Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työttömyyttä ei tajua ennen kuin sen kokee itse

Vierailija
01.12.2020 |

Myönnetään, itsekin kuvittelin joskus, että työttömänä ovat lähinnä ne joita ei oikein kiinnosta opiskelu eikä työelämä eikä ole kovin suurta mielenkiintoa. En kuvitellut, että minä joka on tehnyt töitä opiskelujen ohessa koko elämäni ja opiskellut itselle ylemmän korkeakoulututkinnon olisin työttömänä.

Ensi kosketuksen työelämän ja työnhaun raadollisuuteen sain, kun viimeistelin maisterin opintojani. Olin saanut hyvää työkokemusta myös omalta alalta hyvässä harjoittelupaikassa, mutta hain monia kuukausia töitä ja ramppasin haastatteluissa, mutta minnekään ei valittu. Lopulta päädyin hakemaan ei oman alan töitä ja sain määräajaksi töitä. Jouduin muuttamaan tuon ei oman alan ja maisterin työtä huomattavasti alemman työn takia. Lopulta vihasin tuota asiakaspalvelu työtä, mutta kärvistelin määräajan loppuun, kun olin vielä vastaanottanut uuden määräaikaisen sopimuksen.

Nyt olen taas tilanteessa jossa olen hakenut töitä kohta 3 kk tuloksetta. Haastatteluihin olen päässyt, mutta aina joku on mennyt ohi, jolla on enemmän juuri oikeaa työkokemusta.

Enää en todellakaan kuvittele, että työnsaanti olisi työhalusta tai edes ahkeruudesta kiinni. Itselle opiskelu ja työ on aina ollut tärkeää, joten siihen olen elämässä panostanut. Silti tulos voi olla tämä eli työttömyys.

Kommentit (4199)

Vierailija
2661/4199 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tsemppiä kaikille työttömyyden suossa tarpoville!

Kuun vaihteessa sain viimein päättää 8 vuotta kestäneen asiakkuuteni työkkärissä - sain viimein töitä. Ei ollut helppoa ja usko loppui monta kertaa, mutta näköjään se on mahdollista työllistyä noinkin pitkän työttömyyden jälkeen. Toivottavasti tästä joku saa uskoa jatkaa yrittämistä.

Onnea! Saikko vakituisen työsuhteen täysillä tunneilla?

Ite en elättele hirveen suuria toiveita työllistymisen suhteen 12v6kk työttömyyden jälkeen risaisella CV:llä ilman suhteita ja suosittelijoita, en usko ihan lähitulevaisuudessa työllistyväni. Etenkään merkonomin papereilla. Pitää odottaa se about 10v jotta merkonomin tutkinto vanhenee, pääsen sitten opiskelemaan uuden tutkinnon työmarkkinatuella. Mutta sitten olen jo 50v kun valmistuisin tuosta.

Kiitos onnitteluista! Työ on vakituinen, mutta osa-aikainen. Teen tässä samalla opintoja ja täyspäiväiseksi työsuhde on tarkoitus muuttaa, kun saan opintoni valmiiksi.

Ei minullakaan ollut suosittelijoita, mutta opiskelu lopulta auttoi työttömyyden katkaisemisessa. Se loi uskoa tulevaan ja omaan osaamiseen - ja ilmeisesti myös sitten työnantajatkin vakuuttuivat, että olen ihan tekeväinen ja aikaansaava ihminen. Jos vaan millään pystyt niin, kannattaa siis opiskella sen, mitä työmarkkinatuella nyt saa. Vinkkinä: työvoimakoulutusten ja avoimen yliopiston lisäksi kannattaa tsekkailla oppilaitosten tarjoamaa täydentävää koulutusta. Niistä voi löytyä myös ilmaisia koulutuksia, joille on mahdollista osallistua työttömänä työnhakijana menettämättä tukia.

Tuosta ikäasiasta vielä. Itsekin sorruin välillä ajattelemaan, että olen ihan ikäloppu sitten, kun opinnot ovat kasassa, mutta viisikymppiselläkin voi olla 15-20 vuotta työuraa jäljellä, kun tuota eläkeikääkin hilataan ilmeisesti kokoajan ylöspäin. Ei siis kannata luovuttaa.

