Työttömyyttä ei tajua ennen kuin sen kokee itse
Myönnetään, itsekin kuvittelin joskus, että työttömänä ovat lähinnä ne joita ei oikein kiinnosta opiskelu eikä työelämä eikä ole kovin suurta mielenkiintoa. En kuvitellut, että minä joka on tehnyt töitä opiskelujen ohessa koko elämäni ja opiskellut itselle ylemmän korkeakoulututkinnon olisin työttömänä.
Ensi kosketuksen työelämän ja työnhaun raadollisuuteen sain, kun viimeistelin maisterin opintojani. Olin saanut hyvää työkokemusta myös omalta alalta hyvässä harjoittelupaikassa, mutta hain monia kuukausia töitä ja ramppasin haastatteluissa, mutta minnekään ei valittu. Lopulta päädyin hakemaan ei oman alan töitä ja sain määräajaksi töitä. Jouduin muuttamaan tuon ei oman alan ja maisterin työtä huomattavasti alemman työn takia. Lopulta vihasin tuota asiakaspalvelu työtä, mutta kärvistelin määräajan loppuun, kun olin vielä vastaanottanut uuden määräaikaisen sopimuksen.
Nyt olen taas tilanteessa jossa olen hakenut töitä kohta 3 kk tuloksetta. Haastatteluihin olen päässyt, mutta aina joku on mennyt ohi, jolla on enemmän juuri oikeaa työkokemusta.
Enää en todellakaan kuvittele, että työnsaanti olisi työhalusta tai edes ahkeruudesta kiinni. Itselle opiskelu ja työ on aina ollut tärkeää, joten siihen olen elämässä panostanut. Silti tulos voi olla tämä eli työttömyys.
Kommentit (4199)
Mun merkonomin tutkinto on vuoden vanha, valmistuin 2.4.2020, ja en ole päässyt mihinkään töihin, en edes haastatteluun.
Ja ei sinne ammattikorkeaankaan niin vaan mennä, on pääsykokeet. Ja jos satutkin pääsemään sisään niin sitten tulee vastaan rahoitus, on se vaan niin mukavaa maksella 3.6v lainaa pois valmistumisen jälkeen jos työkkäri ei myönnä tukea 2v ajalle. Ennemmin olen velaton ja työtön merkonomi kuin velallinen työtön tradenomi.
Vierailija kirjoitti:
Työttömiä on huomattavasti enemmän kuin on tarjolla paikkoja.
Valitettavasti Kokoomus ja Vihervasemmisto on luomassa suomeen ns. heikosti koulutettujen paskaduunarien armeijan ja työt jossa saadulla tulolla ei elä.
Muutama lainaus:
Björn Wahlroos näpäytti Ay-liikettä Helsingissä: Se, että työntekijän pitäisi tulla palkalla toimeen on kaunis ajatus
Antero Vartia(Vihreät) : Työtä pitäisi voida tarjota halvemmalla ja heikommilla ehdoilla
”– Suomalaisessa työelämäkeskustelussa toistetaan jatkuvasti sitä, että yritysten pitäisi maksaa palkkaa, jolla ihmiset tulevat toimeen. Mielestäni tämä on vahingollista, vihreiden kansanedustaja Antero Vartia toteaa ”
Olet siis sosialisti/kommunisti jos poliitikkojen pitää määrätä ihmisten palkat.
Persut on suomen virallinen elämäntapa työttömien ja juoppojen puolue. Todiste: mene mihin tahansa lähiöpubiin ja tee gallup kantisten keskuudessa niin PS on ylivoimaisesti suosituin niiden keskuudessa jotka ei veroja maksa.
Mun mielestä pahin ongelma on se että palkalla ei pysty elättämään itseään.
Ja ne pienipalkkaiset työt on yleensä äärettömän raskaita.
Eli siivoustyössäkin on siis todella vaihtelevat työkohteet. Toimistosiivous Ok mutta joku ravintolasiivous ... yäks. Eikä mitään lisiä.
Ja jotenkin äärettömän noloa roudata tänne porukkaa siivoustyöhön.
Jos noiden tulisen palkkaus olisi 200 e korkeampi kuussa niin se voisi olla monelle varteenotettava vaihtoehto.
Nyt joku 1795 e netto ei houkuta.
