Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työttömyyttä ei tajua ennen kuin sen kokee itse

Vierailija
01.12.2020 |

Myönnetään, itsekin kuvittelin joskus, että työttömänä ovat lähinnä ne joita ei oikein kiinnosta opiskelu eikä työelämä eikä ole kovin suurta mielenkiintoa. En kuvitellut, että minä joka on tehnyt töitä opiskelujen ohessa koko elämäni ja opiskellut itselle ylemmän korkeakoulututkinnon olisin työttömänä.

Ensi kosketuksen työelämän ja työnhaun raadollisuuteen sain, kun viimeistelin maisterin opintojani. Olin saanut hyvää työkokemusta myös omalta alalta hyvässä harjoittelupaikassa, mutta hain monia kuukausia töitä ja ramppasin haastatteluissa, mutta minnekään ei valittu. Lopulta päädyin hakemaan ei oman alan töitä ja sain määräajaksi töitä. Jouduin muuttamaan tuon ei oman alan ja maisterin työtä huomattavasti alemman työn takia. Lopulta vihasin tuota asiakaspalvelu työtä, mutta kärvistelin määräajan loppuun, kun olin vielä vastaanottanut uuden määräaikaisen sopimuksen.

Nyt olen taas tilanteessa jossa olen hakenut töitä kohta 3 kk tuloksetta. Haastatteluihin olen päässyt, mutta aina joku on mennyt ohi, jolla on enemmän juuri oikeaa työkokemusta.

Enää en todellakaan kuvittele, että työnsaanti olisi työhalusta tai edes ahkeruudesta kiinni. Itselle opiskelu ja työ on aina ollut tärkeää, joten siihen olen elämässä panostanut. Silti tulos voi olla tämä eli työttömyys.

Kommentit (4199)

2201/4199 |
01.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viisas vanhus kirjoitti:

<<Monella ei ole rahaa pitää 2 asuntoa. Moni tulee menettämään työpaikkansa kaupan alalla ja palvelualalla, toimeentulotukea ei saa ollenkaan, jos on 2 asuntoa. Eikä lainoja lasketa laskuksi edes yhdessä asunnossa.>>

Luottotiedot voi antaa mennä, vouti sitten saa tehdä asuntojen kanssa mitä haluaa.

Niin, ulosotto tulee ja asunnot menettää. Velkaa saa maksaa joka kuukausi silti.

Kyllä jos ihminen on niin avuton ettei pärjää jos omistaa kaksi asuntoa niin julistettakoon hänet holhouksen alle, valtio ottaa hänen asuntonsa.

Vierailija
2202/4199 |
01.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömiä on huomattavasti enemmän kuin on tarjolla paikkoja.

Valitettavasti Kokoomus ja Vihervasemmisto on luomassa suomeen ns. heikosti koulutettujen paskaduunarien armeijan ja työt  jossa  saadulla tulolla ei elä.

Muutama lainaus:

Björn Wahlroos näpäytti Ay-liikettä Helsingissä: Se, että työntekijän pitäisi tulla palkalla toimeen on kaunis ajatus

Antero Vartia(Vihreät) : Työtä pitäisi voida tarjota halvemmalla ja heikommilla ehdoilla

”– Suomalaisessa työelämäkeskustelussa toistetaan jatkuvasti sitä, että yritysten pitäisi maksaa palkkaa, jolla ihmiset tulevat toimeen. Mielestäni tämä on vahingollista, vihreiden kansanedustaja Antero Vartia toteaa ”

Sisältö jatkuu mainoksen alla
2203/4199 |
01.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

<<Valitettavasti Kokoomus ja Vihervasemmisto on luomassa suomeen ns. heikosti koulutettujen paskaduunarien armeijan ja työt  jossa  saadulla tulolla ei elä.>>

Puolueille ei kuulu ihmisten palkat. Palkoista sovitaan työntekijän ja työnantajan välillä. Hallitukset ja eduskunnat eivät niihin sekaannu, eivät minkään puolueen.

Eikö tämä mene ihmisten ymmärrykseen.

Vierailija
2204/4199 |
06.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö nimeä voisi muuttaa tai käyttää "Työnhakija"? "Työtön" on niin masentava sana.