Vierailija
2662/4199 |
06.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuli sähköposti mis luki et haku on päättynyt s-marketin työpaikkaan ja 5min tuon jälkeen tuli sähköposti mis luki ette ole hakemamme henkilö. Ja 3 muuta paikkaa mihin en kelvannut on laitettu uudestaan hakuun. Voi että on ihanaa olla merkonomi.

T: 17kk ollut merkonomi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2663/4199 |
06.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työmarkkinatuesta pitää tehdä määräaikainen, jonka maksu loppuu 2 vuoden jälkeen. Loputtomiin ei ole varaa hyysätä noita elämäntapatyöttömiä loisijoita.

No, jos työmarkkinatuki loppuu niin onhan se vielä tuo toimeentulotuki ja asumistuki, jota voi anoa sitten , mitäs siihen sanot? Sanot varmaan, että nekin pitää lopettaa, no eihän siinä , kun suomen kadut olisi täynnä kodittomia nälkäisiä ihmisiä. Rikollisuus kasvaisi ja siinä voi mennä sinunkin palkat ohimemennen kodittomien näppiin. Et varmaan uskaltaisi enää kaduilla kulkea, kun joka nurkalla on asunnoton rahaton nälkäinen laitapuolen kulkija. Tämä yhteiskunta on nyt sellainen, ettei pelkällä tavaran vaihdolla elä, niin kuin joskus muinoin. Täällä vallitsee nyt rahan ahneiden mentaliteetti, köyhät kyykkyyn.

Minä hoidan ilmaiseksi lapsenlapsiani, nyt kun olen työtön. Pääsevätpä he ainakin töihin ja veroja maksamaan. Näin minä välillisesti olen hyödyllinen yhteiskunnalle vaikkakin ilmainen sellainen. Mahdollistan toisten työssäkäynnin, ilmaiseksi.

Orjatyötä täällä suomessa harrastetaan muutenkin , ainakin Keski-Suomessa. En ikinä ole täällä asuessa saanu oman alan töitä niin , että olisin nostanu kunnon palkkaa. Keski-Suomi on kokonaisuudessaan sisäpiiri alue.  Vain tutut ja sukulaiset pääsevät työhön. Muille tarjotaan vain tukitöitä, joista ei hanki mitään. Orjuus, orjuuttaminen on tieääkseni laitonta puuhaa?

Pohjoisessa asuessa olin kuusi vuotta putkeen töissä ja se oli ihanaa, kunnes kunto romahti homeisten työpaikka rakennusten myötä. En olisi varmaan hengissä enää, jos en ois lähteny pois.

No nyt sitten työttömänä toisten solvauksia kuunnellen ja lukien vietän aikaani ja yritän myös hoitaa itseäni vaikkain hieman huonolla menestyksellä, kun ei ole sitä rahaa, jota tarvittaisiin esim. kunnon ergonomisten kenkien ostoon ja fysioterapialla käyntiin. Olkaa onnellisia te, joilla on palkkatulot ja voitte hoitaa itseänne , jos jotain vaivoja sattuu tulemaan. Antakaa meidän köyhien työttömien edes elää rauhassa. Meillä riittää murheita ilman teidän muistuttamisia tilanteestamme.

Kun niin kovasti meitä työttömiä mollaatte, niin tuli mieleen, että ettekö tykkää työstänne ja ettekö tykkää käydä töissä ja nostaa palkkaa ? Millä tavalla meidän työttömyys on teiltä pois, konkreettisesti?

Se mikä ei satu se vahvistaa ja jos usein sattuu niin siihen tottuu,kai?

Hyvää päivän jatkoa!

Toimeentulotukea ei saa jos on mökki eikä asuntolaina ja yhtiölaina ole laskuja tuossa tuessa, mutta vuokralla asuvat saavat tuet.

