Työttömyyttä ei tajua ennen kuin sen kokee itse
Myönnetään, itsekin kuvittelin joskus, että työttömänä ovat lähinnä ne joita ei oikein kiinnosta opiskelu eikä työelämä eikä ole kovin suurta mielenkiintoa. En kuvitellut, että minä joka on tehnyt töitä opiskelujen ohessa koko elämäni ja opiskellut itselle ylemmän korkeakoulututkinnon olisin työttömänä.
Ensi kosketuksen työelämän ja työnhaun raadollisuuteen sain, kun viimeistelin maisterin opintojani. Olin saanut hyvää työkokemusta myös omalta alalta hyvässä harjoittelupaikassa, mutta hain monia kuukausia töitä ja ramppasin haastatteluissa, mutta minnekään ei valittu. Lopulta päädyin hakemaan ei oman alan töitä ja sain määräajaksi töitä. Jouduin muuttamaan tuon ei oman alan ja maisterin työtä huomattavasti alemman työn takia. Lopulta vihasin tuota asiakaspalvelu työtä, mutta kärvistelin määräajan loppuun, kun olin vielä vastaanottanut uuden määräaikaisen sopimuksen.
Nyt olen taas tilanteessa jossa olen hakenut töitä kohta 3 kk tuloksetta. Haastatteluihin olen päässyt, mutta aina joku on mennyt ohi, jolla on enemmän juuri oikeaa työkokemusta.
Enää en todellakaan kuvittele, että työnsaanti olisi työhalusta tai edes ahkeruudesta kiinni. Itselle opiskelu ja työ on aina ollut tärkeää, joten siihen olen elämässä panostanut. Silti tulos voi olla tämä eli työttömyys.
Kommentit (4199)
Viisas vanhus kirjoitti:
<<No, eihän eläkkeitä voi leikata>>
Työeläkkeiden leikkaus on vaikeaa, tarvitsisi muutoksia jotka olisivat perustuslain muutokseen verrattavia.
- eläkerahat ovat yhtiöissä (Varma, Ilmarinen jne...)
- eivät rasita valtion budjettia
- rahat voivat tietenkin loppua jos eläkeyhtiöiden johto tekee tyhmyyksiä
- eläkerahoja on yli 200 miljardia (valtion 4 vuoden budjetti)
- eläkevastuut ovat 700 miljardia
- Suomi on pohjoismaista heikoimmin hoitanut eläkerahojen riittävyyden, ei huonosti koko maailmaa ajatellen.
Eli kannattavampaa leikata työttömyyskorvauksia ja maksaa työttömille työkyvyttömyyseläke masennuksesta.
Työttömiltä leikataan ja tullaan aina leikkaamaan, joten itse olen päättänyt hakea masennuksesta työkyvyttömyyseläkkeelle.
Vierailija kirjoitti:
Viisas vanhus kirjoitti:
Työeläkkeiden leikkaus on vaikeaa, tarvitsisi muutoksia jotka olisivat perustuslain muutokseen verrattavia.
- Suomi on pohjoismaista heikoimmin hoitanut eläkerahojen riittävyyden, ei huonosti koko maailmaa ajatellen.Eli kannattavampaa leikata työttömyyskorvauksia ja maksaa työttömille työkyvyttömyyseläke masennuksesta.
Työttömiltä leikataan ja tullaan aina leikkaamaan, joten itse olen päättänyt hakea masennuksesta työkyvyttömyyseläkkeelle.
Ei niitä tukia eläkerahastojen varoista makseta vaan valtion budjetista, eri kukkarosta.
Vierailija kirjoitti:
Vieläkin tulee apean masentava olo, kun muistelee jo vuosikymmenien takaista sinänsä lyhyttä työttömyysaikaa. Gloria vapaudesta häviää hyvin nopeasti, vuorokausirytmi menee sekaisin jne.
Viikonloppua odotti, kun silloin kehtasi olla vapaalla, kun muutkin olivat. Jotkut biisit , joita silloin kuuntelin, palauttavat vieläkin saman epämiellyttävän olon kroppaan.
Työttömyydessä, varsinkin nuorten, ei ole mitään hyvää. Tämän vuoksi nuoret ja miksei vanhemmatkin ihmiset olisi " pakotettava" jonkinlaisen työn ääreen versus tyhjänpanttina oleminen. Jo tämä ratkaisu olisi suuri apu moneen mielenterveysongelmaan.