Viisas vanhus kirjoitti:
<<Valitettavasti Kokoomus ja Vihervasemmisto on luomassa suomeen ns. heikosti koulutettujen paskaduunarien armeijan ja työt jossa saadulla tulolla ei elä.>>
Puolueille ei kuulu ihmisten palkat. Palkoista sovitaan työntekijän ja työnantajan välillä. Hallitukset ja eduskunnat eivät niihin sekaannu, eivät minkään puolueen.
Eikö tämä mene ihmisten ymmärrykseen.
"Viisas vanhus" Hahahahahahah! Äärioikeistolaista propagandaa suoltava sekoomustrolli. Joukossa on voimaa! Liity ammattiyhdistykseen!
Suomalaiselle työttömälle pitäisi maksaa samanlaisia rahoja kuin maahantulijat saavat. Joka lapsestakin erikseen lisiä, asunnonvuokra, mitä kaikkea ne saavatkin, pääsis työtönkin käymään vaikka ulkomailla. Tänne tulevat palkitaan, työtöntä rangaistaan kaiken maailman säännöillä.
Tarkasti ottaen lakisääteinen velvoitetyöoikeus menee näin:
Jos pääset/joudut/ jäät ansiosidonnaiselle vähintään 55 v ja 6 kk ikäisenä ja anssi loppuu kun olet täyttänyt 57 v, olet lain perusteella oikeutettu velvoitetyöhön, joka pitää ansiosidonnaisen saman suuruisena tarvittaessa eläkeikään asti, velvoa on 6 kk n. 2 vuoden välein. Olen itse jo toisella velvotyöpätkällä ja työkkäri ei häiritse anssijaksoilla. 60 v. täyttäneelle voidaan järjestää myös työllisyyspalvelua, joka pitää anssin entisen suuruisena.
Ihan rehellisesti kysyn, miksi pitäisi tajuta? Mitä iloa sinulle siitä olisi?
Et sinäkään pysty tajuamaan niitä ongelmia joita minulla on siksi että minua on käytetty lapsena seksuaalisesti hyväksi.
Vai onko tämä joku uhripistekilpailu, missä työtön yrittää kerätä työllisiltä sääliä? Sorry, ei onnistu. Ei mua kiinnosta yrittää ymmärtää muiden ongelmia, omissa on ihan tarpeeksi. Ei myöskään tulisi mieleenkään alkaa julkisesti valittaa, kuinka kukaan parempiosainen ei voi tajuta mua, nyyh nyyh.
Älytöntä kitinää, en arvosta tippaakaan.
Mitään, ei mitään tajua ennen kuin sen kokee. Myöskään se, että olen itse jonkun asian kokenut, en voi sanoa miltä toisesta tuntuu. Voin korkeintaan sanoa, että luulen ymmärtäväni miltä sinusta tuntuu ja olen kokenut samoja asioita.
Hyvä, että aloittajakin kaltainen torvelo lopulta ymmärsi, että suurin osa työttömistä HALUAA TÖITÄ, mutta töitä ei ole tuista vaan jakaa joka jannulle. Ja vain PIENI OSA on niitä, jotka ovat haluttomia työntekoon. Näilläkin on yleensä jokin vaiva haluttomuuteensa: uupumus, masennus, mt-ongelmat jne. PÄÄSÄÄNTÖISESTI ihmiset haluat tehdä elantonsa eteen tuottavaa työtä, jos ovat KUNNOSSA.
Täyttyy olla hieman vajaa, jos kuvittelee AP tavoin, että "työttömät eivät halua töitä tai ovat itse syyllisiä työttömyyteensä"! Tälläkin hetkellä on 300 000 TYÖTÖNTÄ ja vain 100 000 TYÖPAIKKAA ja nämäkin osittain jotain puhelinmyyntiä tms. alipalkattua työpaikkaa, josta saat palkkaa jotain 100 €/kk tai 2 €/h. Miten tällä elää?
Miten nämä ennen/nyt työllistetyt korkeakoulutetut eivät ymmärrä näin yksinkertaista matemaattista laskua!!!
Tuhat YLÄpeukkua on saanut tällainen aloitus missä ryvetään itsesäälissä, siis työttömyystilanteessa mistä ollaan ennen aina itse tuomittu muut ja mielellään vielä polettu roviollakin.
AP sai siis maistaa omaa lääkettään eli OIKEAAN OSOITTEESEEN MENI TYÖTTÖMYYS.
Heh 👍
T: EI TYÖTÖN, mutta ymmärrän silti asioita!