Suorastaan lamaannuttava.

Minä suosittelen sanaa "työpaikaton". Työpaikaton on henkilö jolla ei ole työpaikkaa, vaikka sellaisen ansaitsisi, haluaisi ja tarvitsisi.

Työpaikaton kuulostaa yhtä leimaavalta ja alentuvalta kuin asunnoton/koditon. Sori, mutta silloin tulisi aika alentava olo kun pitäisi kuvailla elämäntilannetta esim. Työhaastattelussa: "olen tällä hetkellä työpaikaton". :( ei kauhean hyvää kuvaa anna.

Vierailija
2205/4199 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helvetti mä alan kyllästyyn työnhakuun, joka paikasta tulee sama viesti haku ei kohdistunut sinuun luuseri, edes kesätöihin en kelpaa. Edes haastatteluun ei kutsuta kun CV:n takia hylätään.

T: 12v työttömänä ollut

Vierailija
2206/4199 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turkulainen Mariangel, 22, on lähettänyt 50 työhakemusta – ei saa edes palkatonta harjoittelupaikkaa

Turkulaisella Mariangel Velasquezilla on opiskelupaikka korkeakoulussa, kielipäätä ja kunnianhimoa

Mariangel opiskelee toista vuottaan kauppatieteitä Turun yliopistossa ja etsii markkinoinnin ja johtamisen opintoihinsa liittyvää harjoittelupaikkaa.

https://www.is.fi/menaiset/tyo-ja-raha/art-2000007905652.html

Vierailija
2207/4199 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

miksi Suomessa joka raksalla on ulkomaista työvoimaa?

Sama on kaupoissa ja terveydenhuollossa myös? Onko todella niin,

että suomalainen työvoima ei riitä?

Vai onko niin, että ei haluta maksaa suomalaisittain kunnon palkkaa

jolla tulee toimeen. Senhän osoitti mm. Stadionin saneeraus.

Hallituksen tulee patistaa myös työnantajat suuntaan,

jossa voiton maximointia ei voi repiä ulkomaisen työvoiman selkänahasta.

Kohdella heitä huonosti asumisesta lähtien vastoin ihmisoikeuksia

ja vielä jättää palkat maksamatta.

Myöskin veronmaksajana alkaa sietokyky olla tapissa.

Iso siivous olisi syytä tehdä byrokratiassa, holhouksessa

ja ylipaisuneessa virkamieskunnassa. Ei enää veronkorotuksia!

Kohta ei taviskaan tule palkallaan toimeen vuokrien,

sähkönsiirtomaksujen ja verojen puristuksessa.

Vierailija
2208/4199 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seura uutisoi juuri, että huimat 451 000 ihmistä tekee maassamme palkatonta työtä.

Tämä on huomattava osuus koko työmarkkinasta ja jää yhteiskunnalta melkoinen

verosaalis saamatta! Muutaman ilmaistyövoimaa firmoihin välittävän konsulttifirman

elättäminen verovaroista tuntuu olevan jostain kumman syystä tärkeämpää,

kuin verokertymä.

Vierailija
2209/4199 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työtön sairas

Vierailija
2210/4199 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rikkaat nostaa sostukia yhtäpaljon kuin köyhät!

Varakkaimmat nostavat Suomessa sosiaalitukia melkein yhtä paljon kuin köyhimmät!!

Suomessa rikkain viidennes saa noin 17 prosenttia sosiaalituista ja köyhin viidennes noin 25 prosenttia.

Suomessa varakkain viidennes nostaa melkein yhtä paljon sosiaalitukia (17% tuista) kuin köyhin viidennes (25% tuista). Täytyy muistaa, että varakkaat eivät tarvitse sosiaalitukia, mutta he nostavat niitä mielellään. Multimiljonäärit Antti Herlin ja Björn Wahlroosin poika saavat vuosittain 250 000 maataloustukeakin, ollen Suomen suurimmat tuensaajat. Varakkaat saavat maataloustukien lisäksi mm. Lapsilisät, kotihoidon tuen, äitiyspäivärahaa, ansiosidonnaista päivärahaa, sairauspäivärahaa, opintolainaa, ilmaisen terveyden hoidon, kotitalousvähennyksen, lapsivähennyksen, matkavähennyksen, lääkekorvauksia, lääkevähennyksen, asuntolainavähennyksen, eläkkeen, sairaseläkkeen.

