Työttömyyttä ei tajua ennen kuin sen kokee itse
Myönnetään, itsekin kuvittelin joskus, että työttömänä ovat lähinnä ne joita ei oikein kiinnosta opiskelu eikä työelämä eikä ole kovin suurta mielenkiintoa. En kuvitellut, että minä joka on tehnyt töitä opiskelujen ohessa koko elämäni ja opiskellut itselle ylemmän korkeakoulututkinnon olisin työttömänä.
Ensi kosketuksen työelämän ja työnhaun raadollisuuteen sain, kun viimeistelin maisterin opintojani. Olin saanut hyvää työkokemusta myös omalta alalta hyvässä harjoittelupaikassa, mutta hain monia kuukausia töitä ja ramppasin haastatteluissa, mutta minnekään ei valittu. Lopulta päädyin hakemaan ei oman alan töitä ja sain määräajaksi töitä. Jouduin muuttamaan tuon ei oman alan ja maisterin työtä huomattavasti alemman työn takia. Lopulta vihasin tuota asiakaspalvelu työtä, mutta kärvistelin määräajan loppuun, kun olin vielä vastaanottanut uuden määräaikaisen sopimuksen.
Nyt olen taas tilanteessa jossa olen hakenut töitä kohta 3 kk tuloksetta. Haastatteluihin olen päässyt, mutta aina joku on mennyt ohi, jolla on enemmän juuri oikeaa työkokemusta.
Enää en todellakaan kuvittele, että työnsaanti olisi työhalusta tai edes ahkeruudesta kiinni. Itselle opiskelu ja työ on aina ollut tärkeää, joten siihen olen elämässä panostanut. Silti tulos voi olla tämä eli työttömyys.
Kommentit (4202)
Vierailija kirjoitti:
Nykyään kaikki kuvittelevat voivansa aloittaa maisterin papereilla johtotasolta hyvällä palkalla. Ei tajuta että uran ja aseman eteen pitää tehdä työtä. Olen 38v maisteri, 12v oman alan töitä takana, ikinä en ole ollut työtön, mutta en ole kyllä nirsoillutkaan enkä työtä pelännyt.
Ei, vaan nykyään palkataan maisteri "vaativaan asiantuntijatyöhön" joka paljastuu esim. 80 % puhelinasiakaspalveluksi, mistä ei rekryprosessissa puhuttu mitään.
Tänään uutinen "Eläkkeeltä töihin palaaville pohditaan uutta veroetua". SIis jos palaa eläkkeeltä töihin, saisi Ruotsin malliin esim. 20% verohelpotusta.
Nuo ajattelevat, ettei työttömistä ole mihinkään.
Vierailija kirjoitti:
Tänään uutinen "Eläkkeeltä töihin palaaville pohditaan uutta veroetua". SIis jos palaa eläkkeeltä töihin, saisi Ruotsin malliin esim. 20% verohelpotusta.
Muutama vuosi kotona, eikä niistä enäö olekaan.
Tuhannen hakemuksen papparainen, 51v kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä tipuin 40v iässä johtoryhmästä työttömäksi, kun firma ei halunnutkaan mua enää äitiysloman jälkeen takaisin. Sain 4kk palkan irtisanomisrahaa ja luulin että kyllä heti saan töitä kun 10v kokemus johtoryhmätasolta. Luulin väärin. Yli vuosi mennyt jo ja olen erittäin pahasti ahdistunut ja uneton tän stressin takia.
Jostain luin että työttömistä yli 20% on erityisasiantuntijoita, päälliköitä, johtajia. Silti työttömistä puhutaan yhdellä tavalla, että he ovat syrjäytynyttä rupusakkia. Tän takia häpeän tilannettani syvästi.
Älä turhaan häpeä.
Tää Suomi vaan on taantunut tälläiseksi jälkisosialistikseksi virkamiesdiktatuuriksi.
Kelle vaan täällä maassa voi tulla ns. takaisku.
Suojassa ollaan vaan julkisen sektorin vakituisissa viroissa.
