 kk tuloksetta. Haastatteluihin olen päässyt, mutta aina joku on mennyt ohi, jolla on enemmän juuri oikeaa työkokemusta.

Enää en todellakaan kuvittele, että työnsaanti olisi työhalusta tai edes ahkeruudesta kiinni. Itselle opiskelu ja työ on aina ollut tärkeää, joten siihen olen elämässä panostanut. Silti tulos voi olla tämä eli työttömyys.

Kommentit (4199)

Vierailija
2721/4199 |
17.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tänään tuli soitto bauhausista, en tullut valituksi.

T: 17kk työttömänä ollut merkonomi

Voi ei.

Vierailija
2722/4199 |
17.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tänään tuli soitto bauhausista, en tullut valituksi.

T: 17kk työttömänä ollut merkonomi

Uutta hakemusta tekemään, ei saa jäädä tuleen makaamaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2723/4199 |
26.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä päivitetty lista paikoista mihin en ole kertaakaan päässyt haastatteluun, en edes video haastatteluun.

1. Puuilo

2. Motonet

3. K-Market

4. K-Supermarket

5. Casagrande

6. Pentik

7. New Yorker

8. Musti & Mirri

9. Stadium

10. XXL

11. Intersport

12. Jimms PC Store

13. Power

14. Faunatar

15. Gigantti

16. Budget Sport

17. Talouspörssi

18. Kirppis Center

19. Rusta

20. Sale

21. Punanaamio

22. S-Market

23. K-Rauta

24. Biltema

25. Starkki

26. Elisa Kauppa

27. Telia Kauppa

28. DNA Kauppa

T: Kohta 1v6kk työttömänä ollut merkonomi

Vierailija
2724/4199 |
30.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiintoinen artikkeli Ylen sivuilla sekä kommenteissa hyvin mielenkiintoista keskustelua myös!

Työttömien joukko jakautuu nopeasti kahtia – korona työnsi pitkäaikaistyöttömät yhä pidemmälle jonon hännille

https://yle.fi/uutiset/3-12117171

"Koronakriisissä työttömäksi tai lomautetuksi joutuneiden määrän kova kasvu on tehnyt pitkäaikaistyöttömien aseman entistä vaikeammaksi.

Koronakriisissä työttömiksi joutuneista on tullut työttömyyskortiston eturivi, jonka taakse jäävät pitkäaikaistyöttömät, heikosti koulutetut ja työkokemusta vailla olevat.

Syy on selvä, selittää Helsingin työvoimayksikön päällikkö Ilkka Haahtela. Kun yritykset uskaltavat taas palkata, töihin otetaan ensimmäisenä takaisin lomautetut ja entiset työntekijät. Pitkään työttömänä olleet jäävät jonon hännille."

Vierailija
2725/4199 |
30.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en enää edes etsi töitä. En kelpaa mihinkään. Olen 46 v ja eläkeikään 20 v. En tiedä miten kannattaisi toimia, yrittää päästä sairaseläkkeelle vai miten. Olen ollut nyt työtön 1,5 vuotta,,yhden lapsen yh Helsingistä. Opiskella ei saa Olen selvittänyt työkkäristä. Olen masentunut ja syrjäytynyt työttömyyden aikana.

Vierailija
2726/4199 |
30.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en enää edes etsi töitä. En kelpaa mihinkään. Olen 46 v ja eläkeikään 20 v. En tiedä miten kannattaisi toimia, yrittää päästä sairaseläkkeelle vai miten. Olen ollut nyt työtön 1,5 vuotta,,yhden lapsen yh Helsingistä. Opiskella ei saa Olen selvittänyt työkkäristä. Olen masentunut ja syrjäytynyt työttömyyden aikana.

Mitä haluaisit opiskella?

Vierailija
2727/4199 |
30.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

työttömyyden autuutta ei tajua, ennen kuin sen kokee itse

Vierailija
2728/4199 |
30.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

tytöttömyyttä ei tajua

Vierailija
2729/4199 |
30.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En enää mitään, pääsisin sosionomiopintoihin mutta jouduin lopettamaan ku tetoimisto ei tukenut opintoja. Jouduin vuosia sitten kun jäin yksinhuoltajaksi keskeyttämään omaehtoisen opiskelun eron takia ( lapsi oli 1 v silloin). Nyt ei sitten opintoja tuettu ja jouduin eroamaan koulusta. Lähihoitajaksi minusta ei ole työn fyysisyyden takia, vai onko järkeä tämän ikäisenä opiskella ammattiin missä ei varmaan yli 60 v pysty työskentelemään?

