Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työttömyyttä ei tajua ennen kuin sen kokee itse

Vierailija
01.12.2020 |

Myönnetään, itsekin kuvittelin joskus, että työttömänä ovat lähinnä ne joita ei oikein kiinnosta opiskelu eikä työelämä eikä ole kovin suurta mielenkiintoa. En kuvitellut, että minä joka on tehnyt töitä opiskelujen ohessa koko elämäni ja opiskellut itselle ylemmän korkeakoulututkinnon olisin työttömänä.

Ensi kosketuksen työelämän ja työnhaun raadollisuuteen sain, kun viimeistelin maisterin opintojani. Olin saanut hyvää työkokemusta myös omalta alalta hyvässä harjoittelupaikassa, mutta hain monia kuukausia töitä ja ramppasin haastatteluissa, mutta minnekään ei valittu. Lopulta päädyin hakemaan ei oman alan töitä ja sain määräajaksi töitä. Jouduin muuttamaan tuon ei oman alan ja maisterin työtä huomattavasti alemman työn takia. Lopulta vihasin tuota asiakaspalvelu työtä, mutta kärvistelin määräajan loppuun, kun olin vielä vastaanottanut uuden määräaikaisen sopimuksen.

Nyt olen taas tilanteessa jossa olen hakenut töitä kohta 3 kk tuloksetta. Haastatteluihin olen päässyt, mutta aina joku on mennyt ohi, jolla on enemmän juuri oikeaa työkokemusta.

Enää en todellakaan kuvittele, että työnsaanti olisi työhalusta tai edes ahkeruudesta kiinni. Itselle opiskelu ja työ on aina ollut tärkeää, joten siihen olen elämässä panostanut. Silti tulos voi olla tämä eli työttömyys.

Kommentit (4199)

Vierailija
2301/4199 |
20.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tuo 12v työttömänä ollut laiska kitisijä.

Olen yrittänyt kouluttautua mutta mikään ei onnistu, näistä koulutuksista mut potkittiin pois:

Varastoala, koska mulla ei ollut ajokorttia

Metalliala, koska mun pää ei kestänyt sitä meteliä

Vartija, koska mulla oli liian huono yleiskunto

Datanomi, jatkuva migreeni näyttöjä tuijottaessa

Merkonomin tutkinto on mun ensimmäinen suoritettu tutkinto, mutta työllistyminen on todella haastavaa tälle alalle. Tein väärän valinnan ennen merkonomin tutkintoa, mun ois pitäny hakee sillon sähköasentajan koulutukseen niin kuin meinasin.

Vierailija
2302/4199 |
20.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja merkonomin tutkinnon aikana joutusin pyytään yhdelt kauppatieteiden kandidaatilta apua miten tehdä katetuottolaskelma, jos en ois saanu apua siihen mulla ei ois nyt edes merkonomin papereita. En edelleenkään osaa itse tehdä katetuottolaskelmaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2303/4199 |
21.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hakemiini paikkoihin on ollut 200-250 hakijaa. Vaikka olen hyvä ja on loisto cv niin niillä kahdellasadalla muullakin on...

Hakemus ja CV sinulla luultavasti ovat kunnossa, koska kutsuja haastatteluihin on tullut. Niihin haastatteluihin kannattaa panostaa täysillä ja hakeutua vaikka johonkin valmennukseen aiheesta. Olin itse muutama vuosi sitten hieman samanlaisessa tilanteessa ja sitten yllättäen se työpaikka löytyikin sitä kautta, että olin jäänyt oikealle henkilölle haastattelussa mieleen ja minut kutsuttiin toiseen haastatteluun jo ennen kuin paikka laitettiin julkiseen hakuun. Hylätyksi tuleminen on rankkaa, mutta yritä ottaa se kokemuksen kannalta.

Työkokeilu on monille työttömien kiduttamiseen liittyvä kirosana, mutta sitäkin kannattaa harkita jos omalta alalta löytyy kiinnostavia työnantajia, joissa se on mahdollista. Itse tunnen parikin ihmistä, jotka ovat löytäneet sitä kautta vakituisen työpaikan. Ja lopuksi: pommita mielenkiintoisia työnantajia avoimilla hakemuksilla ja puhelinsoitoilla niiden perään. Tsemppiä.

Vierailija
2304/4199 |
21.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon tuo kitisijä.

Oon nyt laittanut hakemukseen 3 eri koulutukseen, katotaan jos tärppää. Mä haluun tehdä jotain mun tulevaisuudelle, jos jään merkonomin tutkinnon varaan tuun olemaan kauan työtön. Mun merkonomi ryhmässä oli 25 ja ainoastaan 1 on työllistynyt (aspa merkonomi linja).