Täällä korkeastikoulutettujenkin kannattaa mennä raksalle, tai vaikkapa kassalle.
Ei oo helppoa.
50v. korkeastikoulutettu ei kelpaa ees raksalle apuhommiin vaikka kokemusta on raksahommista
Yli 50 vuotiaan kannattaa vakavasti harkita yrityksen perustamista jos työelämässä haluaa olla mukana.
Sanomattakin lienee selvää että liiketoimintalogiikka kannattaa miettiä perusteellisesti ja eikä pidä kaihtaa uusimpien teknologioiden häpeämätöntä soveltamista ja hyödyntömistö. Esim. sihteerit ym. toimistotyöntekijät palkataan etänä Filippiineiltä tms. ja markkina-alueena pitää alusta asti olla vähintäänkin kaikki länsimaat ym. sivistysvaltiot.
Toki tuossa on paljon hanskattavaa ja varmasti joutuu opiskelemaan päivittäin jotakin uutta, mutta vaihtoehtona lienee aikaistetulle eläkkeelle jääminen (omalla tai yhteiskunnan kustannuksella) tai loputon ja tyhjänpäiväinen palkkatyönhaku.
Siinä yrittämisessä on yksi vika. Alat siihen ja putoat ulos kaikista tuista. Myös vaimosi ja lapsesi jos hän/he menettää työpaikkansa putoaa kaikista tuista, myös mahdollinen avovaimo/tyttöystävä putoaa kaikista tuista. TE-keskus ja Kela lukevat heidät sinun työntekijöiksi kun "kyllä he kuitenkin jotain siellä tekevät". Omakohtainen kokemus ihan lähipiiristä. Pahinta mitä työtön voi tehdä itselleen on alkaa yrittäjäksi tällä lainsäädännöllä.
Vierailija kirjoitti:
Nykyään kaikki kuvittelevat voivansa aloittaa maisterin papereilla johtotasolta hyvällä palkalla. Ei tajuta että uran ja aseman eteen pitää tehdä työtä. Olen 38v maisteri, 12v oman alan töitä takana, ikinä en ole ollut työtön, mutta en ole kyllä nirsoillutkaan enkä työtä pelännyt.
Tämä pätee myös moneen pitkän uran tehneeseen, jotka yt-siivouksissa ovat joutuneet lähtemään. Kun on päässyt johtajahommiin, niin uudeksi työksi ei kelpaa enää asiantuntijatyöt ja päällikkötason tehtäväksi vain jos muuta saa. Entinen työkaverini joutui lähtemään hyvin palkatusta johtajantehtävästä ja on ollut nyt yli vuoden työttömänä, kun tulevan tehtävän ehdottomasti pitäisi olla samaa tasoa kuin aikaisempi työ. Ollut hyvin katkera pala, kun ei ole enää päässyt 7000 euron palkoille.
Monelle korkeakoulutetulle työttömäksi jääminen voi olla hankalaa. Myös muiden töiden saaminen voi olla hankalaa. Mutta ei muuta kuin tulta päin! Jos ei oman alan hommia saa niin kyllä muita töitäkin löytyy. Jos on valmis tekemään.
Vierailija kirjoitti:
Työtä on kyllä kaikille, jos annettaisiin vain kysynnän ja tarjonnan kohdata.
Tämä on totta. Työtä on, mutta palkanmaksajia ei. Ilmaista työtä on maailma täynnä.
Naapurini mietti kerran lujaan ääneen kaverinsa kanssa: "Onhan se noloa jos ei mitään työtä löydä."
- Ongelma kun ei ole se töiden löytäminen vaan se, että on liikaa työnhakijoita per avoin työpaikka ja pula palkanmaksajista. Mutta, hän itse lähti yrittäjäksi, ilmeisesti syystä että ei kelvannut mihinkään työntekijäksi, tämän takia muidenkin pitäisi tehdä samoin ja elää katkerana stressitasot tapissa hautaan asti? Katkeruutta? Eikä kaikilla ole edes mahdollista lähteä yrittämään kun ei saa rahoitusta yms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muutama vuosi kotona, eikä niistä enäö olekaan.