Vierailija
2730/4199 |
30.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En enää mitään, pääsisin sosionomiopintoihin mutta jouduin lopettamaan ku tetoimisto ei tukenut opintoja. Jouduin vuosia sitten kun jäin yksinhuoltajaksi keskeyttämään omaehtoisen opiskelun eron takia ( lapsi oli 1 v silloin). Nyt ei sitten opintoja tuettu ja jouduin eroamaan koulusta. Lähihoitajaksi minusta ei ole työn fyysisyyden takia, vai onko järkeä tämän ikäisenä opiskella ammattiin missä ei varmaan yli 60 v pysty työskentelemään?

Onhan lähihoitajilla muitakin työmahdollisuuksia kuin vanhukset, mutta helpoiten sinne vanhuspuolelle tietysti pääsee. Lähihoitajana voi toimia päiväkodissa, hammashoitajana, koulunkäyntiavustajana, osastosihteerinä. Erilaista etätoimintaakin tulee koko ajan.

Tärkeintä sulle olisi, että se katkaisisi työttömyyden, ja voisit rahoittaa jatkotutkinnon keikkailemalla lähihoitajana.

Vierailija
2731/4199 |
30.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan lähihoitajilla muitakin työmahdollisuuksia kuin vanhukset, mutta helpoiten sinne vanhuspuolelle tietysti pääsee. Lähihoitajana voi toimia päiväkodissa, hammashoitajana, koulunkäyntiavustajana, osastosihteerinä. Erilaista etätoimintaakin tulee koko ajan.

Tärkeintä sulle olisi, että se katkaisisi työttömyyden, ja voisit rahoittaa jatkotutkinnon keikkailemalla lähihoitajana.

Olen jo liian vanha, ensin siis 1,5 lähäriksi ja s siitä 3,5 v amk? Ei mitään järkeä olisin jo lähempänä 55 v kun valmistuisin. Samat tulot on työttömänä. Täytyy ajatella lapsen etua.

Vierailija
2732/4199 |
02.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei pääse nuoremmatkaan töihin, oon ollu 12v6kk työtön josta 1v6kk merkonomina ja mihinkään en kelpaa. En pääse edes haastatteluun. Mä en jaksa enää ees panostaa mun hakemuksiin, oon saanu tuhansia kielteisiä päätöksia mun hakemuksiin. En jaksa enää.

M35

Vierailija
2733/4199 |
03.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa ihmisillä on vähän epärealistinen kuva elämästä, jos työllistymisen vaihtoehdot ovat joko oman alan kiva työpaikka tai ei mitään. Kaikkialla maailmassa ihmisten pitää tehdä sitä työtä, mitä löytyy. Ei ole varaa odotella jotain unelmaduunia. Itsekin olen tehnyt elämässäni vaikka minkälaista työtä, eri maissa. Minulla on kaksikin maisterin tutkintoa ja silti olen ollut valmis tekemään myös omaa koulutustasoa alempaa työtä. Kaikista töistä oppii jotain ja etenkin oppii arvostamaan muiden työtä. Ja kyllä sitä taloudellisesti elää aina paremmin työllä, kuin työttömänä. 

Omasta mielestä siis työttömyys on osittain valintakysymys, jos töitä oikeasti on saatavilla. Ei kaikki voi tehdä mieluisaa tai omaa tutkintoa vastaavaa työtä aina, joskus on otettava vastaan sitä työtä, mitä löytyy. 

Voi hyvä ihme sentään, mitä tekstiä. Olethan trolli, olethan? Ainakin tulit hienosti todistaneeksi otsikon sanoman "työttömyyttä ei tajua ennen kuin sen kokee itse".

Ei tuo välttämättä ole trolli. Minä (viisikymppinen maisteri, 25 vuotta omalla alallani) kuulin työttömyyden alkuaikoina jatkuvasti huomautuksia siitä, että kyllä nyt pitäisi ottaa mitä tahansa työtä vastaan, mutta sadat ei-vastaukset ovat avanneet sukulaisten ja tuttavien silmät nykyiselle todellisuudelle. Vuosien jälkeen on jäljellä yksi ihminen, jolle ei ole valjennut. Hän on samassa työpaikassa neljäkymmentä vuotta ollut, eläkkeellä miehensä kanssa oikein hyvin toimeen tuleva ex-toimistoapulainen, joka soittelee minulle säännöllisesti ja juttelee tällaisia:

- Oletko sinä nyt hakenut niitä töitä? [juu kuutta tällä viikolla] Kyllä sinun pitäisi hakea niitä töitä...