Vierailija
2305/4199 |
21.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittajan profiilia..

työkyvyttömyyseläkkeellä. Sain myös viime vuonna autisminkirjon-diagnoosin mikä selittää sitä miksi en jaksanut työelämässä. Kannattaa kuunnella itseään ennen, kuin hajottaa itseään kohtuuttomasti. Minä jaksan olla ihmisten seurassa nykyään vain 1-2 tuntia kerrallaan. Eipä ole juuri sosiaalista elämää, kun ei jaksa :(

https://www.vauva.fi/keskustelu/41602/onko-se-okei-olla-tyottomana-tuki…

Vierailija
2306/4199 |
21.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

MODE! VOISITSÄ LOPETTAA NÄIDEN PASKAPROVOKETJUJEN TEHTAILUN!

JOS SUA AHISTAA NOIN PALJON SE ETTÄ JOKU PIRUPARKA SAA

MUUTAMAN KOPEEKAN TUKEA NIIN ALA ITE TYÖTTÖMÄKSI! SO SIMPLY!

EI TARTTE SIT ENÄÄ ITKEAÄ PÄIVÄSTÄ TOISEEN TÄÄLLÄ TOTA SAASTAAS!

Vierailija
2307/4199 |
21.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Töistä jäädään pois yhä useammin mielenterveyden pettäessä – ”Erityisen huolestuttavaa”

oka toisella työkyvyttömyyseläkkeelle joutuvalla syy on mielenterveysongelmissa.

Mielenterveysongelmien takia työkyvyttömyyseläkkeelle jäävien osuus on kasvanut.

Vuonna 1995 noin joka kolmas työkyvyttömyyseläkkeelle jäävä jätti työt mielenterveyden pettäessä. 2015 osuus oli jo noin puolet. Määrä on kasvanut tasaisesti vuosi vuodelta.

– Erityisen huolestuttavaa sekä inhimillisestä että taloudellisesta näkökulmasta on nuorten osuuden kasvu näissä tilastoissa, Mielenterveyspoliittinen neuvottelukunta varoittaa tiedotteessaan.

Mielenterveysongelmat vievät ihmisen työkyvyttömäksi usein aikaisemmin kuin esimerkiksi tuki- ja liikuntaelinsairaudet. 2015 mielenterveysongelmien takia työkyvyttömyyseläkkeelle jäävien keski-ikä oli 45,2 vuotta. Se on yli kuusi vuotta aiemmin kuin työkyvyttömyyseläkkeelle jäävien keski-ikä.

http://www.iltasanomat.fi/taloussanomat/oma-raha/art-2000005107227.html

Vierailija
2308/4199 |
21.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomen suurin maa­talous­tuki oli yli 3,5 miljoonaa euroa – katso lista jätti­tukien saajista

Suomen maataloutta ja maaseudun kehittämistä tuettiin viime vuonna noin kahdella miljardilla eurolla, josta noin 40 prosenttia oli EU-rahoitusta, käy ilmi Ruokaviraston tuoreimmista luvuista

Suurimman tukipotin, 3,5 miljoonaa euroa, sai viime vuonna Luonnonvarakeskus Luke. Potista 2,6 miljoonaa euroa oli hanketukea ja 900 000 euroa viljelijätukea

Sata suurinta maataloustukien saajaa

Kahden miljardin summa sisältää myös muun muassa maaseudun yritysten ja yhteisöjen investointeja, kyläkauppatukea sekä erilaisia koulutus- ja kehittämishankkeita.

Tuensaajia lähes 58 000

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000007877422.html

Vierailija
2309/4199 |
21.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

TÄSSÄ HYVÄ ESIMERKKI TYÖTTÖMÄSTÄ...

Lentäjästä työttömäksi Whatsapp-viestill

Vierailija
2310/4199 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan katsonut kieroon työttömiä mikä tulee kotoa opittuna tapana. Vanhempani olivat paria kuukautta lukuunottamatta koko lapsuuteni ajan töissä käyviä ja keskiluokkaisia, mutta ihmisten arvostus kumpusi luonteen ja arjen tekojen pohjalta eikä tiliotteen.

Työttömänä ja pienituloisena olen huomannut kuinka osa katsoo heti eri tavoin kun työttömyyteni paljastuu. Osa entisistä ystävistäni katkaisi jopa välit koska en kaiketi osannut eläytyä tarpeeksi omakotitalon lainanlyhennyksiin tai överiksi vedettyjen lomamatkojen taloudellisiin taakkoihin.