Ai, jos sinulla on kesämökki niin et saa toimeentulotukea , järkyttävää! Olen kyllä kuullut jotain tuon suuntaista, että ehdottavat esim. sen mökin myymistä, no entäs sitten kun ne mökkirahat on eletty? Siis ihan pöllöö touhua. Ihmisellä ei saisi olla mitään, kyllä tässä ihmisarvo on nollassa.

Jos on mökki niin ei saa toimeentulotukea ei edes vaikka on lapsia. Se vaan menee niin.

Tuohon riittää jopa pelkkä osuus kesämökistä. Eli jos on perinyt osuuden sisarustensa kanssa perheen kesämökistä vanhempien kuoltua, ei ole enää oikeutettu toimeentulotukeen tai ylipäätään sosiaaliturvaan. Ei edes sossusta saatavaan viimeiseen oljenkorteen, sosiaaliseen luottoon.

Nimimerkillä kokemusta on, alle 600 euron kuukausi"tuloilla" (työmarkkinatuki ja asumistuki) menty kolme vuotta, onneksi lopulta sain oikeita palkkatöitä (ei kiitos TE-toimiston laiskojen p*skojen).

Eli jos tiedätte, että tällainen perintö uhkaa, olkaa valmiina luopumaan siitä heti (lahjoittakaa oma osuutenne sisaruksillenne, koska tosiaan mitään muuta kuin omaa asuntoa ja omaa autoa ei saa työttömänä omistaa - ja sen autonkin kanssa saattaa olla vähän kiikun kaakun.)

Vierailija
2664/4199 |
06.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta missä on työministeri Haatainen. Olen yhden kerran nähnyt hänet mediassa kertomassa, että kaikki kivet ja kannot ja ties mitkä käännetään työttömyyden hoitoon. Mitä on käännetty? Demarit ja vasemmistoliitto eivät ole millään tavalla kiinnostuneita tai huolissaan työttömyydestä tai työttömistä. Senhän andersson jo suoraan sanoi. Ei myöskään marin. Mut ai niin, rahaa tulee ikkunoista ja ovista eikä tässä vielä kaikki. Velkoja ei tartte maksaa takaisin.

Onhan meillä Mahtava Työllisyyden Kuntakokeilu part 3.

Kaksi ensimmäistä kokeilua eivät tuoneet pysyviä työpaikkoja, mutta hei, tehdään homma kolmannen kerran ja odotetaan eri lopputulosta! Ja voidaan sanoa, että jotain on tehty.

Joo eikös tää kokeilu alkanut maaliskuussa, mulle ei oo ainakaan kukaan soittanu ja työtarjouksetkin loppuivat.

Saman huomannut ja tässä jossain vaiheessa lisättiin rutkasti TE-virkailijoita, vaan ei näy palvelun tarjonnassa mitenkään, kaikki yhteydenotot ovat hävinneet. Seuraava vaihe korkeintaan on, että kunnat työllistää ilmaiseksi risutalkoisiin tai kahvinkeittoon kuntien laitoksiin, mitkä palkattuja loisijatyöläisiä täynnä. Sillähän onkin sitten kerrassaan työllistävä ja tuottava vaikutus. Ei tätä sosialistien sontaa tässä maassa viitsi yleensä edes ajatella, joskus vaan hieman alkaa nyppimään.

Ei ole työkärivirkailijoita lisätty, vaan päinvastoin niitä on reilusti vähennetty viime vuosina. Työkkäreitä on ajettu vuosia alas koska ne piti loppua kokonaan kun maakuntavaalit ja soteuudistus tulee, eli pari vuotta sitten, ja nyt kun tulee aluevaalit ja hyvinvointialueet, niin luultavasti työkkärit loppuukin. Ei niihin ole vuosiin otettu ketään eläkkeelle jäävien tilalle jne. Nyt korona-aikana palkattiin toki etuuskäsittelijöitä mutta vain määräaikaiseen muutaman kuukauden työsuhteeseen että ruuhkat saatiin purettua.

Näin ohimennen: Uudellamaallakin on lakkautettu hemmetisti työkkäreitä. Jopa Kirkkonummen TE-toimisto suljettiin kokonaan vajaa 10 vuotta sitten. Tosi kiva kirkkonummelaisille yrittää päästä jotenkin Espoon työkkäriin, jos joutuvat johonkin fyysiseen tapaamiseen.  

