Työttömyyttä ei tajua ennen kuin sen kokee itse
Myönnetään, itsekin kuvittelin joskus, että työttömänä ovat lähinnä ne joita ei oikein kiinnosta opiskelu eikä työelämä eikä ole kovin suurta mielenkiintoa. En kuvitellut, että minä joka on tehnyt töitä opiskelujen ohessa koko elämäni ja opiskellut itselle ylemmän korkeakoulututkinnon olisin työttömänä.
Ensi kosketuksen työelämän ja työnhaun raadollisuuteen sain, kun viimeistelin maisterin opintojani. Olin saanut hyvää työkokemusta myös omalta alalta hyvässä harjoittelupaikassa, mutta hain monia kuukausia töitä ja ramppasin haastatteluissa, mutta minnekään ei valittu. Lopulta päädyin hakemaan ei oman alan töitä ja sain määräajaksi töitä. Jouduin muuttamaan tuon ei oman alan ja maisterin työtä huomattavasti alemman työn takia. Lopulta vihasin tuota asiakaspalvelu työtä, mutta kärvistelin määräajan loppuun, kun olin vielä vastaanottanut uuden määräaikaisen sopimuksen.
Nyt olen taas tilanteessa jossa olen hakenut töitä kohta 3 kk tuloksetta. Haastatteluihin olen päässyt, mutta aina joku on mennyt ohi, jolla on enemmän juuri oikeaa työkokemusta.
Enää en todellakaan kuvittele, että työnsaanti olisi työhalusta tai edes ahkeruudesta kiinni. Itselle opiskelu ja työ on aina ollut tärkeää, joten siihen olen elämässä panostanut. Silti tulos voi olla tämä eli työttömyys.
Kommentit (4199)
Vierailija kirjoitti:
Kun ekaa kertaa meni ammattikouluun niin täytyi oikein 2 kertaa kiertää parkkipaikkaa. Kalliita traktoreita joka parkkiruudussa.
16-vuotiaat tulee traktoreilla kouluun, ei ne linja-autoja jaksa odotella.
Meidän suvussa kaikki naiset ajaa autolla, välillä mennään lentämään 4 paikkaisella lentokoneella ja kesällä kuljetaan veneellä.
Pelätä ei saa.
Näin naisena tuo veneellä ajo täytyisi opetella.
Oletko rehellisesti sanottuna hakenut kaikkea? Myös lehtimyyjäksi
Vierailija kirjoitti:
Meidän suvussa kaikki naiset ajaa autolla, välillä mennään lentämään 4 paikkaisella lentokoneella ja kesällä kuljetaan veneellä.
Pelätä ei saa.
Meidän vanhemmat ei ole ikinä kestäny mitään nynnyilyä.
Lapsena piti Lapissa kaikki pitkät rinteet jo lasketella. Äiti ja isä oli laskeneet jo aikapäivää sitten kun mietein että miten tätä suoraa seinää tullaan alas, mutta eipä ollu ketään keltä kysyä, kun äiti ja isä oli laskeneet laskettelurinteen jo alas. Äiti vaan sanoi aluksi, että älä nynnyile, sen jälkeen ei näkynyt.
Vähän sama kuin nykyään työpaikoilla mitä tahansa työtehtäviä voi tulla jo sovittujen lisäksi.
Vierailija kirjoitti:
Viisas vanhus kirjoitti:
<täytyy itse alkaa viljelemään maata, tekemään vaatteita ja kaikkea mitä tarvitaan. Nykyiselle laiskottelulle ja lomille joudumme sanomaan hyvästi.
Kirpparit ovat täynnä vaatteita. Ei tässä lähiaikoina kenenkään tarvitse ruveta lampaiden kasvattajaksi, jotta saa kehrättyä itselleen lankaa ja siitä paidan tehtyä.
No niin, pulmat ratkaistu, kannattaa kirjoittaa Vauva palstalle sieltä aina saa avun.
Viisas vanhus kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viisas vanhus kirjoitti:
<täytyy itse alkaa viljelemään maata, tekemään vaatteita ja kaikkea mitä tarvitaan. Nykyiselle laiskottelulle ja lomille joudumme sanomaan hyvästi.
Kirpparit ovat täynnä vaatteita. Ei tässä lähiaikoina kenenkään tarvitse ruveta lampaiden kasvattajaksi, jotta saa kehrättyä itselleen lankaa ja siitä paidan tehtyä.
No niin, pulmat ratkaistu, kannattaa kirjoittaa Vauva palstalle sieltä aina saa avun.
Paitsi työpaikkaa ei saa eikä rahaa lainan maksuun, kun menettää työpaikan.
Vierailija kirjoitti:
Oletko rehellisesti sanottuna hakenut kaikkea? Myös lehtimyyjäksi
Kysyy joku, jolla varmasti on soittokielto puhelinnumeroonsa.
Hain aikoinaan työpaikkoja koulutusta vastaavia sekä siivoushommia, lehdenjakoa, en saanut työpaikkaa. Sain harjoittelupaikan jälkeen samasta firmasta työpaikan. Päätin, että tämän työn minä opettelen ja opittuani, perustan oman firman. Nyt kuusvitosena otan eläkkeen, mutta en minä töitä lopeta vielä. Teen yksin töitä a kivaa on vieläkin.