Olen ollut puolet elämästäni korkeakoulutettu pätkätyöläinen ja pitkänkin työttömyysjakson jälkeen normaalisti työkykyinen. Toki osaamista pitää päivittää mutta se on eri asia.
Eli mitähän mahdoit tarkoittaa? Veditkö itse viinaa ja eristäydyit? Älä yleistä muihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
6) Heikko kyky ratkaista ongelmia ja sietää vastoinkäymisiä. Sairausloma ei ole ratkaisu tilanteessa, kun työelämässä tulee vastaan haasteita. Se on usein jopa ongelmien pakenemista.
7) Aktiivisuuden puute. Aiemmin mainittu muutosvastarinta. Ei haluta verkostoitua tai edes selvittää työmarkkinoiden tilaa ja omaa markkina-arvoa siellä. Töitä pitää etsiä aktiiivisesti myös silloin kun on töissä! Se on tärkeä tehtävä, kun töitä ei ole. Se, että kuvittelee olevansa haluttua kermaa, ei ole riittävä.
8) Vaikeus hahmottaa oma työmarkkina-arvo. Pitkällisen työuran esim. yli 2v. jälkeen ei voi odottaa pääsevänsä suoraan hyviin töihin, vaan pitää aloittaa pohjalta. Yleensä niistä töistä, joita opskelijat tekevät opiskeluaikanaan. Kaikkien mielestä pitkään samassa paikassa ollut on urautunut fossiili, joka on vastarintainen ja jonka osaaminen on vanhentunutta. Mikä onkin ihan totta.
9) Mielenterveysongelmat ja epämääräiset fyysiset rajoitteet. Moni kärsii niistä, ja ne on hyvä hoitaa kuntoon. Mielenterveysongelma ei ole kuitenkaan yksin syy jäädä jatkuvasti kaljalle tai saikulle Sadat työttömät ihmiset kärsivät vuosittain lievistä mielenterveysongelmista. Ne ovat hidaste, eivät este. Vastaavasti fyysiset vaivat eivät myöskään.
10) Habitus, joka muodostuu pitkään urautuneesti töitä tehneell. Se syntyy juuri siitä, että aktiivisuustaso vähenee, tottuu siihen, että Pirkko-Kaarinalla on aina lounastahrat rinnuksilla tai siihen, että kotona on kiva olla reikäisissä kasariverskoissa etähommissa. Hiljalleen vieraantuu yhteiskunnasta ja nykyajan työmaailmasta Itsestä, omien aivojen hyvinvoinnista, sivistyksestä, oppimisesta ja omasta ulkoisesta olemuksesta on tärkeää pitää huolta myös työttömänä.
Nämä havainnot eivät olleet kriitiikkiä, vaan asioita, joihon olen itse törmännyt ihmisillä, jotka kärsivät kroonisesta asennevammasta ja ovat olleet pitkään töissä, usein samassa työpaikassa Noita asioita voi kehittää ja niiden avulla voi parantaa elämäänsä On ymmärrettävää, että työssäkäyvänkin itsetunto voi laskea (ihan totta!) ja se alkaa vaikuttaa kaikkeen elämässä. Silti kannattaa yrittää!
Tällaisen litanian kirjoittaa nuori ihminen, joka ei usko ikinä itse sortuvansa moiseen tilaan. Samasta tuutista kuin nämä että kun pitää huolta itsestään, ei rupsahda nelikymppisenä ym.
Et ilmeisesti lukenut tekstiä etkä ymmärrä yt ironiaa kuten eivät yläpeukuttajatkaan. Luepa ketju taaksepäin.
Työttömän kaikki näkevät ryhmän jäsenenä jonka kautta hänet määritetään, mutta työttömän pitäisi silti nähdä muut yksilöinä. Vaikea rasti. Olen ollut on-off työtön 30 vuotta. Tarkoittaa, että suurimman osan tuosta ajasta työtön. Eihän moni ihminen kykene käsittelemään, käsittämään tällaista ollenkaan, ei edes yritä.
