Työttömyyttä ei tajua ennen kuin sen kokee itse
Myönnetään, itsekin kuvittelin joskus, että työttömänä ovat lähinnä ne joita ei oikein kiinnosta opiskelu eikä työelämä eikä ole kovin suurta mielenkiintoa. En kuvitellut, että minä joka on tehnyt töitä opiskelujen ohessa koko elämäni ja opiskellut itselle ylemmän korkeakoulututkinnon olisin työttömänä.
Ensi kosketuksen työelämän ja työnhaun raadollisuuteen sain, kun viimeistelin maisterin opintojani. Olin saanut hyvää työkokemusta myös omalta alalta hyvässä harjoittelupaikassa, mutta hain monia kuukausia töitä ja ramppasin haastatteluissa, mutta minnekään ei valittu. Lopulta päädyin hakemaan ei oman alan töitä ja sain määräajaksi töitä. Jouduin muuttamaan tuon ei oman alan ja maisterin työtä huomattavasti alemman työn takia. Lopulta vihasin tuota asiakaspalvelu työtä, mutta kärvistelin määräajan loppuun, kun olin vielä vastaanottanut uuden määräaikaisen sopimuksen.
Nyt olen taas tilanteessa jossa olen hakenut töitä kohta 3 kk tuloksetta. Haastatteluihin olen päässyt, mutta aina joku on mennyt ohi, jolla on enemmän juuri oikeaa työkokemusta.
Enää en todellakaan kuvittele, että työnsaanti olisi työhalusta tai edes ahkeruudesta kiinni. Itselle opiskelu ja työ on aina ollut tärkeää, joten siihen olen elämässä panostanut. Silti tulos voi olla tämä eli työttömyys.
Kommentit (4199)
Viisas vanhus kirjoitti:
<<Monella ei ole rahaa pitää 2 asuntoa. Moni tulee menettämään työpaikkansa kaupan alalla ja palvelualalla, toimeentulotukea ei saa ollenkaan, jos on 2 asuntoa. Eikä lainoja lasketa laskuksi edes yhdessä asunnossa.>>
Luottotiedot voi antaa mennä, vouti sitten saa tehdä asuntojen kanssa mitä haluaa.
Niin, ulosotto tulee ja asunnot menettää. Velkaa saa maksaa joka kuukausi silti.
Vierailija kirjoitti:
Aina voi mennä Mäkkäriin tai siivoojaksi. Kenenkään ei tarvitse Suomessa olla työtön. Voi muuttaa Norjaan tai Ruotsiin. Vain laiskat ihmiset ovat työttöminä ja niiltä pitäisi ottaa tuet pois.
Jos osaa ranskaa, niin voi päästä vaikka VTV:n pääjohtajaksi 11 donaa/kk palkalla matkustelemaan.
Vierailija kirjoitti:
Aina voi mennä Mäkkäriin tai siivoojaksi. Kenenkään ei tarvitse Suomessa olla työtön. Voi muuttaa Norjaan tai Ruotsiin. Vain laiskat ihmiset ovat työttöminä ja niiltä pitäisi ottaa tuet pois.
Meilläpäin edellytetään siivoustyössä omaa autoa. Ei Mäkkäriin riitä asiakkaita ja siivoustöitäkin loppuu kun yrityksiä menee nurin. Eikä meidän kaupungissa edes ole mitään mäkkäripaikkoja auki.
Siivoustyössä on pakko olla auto ja ajokortti.
Ajokortti on onneksi jo kaikilla, tosi noloa, jos ei olisi.
Kun hakee töitä niin joka työpaikassa kysytään onko ajokortti ja pomo voi pyytää tarvittaessa ajamaan hänen autoaan.
Ja nykyään joka työpaikassa on koulutuksia, jokainen on omalla vuorollaan kuskina.
Koulutuksiin kuljetaan yhteiskyydillä ja jokainen työntekijä on vuorotellen kuskina.
Myös siivoustyössä mennään paikasta toiseen, kesätyöntekijät otetaan tietysti auton kyytiin mukaan.
Juu, kun isovanhempien kanssa mennään johonkin niin saa ajaa eläkkeellä olevan isän autoa. Minä naisena ajan, isäni istuu pelkääjän paikalla ja äitini lasteni kanssa takapenkillä.
Ajokortti on Suomessa kaikilla, kuuluu yleissivistykseen. Työpaikallakin autot on yleinen puheenaihe tauoilla, koska kaikilla on ajokortti.
