Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työttömyyttä ei tajua ennen kuin sen kokee itse

Vierailija
01.12.2020 |

Myönnetään, itsekin kuvittelin joskus, että työttömänä ovat lähinnä ne joita ei oikein kiinnosta opiskelu eikä työelämä eikä ole kovin suurta mielenkiintoa. En kuvitellut, että minä joka on tehnyt töitä opiskelujen ohessa koko elämäni ja opiskellut itselle ylemmän korkeakoulututkinnon olisin työttömänä.

Ensi kosketuksen työelämän ja työnhaun raadollisuuteen sain, kun viimeistelin maisterin opintojani. Olin saanut hyvää työkokemusta myös omalta alalta hyvässä harjoittelupaikassa, mutta hain monia kuukausia töitä ja ramppasin haastatteluissa, mutta minnekään ei valittu. Lopulta päädyin hakemaan ei oman alan töitä ja sain määräajaksi töitä. Jouduin muuttamaan tuon ei oman alan ja maisterin työtä huomattavasti alemman työn takia. Lopulta vihasin tuota asiakaspalvelu työtä, mutta kärvistelin määräajan loppuun, kun olin vielä vastaanottanut uuden määräaikaisen sopimuksen.

Nyt olen taas tilanteessa jossa olen hakenut töitä kohta 3 kk tuloksetta. Haastatteluihin olen päässyt, mutta aina joku on mennyt ohi, jolla on enemmän juuri oikeaa työkokemusta.

Enää en todellakaan kuvittele, että työnsaanti olisi työhalusta tai edes ahkeruudesta kiinni. Itselle opiskelu ja työ on aina ollut tärkeää, joten siihen olen elämässä panostanut. Silti tulos voi olla tämä eli työttömyys.

Kommentit (4199)

Vierailija
2261/4199 |
21.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin työttömänä jonkin aikaa opiskeluiden jälkeen, kunnes oli pakko mennä, jotta saa paremmin rahaa. Vähän painostustakin tuli ymmärrettävistä syistä. Alkoi muutenkin kyllästyttämään muutaman kerran työkkärissä käynti ja lappujen täyttely, sekä työttömyystuen roposet. Motivaatio ja sosiaalinen heikkous esti aktiivisemman työnhakuprosessin aloittamisen.

Skarppasin. Sain heti töitä vuokranvälitysfirmasta ja valita keikkoja niin monta kuin kiinnosti tehdä.

Päätin samalla lähteä opiskelemaan muutamaksi vuodeksi ammattia, missä työllisyysmahdollisuus sattuu olemaan hyvä. Pääsin ensimmäiseen vakipaikkaan mihin tuli haettua. Sillä tiellä on oltu. Toivon muidenkin pääsevän palkkalistoille mahdollisimman nopeasti.

Vierailija
2262/4199 |
21.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Seura uutisoi juuri, että huimat 451 000 ihmistä tekee maassamme palkatonta työtä.

Tämä on huomattava osuus koko työmarkkinasta ja jää yhteiskunnalta melkoinen

verosaalis saamatta! Muutaman ilmaistyövoimaa firmoihin välittävän konsulttifirman

elättäminen verovaroista tuntuu olevan jostain kumman syystä tärkeämpää,

kuin verokertymä.

Nämä pitäisi lailla kieltää muuten kuin erityistapauksissa - lyhyt vapaaehtoinen työkokeilu oikeista syistä eli erittäin pitkään  työttömänä olleilla joilla oikeasti ammattitaidossa paikkaamista tai uuden työn kokeilu vammautumisen tai muun esteen jälkeen. Joku oppisopimuspaikka ehkä alkuvaiheessa, samoin joku perehdytysjakso tietyissä paikoissa voisi olla vaikka hieman alennetulla palkalla. Alkuvaiheen opiskelijoiden ilmaisharkat vielä ymmärrän, koska ei joku toisen vuoden hoitajaopiskelija vielä ole oikean työntekijän veroinen ja häntä täytyy perehdyttää. Ennen oli palkallisia harjoittelijan paikkoja mm. lastentarhoisssa. Olin itsekin sellaisessa välivuotenani. Ovatko nämä kaikki nykyään ilmaispaikkoja?

