Työttömyyttä ei tajua ennen kuin sen kokee itse
Myönnetään, itsekin kuvittelin joskus, että työttömänä ovat lähinnä ne joita ei oikein kiinnosta opiskelu eikä työelämä eikä ole kovin suurta mielenkiintoa. En kuvitellut, että minä joka on tehnyt töitä opiskelujen ohessa koko elämäni ja opiskellut itselle ylemmän korkeakoulututkinnon olisin työttömänä.
Ensi kosketuksen työelämän ja työnhaun raadollisuuteen sain, kun viimeistelin maisterin opintojani. Olin saanut hyvää työkokemusta myös omalta alalta hyvässä harjoittelupaikassa, mutta hain monia kuukausia töitä ja ramppasin haastatteluissa, mutta minnekään ei valittu. Lopulta päädyin hakemaan ei oman alan töitä ja sain määräajaksi töitä. Jouduin muuttamaan tuon ei oman alan ja maisterin työtä huomattavasti alemman työn takia. Lopulta vihasin tuota asiakaspalvelu työtä, mutta kärvistelin määräajan loppuun, kun olin vielä vastaanottanut uuden määräaikaisen sopimuksen.
Nyt olen taas tilanteessa jossa olen hakenut töitä kohta 3 kk tuloksetta. Haastatteluihin olen päässyt, mutta aina joku on mennyt ohi, jolla on enemmän juuri oikeaa työkokemusta.
Enää en todellakaan kuvittele, että työnsaanti olisi työhalusta tai edes ahkeruudesta kiinni. Itselle opiskelu ja työ on aina ollut tärkeää, joten siihen olen elämässä panostanut. Silti tulos voi olla tämä eli työttömyys.
Kommentit (4199)
Ja ansiosidonnaisesta leikattiin jo 100 päivää pois eli sitä saa vain puolitoista vuotta.
Aika moni taitaa kohta mennä lääkäriin ja sanoa, että on niin masentunut ettei pääse sängystä ylös.
Työssäkäynnissä ei ole mitään järkeä, jos ei ole lapsia on ansiosidonnainen joku 700 ja sitten tippuu 530 euron työmarkkinatuelle, jos ei työllisty, kun ansiosidonnainen loppuu ja nyt sitä ollaan taas leikkaamassa.
Vierailija kirjoitti:
Jos taloudellisesti pärjää työttömänä, niin kaikki muu työttömyyteen liittyvä negatiivinen on kyllä ihan omasta asenteesta kiinni. Ei ole mikään pakko antaa ulkoapäin tulevien mielipiteiden vaikuttaa elämäänsä, se osoittaa vain huonoa itsetuntoa. Ihsmiarvo ja elämisen mielekkyys on aivan jotain muuta kuin se, mitä yhteiskunta eli muut ihmiset määrittelee.
Moni ei pärjää taloudellisesti, koska eivät saa asumistukea eikä toimeentulotukea esim. perheelliset, jossa 2 lasta ja puoliso tienaa 1600 netto ja asutaan vuokralla. Puoliso tarvitsee työn takia auton esim. viimeinen linja-auto lauantaina ja sunnuntaina menee klo 17.00 eikä kauppa ole vielä mennyt silloin kiinni.
Olen ollut välillä töissä ja välillä työttömänä, jopa 2 vuotta putkeen. Hain töitä, mutta en ikäni takia päässyt edes haastatteluun, kokeilin myös laittaa cv:hen pelkkiä alaan liittyviä työkokemuksia, ei auttanut. Kaikki hakukirjeet kirjoitin aina siihen työpaikkaan, cv:n mukailin aina siihen työpaikkaan. Työkokemusta on aspasta, siivouksesta, kahvila- ja tiskaustyöstä. Yritin päästä jopa Heseen, ei edes kutsua haastatteluun. Ei mitään, koska vuosiluku iässä on liikaa joka paikkaan ollut. Jos pääsi jonnekkin haastatteluun, en ikinä saanut paikkaa taikka ilmoitusta että joku muu sai paikan. Koulutusta on Merkonomi ja lisänä kursseja eri aloilta... Ei mitään. Ei edes rekryfirmoilta, jotka hakivat tiskaria. Ja kun siinä edellisessä paikassa, jossa potkivat pihalle oli surkea liksa, niin ei ne ansiosidonnaiset paljoa päätä huimannut. Mies tienaa paremmin, niin en saanut edes tukia.
Sitten sain kutsun haastatteluun ja sain paikan, vihdoin, 2 vuoden jälkeen.