Toisin kuin AP ja sen kaltaiset idio__otit
Vierailija kirjoitti:
Hyvä, että aloittajakin kaltainen torvelo lopulta ymmärsi, että suurin osa työttömistä HALUAA TÖITÄ, mutta töitä ei ole tuista vaan jakaa joka jannulle. Ja vain PIENI OSA on niitä, jotka ovat haluttomia työntekoon. Näilläkin on yleensä jokin vaiva haluttomuuteensa: uupumus, masennus, mt-ongelmat jne. PÄÄSÄÄNTÖISESTI ihmiset haluat tehdä elantonsa eteen tuottavaa työtä, jos ovat KUNNOSSA.
Täyttyy olla hieman vajaa, jos kuvittelee AP tavoin, että "työttömät eivät halua töitä tai ovat itse syyllisiä työttömyyteensä"! Tälläkin hetkellä on 300 000 TYÖTÖNTÄ ja vain 100 000 TYÖPAIKKAA ja nämäkin osittain jotain puhelinmyyntiä tms. alipalkattua työpaikkaa, josta saat palkkaa jotain 100 €/kk tai 2 €/h. Miten tällä elää?
Miten nämä ennen/nyt työllistetyt korkeakoulutetut eivät ymmärrä näin yksinkertaista matemaattista laskua!!!
Tuhat YLÄpeukkua on saanut tällainen aloitus missä ryvetään itsesäälissä, siis työttömyystilanteessa mistä ollaan ennen aina itse tuomittu muut ja mielellään vielä polettu roviollakin.
Heh 👍
Tämä.
Näinhän se menee, ettei välttämättä korkeakoulutettu ole kovin viisas tai omaa korkeää ÄO:ää.
Täytyy kyllä ihmetellä, että mitä siellä päässä yleensä liikkuu, jos ei ymmärrä, että 100k työpaikoista ei riitä kaikille 300k työttömille työpaikkaa.
" PÄÄSÄÄNTÖISESTI ihmiset haluat tehdä elantonsa eteen tuottavaa työtä, jos ovat KUNNOSSA.
Täyttyy olla hieman vajaa, jos kuvittelee AP tavoin,
että "työttömät eivät halua töitä tai ovat itse syyllisiä työttömyyteensä".
Tälläkin hetkellä on 300 000 TYÖTÖNTÄ ja vain 100 000 TYÖPAIKKAA ja nämäkin osittain jotain puhelinmyyntiä tms. alipalkattua työpaikkaa, josta saat palkkaa jotain 100 €/kk tai 2 €/h. Miten tällä elää?
Miten nämä ennen/nyt työllistetyt korkeakoulutetut eivät ymmärrä näin yksinkertaista matemaattista laskua?
Tuhat YLÄpeukkua on saanut tällainen aloitus missä ryvetään itsesäälissä, siis työttömyystilanteessa,
mistä ollaan ennen aina itse tuomittu muut ja mielellään vielä poltettu roviollakin.
Heh 👍
Toisin kuin AP ja sen kaltaiset idio__otit"
100% samaa mieltä kanssasi.
Ainoa oikea ratkaisu on perustulo.
Vierailija kirjoitti:
Heh 👍
Huh olipas ilkeä ja negatiivinen kirjoitus. Toivottavasti sinua helpotti, että pääsit purkamaan jonkun oman vihasi minuun. Eikös se kerro vain siitä, että moni muukin jakaa samoja ajatuksia kanssani jos noin moni on peukuttanut ja kommentoinut ja yleisesti ymmärtävään ja positiiviseen sävyyn. Sinun kannattaa tutustua tuohon vihaasi ja mistä se ja haukkumisesi kumpuaa. Ei ihan normaalilta vaikuta. Ap
Tässä sinulle hyvä paikka, autokuskiksi Espanjan suurlähetystöön, vuosipalkka melko reilu 20 500€ bruttona:
Mikäs ap:n tilanne on nyt? Onko töitä löytynyt?
Ilmeisesti sun merkonomi-tutkinto on yli kymmenen vuotta vanha jo. Olet väärässä, se että opiskelet lisää ja päivität osaamistasi on työnantajan silmin katsottuna melkeinpä parempi kuin jossain Mäkkärin kassalla seisominen. HArjoittelujakson aikana voit päästä kiinni vakituiseen työpaikkaan eli siinäkin mielessä kannattaa.