Vasemmistopuolueet voisivat puhua enemmän tämän ryhmän puolesta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2263/4199 |
21.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikäs ap:n tilanne on nyt? Onko töitä löytynyt?

Työtön! Sinun EI tarvitse alistua tämän ketjun ja foorumin

jatkuvaan vihakampanjaan työttömiä,köyhiä ja pienituloisia

kohtaan.Liity mukaan työttömien elämänlaatua parantavaan

yhdistystoimintaan ja vastustamaan työttömiin kohdistuvaa

yleistävää ja valheellista vihapuhetta.Liity mukaan

työttömien yhdistysten toimintaan:

Työttömien Keskusjärjestö katsoo,

että työtön on aktiivinen yhteiskunnallinen toimija

ja tuottava kansalainen, vaikka hän ei ole ansiotyössä.

Köyhyys, koulutuksen puute ja terveydelliset syyt estävät

työttömän aktiivista kansalaisuutta, osallisuutta ja yhdenvertaisuutta.

Siksi työttömän perusoikeuksista, toimeentulosta,

palveluista ja itsemääräämisoikeudesta tulee pitää kiinni

sekä eettisin että kansantaloudellisin perustein.

Yhdistystemme kautta voit saada ääntäsi kuuluviin

myös valtion hallinnossa ja eduskunnassa.

htps://tyottomat.fi/etusivu/tyottomille/

Vierailija
2264/4199 |
21.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hakemiini paikkoihin on ollut 200-250 hakijaa. Vaikka olen hyvä ja on loisto cv niin niillä kahdellasadalla muullakin on...

TÄSSÄ HYVÄ ESIMERKKI TYÖTTÖMÄSTÄ...

Lentäjästä työttömäksi Whatsapp-viestill

Vierailija
2265/4199 |
23.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hakemiini paikkoihin on ollut 200-250 hakijaa. Vaikka olen hyvä ja on loisto cv niin niillä kahdellasadalla muullakin on...

Tässä on selvästi mokattu alan valinnassa. Itseni lisäksi on pari viimeistä kertaa ollut ehkä 10 hakijaa, joista pari oikeasti sopivaa. Palkka on hyvä ja työt ehkä hieman stressaavia mutta siistejä sisätöitä kuitenkin.

Olen Kauppt.lis. eli ihan ”kovalta alalta”. Et vaan taida tajuta mikä työnhakutilanne tätä nykyä on. Työttömiä vastaavan koulutuksen omaavia on tuhansittain

Tuohonhan se ylikoulutus johtaa, kohta on jokainen jonkinsortin ekonomi tai lettutieteen vihtori ja ilman mitään mahdollisuutta työllistyä.Pitäisi olla joku realistinen määrä vuosittain, joka kuhunkin kouluun otetaan. Nykymenolla kohta kaikki on helvetin hyvin koulutettuja työttömiä, joilla ei ole mitään hyötyä koulutuksestaan ikinä.

Näin se on, Suomi putos puusta.

Laajassa kuvassa; sosialismi sulkee kokonaisia toimialoja Suomesta.

Korkea verotus ja lisääntyvä sääntely tekee vähitellen perustoimialoista kannattamatonta. Lähinnä vain teknologisilla innovaatioilla, millä vähennetään työpaikkoja on arvoa. Työ ja siitä aiheutuvat sivukulut ovat kustannus.

Kaikenkaikkiaan firmat myydään ulkomaille, valtapuolueet eivätkä virkamieskunta juuri arvosta kotimaista yrittäjyyttä eikä omistusta.

Järjettömän korkea veroaste vie motivaation.

Vierailija
2266/4199 |
26.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin kirjoitti:

Voi saada asumistulea. Ja lapsilisää.

Rahaa tulee kuin rännistä, vaikkei tee mitään.

Vierailija
2267/4199 |
26.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin kirjoitti:

Valitettavasti tässä iässä ei enää saa lapsi- eikä muitakaan lisiä, ei edes töitä.