- Katsos kyllä pitää hakea muitakin töitä kuin vaan tuota alaa, kun ei kato niitä töitä tuossa iässä oikein saa omalta alalta...kato ne menee nuorille...

- Tuolla S-ketjullahan on myyjän paikkoja ja sinä olet niin kielitaitoinenkin. Ei siinä mitään kokemusta tarvitse, soita nyt edes...

- Minun naapurini Jaana on katsos työttömänä, sinun ikäinen, konttoristina ollut koko ikänsä, sai juuri keikkatöitä jogurttikonsulttina...

- Kyllä kato sun pitää osata nöyrtyä, sun parastahan mä tässä vain ajattelen...

- Mites tuo ikkunanpesu?

- Oletko sä kuullut sellaisesta mollista? Kummityttö löysi sieltä työpaikan.

- Nyt soitat sinne työkkäriin ja kysyt onko niillä paikkoja. Pakkohan niillä on olla, sinäkin niin kauan ollut...olet vain kovana ja vaadit...

- Oletko sinä nyt soittanut sinne työkkäriin? No mikset ole? Kyllä sun nyt pitää yrittää enemmän, et sinä tuolla asenteella töitä löydä.

- Oletko sinä ajatellut lähteä Ruotsiin? Siellähän on töitä. Minun serkunpoikani oli Norjassa kalatehtaalla ja siellä kuule ansaitsi tosi hyvin...

- Menet kuule vain sinne tiskille ja sanot, että olet valmis töihin...

- Mutta sinähän olisit tosi hyvä taksikuski, ei sinun sinne asema-aukiolle tarvitsisi mennä...

- Mutta kannattaisihan sinun ottaa vaikka jotain kotiopetusta, siitä voi vaikka katos poikia vaikka millainen vakkaripaikka, kun sana kiirii...

Ja tätä rataa. Tämä rouva pyrki ja pääsi eläkkeelle 60-vuotiaana ja on sen jälkeen matkustellut ja puuhastellut. Jokainen puhelu päättyy hänen turhautumiseensa siitä, että minä en "ota hanttihommia" tai "vaihda alaa". Ensin ajattelin hänen vain tarkoittavan hyvää, mutta nyt vaikuttaa jo siltä, että hän saa jonkinlaista nautintoa viisastelemisesta ja nuhtelemisesta. Ystävyys taitaa olla tiensä päässä.

Eipä silti, olin minäkin muutama vuosi sitten sitä mieltä, että kyllä tekevä töitä löytää.

Tuohon kun lisää itseään puolta nuoremman TE-virkailijan ”kannustuksen” työkokeilusta tai pupukurssista.

”Saisit vähän jalkaa oven väliin....”

”Siitähän voi uusi ura aueta”

”Kurssilla saa eväitä työnhakuun”

”Tällainen CV-kurssi olisi hyödyllinen. Oppii tekemään CV:n”

Olen viisikymppinen, monen alan koulutus, työkokemusta laajalti. Jostain syystä lakkautin koko työnhaun ja elelen säästöilläni. Elämänlaatu koheni kummasti vaikka rahaa on vähemmän. Ei taida sellaista työpaikkaa olla, mihin otetaan viisikymppinen ”työkokeilija” laittamaan jalkaa oven väliin. Pupukursseista en sano mitään. Täällä oli joskus ketju tutustumisleikeistä ja jokunen TE-kurssikin (pupukurssi) siellä oli mukana. Niistä tarinoista voi päätellä, mitä tasoa ne kurssit ovat.

Vierailija
2734/4199 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sipilän PASKA on taas siellä läskin takana takapiruna ja antaa TIUKAT käskyt joita on noudatettava...

TYÖTTÖMIEN PITÄÄ SAADA KUNNON OPETUS JA SIPPI SIPILÄ VAAN PORSKUTTAA   laitaisivat SUOMEN työttömät NYT SIPILÄN & sukulaisten firmoihin nyt kovasti työhamuksia.....