Menee maailmankuvan ulkopuolelle. Turha usein edes keskustella, kun yritys ymmärrykseen puuttuu.
Annakun minä kirjoitti:
Tuhannen hakemuksen papparainen, 51v kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä tipuin 40v iässä johtoryhmästä työttömäksi, kun firma ei halunnutkaan mua enää äitiysloman jälkeen takaisin. Sain 4kk palkan irtisanomisrahaa ja luulin että kyllä heti saan töitä kun 10v kokemus johtoryhmätasolta. Luulin väärin. Yli vuosi mennyt jo ja olen erittäin pahasti ahdistunut ja uneton tän stressin takia.
Jostain luin että työttömistä yli 20% on erityisasiantuntijoita, päälliköitä, johtajia. Silti työttömistä puhutaan yhdellä tavalla, että he ovat syrjäytynyttä rupusakkia. Tän takia häpeän tilannettani syvästi.
Älä turhaan häpeä.
Tää Suomi vaan on taantunut tälläiseksi jälkisosialistikseksi virkamiesdiktatuuriksi.
Kelle vaan täällä maassa voi tulla ns. takaisku.
Suojassa ollaan vaan julkisen sektorin vakituisissa viroissa.
Täällä korkeastikoulutettujenkin kannattaa mennä raksalle, tai vaikkapa kassalle.
Ei oo helppoa.
50v. korkeastikoulutettu ei kelpaa ees raksalle apuhommiin vaikka kokemusta on raksahommista
Yli 50 vuotiaan kannattaa vakavasti harkita yrityksen perustamista jos työelämässä haluaa olla mukana.
Sanomattakin lienee selvää että liiketoimintalogiikka kannattaa miettiä perusteellisesti ja eikä pidä kaihtaa uusimpien teknologioiden häpeämätöntä soveltamista ja hyödyntömistö. Esim. sihteerit ym. toimistotyöntekijät palkataan etänä Filippiineiltä tms. ja markkina-alueena pitää alusta asti olla vähintäänkin kaikki länsimaat ym. sivistysvaltiot.
Toki tuossa on paljon hanskattavaa ja varmasti joutuu opiskelemaan päivittäin jotakin uutta, mutta vaihtoehtona lienee aikaistetulle eläkkeelle jääminen (omalla tai yhteiskunnan kustannuksella) tai loputon ja tyhjänpäiväinen palkkatyönhaku.Siinä yrittämisessä on yksi vika. Alat siihen ja putoat ulos kaikista tuista. Myös vaimosi ja lapsesi jos hän/he menettää työpaikkansa putoaa kaikista tuista, myös mahdollinen avovaimo/tyttöystävä putoaa kaikista tuista. TE-keskus ja Kela lukevat heidät sinun työntekijöiksi kun "kyllä he kuitenkin jotain siellä tekevät". Omakohtainen kokemus ihan lähipiiristä. Pahinta mitä työtön voi tehdä itselleen on alkaa yrittäjäksi tällä lainsäädännöllä.
Josko sen yrityksen rekisteröisi toiseen maahan. Viro taitaa olla lähin mahdollinen mutta on noita muitakin.
Yksinhuoltaja syrjäytyy helposti työmarkkinoiden ulkopuolelle. Vuorotyötä ei voi ottaa jos kotona on pikkukoululainen jota ei voi jättää illoiksi yksin. Jos päivätyötä ei löydy, sitten hän on työtön ja kun vuosi kuluu alkaa koulutukset vanhentua ja kutsut työhaastatteluihin hakemisista huolimatta loppua. Seuraa masennus ja suru siitä ettei voi näyttää lapselle työssäkäyvän aikuisen mallia.
Nyt on jo metsä täynnä mustikkaa. Sinne vaan poimimaan ja myymään saalista torille. Valitettavasti itsekkyys ja lihavuus ovat esteitä tähän. Helpompi kattoa telkkaria ja nostaa tukia.
karpaloita kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työtä on kyllä kaikille, jos annettaisiin vain kysynnän ja tarjonnan kohdata.
Tämä on totta. Työtä on, mutta palkanmaksajia ei. Ilmaista työtä on maailma täynnä.
