Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työttömyyttä ei tajua ennen kuin sen kokee itse

Vierailija
01.12.2020 |

Myönnetään, itsekin kuvittelin joskus, että työttömänä ovat lähinnä ne joita ei oikein kiinnosta opiskelu eikä työelämä eikä ole kovin suurta mielenkiintoa. En kuvitellut, että minä joka on tehnyt töitä opiskelujen ohessa koko elämäni ja opiskellut itselle ylemmän korkeakoulututkinnon olisin työttömänä.

Ensi kosketuksen työelämän ja työnhaun raadollisuuteen sain, kun viimeistelin maisterin opintojani. Olin saanut hyvää työkokemusta myös omalta alalta hyvässä harjoittelupaikassa, mutta hain monia kuukausia töitä ja ramppasin haastatteluissa, mutta minnekään ei valittu. Lopulta päädyin hakemaan ei oman alan töitä ja sain määräajaksi töitä. Jouduin muuttamaan tuon ei oman alan ja maisterin työtä huomattavasti alemman työn takia. Lopulta vihasin tuota asiakaspalvelu työtä, mutta kärvistelin määräajan loppuun, kun olin vielä vastaanottanut uuden määräaikaisen sopimuksen.

Nyt olen taas tilanteessa jossa olen hakenut töitä kohta 3 kk tuloksetta. Haastatteluihin olen päässyt, mutta aina joku on mennyt ohi, jolla on enemmän juuri oikeaa työkokemusta.

Enää en todellakaan kuvittele, että työnsaanti olisi työhalusta tai edes ahkeruudesta kiinni. Itselle opiskelu ja työ on aina ollut tärkeää, joten siihen olen elämässä panostanut. Silti tulos voi olla tämä eli työttömyys.

Kommentit (4199)

Vierailija
2101/4199 |
31.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja vielä kehdataan puhua, että poistettaisiin lauantailisät, sunnuntailisät ja iltalisät, nyt jo palkka vuorolisät mukaan laskettuna 1600, kun tekee 40 tuntia viikossa töitä kaupassa, moni ei saa töitä enempää kuin 30 tuntia eli nettopalkka 1300.

2102/4199 |
31.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viisas vanhus kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Viisas vanhus kirjoitti:

<<No, eihän eläkkeitä voi leikata>>

Työeläkkeiden leikkaus on vaikeaa, tarvitsisi muutoksia jotka olisivat perustuslain muutokseen verrattavia.

- eläkerahat ovat yhtiöissä (Varma, Ilmarinen jne...)

- eivät rasita valtion budjettia

- rahat voivat tietenkin loppua jos eläkeyhtiöiden johto tekee tyhmyyksiä

- eläkerahoja on yli 200 miljardia (valtion 4 vuoden budjetti)

- eläkevastuut ovat 700 miljardia

- Suomi on pohjoismaista heikoimmin hoitanut eläkerahojen riittävyyden, ei huonosti koko maailmaa ajatellen.

Eli kannattavampaa leikata työttömyyskorvauksia ja maksaa työttömille työkyvyttömyyseläke masennuksesta.

Työttömiltä leikataan ja tullaan aina leikkaamaan, joten itse olen päättänyt hakea masennuksesta työkyvyttömyyseläkkeelle.

Ei niitä tukia eläkerahastojen varoista makseta vaan valtion budjetista, eri kukkarosta.

Sosiaaliturvamenoista 40% menee eläkeläisille ja 8% työttömille. Tuo eläkeläisten 40% sisältää kansaneläkkeet, takuueläkkeet, kodinhoitajat ja hoitokodit. Tuon 40% lisäksi maksetaan työeläkkeitä

27 miljardia.

Näin on mutta valtio ei maksa työeläkkeitä, Varma, Ilmarinen ja muut eläkerahastot maksavat ne eli valtiolla ei niiden kanssa ole tekemistä muuten kuin että on aikoineen perinyt veroina työssäkäyviltä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2103/4199 |
31.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluaisin, että joku selittää miten 1600 nettopalkasta vuorolisien poisto ja sähköauto sekä nousevat vuokrat ja asuntojen hinnat sopivat yhteen.

Onko päättäjät olleet matikan tunneilla ollenkaan?

Vierailija
2104/4199 |
31.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viisas vanhus kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Viisas vanhus kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Viisas vanhus kirjoitti:

Työeläkkeiden leikkaus on vaikeaa, tarvitsisi muutoksia jotka olisivat perustuslain muutokseen verrattavia.

- Suomi on pohjoismaista heikoimmin hoitanut eläkerahojen riittävyyden, ei huonosti koko maailmaa ajatellen.

Eli kannattavampaa leikata työttömyyskorvauksia ja maksaa työttömille työkyvyttömyyseläke masennuksesta.

Työttömiltä leikataan ja tullaan aina leikkaamaan, joten itse olen päättänyt hakea masennuksesta työkyvyttömyyseläkkeelle.

Ei niitä tukia eläkerahastojen varoista makseta vaan valtion budjetista, eri kukkarosta.