Kun sähköautot tulevat niin pääsevätkö ne työntekijät, joilla ei ole rahaa sähköautoon klo 17.00 linja-autossa aina kotiin vain palaammeko vanhaan aikaan että kaupat menee kiinni klo 16.00 vai autoileeko kaupan omistaja joka päivä viemässä työntekijät klo 23.00 kotiin. Hallituksella on monta asiaa ratkottavana.
Vieläkin tulee apean masentava olo, kun muistelee jo vuosikymmenien takaista sinänsä lyhyttä työttömyysaikaa. Gloria vapaudesta häviää hyvin nopeasti, vuorokausirytmi menee sekaisin jne.
Viikonloppua odotti, kun silloin kehtasi olla vapaalla, kun muutkin olivat. Jotkut biisit , joita silloin kuuntelin, palauttavat vieläkin saman epämiellyttävän olon kroppaan.
Työttömyydessä, varsinkin nuorten, ei ole mitään hyvää. Tämän vuoksi nuoret ja miksei vanhemmatkin ihmiset olisi " pakotettava" jonkinlaisen työn ääreen versus tyhjänpanttina oleminen. Jo tämä ratkaisu olisi suuri apu moneen mielenterveysongelmaan.
Itse olen miettinyt, että kun nuorin lapsista täyttää 18-vuotta niin menen lääkäriin ja sanon, että olen niin masentunut etten jaksa nousta sängystä ylös. Kansaneläke+takuueläke 836 on minulle luxus raha. Teen loppuelämäni käsitöitä ja katson telkkaria.
Ansiosidonnainen on paljon huonompi kuin kansaneläke+takuueläke.
Hallitus leikkaa taas ansiosidonnaista sitten tulee yhtäkkiä tieto, että oho 400 000 työtöntä on mennyt lääkäriin ja ovat masentuneet, ensin he kitkuttavat sairaslomalla noin vuoden, jonka jälkeen kansaneläke+takuueläke tulee maksuun seuraavat 40 vuotta. Voi juku, eivät juo alkoholia eivätkä polta tupakkaa eivätkä syö mitään missä sokeria. Iso lasku tuli.
Ja mistä työntekijät työmarkkinatukitöihin, ei ole enää ketään, joka tekisi ilmaiseksi työt.
Joo, olen päättänyt, että kun nuorin lapsi täyttää 18-vuotta niin heti seuraavana päivänä menen lääkäriin ja sanon, että olen niin masentunut etten jaksa nousta sängystä aamuisin ylös. Eli muutama vuosi vielä.
Minulle riitti työttömyystukien leikkaukset, ei ole enää mitään motivaatiota silloin tällöin töihin. Ja rahaa tulee eläkkeellä enemmän.
Ja jos yrittävät laittaa töihin niin istun työpaikalla tuolissa ja sanon etten pysty enkä jaksa tehdä mitään.
Toinen työntekijä voi heilutella mun jalkaa ja toinen nostella mun kättä jos haluaa.
Täytyykin sisustaa vähän vuokrakämppää, muutaman vuoden päästä kun sitä istutaan telkkarin ääressä eläkkeellä. Katson Emmerdalea, Salatut elämät, Tempparit, Big Brother jne. hyviä ohjelmia tulee.
En polta, enkä juo alkoholia enkä syö sokeri tuotteita, hyvässä lykyssä 50 vuoden eläke.
Fiksu päätös Hallitus, ensin ansiosidonnaisen porrastus jonka jälkeen työkyvyttömyyseläke masennuksesta 50 vuotta, masennus kun ei parane millään.
Ja kun työttömät masentuu ja jää eläkkeelle niin verot työssäkäyvillä nousee.
Hopi, hopi, töihin siitä vakituiset. Itse meinaan nukkua johonkin 11. 00-12.00 asti aamuisin.
Tulee kerta kaikkiaan ihanaa.
Ja sitten voi aina sanoa naapurin lähihoitajalle, että menetkö sä jo klo 6.00 töihin, ai kamala.
50 vuotta eläkkeellä masennuksesta. Täytyy alkaa suunnittelemaan mitä käsitöitä sitä tekee.
Hallitus on oikeassa, me tarvitaan ulkomailta työvoimaa. Itsekin kun teen nimittäin masentuneena käsitöitä kotona ja katson hyviä televisiosarjoja ja elokuvia.
Kun ei polta eikä juo, jää rahaa yhteen etelän matkaan ja vaatteisiin, työttömät kun on tottuneet pärjäämään pienemmillä rahoilla niin kansaneläke+takuueläke 836 on luxus raha. Enkä pelaa pelikoneilla mitään niin rahaa tuosta 836 jää.