Jep.
Hyvä tutkinto ja kokemusta alalta hiukan enemmän kuin täysi-ikäisiä vuosia.
Aina löytyy joku jolla työvuosia takana enemmän kuin itsellä on ikää :)
Ei nykypäivänä linja-autot enää kulje, ilman ajokorttia ja autoa ei pääsisi mihinkään.
Joka työpaikassa kysytään onko ajokorttia. Ja onhan se nykypäivänä kaikilla.
Ja siivoustyössä viedään autolla siivoustarvikkeitakin ja pitää pystyä siirtymään nopeasti paikasta toiseen. Samoin kodinhoitajat liikkuvat kaikki autolla koko päivän, täytyy olla oma auto.
Yhdessä työpaikassa päällikkö kysyi, että tulenko ajamaan hänen autoaan ja tuon auton yrityksen pihaan takaisin. Nykyään on kaikenlaisia työtehtäviä.
Kun on kuskina työporukalle koulutuksissa niin siitä saa kilometrikorvaukset.
Viimeinen linja-auto menee klo 17.00, vähän vaikeaa olisi mennä vuorotyössä kotiin, jos ei olisi autoa ja ajokorttia. Yh-äideilläkin on auto ja yksin asuvilla eläkeläismummoilla.
Kerrostalojen autopaikat ei tahdo riittää, autoja on kaikki tiensivut täynnä.
Vierailija kirjoitti:
Viisas vanhus kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikilla on asuntovelka ja perii toisen asunnon
vanhemmilta ja kaikki on ajatellut myydä perikunnan asunnon, mutta kenelle kun kaikilla muillakin on asuntovelka ja sen lisäksi perintöasunto, no vuokralla asuvalle voi myydä, mut aijuu, ei se saa velkaa, kun on työmarkkinatuella töissä, voi hitsi vie.Ei perintöasuntoa ole pakko myydä, aika harvinaista on jos ei millään hinnalla mene kaupaksi, omakotitalon voi tietenkin purkaa ja myydä tontin. Jos on niin onnellinen tilanne että perintöasunto on asuntolainan vakuutena niin sittenhän se onkin pankin ongelma ei perijän.
Purkaminen on usein kalliimpaa kuin tontin arvo, jos tontti on muuttotappioalueella, eikä ne tontitkaan mene aina kaupaksi. Ei talon purkaminen ole mikään läpihuutojuttu tuosta vaan.
Ei sitten muuta kuin luottotietojen menetys, omaisuuden pakkohuutokauppa, velkaa joutuu sitten maksamaan kunnes velat kuitattu.
Tietyillä paikkakunnilla oli aluksi vaikea tottua, että osaa tulee veneellä pubiin kaljalle.
Kaikkeen tottuu. Ja tietyissä ammattikouluissa on parkkipaikka traktoreita täynnä eikä mitään halpoja. Viereiseen ammattikorkeakouluun opiskelijat tuli toki autoilla.
Viisas vanhus kirjoitti:
<täytyy itse alkaa viljelemään maata, tekemään vaatteita ja kaikkea mitä tarvitaan. Nykyiselle laiskottelulle ja lomille joudumme sanomaan hyvästi.
Kirpparit ovat täynnä vaatteita. Ei tässä lähiaikoina kenenkään tarvitse ruveta lampaiden kasvattajaksi, jotta saa kehrättyä itselleen lankaa ja siitä paidan tehtyä.
Vierailija kirjoitti:
Viisas vanhus kirjoitti:
<täytyy itse alkaa viljelemään maata, tekemään vaatteita ja kaikkea mitä tarvitaan. Nykyiselle laiskottelulle ja lomille joudumme sanomaan hyvästi.
Kirpparit ovat täynnä vaatteita. Ei tässä lähiaikoina kenenkään tarvitse ruveta lampaiden kasvattajaksi, jotta saa kehrättyä itselleen lankaa ja siitä paidan tehtyä.
Juu, 1,6 miljoonaa eläkeläistä, niin paljon tulee käytettyä vaatetta ja tavaraa myyntiin että...
Viime keväänä oli juttu parturista, joka sanoi että 80% asiakkaista on eläkeläisiä ja he eivät koronan takia tulleet parturiin. Tuo parturi loppuu 10 vuoden sisällä. Samoin käy myös muille yrityksille, joilla suurin osa asiakkaista on eläkeläisiä.