Minusta työnantajat olisi pakotettava maksamaan oikeaa palkkaa. Jos tarkoitat, että töihin vaan palkasta viis, niin mielenterveysongelmiin se ei taatusti tuo apua.
Muuten olen tehnyt ihan samoja huomioita työttömyydestä.
Viisas vanhus kirjoitti:
- Suomi on pohjoismaista heikoimmin hoitanut eläkerahojen riittävyyden, ei huonosti koko maailmaa ajatellen.
Suurin osa eläkkeistä nykyeläkeläisille maksetaan nykyisten työssäkäyvien palkkojen eläkemaksuista, tuo 200 miljardin rahasto riittäisi vain 7 vuotta muuten.
Viisas vanhus kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viisas vanhus kirjoitti:
- Suomi on pohjoismaista heikoimmin hoitanut eläkerahojen riittävyyden, ei huonosti koko maailmaa ajatellen.Eli kannattavampaa leikata työttömyyskorvauksia ja maksaa työttömille työkyvyttömyyseläke masennuksesta.
Ei niitä tukia eläkerahastojen varoista makseta vaan valtion budjetista, eri kukkarosta.
Sosiaaliturvamenoista 40% menee eläkeläisille ja 8% työttömille. Tuo eläkeläisten 40% sisältää kansaneläkkeet, takuueläkkeet, kodinhoitajat ja hoitokodit. Tuon 40% lisäksi maksetaan työeläkkeitä
27 miljardia.
Eläkeläisiä on 1,6 miljoonaa, ihan järkyttävän paljon, siksi meillä verot nousee.
Pelkät hoitokodit eläkeläisille verorahoista oli
5 miljardia viime vuonna eli sama kuin työttömyyskorvaukset, siihen lisäksi tulee vielä nuo 30 miljardin eläkkeet.
Ei hoitajat ilman palkkaa hoida.
Kun eläkeläinen menee hoitokotiin, se maksaa 5000 euroa kuukaudessa, eläkeläinen maksaa esim. oman eläkkeen 1000 euroa ja veronmaksajat 4000 euroa eli loput ja tuo summa on kuukaudessa.
Eli kansaneläkkeet ja takuueläkkeet menee verorahoista ja työeläkkeitä maksetaan nykyisille eläkeläisille nykyisten työssäkäyvien palkkojen eläkemaksuista, lisäksi työnantajat maksavat nykyeläkeläisten eläkkeitä, vain 6 % maksuista menee työntekijän tulevaan eläkkeeseen.
Työttömyydessä ja ignooramisessa pätee sama laki. Et pärjännyt kallonmittauksessa vertaillesi.
Suuret ikäluokat alkavat vasta tarvitsemaan apua ja on ollut puhetta, että pitäisi palkata 30 000 hoitajaa 10 vuoden sisällä.
Skiento-boogi kirjoitti:
Työttömyydessä ja ignooramisessa pätee sama laki. Et pärjännyt kallonmittauksessa vertaillesi.
Juu, moni 40-vuotias irtisanotaan eivätkä enää työllisty eli eivät tuossa iässä enää pärjää työelämässä.
Mutta se on jännä, on ihan ok saada vaikka 2000 euroa eläkettä nettona, kun koulutettu työtön tekee töitä 538 työmarkkinatuella ja kulukorvaus 9 euroa/ työpäivä niin häntä voidaan haukkua. Itsekin purin potilaskansioita sairaalassa, postitin epikriisejä, tein kokousmuistioita, osaston tilastoinnin jne. työmarkkinatuella.
Ja sekin on jännä, että tuosta 200 miljardin rahastosta on puolet kerätty viimeisen 10 vuoden aikana. Suuret ikäluokat maksoivat vain pientä eläkemaksua 5%, kun nyt se on 25%. Juu ja tiedän työnantaja maksaa osan, juu juu.
Itse olen kyllästynyt Ammattikorkeakoulun, ammattikoulun ja ylioppilastutkinnon suorittaneena ilmaistöihin ja työttömien haukkumiseen joten haen masennuksesta työkyvyttömyyseläkkeelle. Huomattavasti fiksumpi ja järkevämpi vaihtoehto.