Köyhempi puolisko(50%) suomalaisista omistaa Suomen varallisuudesta 6%. Rikkaampi puolisko omistaa Suomen varallisuudesta 94%. Rikkain 10% suomalaisista omistaa varallisuudesta 45%. Rikkaimman osan varallisuus on kasvanut samaa tahtia, kun köyhemmän puoliskon varallisuus on kutistunut, kertoen tuloerojen kasvusta. Tätä vasten hyväosaisten palkansaajien veronapina tuntuu naurettavalta, Rikkailla menee kuitenkin paremmin kuin koskaan ja he maksavat vähemmän veroja, kuin pieni- ja keskituloiset.

Vierailija
2211/4199 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maailman rikkaimpien lista jälleen julki – mukana seitsemän suomalaista, joista yksi on listan nuori miljardööritulokas

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/maailman-rikkaimpien-lista-jalleen-…

Vierailija
2212/4199 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritykset hakivat uutta kustannustukea vilkkaasti heti ensimmäisenä päivänä – hakemuksia yli puolet enemmän kuin viimeksi

Yrityksille uudestaan haettavaksi avautunut kustannustuki oli ensimmäisenä hakupäivänä suositumpi kuin edellisen hakukierroksen alkupäivänä, kertoo tukea jakava Valtiokonttori.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/yritykset-hakivat-uutta-kustannustu…

Vierailija
2213/4199 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi Ei vihapuheelle -liike?

Ei vihapuheelle -liikkeen nuoret ihmisoikeusaktivistit haluavat puuttua vihapuheeseen ja edistää yhdenvertaisuutta verkossa ja yhteiskunnassa.

Vihapuhe on loukkaavaa puhetta tai ilmaisua, joka rajoittaa kohteensa oikeutta olla, tulla kuulluksi ja kuulla sellaisena kuin on. Vihapuheella hyökätään yksilöä tai ihmisryhmää kohtaan etnisen taustan, äidinkielen tai ihonvärin, sukupuolen, sukupuoli-identiteetin tai seksuaalisen suuntautumisen, uskonnon, maailmankatsomuksen tai mielipiteen, vamman tai jonkin muun ominaisuuden perusteella(Esim.työttömyys).

Vihapuheessa ei ole kyse pelkästä vihasta tai puheesta vaan yhteiskunnan rakenteista ja ilmapiiristä. Vihapuhe on ihmisoikeusloukkaus, joka saa voimansa yhteiskunnan eriarvoisuudesta ja siitä kumpuavasta syrjinnästä.

https://eivihapuheelle.fi/

Vierailija
2214/4199 |
18.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja voin sanoa, että kun saat työmarkkinatukea 530 euroa ja maksat puolisolle vuokrasta 300 niin ei siitä parturiin jää, pelkkään itse tehtyyn ruokaan jää, tällaisia ihmisiä on sitten eläkeläisten tilalla tulevaisuudessa.

Tällaiseen järjestelyyn en suostuisi koskaan ja siksi pidän omaa asuntoa aina. Vuokrani kustannetaan kokonaan valtion puolesta asumistuella ja toimeentulotuella. Pätkätyöaikoina maksan vuokrani tietenkin palkasta jos palkka ei nyt sitten satu olemaan niin onneton että saan vielä vähän asumistukea joka korvaa hieman vuokraa.

Se on sitten eri asia esim. seurustelenko ja missä asunnossa oikeastaan aikaani vietän. Näin aion toimia niin pitkään kun Suomen tukisysteemi on anteliain yksinasuvalle vuokralaiselle. 

Vierailija
2215/4199 |
18.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen 56-vuotias "koronatyötön", työuraa takana 33 v ja  400 pv ansiosidonnaisella, jota saan nettona n. 1300 €. / kk.  Täytän 57 vuotta lokakuuussa  ja anssi jatkuu vielä joulukuuhun asti.