Työttömyys ei ole oma valintani ja haen aktiivisesti töitä. Välillä pääsen jopa haastatteluihinkin, mutta siihen se jää. Käy aika paljon itsetunnon ja mielenterveyden päälle tulla jatkuvasti torjutuksi.

Eniten harmittaa että niin työtodistukset kuin tutkintotodistuksetkin ovat kiitettäviä ja olen uhrannut paljon vapaa-aikaa näiden eteen, mutta silti työpaikat nappaa tyypit joilla on koulut jääneet kesken ja ovat eläneet läpi opintojensa vanhempiensa kustannuksella.

Korona-aika ehkä helpottaa leimaantumista ihmiskunnan pohjasakaksi kun sattuu olemaan työtön, mutta leima on edelleen olemassa. Tekisi monelle nokkaansa pitkin katsovalle gutaa joutua itse työttömäksi ja pelleillä läpi haastattelujen ja hakea turhaan kymmeniä töitä. Olisikohan ajatusmaailma silloin toinen?

Vierailija
2311/4199 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just tarkastin et oon edellisen kerran päässyt haastatteluun 23.3, sen jälkeen ei ole tullut muuta kuin kielteisiä vastauksia mun työhakemuksiin.

T: Toi kitisijä

Vierailija
2312/4199 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työnantajilla on kissanpäivät kun voivat lappaa harjoittelijoita (opintoihin kuuluvat pakolliset harkat), karenssin pelottelemia työkokeilijoita ja pieniin työtunteihin tyytyviä opiskelijoita listoilleen. Ei tarvia maksella turhia kun saa ilmaista työvoimaa tai sitten niin pienellä tuntimäärällä suostuvaiset määräaikaiset työntekijät voi aina vaihtaa uuteen tai parin päivän viiveellä uusia määräaikaisen sopparin ettei vahingossakaan lomarahat kerry.

Työkkäri tai päättäjät eivät suostu näkemään tai myöntämään tätä ongelmaa lainkaan. Sitten raakutaan kuinka laiskoja työttömiä meillä Suomessa onkaan kun eivät saa töitä orjatyövoimalla pyörivistä firmoista tai ollaan ristille riiputtamassa kun et ota niin rupuista työtä vastaan jonka tulot ei yllä edes Kelan tukien tasolle.

Ei voi syyttää kaikkia työttömiä loisiksi kun systeemi itsessään on yksi mätäpaise ja harva saa osaamistaan vastaavaa työtä ja palkkaa.

Moniongelmaiset tarvitsisivat sen tuen ja resurssit mitkä tuhlataan turhaan byrokratiaan ja temputteluhankkeisiin. Ne oikeat patalaiskat ovat asia erikseen. Niiltä tuista pois 30%

Vierailija
2313/4199 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei Suomessa töitä saa jos ei ole suosittelijoita, suhteita, ihmisiä joita tunnet ja nuhteeton naama ja nuhteeton CV tai isukkia joka nuolee pomon persettä jonka kautta pääset töihin. Mulla ei ole mitään noista, kukaan ei palkannut mua kun olin ollut vasta 1v työttömänä, ja kukaan ei tule palkkaamaan 12v työttömänä ollutta. Opiskeleminen kiinnostaisi mutta ainoastaan jos saan opiskella työttömyysturvalla, mä en ala mitään lainoja ottamaan. Sähköasentajan koulutus kiinnostaisi mutta aika heikkoa tulee olemaan työllistyminen tälle alalle ilman ajokorttia, ja ajokorttia ei ole varaa työttömänä suorittaa.

Kyllä saa. Olen opiskellut ensin FM-tutkinnon, sitten FT-tutkinnon eri alalta, kerryttänyt hyvän CV:n ja hankkinut suhteita. Ilman perheen tai ystävien apua. Nyt olen hyvässä asemassa, erittäin tyytyväinen elämääni, melko varakas ja koen olevani etuoikeutettu - oman toimintani tuloksena.

Toistan: oman toimintani tuloksena.

Kaltaisesi kateelliset ja saamattomat ovat häpeällinen osa väestöä. 

N39

Vierailija
2314/4199 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei Suomessa töitä saa jos ei ole suosittelijoita, suhteita, ihmisiä joita tunnet ja nuhteeton naama ja nuhteeton CV tai isukkia joka nuolee pomon persettä jonka kautta pääset töihin. Mulla ei ole mitään noista, kukaan ei palkannut mua kun olin ollut vasta 1v työttömänä, ja kukaan ei tule palkkaamaan 12v työttömänä ollutta. Opiskeleminen kiinnostaisi mutta ainoastaan jos saan opiskella työttömyysturvalla, mä en ala mitään lainoja ottamaan. Sähköasentajan koulutus kiinnostaisi mutta aika heikkoa tulee olemaan työllistyminen tälle alalle ilman ajokorttia, ja ajokorttia ei ole varaa työttömänä suorittaa.