Lese on lese vaikka margariinissa paistaa kaikki ovat huijareita ja varkaita..

Vierailija
2735/4199 |
11.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ammatillinen kuntoutus on sairasjakson jälkeen läpikäyty ja työeläkeyhtiö toteaa työkykyiseksi. Työnhakua siis on tehtävä, eikä siinä mitään mutta mitenköhän nuo ammatillisen kuntoutuksen "työpaikat" oikein hakemuksessa ilmoittaisi. Jos sanoo että on ollut kuntoutuksessa niin varmasti ei pääse mihinkään, eikä oikein viitisi valehdellakaan. Kuinkahan tätä lähestyisi?

Vierailija
2736/4199 |
11.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ammatillinen kuntoutus on sairasjakson jälkeen läpikäyty ja työeläkeyhtiö toteaa työkykyiseksi. Työnhakua siis on tehtävä, eikä siinä mitään mutta mitenköhän nuo ammatillisen kuntoutuksen "työpaikat" oikein hakemuksessa ilmoittaisi. Jos sanoo että on ollut kuntoutuksessa niin varmasti ei pääse mihinkään, eikä oikein viitisi valehdellakaan. Kuinkahan tätä lähestyisi?

Minä olen vaan laittanut ne semmoisenaan ilman mitään kuntoutusmainintoja. Ei se ole valehtelua, kyllähän minä töitä niissä paikoissa olen tehnyt. Enkä hae aloille/paikkoihin missä pitäisi olla laaja selvitys jokaisesta työstä tyyliin joku supon johtaja. Enkä mitään kuntoutumisia ja sairauksia mainitse missään vaiheessa muutenkaan.

Vierailija
2737/4199 |
15.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
2738/4199 |
15.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en oikeasti tiedä miten tulen pärjäämään, kun alkaa se aktiivimalli ja pitäisi oikeasti saada haettua montaa työpaikkaa. Mietin jo oikeasti sitä, että tuet katkaistaan ja ei siitä tule mitään. Ei täällä päin ole oikeastaan paikkoja mihin hakea ja ei ole koulutusta niihin. Jotenkin näen kaiken niin, että en pärjää enää. Olen vasta nuori itsekin ja ehkä saan nyt ensimmäisen ammatin. Työkokemusta ei ole ja pitäisi tietysti olla jo tähän mennessä. En varmaan tällä menolla pääse koskaan töihin ja vaikealta se kaikki tuntuu. Sori tämä valitus, mutta en aina oikeasti tiedä miten edetä täällä enää eteenpäin ja selvitä kaikesta. Olen ihan normaalijärkinen ja terve, mutta silti en näe kaikkea aina niin valoisana vaan oikeasti mietin mitä tästä oikein tulee. Jotenkin se kaikki pelottaa niin paljon. 

2739/4199 |
15.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen jo liian vanha, ensin siis 1,5 lähäriksi ja s siitä 3,5 v amk? Ei mitään järkeä olisin jo lähempänä 55 v kun valmistuisin. Samat tulot on työttömänä. Täytyy ajatella lapsen etua.

Lapsen etu, että äiti maksaa syrjäytyneenä kotona?

Anteeksi nyt, mutta en tajua sinua ollenkaan.

Kai sinulla nyt joku ammatti on? Tai kaupan kassalle?

🇺🇦🇮🇱

Vierailija
2740/4199 |
17.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaffepulla kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsen etu, että äiti maksaa syrjäytyneenä kotona?

Anteeksi nyt, mutta en tajua sinua ollenkaan.

Kai sinulla nyt joku ammatti on? Tai kaupan kassalle?

En ole tuo kelle vastasit mutta voin omasta kokemuksesta kertoa et kaupan kassalle ei niin vaan mennä, olen 18kk ajan yrittäny kassalle töihin merkonomin papereilla ja en ole päässyt.

Olen nähnyt erittäin surkeita ja ammattitaidottomia kassoja töissä ja ihmettelen miten helvetis ne on sinne päässy. Ei olla kohteliaita, tuiskitaan ja ollaan tylyjä ja kylmiä asiakkaille, ei moikata, ei kiitetä, ollaan masentuneen näköisiä ja puol unessa.

Mä haluisin olla kassa mutta en pääse edes haastatteluun, ja sitten tollaset urpot pääsee. Jossain on oltava jotain vialla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme seitsemän