Terv. 35 vuotta työelämässä, nyt en kelpaa enää mihinkään

Vierailija
2268/4199 |
27.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin kirjoitti:

Valitettavasti tässä iässä ei enää saa lapsi- eikä muitakaan lisiä, ei edes töitä.

Terv. 35 vuotta työelämässä, nyt en kelpaa enää mihinkään

Sama juttu. Työelämässä vuodet 1990-2016, nyt pitkäaikaistyötön ja sen seurauksena myös asunnoton. Maksan asuntolahuoneesta, ja kaikkeen muuhuun jää 400 euroa kuukaudessa. Näin elämäni loppuun saakka. Tulis kuula ja...

Vierailija
2269/4199 |
27.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei Suomessa töitä saa jos ei ole suosittelijoita, suhteita, ihmisiä joita tunnet ja nuhteeton naama ja nuhteeton CV tai isukkia joka nuolee pomon persettä jonka kautta pääset töihin. Mulla ei ole mitään noista, kukaan ei palkannut mua kun olin ollut vasta 1v työttömänä, ja kukaan ei tule palkkaamaan 12v työttömänä ollutta. Opiskeleminen kiinnostaisi mutta ainoastaan jos saan opiskella työttömyysturvalla, mä en ala mitään lainoja ottamaan. Sähköasentajan koulutus kiinnostaisi mutta aika heikkoa tulee olemaan työllistyminen tälle alalle ilman ajokorttia, ja ajokorttia ei ole varaa työttömänä suorittaa.

Vierailija
2270/4199 |
27.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikein hetki on se, kun on jäänyt työttömäksi ja on kuitenkin pitänyt uuden paikan löytymistä vain ajan kysymyksenä, kun on hyvä työkokemus ja korkeakoulutus, huomatakseen, että kaikki puheet ikäsyrjinnästä pitävätkin paikkansa. Ja se on se asia, johon ei voi itse vaikuttaa. Omalla alallani joutuu lisäksi toistuvasti seuraamaan kollegoiden toimintaa tiedotusvälineiden kautta ja toteamaan, että tuotakaan virhettä en olisi tehnyt. Mutta en silti halua viedä työpaikkaa nuoremmiltakaan. Ehkäpä he tarvitsevat sitä vielä itseänikin enemmän. Ja onhan tuo ruhtinaallinen työmarkkinatuki apuna..

Vierailija
2271/4199 |
27.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikein hetki on se, kun on jäänyt työttömäksi ja on kuitenkin pitänyt uuden paikan löytymistä vain ajan kysymyksenä, kun on hyvä työkokemus ja korkeakoulutus, huomatakseen, että kaikki puheet ikäsyrjinnästä pitävätkin paikkansa. Ja se on se asia, johon ei voi itse vaikuttaa. Omalla alallani joutuu lisäksi toistuvasti seuraamaan kollegoiden toimintaa tiedotusvälineiden kautta ja toteamaan, että tuotakaan virhettä en olisi tehnyt. Mutta en silti halua viedä työpaikkaa nuoremmiltakaan. Ehkäpä he tarvitsevat sitä vielä itseänikin enemmän. Ja onhan tuo ruhtinaallinen työmarkkinatuki apuna..

Minua vedettiin hihasta töihin jo ennen valmistumistani ja sen jälkeen 25 vuotta. Kun täysin 50 vuotta, työt sattumalta loppuivat, mutta uskoin saavani töitä yhtä helposti kuin ennenkin. En ollut urani aikana huonontunut yhtään, vaan hankkinut erittäin vakaan kokemuksen ja komean sarjan suosittelijoita. Valitettavasti minusta oli vuosi vuodelta tullut myös kalliimpi työllistettävä. En olisi uskonut, että en kelpaa oman alani töihin sen enempää kuin muillekaan aloille. Olisi kiva tietää, painaako ei-vastausten takana enemmän itse ikä vai koulutuksen ja iän tuoma palkkaluokka, mutta sitähän eivät rekrytoijat kerro.

Vierailija
2272/4199 |
01.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina sanotaan et vanhemmilta periytyy kaikkea, no mun isä oli elämänsä viimeiset 20v työttömänä ja näytän aika hyvin seuraavan hänen jalanjälkiä mun 12v työttömyys putkella.