Kyllä saa. Olen opiskellut ensin FM-tutkinnon, sitten FT-tutkinnon eri alalta, kerryttänyt hyvän CV:n ja hankkinut suhteita. Ilman perheen tai ystävien apua. Nyt olen hyvässä asemassa, erittäin tyytyväinen elämääni, melko varakas ja koen olevani etuoikeutettu - oman toimintani tuloksena.

N39

Tohtoreita on paljon työttömänä. Itse asiassa jopa siinä määrin, että muutama vuosi sitten puhuttiin aivovuodosta, kun lähtivät ulkomaille. Tohtoreille ei ollut kysyntää. Tuossa yhteydessä moni valitti tohtorintutkinnon tukkineen väylät suomalaiseen työelämään, koska pidetään liian koulutettuna...

Sinä varmaan koulutettuna ihmisenä ymmärrät tilastotieteen perusteet, otannan merkityksen, ja että sinä yksitäistapauksena et käy minkään sortin esimerkistä.

Vierailija
2315/4199 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

N39

Maailma on täynnä kaltaisiasi joilla ei ole koulutustaan vastaavaa työtä tai työtä ollenkaan. Älä siinä keuli.

Vierailija
2316/4199 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä tipuin 40v iässä johtoryhmästä työttömäksi, kun firma ei halunnutkaan mua enää äitiysloman jälkeen takaisin. Sain 4kk palkan irtisanomisrahaa ja luulin että kyllä heti saan töitä kun 10v kokemus johtoryhmätasolta. Luulin väärin. Yli vuosi mennyt jo ja olen erittäin pahasti ahdistunut ja uneton tän stressin takia.

Jostain luin että työttömistä yli 20% on erityisasiantuntijoita, päälliköitä, johtajia. Silti työttömistä puhutaan yhdellä tavalla, että he ovat syrjäytynyttä rupusakkia. Tän takia häpeän tilannettani syvästi.

Tähän on syyllinen Sanoma Oy ja muut vastaavat. Ras ismin lietsontaa se tuokin on ja vielä tarkoituksellista.

Vierailija
2317/4199 |
25.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

N39

Tohtoreita on paljon työttömänä. Itse asiassa jopa siinä määrin, että muutama vuosi sitten puhuttiin aivovuodosta, kun lähtivät ulkomaille. Tohtoreille ei ollut kysyntää. Tuossa yhteydessä moni valitti tohtorintutkinnon tukkineen väylät suomalaiseen työelämään, koska pidetään liian koulutettuna...

Sinä varmaan koulutettuna ihmisenä ymmärrät tilastotieteen perusteet, otannan merkityksen, ja että sinä yksitäistapauksena et käy minkään sortin esimerkistä.

Huoh. Pointtini ei ollut tutkinto tai sen taso, vaan vastuun ottaminen omasta elämästä ja siinä menestymisestä.

Btw, olen itsekin ollut parin vuoden ajan aivovuotaja. Ulkomaille muutto toiseen otteeseen on harkinnassa. Kysyntää riittää.

Vierailija
2318/4199 |
25.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huoh. Pointtini ei ollut tutkinto tai sen taso, vaan vastuun ottaminen omasta elämästä ja siinä menestymisestä.

Btw, olen itsekin ollut parin vuoden ajan aivovuotaja. Ulkomaille muutto toiseen otteeseen on harkinnassa. Kysyntää riittää.

Tuo on just sitä, minkä pitäisi ohjatata itse kenenkin omaa elämää. Viestisi on viiltävä analyysi noille naukujille.

Kaiken ihmeen valittaminen- ja vastuun siirtäminen on vain tekosyy jatkaa martyyrina ja olla tekemättä mitään.

Kästtämätöntä, että oma nälkä on aina jonkun muun syy.

Ja ennen arvoisa ns. päätoiminen Cv-tuottaja  alapeukutat tätä, niin lueppas tämä viesti vielä kuitenkin toiseen kertaan ja miti, mitä voisit tehdä oman itsesi hyväksi.

Vierailija
2319/4199 |
25.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turha valittaa, ettikää itellenne vaikka töitä.

Vierailija
2320/4199 |
25.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Turha valittaa, ettikää itellenne vaikka töitä.

Ongelmahan tässä oli se, että töihin ei oteta, eikä se, että niitä ei etsitä.