Hallitus porrastaa ansiosidonnaista eli masennuksesta työkyvyttömyyseläkkeelle.
Kohta sitä juorutaan puutarhakeinussa naapureista mummojen kanssa kesäisin, tehkää meille nuoremmille tilaa. Ehkä nuorempana voin leipoa niin voidaan juoda aina silloin tällöin pullakahvit kerrostalon pihalla muiden eläkeläisten kanssa.
Kun sähköautot tulee, niin tule matalapalkka alan pomoille kiire autoilla viemässä työntekijöitä kotiin ja hakea töihin vuorotyössä. Ei he ehdi perheensä kanssa enää olla oikein lainkaan.
Voi vitsi, kauppojen omistajat joutuu viemään lauantaina ja sunnuntaina työntekijät klo 24.00 kotiin ympäri vuoden.
Tai ehkä kauppias on itse kaikkina iltoina klo 24.00 asti töissä, koska työntekijöillä ei ole rahaa sähköautoon ja linja-autot ei kulje, kun kaupungilla ei ole rahaa pitää linja-autoja ajossa.
<<No, eihän eläkkeitä voi leikata>>
Työeläkkeiden leikkaus on vaikeaa, tarvitsisi muutoksia jotka olisivat perustuslain muutokseen verrattavia.
- eläkerahat ovat yhtiöissä (Varma, Ilmarinen jne...)
- eivät rasita valtion budjettia
- rahat voivat tietenkin loppua jos eläkeyhtiöiden johto tekee tyhmyyksiä
- eläkerahoja on yli 200 miljardia (valtion 4 vuoden budjetti)
- eläkevastuut ovat 700 miljardia
- Suomi on pohjoismaista heikoimmin hoitanut eläkerahojen riittävyyden, ei huonosti koko maailmaa ajatellen.
vastikkeettomia korvauksia... niin, tätä vartenhan tämä ketju on alunperin tehtykin. Että saa lietsoa vihaa työttömiä kohtaan. Miten on KAIKKI muut tuet`? Miksi niistä ei löydy täällä puhetta? Maataloustuki,yritystuet,jne.. tuki lista ois loputon! Kaikki tuet esiin! Mode ylläpitää tätä vihapuhe ketjua täällä ja lietsoo vihaa työttömiä kohtaan!
Vihapuhe on viestintää, joka lietsoo vihaa yhtä ihmistä tai ihmisryhmää vastaan(Esim.työttömiä kohtaan). Viestintä voi olla puhetta, mutta se voi olla myös esimerkiksi kirjoituksia, kuvia, symboleja, musiikkia, piirroksia ja elokuvia.
Vihapuheen tarkoituksena on useimmiten luoda kuva tiettyyn vähemmistöryhmään kuuluvista ihmisistä epäilyttävinä, epäluotettavina tai alempiarvoisina(Esim.työttömät). Vihapuhe loukkaa usein syvästi toisen henkilön ihmisarvoa.
Vihapuhe saattaa olla lainvastaista syrjintää yhdenvertaisuuslain nojalla, vaikka se ei välttämättä aina täytä minkään rikoksen tunnusmerkkejä.
Yhdenvertaisuuslain perusteella häirintänä kiellettyä on sellainen puhe tai ilmaisu, jolla useimmiten johonkin vähemmistöryhmään kuuluvan henkilön ihmisarvoa loukataan luomalla häntä kohtaan halventava, vihamielinen tai hyökkäävä ilmapiiri.
Esim työttömiin kohdistuvat loiset,laiskat,työhaluttomat,tuet pois-puheet).
Ihmisarvoa loukkaavan käyttäytymisen ei kuitenkaan tarvitse kohdistua suoraan tiettyyn ihmiseen ollakseen häneen kohdistuvaa häirintää, vaan se voi kohdistua myös ihmisryhmään.
Vihapuhe kohdistuu ihmisiin ja ryhmiin, jotka valikoituvat kohteiksi taustansa, henkilökohtaisten ominaisuuksiensa, tehtäviensä ja kannanottojensa perusteella.
Vihapuhe on erityisen haitallista muutenkin haavoittuvassa asemassa oleville henkilöille ja vähemmistöryhmille.
Myös alustan ylläpitäjä on vastuussa esimerkiksi tilanteessa, jossa ylläpitäjän huomiota kiinnitetään sivustolla olevaan lainvastaiseen aineistoon,
mutta ylläpitäjä tästä huolimatta tietoisesti sallii aineiston pitämisen sivustollaan, eikä ryhdy toimenpiteisiin sen poistamiseksi.
https://syrjinta.fi/vihapuhe