Työttömyyttä ei tajua ennen kuin sen kokee itse
Myönnetään, itsekin kuvittelin joskus, että työttömänä ovat lähinnä ne joita ei oikein kiinnosta opiskelu eikä työelämä eikä ole kovin suurta mielenkiintoa. En kuvitellut, että minä joka on tehnyt töitä opiskelujen ohessa koko elämäni ja opiskellut itselle ylemmän korkeakoulututkinnon olisin työttömänä.
Ensi kosketuksen työelämän ja työnhaun raadollisuuteen sain, kun viimeistelin maisterin opintojani. Olin saanut hyvää työkokemusta myös omalta alalta hyvässä harjoittelupaikassa, mutta hain monia kuukausia töitä ja ramppasin haastatteluissa, mutta minnekään ei valittu. Lopulta päädyin hakemaan ei oman alan töitä ja sain määräajaksi töitä. Jouduin muuttamaan tuon ei oman alan ja maisterin työtä huomattavasti alemman työn takia. Lopulta vihasin tuota asiakaspalvelu työtä, mutta kärvistelin määräajan loppuun, kun olin vielä vastaanottanut uuden määräaikaisen sopimuksen.
Nyt olen taas tilanteessa jossa olen hakenut töitä kohta 3 kk tuloksetta. Haastatteluihin olen päässyt, mutta aina joku on mennyt ohi, jolla on enemmän juuri oikeaa työkokemusta.
Enää en todellakaan kuvittele, että työnsaanti olisi työhalusta tai edes ahkeruudesta kiinni. Itselle opiskelu ja työ on aina ollut tärkeää, joten siihen olen elämässä panostanut. Silti tulos voi olla tämä eli työttömyys.
Kommentit (4199)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä sinulle hyvä paikka, autokuskiksi Espanjan suurlähetystöön, vuosipalkka melko reilu 20 500€ bruttona:
Ei tuo palkka kovin paljon häviä sille palkalle, jota tarjottiin viime syksynä, kun valtioneuvoston autoille tarvittiin kuljettaja. Espanjalaiset näemmä eivät vaadi kuskilta kokemustakaan, mutta VN halusi henkilön, jolla on joko poliisin tai turvallisuusalan koulutus ja työkokemusta.
No kylläpä on paskat palkat, toivottavasti suurlähettiläät / ministerit antavat edes tippiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä pahin ongelma on se että palkalla ei pysty elättämään itseään.
Ja ne pienipalkkaiset työt on yleensä äärettömän raskaita.
Eli siivoustyössäkin on siis todella vaihtelevat työkohteet. Toimistosiivous Ok mutta joku ravintolasiivous ... yäks. Eikä mitään lisiä.
Ja jotenkin äärettömän noloa roudata tänne porukkaa siivoustyöhön.
Jos noiden tulisen palkkaus olisi 200 e korkeampi kuussa niin se voisi olla monelle varteenotettava vaihtoehto.
Nyt joku 1795 e netto ei houkuta.
Siis kuinka hyvät tuet on nykyään jos 1795€/kk nettopalkka ei houkuta? Tuohan on bruttona jotain 2400-2500€/kk. Olisin ottanut vastavalmistuneena maisterinakin riemusta kiljuen vastaan tuollaisen paikan, saati sitten ennen kouluttautumista.
On selvää, ettei 1795e nettopalkasta kirjoittanut erota nettoa ja brutosta. Tämä on varsin yleistä ja kertoo vain kansan jatkuvasta tyhmenemisestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä sinulle hyvä paikka, autokuskiksi Espanjan suurlähetystöön, vuosipalkka melko reilu 20 500€ bruttona:
Ei tuo palkka kovin paljon häviä sille palkalle, jota tarjottiin viime syksynä, kun valtioneuvoston autoille tarvittiin kuljettaja. Espanjalaiset näemmä eivät vaadi kuskilta kokemustakaan, mutta VN halusi henkilön, jolla on joko poliisin tai turvallisuusalan koulutus ja työkokemusta.