Ja tosi kiva niiden jäljellä olevien työkkäreiden työntekijöiden yrittää tehdä kahden tai kolmen kaupungin verran hommia. Ei ihme, että ne ovat nykyään karenssiautomaatteja, kun aika ei riitä perehtymään yksittäisten työnhakijoiden asioihin.

Vierailija
2665/4199 |
06.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki ne, jotka kadehtivat työttömiä ja näiden MAHTAVAN SUURIA ETUUKSIA voivat ihan vapaasti irtisanoutua töistään vaikka heti ja ryhtyä työttömiksi. Työttömyyspäivärahaakin alkaa saada jo kolmen kuukauden karenssin jälkeen. Ei se sen vaikeampaa ole!

Vapaaehtoisia..?

Vierailija
2666/4199 |
06.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin eli opetukseksi kannattaa yrittää estää töihin pääsy sellaiselta, joka on kehunut, että ansiosidonnaisella oli loppujen lopuksi ihan kivaa ja nettovaratkin vaan himpun verran vähemmän kun töissä.

Vierailija
2667/4199 |
06.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata hakea vaan loisto paikkoihin tärkein että olet töissä vaikka SOL siivoamassa sieltä rekrytoin naisen meidän firmaan ei ole CV liian pitkää työttömyyttä 3vk katson kriteeriksi ei 3v taaksepäin pitkiä työttömyysjaksoja. Huom! Ei siivoustyö vaan maksan hyvin ja on siistiä työtä

Vierailija
2668/4199 |
06.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työnantaja10 kirjoitti:

Ei kannata hakea vaan loisto paikkoihin tärkein että olet töissä vaikka SOL siivoamassa sieltä rekrytoin naisen meidän firmaan ei ole CV liian pitkää työttömyyttä 3vk katson kriteeriksi ei 3v taaksepäin pitkiä työttömyysjaksoja. Huom! Ei siivoustyö vaan maksan hyvin ja on siistiä työtä

Ei muuten ole tippaakan väliä, että on ollut jossain töissä. Ainoastaan juuri oikeanlainen työkokemus ratkaisee. Kirurgiksi ei pääse jos on aiemmin vain siivonnut, edes verovirkailijaksi ei pääse kaupan kassalta. Tämä on yksi suurimpia valheita mitä jaksetaan jauhaa. Vain juuri tietty työkokemus kelpaa. Jopa alaa vaihtavia ei rekrytoida koska ne "ei osaa mitään" ja ovat "liian epätoivoisia".

Toinen valhe on se, että kaikki pääsisi siivoojaksi, kassalle tms.. ei nimittäin pääse. Vuosia olen hakenut enkä koskaan kelvannut edes haastatteluun.

Vierailija
2669/4199 |
06.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä pidän työttömänä olosta. Olen luonnontieteiden maisteri, mutta ei mitään töitä ole, eikä enää edes kiinnosta. Työtön olen ollut pari vuotta. En kuitenkaan identifioi itseäni työttömäksi, vaan ennemminkin jonkinlaiseksi kotirouvaksi. Mieheni käy töissä, ja asumme omakotitalossa (yhdessä Suomen suurimmista kaupungeista,) josta omistan 50%. Maksamme siis asuntolainaa, ja se on ihan ok työttömyydestäni huolimatta. Meillä on 3 lasta, joten en todellakaan nuku puoleenpäivään tmv, vaan herään n.7.30 hoitamaan lapsia kouluun tai muuten vain hoitamaan. Vietän aikani harrastaen ja kotia laittaen ja nautin joka hetkestä. En todellakaan tylsisty, kuten joku voisi ajatella. Ymmärrän, että joillekin työttömyys on katastrofi, mutta en pidä siitä olettamasta, jonka mukaan työttömyys olisi jokaiselle ihmiselle jokin tragedia. Minulle se on pelkkää onnea. En soveltuisi edes mihinkään työyhteisöön , koska vihaan ihmisiä ja olen todella introvertti. Tämä elämä, jota elän, on juuri sitä mitä haluan. Kerran ystäväni kysyi, että enkö mieti tulevaa eläkettä :D No en todellakaan mieti. Siihen mennessä elämä voi olla vaikka minkälaista tai voin olla kuollut. En ainakaan väkisin tunge itseäni heseen töihin, jotta saisin sitten joskus vähän parempaa eläkettä. Tsemppiä kaikille, joille työttömyys aiheuttaa huolia, tunnen ihan aitoa sympatiaa teitä kohtaan. Muille sanon vain, että senkun mollaatte työttömiä, minä olen onnellisempi kuin moni työssäkäyvä. Kun te homehdutte toimistoissanne, minä istutan ehkä tomaatteja ihanan puutarhani kasvihuoneeseen tai kenties nautin cappucinoa aurinkotuolissa. Joskus vain siivoan, mutta tämä on ihanaa elämää. Ja lapsilla on äiti kotona.