Vierailija
2273/4199 |
07.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä tipuin 40v iässä johtoryhmästä työttömäksi, kun firma ei halunnutkaan mua enää äitiysloman jälkeen takaisin. Sain 4kk palkan irtisanomisrahaa ja luulin että kyllä heti saan töitä kun 10v kokemus johtoryhmätasolta. Luulin väärin. Yli vuosi mennyt jo ja olen erittäin pahasti ahdistunut ja uneton tän stressin takia.

Jostain luin että työttömistä yli 20% on erityisasiantuntijoita, päälliköitä, johtajia. Silti työttömistä puhutaan yhdellä tavalla, että he ovat syrjäytynyttä rupusakkia. Tän takia häpeän tilannettani syvästi.

Älä turhaan häpeä.

Tää Suomi vaan on taantunut tälläiseksi jälkisosialistikseksi virkamiesdiktatuuriksi.

Kelle vaan täällä maassa voi tulla ns. takaisku.

Suojassa ollaan vaan julkisen sektorin vakituisissa viroissa.

Täällä korkeastikoulutettujenkin kannattaa mennä raksalle, tai vaikkapa kassalle.

Ei oo helppoa.

Vierailija
2274/4199 |
20.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

12 päivän päästä olen ollut 15kk työttömänä merkonomin papereilla, ei mitään mahiksii työllistyä. Mun edellisest haastattelust on kulunut about 4kk ja sekään ei ollut kaupan alan työpaikka.

Vierailija
2275/4199 |
20.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei Suomessa töitä saa jos ei ole suosittelijoita, suhteita, ihmisiä joita tunnet ja nuhteeton naama ja nuhteeton CV tai isukkia joka nuolee pomon persettä jonka kautta pääset töihin. Mulla ei ole mitään noista, kukaan ei palkannut mua kun olin ollut vasta 1v työttömänä, ja kukaan ei tule palkkaamaan 12v työttömänä ollutta. Opiskeleminen kiinnostaisi mutta ainoastaan jos saan opiskella työttömyysturvalla, mä en ala mitään lainoja ottamaan. Sähköasentajan koulutus kiinnostaisi mutta aika heikkoa tulee olemaan työllistyminen tälle alalle ilman ajokorttia, ja ajokorttia ei ole varaa työttömänä suorittaa.

No höh! Suurin osa opiskelee opintotuella, mitenpäs muutenkaan ... Ei suurimmalla osalla ole mitään sellaisia suhteita, joilla saisi töitä ilman koulutusta, tai rikkaita vanhempia, jotka maksaisi opiskelut. 

Ymmärrän kyllä ketjun aloittajan tilanteen, kuka vain voi joutua elämässään juuri esimerkiksi vsstavalmsituneena sellaiseen tilanteeseen, että ei heti löydä töitä. Voin mys hyvin ymmärtää, että joku joutuu etsimään töitä vaikkapa koko vuodenkin, jos on vaikka lama, eikä töitä löytyisi vaikka muuttaisi työn perässä toiselle paikkakunnalle.

Sitä sen sijaan en ymmärrä, että terve ja työkykyinen ihminen on 12 vuotta työttömänä ja keksii tuollaisia verukkeita, miksi ei kouluttaudu, ja kieltäytyy ottamasta opintotukia. Ei tipu yhtään ymmärrystä tuollaiselle. Kaikki tuet pois tuollaisilta, niin kyllä alkaa koulutus ja työnteko kiinnostaa! Olet häpeäksi oikeille työttömille, jotka todellakin haluaisivat töihin. 

Tämä kirjoitus ei ole mitään vihapostia työttömille. Itsekin olen elämässäni joutunut työttömäksi, kun olin opiskelemassa ja parin ensimmäisen kuukauden aikana jo huomasin, että se opiskelemani ala ei ollutkaan sopiva, ja jouduin keskeyttämään opinnot. Kesti kuukauden verran, että pääsin töihin, ensin jouluapulaiseksi ja siitä sitten erilaisiin sijaisuuksiin, ja CV karttui, sai arvokasta asiakaspalvelukokemusta. Keväällä sitten uudestaan hain toiseen koulutukseen, ja syksyllä pääsin opiskelemaan, ihan opintolainoilla opiskelin, eikä ollut mitään suhteita. 