No kylläpä on paskat palkat, toivottavasti suurlähettiläät / ministerit antavat edes tippiä.
Eivät anna. Katsekontaktia ei oteta, ja vain harvat sanovat "huomenta" tai osoittavat millään tavalla noteeranneensa, että autossa on toinenkin ihminen.
Vierailija kirjoitti:
Mikäs ap:n tilanne on nyt? Onko töitä löytynyt?
Pari kuukautta olen ollut työssä joka liittyy alaan, jota olen nyt hakenut opiskelemaan. Tähän ei vaadita korkeakoulututkintoa. Esimies puhui, että töitä olisi kesänkin yli, mutta saa nähdä. Vielä ei ole papereita allekirjoitettu niin saa tosiaan nähdä. Nyt jännitän myös pääsenkö opiskelemaan syksyllä. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pari kuukautta olen ollut työssä joka liittyy alaan, jota olen nyt hakenut opiskelemaan. Tähän ei vaadita korkeakoulututkintoa. Esimies puhui, että töitä olisi kesänkin yli, mutta saa nähdä. Vielä ei ole papereita allekirjoitettu niin saa tosiaan nähdä. Nyt jännitän myös pääsenkö opiskelemaan syksyllä. Ap
Sinne minne hain niin se kyllä on korkeakoulututkinto. Osassa hakupaikoista en ole vahvoilla koska ensikertalaiskiintiö. Osassa hakukohteissa taas katsottiin hyvällä aiempaa tutkintoani. Mutta hakijoita on paljon näinä aikoina nii saahan tässä jännittää eikä mikään ole varmaa. Ap
Mä olen työtön mutta en työkykyinen, ei tässäkään ole mitään järkeä, onneksi toinen perheessä tienaa edes sen verran että perhe tulee toimeen mutta olisi kiva mennä johonkin töihin jolla saisi itsekin jotain tienattua
Omien alojen töitä en voi kuitenkaan tehdä mutta itse olen sitä mieltä että kai joku ammatti on mihin tälläkin terveyden tilalla voi opiskella vielä
Kun tietäisi tuon alan...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
vilkasin huvkseni tuota kuljettajan työilmoitusta. Eli hyvä englanninkielentaito oltava sekä mekaanikko. On luettava huolellisesti joku espanjan/englanninkielinen dokumentti, ja ilmeisesti hakemus ja Cv lähetettävä englanninkielellä. Tämähän ammattikoulun käyneeltä toki sujuu kuin vettä vaan. Haastattelukin ilmeisesti osattava käydä englanninkielellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä pahin ongelma on se että palkalla ei pysty elättämään itseään.
Ja ne pienipalkkaiset työt on yleensä äärettömän raskaita.
Eli siivoustyössäkin on siis todella vaihtelevat työkohteet. Toimistosiivous Ok mutta joku ravintolasiivous ... yäks. Eikä mitään lisiä.
Ja jotenkin äärettömän noloa roudata tänne porukkaa siivoustyöhön.
Jos noiden tulisen palkkaus olisi 200 e korkeampi kuussa niin se voisi olla monelle varteenotettava vaihtoehto.
Nyt joku 1795 e netto ei houkuta.
Siis kuinka hyvät tuet on nykyään jos 1795€/kk nettopalkka ei houkuta? Tuohan on bruttona jotain 2400-2500€/kk. Olisin ottanut vastavalmistuneena maisterinakin riemusta kiljuen vastaan tuollaisen paikan, saati sitten ennen kouluttautumista.
Työmarkkinatuki on 530 netto, jos asuu puolison kanssa ei saa muita tukia.
Vierailija kirjoitti:
Ainoa oikea ratkaisu on perustulo.
Ideoita rahoitukseen?
Taas skitsoaloittaja
rolli on sepustanut tällaisen tarinan tänään.