Naapurini mietti kerran lujaan ääneen kaverinsa kanssa: "Onhan se noloa jos ei mitään työtä löydä."
- Ongelma kun ei ole se töiden löytäminen vaan se, että on liikaa työnhakijoita per avoin työpaikka ja pula palkanmaksajista. Mutta, hän itse lähti yrittäjäksi, ilmeisesti syystä että ei kelvannut mihinkään työntekijäksi, tämän takia muidenkin pitäisi tehdä samoin ja elää katkerana stressitasot tapissa hautaan asti? Katkeruutta? Eikä kaikilla ole edes mahdollista lähteä yrittämään kun ei saa rahoitusta yms.
Varsinainen tuomiopäivän mantra: lähde yrittäjäksi. Minä lähdin. Ensin meni hyvin, sitten ei mennyt, ja jäljelle jäi täystuho. Kukaan ei halua palkata epäonnistunutta yrittäjää, eikä yrittäjäksi ole enää lähtemistä alalla, jossa sopimukset ovat pitkiä ja luottamus ehdoton edellytys.
Ilmalämpöpumppujen asentajan koulutus kolme viikkoa ja palkka jopa 5000 euroa kuukaudessa - Taloussanomat - Ilta-Sanomat (is.fi)
Suomi on tehty ihmisille, joilla on vakituinen kokopäivätyö, muuta ovat sitten jotain työnkerjääjiä määräaikaisilla sopimuksillaan ja pikkutunneillaan. Heitä heitellään ulos ja sisään, sitten nämä vakituiset Hannu Hanhet myhäilevät tyytyväisyyttään saaden palkkaa joka kuukausi ja ovat siinä suojatyöpaikassaan.......näitä kuulkaa Suomessa riittää.
Vierailija kirjoitti:
Puhe siitä että työttömät olisi rupusakkia ja loisia juontaa pariin vuoteen ennen nk. jytkyä, jolloin Soini ja perussuomalaiset pääsi valtaan.
He toivat populismin julkiseen keskusteluun.
YLE julkaisi tutkimuksen jonka KELA oli pyytänyt riippumattoman tutkijaryhmän tekemään, ja he eivät löytäneet minkäänlaisia perusteluja sille että työttämät tai sosiaalituilla elävät olisivat rupusakkia tai muuta vastaavaa jotka käyttäisivät hyväkseen tukia.
Tämän saman julkaisi myös iltapäivälehdet.
Mutta annas olla, Iltalehti, iltasanomat ja muut vastaavat kokoomusvetoiset mediat, sen jälkeen kun olivat yrittäneet taistella perussuomalaisia vastaan, alkoivat kolmen vuoden päästä suoltaa täsmälleen samaa populistista valhetta haastattelemalla mm. jotain vanhaa teollisuuspamppua, joka kertoi oman valheellisen mielipiteensä nykyajan nuorista jotka kyselevät oikeuksiensa perään, eivätkä tee töitä niinkuin hän ennen. Sen lisäksi he etsivät yhden opiskelijan kertomaan mielipiteensä siitä kuinka ihanaa elämä on tuilla eläessä, kun mitään ei halua tehdä, kunhan vain saa luvatut tuet ajallaan. Ja tämä haastateltava oli kaukana köyhästä opiskelijasta. Hänen hiukset oli laitettu, hänellä oli erittäin hyvät merkkivaatteet jne.
Nuo olivat kaksi räikeintä esimerkkiä joilla yritettiin saada kokoomuslaisia valtaan, etteivät vassarit vain pääsisi luomaan lisää saamatonta nuorisoa joka ei viitsi tehdä töitä orjana, mutta eivät todellakaan ainoat esimerkit. He käyttivät täsmälleen samaa retoriikkaa kuin perussuomalaiset kuusi vuotta aikaisemmin.