Sosiaaliturvamenoista 40% menee eläkeläisille ja 8% työttömille. Tuo eläkeläisten 40% sisältää kansaneläkkeet, takuueläkkeet, kodinhoitajat ja hoitokodit. Tuon 40% lisäksi maksetaan työeläkkeitä

27 miljardia.

Näin on mutta valtio ei maksa työeläkkeitä, Varma, Ilmarinen ja muut eläkerahastot maksavat ne eli valtiolla ei niiden kanssa ole tekemistä muuten kuin että on aikoineen perinyt veroina työssäkäyviltä.

Siis eläkerahastot ja nykyiset työssäkäyvät maksavat nykyisten eläkeläisten eläkkeet. Aikuinen lapsesi siis maksaa etelän matkasi ja itkee, kun ei ole rahaa ostaa talvikumisaappaita ja kurahousuja lapselle mitä tarha vaatii.

2105/4199 |
31.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vieläkin tulee apean masentava olo, kun muistelee jo vuosikymmenien takaista sinänsä lyhyttä työttömyysaikaa. Gloria vapaudesta häviää hyvin nopeasti, vuorokausirytmi menee sekaisin jne.

Viikonloppua odotti, kun silloin kehtasi olla vapaalla, kun muutkin olivat. Jotkut biisit , joita silloin kuuntelin, palauttavat vieläkin saman epämiellyttävän olon kroppaan.

Työttömyydessä, varsinkin nuorten, ei ole mitään hyvää. Tämän vuoksi nuoret ja miksei vanhemmatkin ihmiset olisi " pakotettava" jonkinlaisen työn ääreen versus tyhjänpanttina oleminen. Jo tämä ratkaisu olisi suuri apu moneen mielenterveysongelmaan.

Minusta työnantajat olisi pakotettava maksamaan oikeaa palkkaa. Jos tarkoitat, että töihin vaan palkasta viis, niin mielenterveysongelmiin se ei taatusti tuo apua.

Muuten olen tehnyt ihan samoja huomioita työttömyydestä.

Palkka on työnantajan ja työntekijän välinen sopimus siihen eivät poliittiset päätöksentekijät, eduskunta ja hallitus puutu mitenkään.

Vierailija
2106/4199 |
31.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viisas vanhus kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vieläkin tulee apean masentava olo, kun muistelee jo vuosikymmenien takaista sinänsä lyhyttä työttömyysaikaa. Gloria vapaudesta häviää hyvin nopeasti, vuorokausirytmi menee sekaisin jne.

Viikonloppua odotti, kun silloin kehtasi olla vapaalla, kun muutkin olivat. Jotkut biisit , joita silloin kuuntelin, palauttavat vieläkin saman epämiellyttävän olon kroppaan.

Työttömyydessä, varsinkin nuorten, ei ole mitään hyvää. Tämän vuoksi nuoret ja miksei vanhemmatkin ihmiset olisi " pakotettava" jonkinlaisen työn ääreen versus tyhjänpanttina oleminen. Jo tämä ratkaisu olisi suuri apu moneen mielenterveysongelmaan.

Minusta työnantajat olisi pakotettava maksamaan oikeaa palkkaa. Jos tarkoitat, että töihin vaan palkasta viis, niin mielenterveysongelmiin se ei taatusti tuo apua.

Muuten olen tehnyt ihan samoja huomioita työttömyydestä.

Palkka on työnantajan ja työntekijän välinen sopimus siihen eivät poliittiset päätöksentekijät, eduskunta ja hallitus puutu mitenkään.

Paitsi poikkeuksena työmarkkinatuella tehtävät työt.

2107/4199 |
31.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viisas vanhus kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Viisas vanhus kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Viisas vanhus kirjoitti:

27 miljardia.

Siis eläkerahastot ja nykyiset työssäkäyvät maksavat nykyisten eläkeläisten eläkkeet. Aikuinen lapsesi siis maksaa etelän matkasi ja itkee, kun ei ole rahaa ostaa talvikumisaappaita ja kurahousuja lapselle mitä tarha vaatii.

Juu näin on, en puutu lapsesi talvikumisaappaisiin mitenkään, itse joudut ne ostamaan.

Vierailija
2108/4199 |
31.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni on sanonut ettei voi käydä enää töissä, kun tulee sähköauto esim. kaupan alan työntekijät, siivoojat. Eikä kodinhoitajat voi enää autoilla maaseudulla eläkeläisiä hoitamassa ellei sitten tule työautoja työnantajan maksamana.

Vierailija
2109/4199 |
31.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viisas vanhus kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Viisas vanhus kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Viisas vanhus kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Viisas vanhus kirjoitti:

27 miljardia.

Juu näin on, en puutu lapsesi talvikumisaappaisiin mitenkään, itse joudut ne ostamaan.

Niin lapset ovat ilman, koska täytyy eläkeläisen etelänmatka saada. Moni jääkin jo 18-vuotiaana eläkkeelle kiusaamisen takia, että sellainen Suomi meillä.