Ihan kivalta kuulosti siihen asti kunnes aloit puhumaan ikävästi työssäkäyvistä. Aidosti onnelliset ihmiset haluavat yleensä mulle hyvää.

Vierailija
2670/4199 |
06.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään tullu 3 kielteistä päätöstä s-ryhmältä mun hakemuksiin, ois kiva tietää kenet ne sinne palkkaa, mä en kelpaa ainakaan. Taidan lopettaa s-ryhmään hakemusten lähettämisen kokonaan.

T: 17kk työttömänä ollut merkonomi

Vierailija
2671/4199 |
06.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tänään tullu 3 kielteistä päätöstä s-ryhmältä mun hakemuksiin, ois kiva tietää kenet ne sinne palkkaa, mä en kelpaa ainakaan. Taidan lopettaa s-ryhmään hakemusten lähettämisen kokonaan.

Minä hätkähdin kesällä Prismassa. Oli käkkärää ja huivia jokaisella kassalla. Kävi aika selväksi, että kesätyöntekijöiden rekrytoinnissa ykkösprioriteettina oli eksotiikka.

Vierailija
2672/4199 |
06.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opetuslapsi kirjoitti:

Niin eli opetukseksi kannattaa yrittää estää töihin pääsy sellaiselta, joka on kehunut, että ansiosidonnaisella oli loppujen lopuksi ihan kivaa ja nettovaratkin vaan himpun verran vähemmän kun töissä.

En tajunnut tästä kommentista yhtään mitään. Niin kuka voi estää töihin pääsyn keneltä? Miten niin kannattaa?

Vierailija
2673/4199 |
07.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tytöttömyyttä ei tajua ennen kuin sen kokee itse

Vierailija
2674/4199 |
07.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opetuslapsi kirjoitti:

Mitenköhän toimisi semmoinen strategia, missä keskitytään ihmisten työllistämiseen kostamisen sijaan? Onkohan yhtään hallitusta ollut joka olisi tohtinut yrittää tämmöistä?

Vierailija
2675/4199 |
10.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä on juurisyy työttömyydelle:

Oulu kärsii harvinaisesta työvoimapulasta ja samalla suuresta työttömyydestä – osaan työpaikoista riittää, että "silmät liikkuvat" | Yle Uutiset | yle.fi

https://yle.fi/uutiset/3-12091314

Vierailija
2676/4199 |
10.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmeiden aika ei ole ohi, tuli soitto bauhausista. Ens viikon tiistaina haastattelu. Oon 17kk aikana hakenu bauhausiin varmaan sen 25 kertaa ja aina tullut kielteinen vastaus.

Vierailija
2677/4199 |
10.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suklaakakkulapio kirjoitti:

Oulu kärsii harvinaisesta työvoimapulasta ja samalla suuresta työttömyydestä – osaan työpaikoista riittää, että "silmät liikkuvat" | Yle Uutiset | yle.fi

Ei kukaan täysjärkinen ihminen mee muuttajaksi tai huonekalujen kantajaksi. Huonekalut voi parhaillaan painaa monta sataa kiloa, siinä saat äkkiä tuhottua kun koko kehon. Kyl mäki ennemmin nostan kelasta tuet nappia painamalla ennen kuin meen tuhoamaan kehoni nostelemalla satoja kiloja painavia huonekaluja.