Kovasti teet kyllä töitä lietsoaksesi kateutta ja vihaa työttömiä köyhiä kohtaan.
Mahtaa tätä työttömät ja köyhät-sitä ja tätä trollii ahistaa todella kovasti
kun kokoajan tekee näitä työtön-köyhät-aloituksia ja ketjuja,joita
sitten käsivatkaten sitä ja silmät kiiluen suu vaahdossa
trollaajaspämmää esiin kokoajan vastailemalla itse itselleen.
Puhutaan sitten myös muista tuista! Kaikki tuet esiin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työttömiä on kahta päätyyppiä:
1) Niitä, jotka työttömäksi jäätyään ottavat vastaan lyhyempääkin keikkaa omalta ja muilta aloilta. Yritävät ominkin toimin edistää täystyöllistymistään.
2) Ja niitä, jotka ottavat vastaan "mitä vain työtä", paitsi että käytännössä "en suostu menemään sinne, tänne tai tuonne töihin. Siitäkin firmasta vuonna kivi ja kanto vastattiin epäkohteliaasti, en mene töihin sinne, en". Mieluummin pudotaan peruspäivärahalle uhriutumaan kuin otetaan palkallista vähemmän kiinnostavaa työtä vastaan...
No, minä olen näiden päätyyppiryhmien ulkopuolella. Hain ensimmäiset kaksi vuotta kaikkea, mihin uskoin pystyväni. Neljänsadan turhan hakemuksen jälkeen hahmotin kokonaiskuvan paremmin ja hain vain paikkoja, jotka olisivat parantaneet tilannettani. Kuuden työttömyysvuoden jälkeen tiedän, että en kelpaa mihinkään työhön. Missä vaiheessa saan kokonaan lopettaa työstä haaveilemisen? Työkkäri lopetti sen jo.
Tutkija: Joka neljäs työtön tosiasiassa työkyvytön
yöttömistä yllättävän iso osa ei ole täysin työkykyisiä.
Tuore väitöskirja valottaa pitkäaikaistyöttömyyden ankeaa taustaa. Oulun yliopistossa väitellyt Raija Kerätär arvioi, että työttömistä ainakin 20–25 prosenttia on tosiasiassa työkyvyttömiä tai tuen ja hoidon tarpeessa.
työttömiä oli siinä määrin työkykyongelmia, että he eivät pärjänneet avoimilla työmarkkinoilla
Hälyttävää oli Kerättären mukaan erityisesti, miten paljon vaikeasti työllistyvillä oli mielenterveyden häiriöitä ja miten yleistä niiden hoitamattomuus oli.
Työ ja työelämän osaamisvaatimukset kasvavat. Vaikka työttömyys kasvaa,
Nykytyömarkkinoilla työnantaja haluaa tietysti täyttä vastinetta palkalle. Meillä on silti paljon työtehtäviä, jotka eivät vaadi täyttä työpainosta. Mutta kehitysvammaisten työtoimintaa lukuun ottamatta ei ole järjestelmää, joka mahdollistaisi tällaisen työn, Kerätär sanoo.
Työttömyys heikentää terveyttä ja hyvinvointia, ja se taas työllistymistä. Siksi työttömille ja nuorille suunnattujen terveystarkastusten ja tuen ja hoidonkin pitäisi olla monimuotoista.
Esimerkiksi vaikeasti masentuneelta tai kehitysvammaiselta odotetaan korkeaa motivoituneisuutta ja kykyä pyrkiä palveluihin. Toisaalta terveystarkastuksissa on totuttu tutkimaan pääasiassa fyysisiä sairauksia ja riskitekijöitä. Työkyvyn arvioimiseen tämä on riittämätöntä.