Juttelin yhden työnantajan kanssa ettei nuoria voi laittaa töihin, kun saavat esim. paniikkikohtauksia eikä keittiötyössä voi pyörtyillä, kun hellan levyt on päällä. Lääkkeet ei auta.

Vierailija
2110/4199 |
31.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin viime viikon tiistaina haastattelussa yhteen varastotyöntekijän paikkaan (vuokratyö firma), ja haastattelija sanoi että mulla on todella hyvät mahdollisuudet saada paikka. Kävin äsken saman paikan seuraavassa haastattelussa, nyt paikalla oli myös pomo. Haastattelun jälkeen noin 1h kuluttua tuli puhelu jossa tuli lause “ette ole hakemamme henkilö”.

Että näin taas....työttömyys jatkuu. Aina löytyy joku mua parempi.

T: 12v työttömänä ollut

2111/4199 |
31.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

<<Juttelin yhden työnantajan kanssa ettei nuoria voi laittaa töihin, kun saavat esim. paniikkikohtauksia eikä keittiötyössä voi pyörtyillä, kun hellan levyt on päällä. Lääkkeet ei auta.>>

Emme voikaan enää palkata suomalaisia, joudumme ottamaan muulta tulevia.

Vierailija
2112/4199 |
31.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni hakee töitä ja tekee ilmaistöitä, vaikka on koulutukset. He pettyvät, kun eivät saa työpaikkaa ja sitten vielä haukutaan täällä palstoilla

Minun tätini siivoaa omakotitalonsa vielä 82-vuotiaana ja käy pyörällä kaupassa. Ne eläkeläiset, jotka eivät pysty samaan ovat laiskoja, ovat aina olleet. Sairaudet on itse aiheutettuja, kun on työpäivän jälkeen ja viikonloppuna vaan maattu sohvalla.

Täytyy varmaan alkaa seurailemaan eläkeläisiä ja arvostelemaan, koska laiskoilla ihmisillä käy siivooja ja kotiapu.

Vierailija
2113/4199 |
31.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osa eläkeläisistä ei harrasta liikuntaa, maataan vaan sohvalla ja kunto ja voimat menee. Kyllä sen näkee. Reippaat eläkeläiset ne siivoavat kotinsa vielä 80-vuotiaana, laiskat ei.

2114/4199 |
31.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haluaisin, että joku selittää miten 1600 nettopalkasta vuorolisien poisto ja sähköauto sekä nousevat vuokrat ja asuntojen hinnat sopivat yhteen.

Poliittiset päättäjät eivät puutu palkkoihin, ne ovat työntekijän ja työnantajan välisiä sopimuksia.

Vierailija
2115/4199 |
31.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei kotiaan pysty enää 80-vuotiaana siivoamaan niin kyllä on saamaton ihminen. Minun tätini täyttää 83 vuotta tänä vuonna ja hyvin käy kodin siivous.

Eläkeläisistä erottaa hyvin laiskat ja ahkerat. Ja isän serkku kolaa omakotitalon pihan kanssa vielä yli 80-vuotiaana. Reippaat ihmiset on reippaita ja laiskat laiskoja.

Vierailija
2116/4199 |
31.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viisas vanhus kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Poliittiset päättäjät eivät puutu palkkoihin, ne ovat työntekijän ja työnantajan välisiä sopimuksia.

Ja kohta työnantajat tekee kaikki työt ihan itse yksin. Ei ketään voi pakottaa sähköautoa ostamaan.

Vierailija
2117/4199 |
31.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinäpä pulma, kun ketään ei voi pakottaa ostamaan sähköautoa eikä tekemään vuorotyötä. Sitten vaan ei ole työntekijöitä.

Vierailija
2118/4199 |
31.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ollaan nyt alettu seuraamaan ketä naapurin eläkeläisistä on reipas ja kuka laiska. Käydäänkö lenkillä, tampataanko matot itse.

Vierailija
2119/4199 |
31.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläkeläiset tykkäävät jos heitä arvostellaan, kun he kulkevat rappukäytävässä ja käydään kesällä huomauttamassa, että kerrostalon puutarhakeinussa istumisen sijaan he voisivat mennä lenkille ettei tarvita sitä verovaroista maksettua kotiapua.

2120/4199 |
31.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

<<Nyt eläke voi olla nettona 1300 eli sama mitä on nettopalkka kaupan alalla, kun tekee 30 tuntia viikossa vuorotyötä eli iltaa ja viikonloppua.Nyt eläke voi olla nettona 1300 eli sama mitä on nettopalkka kaupan alalla, kun tekee 30 tuntia viikossa vuorotyötä eli iltaa ja viikonloppua.Nyt eläke voi olla nettona 1300 eli sama mitä on nettopalkka kaupan alalla, kun tekee 30 tuntia viikossa vuorotyötä eli iltaa ja viikonloppua.

>>

Itse saan eläkettä nettona 2400 euroa, työurani kestikin 43 vuotta ilman pätkätöitä ja työttömyyttä kuten ennen jokaisella. Tavallinen paperityöläinen tehtaassa olin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä yksi