Vierailija
2678/4199 |
10.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan käsittämätönta soopaa taas tuutattu menemään. Tällä arvatenkin pohjustetaan tulevia leikkauksia työttömysturvasta.

Jälleen kerran ylen artikkelissa kaikkein kiinnostavinta antia ovat kommentit jutun perässä.

Vierailija
2679/4199 |
10.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kukaan täysjärkinen ihminen mee muuttajaksi tai huonekalujen kantajaksi. Huonekalut voi parhaillaan painaa monta sataa kiloa, siinä saat äkkiä tuhottua kun koko kehon. Kyl mäki ennemmin nostan kelasta tuet nappia painamalla ennen kuin meen tuhoamaan kehoni nostelemalla satoja kiloja painavia huonekaluja.

Jollekkin bodarillehan tuo on ihan onnen omiaan. Luulisi ihan mielikseen nostelevan sohvia työkseen ja parihan siinä on.

Sen lisäksi nokkakärryt on keksitty.

Tekniikkalaji tuo kantaminen on myös.

Vierailija
2680/4199 |
10.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut kuukauden työttömänä ja hakenut aktiivisesti töitä. Olisin kaivannut jotain tukea te-toimistolta, kävisin mielelläni kursseja ym. ihan mitä tahansa, joka voisi auttaa työllistymistäni.

Sen sijaan kuntakokeilun myötä tuli tekstiviesti, jossa kysyttiin kiinnostusta johonkin e-urheilun työkokeiluun. Ei ehkä tällaiselle maisterille se paras juttu, jolla ihan eri alan kokemusta...

"Moi, kiinnostaisiko tutustua e-urheiluun? Bittiliigassa pääset kokeilemaan laajasti elektronista urheilua ja mediatuotantoa mielenkiintosi mukaan, aiempaa kokemusta ei tarvita. Osallistuminen on maksutonta. Peleinä mm. CS:GO, LoL, Valorant, Overwatch ja Minecraft. Kiinnostuitko?"

Jaa että kiinnostuinko? Kaike rehellisyyden nimissä mietin onko tämä joku vitsi. Mutta ei mitään, työnhaku jatkuu aktiivisella ja positiivisella asenteella!

Sä sentään sait viestin kuntakokeilusta, mulle ei oo kuntakokeilusta muuta viestiä tullut kuin tyytyväisyyskysely.

Minulle ei ole kuntakokeilusta tullu yhtään mitään viestiä eikä yhteydenottoa.

Ole onnellinen. Minua jahdataan kuin rikollista. Aikuisten oikeasti käyn kuulemma kolmen kuukauden välein tekemässä aktivointisuunnitelman. Kaksi on jo tehty maaliskuun jälkeen. Sama tahti tulee jatkumaan niin kauan että löydän työn, opiskelen tai suostun typin asiakkaaksi. En suostu, koska sama haahka olisi typissäkin vastassa. Siis menen kolmen kuukauden välein istumaan haahkan ja sossun ämmän kanssa ja tekemään uuden aktivointisuunnitelman, koska he nyt on vaan päättäneet että vaikka aktivointisuunnitelmassa lukee että se on voimassa kaksi vuotta, minun kohdallani se ei päde. Ja tämä ei sitten muka ole mitenkään henkilökohtaista. 

Olen jo päättänyt että kolmatta aktivointisuunnitelmaa ei tule. Tämä on viimeinen kuntouttavan jakso, ja sitten jätän vain menemättä tapaamiseen. Tästä seuraa karenssi. Kun se on kärsitty, jätän edelleen "velvollisuuteni" täyttämättä ja edessä on ikuisuuskarenssi ja leikattua toimeentulotukea vaikka hur mycket. Ei voi mitään. Minä en jaksa olla noiden silmätikkuna. Itse ei vaan parane jäädä pelkälle toimeentulotuelle vaan saavat potkaista minut pihalle koko systeemistä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi kolme