– Jos potilaalta erehtyy kysymään: "Miten menee?", on vastaanoton loppupäivän aikataulu sekaisin, Kerätär kuvaa ongelmaa kollegan sanoin väitöskirjassa.
http://www.iltasanomat.fi/taloussanomat/art-2000001904063.html
Töistä jäädään pois yhä useammin mielenterveyden pettäessä – ”Erityisen huolestuttavaa”
oka toisella työkyvyttömyyseläkkeelle joutuvalla syy on mielenterveysongelmissa.
Mielenterveysongelmien takia työkyvyttömyyseläkkeelle jäävien osuus on kasvanut.
Vuonna 1995 noin joka kolmas työkyvyttömyyseläkkeelle jäävä jätti työt mielenterveyden pettäessä. 2015 osuus oli jo noin puolet. Määrä on kasvanut tasaisesti vuosi vuodelta.
– Erityisen huolestuttavaa sekä inhimillisestä että taloudellisesta näkökulmasta on nuorten osuuden kasvu näissä tilastoissa, Mielenterveyspoliittinen neuvottelukunta varoittaa tiedotteessaan.
Mielenterveysongelmat vievät ihmisen työkyvyttömäksi usein aikaisemmin kuin esimerkiksi tuki- ja liikuntaelinsairaudet. 2015 mielenterveysongelmien takia työkyvyttömyyseläkkeelle jäävien keski-ikä oli 45,2 vuotta. Se on yli kuusi vuotta aiemmin kuin työkyvyttömyyseläkkeelle jäävien keski-ikä.
http://www.iltasanomat.fi/taloussanomat/oma-raha/art-2000005107227.html
Nyt puhuvat 11 ammatin edustajat, joiden töissä on tylsää –
puheluita kavereille, kielten opiskelua, pidempiä taukoja...
https://www.is.fi/menaiset/tyo-ja-raha/art-2000007791050.html
Maataloustuet ovat Suomessa 4 miljardia euroa vuodessa eli tuhansia euroja perhettä kohden[1]. Toisen laskelman mukaan ne ovat noin 5 miljardia euroa vuodessa. Kummassakin luvussa olivat mukana vain EU:n tullimuurein sääntelemä ylihinta sekä veronmaksajien valtion ja EU:n kautta maksamat suorat ja epäsuorat maataloustuet Suomeen. Päälle on siis laskettava tueksi mm. vesistöjen saastuttamisen maksuttomuus.
https://liberalismi.net/wiki/Maataloustuet#Ainakin_4_miljardia_euroa_vu…
Kun olis muutama miljoona ylimääräistä rahaa, perustaisin työllistävän firman, jonka ainut todellinen tarkoitus olisi tarjota työttömille työpaikka. Väitetään, että uuteen työpaikkaan on helpompi päästä, jos jo on töissä.
No, minä olen näiden päätyyppiryhmien ulkopuolella. Hain ensimmäiset kaksi vuotta kaikkea, mihin uskoin pystyväni. Neljänsadan turhan hakemuksen jälkeen hahmotin kokonaiskuvan paremmin ja hain vain paikkoja, jotka olisivat parantaneet tilannettani. Kuuden työttömyysvuoden jälkeen tiedän, että en kelpaa mihinkään työhön. Missä vaiheessa saan kokonaan lopettaa työstä haaveilemisen? Työkkäri lopetti sen jo.
Mä oon ollu 12v putkeen työttömänä ja silti työkkäri jaksaa uskoa mun työllistymiseen, ite oon luopunu toivosta vuosia sitten. En edes puhelinmyyjäksi ole päässyt.
"Mä oon ollu 12v putkeen työttömänä ja silti työkkäri jaksaa uskoa mun työllistymiseen, ite oon luopunu toivosta vuosia sitten. En edes puhelinmyyjäksi ole päässyt."
Kyllä ne työntekijät tietävät, että ei työllisty, mutta kuka nyt kehtaa sanoa sen ääneen ja kuntien on kuitenkin pakko teetättää työllistymissuunnitelmia ja saada työttömiä edes johonkin tungettua, että tilastot kaunistuvat.