Paitsi, että ranskaa ei tarvitse osata kovin hyvin
Jos osaa ranskaa, niin voi päästä vaikka VTV:n pääjohtajaksi 11 donaa/kk palkalla matkustelemaan.[/quote]
Olen 56-vuotias "koronatyötön", työuraa takana 33 v ja 400 pv ansiosidonnaisella, jota saan nettona n. 1300 €. / kk. Täytän 57 vuotta lokakuuussa ja anssi jatkuu vielä joulukuuhun asti.
Hämmästyin positiivisesti kun työkkärin neuvonpidossa sanottiin, että kuulun ns. velvoitetyöllistettäviin. Tarkoittaa sitä että kun anssi loppuu joulukuussa, pääsen kotikuntani järjestämään 6 kk. työhön, jonka jälkeen anssi jatkuu saman suuruisena kuin aikaisemminkin! Jos en löydä muuta työtä, anssikauden jälkeen pääsen aas 6 kk velvoon, sitten takaisin samansuuruiselle anssille jne... Tämä jatkuu tarvittaessa eläkeikään
asti. Hienoa, että on tällainen järjestelmä ikääntyneille työttömille.
Kun näkee näitä "hullu paljon työtä tekee" työttömien provoja, niin ne ovat vain valhetta ja suojamekanismi, koska he häpeävät omaa kelpaamattomuuttaan, ja oikeasti menisivät mielihyvin töihin tienaamaan ja saamaan paremman elämän. Ei ole kyllä joidenkin ihmisten hölmöydellä ja julmuudella rajaa, kun dissaavat näitä epäonnekkaampia.
Vierailija kirjoitti:
Olen 56-vuotias "koronatyötön", työuraa takana 33 v ja 400 pv ansiosidonnaisella, jota saan nettona n. 1300 €. / kk. Täytän 57 vuotta lokakuuussa ja anssi jatkuu vielä joulukuuhun asti.
Hämmästyin positiivisesti kun työkkärin neuvonpidossa sanottiin, että kuulun ns. velvoitetyöllistettäviin. Tarkoittaa sitä että kun anssi loppuu joulukuussa, pääsen kotikuntani järjestämään 6 kk. työhön, jonka jälkeen anssi jatkuu saman suuruisena kuin aikaisemminkin! Jos en löydä muuta työtä, anssikauden jälkeen pääsen aas 6 kk velvoon, sitten takaisin samansuuruiselle anssille jne... Tämä jatkuu tarvittaessa eläkeikään
Kaikki ei pääse tuohon esim. ne jotka ovat olleet työttöminä enne tuota tiettyä ikää.
Vierailija kirjoitti:
epäreilua, kun yhtä päivää liian aikaisin työmarkkinatuelle pudonnut jää tuon ulkopuolelle ja saa nauttia vielä kymmenen vuotta aktiivimalleista!
Vierailija kirjoitti:
Olen nuorempi, mutta pääsen aina töimistotöihin. Muita töitä en voi terveyden puolesta tehdä ja työnantajat tykkää Tradenomin koulutuksesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
asti. Hienoa, että on tällainen järjestelmä ikääntyneille työttömille.Olen nuorempi, mutta pääsen aina töimistotöihin. Muita töitä en voi terveyden puolesta tehdä ja työnantajat tykkää Tradenomin koulutuksesta.
Siis toimistotöihin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
asti. Hienoa, että on tällainen järjestelmä ikääntyneille työttömille.epäreilua, kun yhtä päivää liian aikaisin työmarkkinatuelle pudonnut jää tuon ulkopuolelle ja saa nauttia vielä kymmenen vuotta aktiivimalleista!
Kauniisti sanottuna hölmöläisten tekemiä pykäliä!
80/90-lukujen vaihteessa 4 vuoden ajan oli voimassa velvoitetyölaki kaikille, se oli tosi hyvä
asia, kaikki pitkäaikaistyöttömät pääsivät puoleksi vuodeksi töihin säännöllisesti. "Säästösyistä" laki
kumottiin 90-luvun alussa.
Nykyään laki koskee vain niitä 55 v ja 6 kk ikäisiä tai vanhempia, jotka joutuvat vähintään 5 v.
työuran jälkeen ansiosidonnaiselle. Kun ensimmäinen anssikausi päättyy 400 pv jälkeen ja
on täyttänyt 57 vuotta, pääsee tähän "velvoputkeen", joka takaa ansiosidonnaisen työttömyysturvan
eläkeikään asti.
Olen 59 v. ja velvolla kirjastossa arkistointihommia tekemässä. Mukavaa vaihtelua aina parin vuoden
välein puoleksi vuodeksi. Onneksi tätä etua ei otettu pois kun eläkeputki poistettiin. Yli 55-vuotiaan on
todella vaikeaa työllistyä nykyajan Suomessa.
Kun ekaa kertaa meni ammattikouluun niin täytyi oikein 2 kertaa kiertää parkkipaikkaa. Kalliita traktoreita joka parkkiruudussa.