Hämmästyin positiivisesti kun työkkärin neuvonpidossa sanottiin, että kuulun ns. velvoitetyöllistettäviin. Tarkoittaa sitä että kun anssi loppuu joulukuussa, pääsen kotikuntani järjestämään 6 kk. työhön, jonka jälkeen anssi jatkuu saman suuruisena kuin aikaisemminkin!  Jos en löydä muuta työtä, anssikauden jälkeen pääsen aas 6 kk velvoon, sitten takaisin samansuuruiselle anssille jne... Tämä jatkuu tarvittaessa eläkeikään

asti. Hienoa, että on tällainen järjestelmä ikääntyneille työttömille.

Ei ole hienoa vaan syrjivää. Tämä systeemi olisi pitänyt alasajaa ja vanhemmat työttömät olisi pitänyt palkkatukipalkata samoin ehdoin ja kriteerein kuin nuoremmat. Palkkatukirahat pitäisi kohdentaa vaikeimmin työllistyviin iästä riippumatta ja vanhempienkaan työttömien ei pitäisi pelätä jos joutuvat välillä kituuttamaan työmarkkinatuella.

Vierailija
2216/4199 |
18.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen 59 v. ja velvolla kirjastossa arkistointihommia tekemässä. Mukavaa vaihtelua aina parin vuoden

välein puoleksi vuodeksi. Onneksi tätä etua ei otettu pois kun eläkeputki poistettiin. Yli 55-vuotiaan on

todella vaikeaa työllistyä nykyajan Suomessa.

Onneksi 54-vuotias työllistyy tuosta vaan eikä tarvitse velvoitetyöllistämisen kaltaista järjestelmää.

Koko systeemi olisi pitänyt lakkauttaa ja tukityöllistää kaikkia ikäryhmiä samoin kriteerein eli esim. työttömyyden keston perusteella.

Vierailija
2217/4199 |
18.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinpä, itse pääsin jopa työkokeiluun noin 2v. työttömyyden jälkeen, 6kk ilmaisorja. Tilalleni tulee kesätyöntekijä ja sitten taas hakevat uutta työkokeilijaa. Töitä riittäisi siinä tehtävässä, mutta mieluummin ottavat orjia töihin.

Vierailija
2218/4199 |
19.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niinpä, itse pääsin jopa työkokeiluun noin 2v. työttömyyden jälkeen, 6kk ilmaisorja. Tilalleni tulee kesätyöntekijä ja sitten taas hakevat uutta työkokeilijaa. Töitä riittäisi siinä tehtävässä, mutta mieluummin ottavat orjia töihin.

Onko kyseessä kaupan ala? Mä en pääse mihinkään, en edes haastatteluun. Aina menee joku fitness lissu tai bodari make mun ohi paremmalla ulkonäöllä, koulutuksella ja työkokemuksella. Pitäis olla suhteita, suosittelijoita ja yliososiaalinen kaikkien kaveri. 12v putkeen työttömänä ollut ei tule työllistymään koskaan. Ainoastaan orjatöihin kelpaa.

Vierailija
2219/4199 |
19.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jälleen yhden korkeakoulutususkovaisen illuusio on särkynyt.

Pitkä opiskelu ei takaa muuta kuin pitkän opiskeliajan. Ei työnantaja palkkaa ketään vain palkkioksi, kun on jaksanut opiskella (ainakaan yksityisellä puolella), vaan tekemään jonkin tarpeellisen työn.

Vierailija
2220/4199 |
19.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jälleen yhden korkeakoulutususkovaisen illuusio on särkynyt.

Pitkä opiskelu ei takaa muuta kuin pitkän opiskeliajan. Ei työnantaja palkkaa ketään vain palkkioksi, kun on jaksanut opiskella (ainakaan yksityisellä puolella), vaan tekemään jonkin tarpeellisen työn.

Mäki meinasin hakeutuu ammattikorkeeseen tradenomi linjalle mutta tarkemmin pohtiessani ajattelin et se on täysin turhaa, en tuu työllistymään tradenomin papereilla yhtään sen helpommin kuin merkonominkaan. Ja kukaan ei palkkaa 12v putkeen työttömänä ollutta ja sittemmin tradenomiksi opiskellutta luuseria kenellä ei ole yhtään suhteita, suosittelijoita eikä tunne ketään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän yksi