Eli palstahaukkujat, saatte tahtonne läpi, haen masennuksesta työkyvyttömyyseläkkeelle, enää en ilmaiseksi palvele ihmisiä kansalaisopiston toimistossa, kun he ilmoittautuvat kursseille enkä tee kansalaisopiston koulutusopasta enkä postita sairaalassa epikriisejä, tilaa takseja ja laboratoriokokeita, pura potilaskansioita, tee kokousmuistioita, kopioi kaavakkeita, keitä hoitajille kahvia, putsaa tietokoneiden näppiksiä jne. työmarkkinatukityönä, en edes tykännyt pitää sairaalan toimistotyössä sairaanhoitajan sinisiä työvaatteita ja ilman palkkaa, kiitokseksi haukkuja täällä palstalla. Ammattikorkeakoulu, ammattikoulu ja ylioppilastutkinto oli turhia, pelkkää ajanhukkaa koko touhu.
Vierailija kirjoitti:
Viisas vanhus kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viisas vanhus kirjoitti:
Sosiaaliturvamenoista 40% menee eläkeläisille ja 8% työttömille. Tuo eläkeläisten 40% sisältää kansaneläkkeet, takuueläkkeet, kodinhoitajat ja hoitokodit. Tuon 40% lisäksi maksetaan työeläkkeitä
27 miljardia.
Työeläkkeet maksaa eläkevakuutusyhtiöt....nuo muut tuet maksaa veronmaksajat, eli me kaikki veroina valtiolle, joka ne tuet sitten maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viisas vanhus kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viisas vanhus kirjoitti:
27 miljardia.Työeläkkeet maksaa eläkevakuutusyhtiöt....nuo muut tuet maksaa veronmaksajat, eli me kaikki veroina valtiolle, joka ne tuet sitten maksaa.
Eläkevakuutusyhtiö maksaa nykyisten eläkeläisten eläkkeistä vain pienen osan, koska tuo 200 miljardin rahasto riittäisi vain 7 vuotta, koska työeläkkeitä maksetaan 27 miljardia vuodessa. Suurin osa nykyisten eläkeläisten eläkkeistä maksetaan nykyisten työssäkäyvien palkkojen eläkemaksuista, vain 6% menee työssäkäyvälle omaan tulevaan eläkkeeseen ja loput nykyeläkeläisille.
Suuret ikäluokat maksoivat omille sodassa olleille vanhemmilleen vain pienen kansaneläkkeen ja eläkeläisiä oli paljon vähemmän.
Nyt eläke voi olla nettona 1300 eli sama mitä on nettopalkka kaupan alalla, kun tekee 30 tuntia viikossa vuorotyötä eli iltaa ja viikonloppua.
Kun sähköauto tulee niin Valtion täytyy maksaa kaupan alan työntekijöille auto vuorotyössä käymiseen tai keksiä joku muu konsti, kun linja-autot ei kulje.
Nettopalkka kun vuorotyöstä on 1300 - 1600 riippuen kuinka paljon työnantaja antaa työtunteja vai meneekö kaupat kiinni linja-auto aikataulujen mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Viisas vanhus kirjoitti:
- Suomi on pohjoismaista heikoimmin hoitanut eläkerahojen riittävyyden, ei huonosti koko maailmaa ajatellen.Suurin osa eläkkeistä nykyeläkeläisille maksetaan nykyisten työssäkäyvien palkkojen eläkemaksuista, tuo 200 miljardin rahasto riittäisi vain 7 vuotta muuten.
Ei kukaan pysty omilla ekäkemaksuilla eläkkeitään maksamaan siksi eläkerahastojen tulee sijoittaa eläkerahamme kannattavasti ja kyllä eläkemaksuja joudutaan nostamaan. Ruotsi esimerkiksi on hoitanut talouden paremmin, lue eilisestä Kauppalehdestä artikkeli.
Voisko Tempparit tulla 4 kertaa vuodessa ja Big Brother myös, kun täällä alkaa olemaan myös nuorempia eläkeläisiä.
Moni keski-ikäinenkin katsoo Tempparia. Olen positiivisesti yllättynyt kuinka hienosti nuoret puhuvat. He ovat todella fiksuja, paljon fiksumpia kuin vanhemmat sukupolvet, paljon ymmärtäväisempiä ja ystävällisempiä kuin me hiukan vanhemmat.