Vierailija
2276/4199 |
20.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

12 päivän päästä olen ollut 15kk työttömänä merkonomin papereilla, ei mitään mahiksii työllistyä. Mun edellisest haastattelust on kulunut about 4kk ja sekään ei ollut kaupan alan työpaikka.

Varmaan masentaa olla noin pitkään ilman töitä. Ootko miettiny, voisko johtua siitä olis vähän huono alanvalinta tuo kaupan alan merkonomi? Jos haet uudestaan laskentapuolelle niin sen sais varmaan nopeesti tehtyä kun tulis hyväksilukuja. Kirjanpitäjistä olis ihan pulaa.

Ihan rikollista, että noi kauppikset saa kouluttaa ihmisiä merkonomeiksi, vaikka ei niille ole töitä ... 

Vierailija
2277/4199 |
20.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sun kaltasten mul**ujen takia haluun olla seuraavatkin 12v työttömänä. Heti ruvetaan haukkumaan työtöntä, muuta ei osata.

Vierailija
2278/4199 |
20.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En halua kirjanpito puolelle, ja olen unohtanut kaiken taloushallinto kursseista, niistä kumminkin aikaa. Ei mua masenna työttömyys, menee se aika ihan hyvin näinkin.

Vierailija
2279/4199 |
20.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä tipuin 40v iässä johtoryhmästä työttömäksi, kun firma ei halunnutkaan mua enää äitiysloman jälkeen takaisin. Sain 4kk palkan irtisanomisrahaa ja luulin että kyllä heti saan töitä kun 10v kokemus johtoryhmätasolta. Luulin väärin. Yli vuosi mennyt jo ja olen erittäin pahasti ahdistunut ja uneton tän stressin takia.

Jostain luin että työttömistä yli 20% on erityisasiantuntijoita, päälliköitä, johtajia. Silti työttömistä puhutaan yhdellä tavalla, että he ovat syrjäytynyttä rupusakkia. Tän takia häpeän tilannettani syvästi.

Älä turhaan häpeä.

Tää Suomi vaan on taantunut tälläiseksi jälkisosialistikseksi virkamiesdiktatuuriksi.

Kelle vaan täällä maassa voi tulla ns. takaisku.

Suojassa ollaan vaan julkisen sektorin vakituisissa viroissa.

Täällä korkeastikoulutettujenkin kannattaa mennä raksalle, tai vaikkapa kassalle.

Ei oo helppoa.

Itsekin jossain vaiheessa hakeuduin vähäksi aikaa virkahommiin, kun tuntui, että yksityisellä työtahti oli liian kova, piti saada hidastaa, ja tarvitsin pitkän loman, vuorotteluvapaata, että pääsi matkustamaan. Tunsin vähän huonoa omaatuntoa, kun ei tarvinnut tehdä juuri mitään ja hyvä palkka juoksi, mutta ajattelin sen niin, että jos  minä en olisi sitä palkkaa nostanut, niin joku muu sen olisi saanut kumminkin. Mutta vuorotteluvapaitten jälkeen vaihdoin taas kunnon töihin. 

Vierailija
2280/4199 |
20.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aina sanotaan et vanhemmilta periytyy kaikkea, no mun isä oli elämänsä viimeiset 20v työttömänä ja näytän aika hyvin seuraavan hänen jalanjälkiä mun 12v työttömyys putkella.

Niti-nati- niti... Ihme kitisijä.

Ootko ajatellut, että jospa et teksisikään niin kuin sun isä, vaan niin kuin joku toinen, jolla menee hyvin? Elämä on valintoja. Vaikka se sähköasentajan koulutus ... ymmärrätkö, että meillä on Suomessa maksuton kouluts? Monessa muussa maassa joutuisit maksamaan koulutuksesta, mutta sulle ei kelpaa edes ilmainen koulutus. Sieltä saa kouluruuatkin.