Tätä aihetta mediassa, eli luotuja valheita, on tutkittu jo yli neljäkymmentä vuotta, ja nykyaikainen tapa etsiä tarinallistamista, on alkanut ennen 70 lukua amerikoissa, joissa oikeistokristilliset ryhmittyvät saivat 80 luvulla lopulta Reaganin valtaan luomalla valheellisia tarinallistettuja mielikuvia mediassa opiskelijarentuista jotka eivät suostuneet orjatöihin jne. Seuraavan kerran he onnistuivat kampeamaan Bush Juniorin ja nyt viimeksi he saivat valtaan Trumpin. Tosin Trumpin kohdalla tarinallistaminen muuttui voimalauseiksi ja "koskettaviksi kuviksi", samaan tapaan kuin kolmekymmentä luvulla.
Vierailija kirjoitti:
Vasemmisto, Vihreät, ja Demarit haluavat koululttaa niin pitkälle, että kaikki pääsevät eläkkeelle suoraaan koulun penkiltä. Siihenhän tämä nyky suuntaus tähtää"!
Ja Keskusta, Kokoomus ja Perussuomalaiset haluavat tehdä koulutuksesta niin kallista ja mahdotonta etteivät ihmiset sivistyisi ja heistä saataisiin orjaluokka heidän yritystensä palvelukseen. Oikeisto ei halua missään tapauksessa ihmisten sivistyvän, koska heille itsenäinen, oman arvonsa ja oikeutensa tunteva yksilö on yksilö jota ei voi alistaa ja käyttää hyväkseen!
Suosittelen kaikkia tutustumaan orjuuteen ja siihen mitkä tahot hoitivat orjuuttamiskoneistoa. Yleensä ihmiset ajattelevat että pahat merimiehet kävivät hakemassa lastin Afrikasta ja laivasivat sitten räpiköiviä orjia Amerikkaan kaupattavaksi ja nämä merimiehet jotenkin automaattisesti pystyivät sitä tekemään.
Merimiehet olivat oikeasti mitätön työläisten joukko, jonka takana olivat suuret pankit, merkittävät liikemiehet, ja yhteisöjensä nimekkäät hyväntekijät, eli nykyään heitä nimitettäisiin oikeistokristillisiksi. Vain nämä miehet pystyivät rahoittamaan sitä liikennettä ja keräämään siitä voitot itselleen!
Mitkä poliittiset ryhmät kuvaavat oikeistokristillisiä? Keskusta, Kokoomus ja Perussuomalaiset. Keskustalaiset ovat yrittäneet luoda itsestään mielikuvaa maajusseina, mutta oikeasti nämä maatilojen omistajasuvut käyttivät hyväkseen huutolaisia tai muita köyhiä joita saivat hyväksikäyttää renkeinä ja piikoina jotka tekivät työt, kun he elonkorjuukauden lopussa keräsivät voitot itselleen myydyistä tuotteista.
Eivät oikeistoryhmät ole muuttuneet miksikään. Vasemmistoryhmät ja työläiset yrittivät esittää vaatimuksia orjuuden lakkauttamiseksi, eikä sekään ole muuttunut miksikään. Yhä edelleen vasemmistoryhmät yrittävät taistella ihmisoikeuksen puolesta, kun oikeistoryhmät yrittävät parhaansa mukaan niitä rapauttaa saadakseen enemmän ja nopeammin voittoja. Suomessa puhutaan punaisista kommunisteista, ja heitä yritetään väittää venäläismielisiksi, vaikka tosiasiassa nämä suomen punaiset olivat niitä jotka halusivat oikeutta itselleen. Sen sijaan suomalaiset rikkaat eivät olisi halunneet venäjän alaisuudesta pois, koska he pystyivät myymään venäläisille voitolla, koska sisäkaupoista puuttuivat tullit, joita taas ruotsin, saksan ja tanskan välillä oli! Rikkaat suomalaiset olivat venäläismielisiä!
Olen eläkeläinen. Yksi vuosi takana. 40 v työuraa. Maailma muuttuu ja työpaikat ja työllistäjät muuttuu. Vaatimukset muuttuu. Jos olet vailla töitä, mieti nyt mitä taitoja ja osaamista vaaditaan 5- 10 vuoden päästä.
Trolli sinä olet.