Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työttömyyttä ei tajua ennen kuin sen kokee itse

Vierailija
01.12.2020 |

Myönnetään, itsekin kuvittelin joskus, että työttömänä ovat lähinnä ne joita ei oikein kiinnosta opiskelu eikä työelämä eikä ole kovin suurta mielenkiintoa. En kuvitellut, että minä joka on tehnyt töitä opiskelujen ohessa koko elämäni ja opiskellut itselle ylemmän korkeakoulututkinnon olisin työttömänä.

Ensi kosketuksen työelämän ja työnhaun raadollisuuteen sain, kun viimeistelin maisterin opintojani. Olin saanut hyvää työkokemusta myös omalta alalta hyvässä harjoittelupaikassa, mutta hain monia kuukausia töitä ja ramppasin haastatteluissa, mutta minnekään ei valittu. Lopulta päädyin hakemaan ei oman alan töitä ja sain määräajaksi töitä. Jouduin muuttamaan tuon ei oman alan ja maisterin työtä huomattavasti alemman työn takia. Lopulta vihasin tuota asiakaspalvelu työtä, mutta kärvistelin määräajan loppuun, kun olin vielä vastaanottanut uuden määräaikaisen sopimuksen.

Nyt olen taas tilanteessa jossa olen hakenut töitä kohta 3 kk tuloksetta. Haastatteluihin olen päässyt, mutta aina joku on mennyt ohi, jolla on enemmän juuri oikeaa työkokemusta.

Enää en todellakaan kuvittele, että työnsaanti olisi työhalusta tai edes ahkeruudesta kiinni. Itselle opiskelu ja työ on aina ollut tärkeää, joten siihen olen elämässä panostanut. Silti tulos voi olla tämä eli työttömyys.

Kommentit (4199)

Vierailija
2041/4199 |
26.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luulisi että kehityksestä mennään eteenpäin eikä taaksepäin ennen oli paremmin asiat

Mitkä asiat "ennen" oli paremmin? Ruoka maksoi tavalliselle työntekijällekin paljon enemmän kuin nykyään, eikä työttömille jaeltu mitään vastikkeettomia korvauksia. Hätäaputöillä piti tienata tukiaisrahat, joilla häthätää pysyi hengissä.

Kaikille riitti töitä ja työstä maksettiin aina palkkaa.

Vierailija
2042/4199 |
30.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkos teille jo tullut puhelua tämän uuden työllisyyden kuntakokeilun tiimoilta? Mikä muuttuu vai muuttuuko mikään?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2043/4199 |
30.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Töistä jäädään pois yhä useammin mielenterveyden pettäessä – ”Erityisen huolestuttavaa”

oka toisella työkyvyttömyyseläkkeelle joutuvalla syy on mielenterveysongelmissa.

Mielenterveysongelmien takia työkyvyttömyyseläkkeelle jäävien osuus on kasvanut.

Vuonna 1995 noin joka kolmas työkyvyttömyyseläkkeelle jäävä jätti työt mielenterveyden pettäessä. 2015 osuus oli jo noin puolet. Määrä on kasvanut tasaisesti vuosi vuodelta.

– Erityisen huolestuttavaa sekä inhimillisestä että taloudellisesta näkökulmasta on nuorten osuuden kasvu näissä tilastoissa, Mielenterveyspoliittinen neuvottelukunta varoittaa tiedotteessaan.

Mielenterveysongelmat vievät ihmisen työkyvyttömäksi usein aikaisemmin kuin esimerkiksi tuki- ja liikuntaelinsairaudet. 2015 mielenterveysongelmien takia työkyvyttömyyseläkkeelle jäävien keski-ikä oli 45,2 vuotta. Se on yli kuusi vuotta aiemmin kuin työkyvyttömyyseläkkeelle jäävien keski-ikä.

http://www.iltasanomat.fi/taloussanomat/oma-raha/art-2000005107227.html

Surullista että on paljon meitä työttömiä jotka haluaisimme töihin ja samaan aikaan moni työssäkäyvä poltetaan loppuun ylisuurella työmäärällä.

Vierailija
2044/4199 |
30.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onkos teille jo tullut puhelua tämän uuden työllisyyden kuntakokeilun tiimoilta? Mikä muuttuu vai muuttuuko mikään?

Ei ole mulle ainakaan turussa vielä tullut, työkkärin sivuilla kehotetaan vaan odottelemaan kunnan yhteydenottoa. Jännä kattoo kuinka monta kuukautta tuohon menee. Ja pitääkö tuossa kuntakokeilussa sitten kunnan sivuille käydä kertomassa mitä on puuhastellut vai työkkärin? Todella vähän tietoa löytyy tuosta ja sekin tieto mitä on annettu on todella sekavaa ja vajavaista.

Vierailija
2045/4199 |
30.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuntakokeilu vain siksi että näyttäisi siltä että hallitus tekee jotain

2046/4199 |
31.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärtääkö nykyinen nuori kuinka hyvin asiat ennen olivat, voitteko edes kuvitella tällaista elämää joka minulla on ollut ?

- Menin tehtaaseen työhön 18 vuotiaana

- Työura kesti ilman pätkätöitä 43 vuotta

- Päivääkään en ole ollut työtön

- Palkallani rakensin omakotitalon, kesämökin, ostin auton, matkustelin. pidin lomaa joka vuosi

- Jäin eläkkeelle 63 vuotiaana

- Nautin 3000 euron eläkettä kuolemaani saakka

Vierailija
2047/4199 |
31.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en ihan ymmärrä tuota kuntakokeilua, jos työkkäri ei ole onnistunut löytämään mulle työtä viimeisen 12v aikana niin tuskin tulee kuntakaan löytämään. Ja tuleeko mulle sitten mun kunnalta työtarjouksia vai miten homma toimii? Työkkäriltä ei ole 12v aikana tullut ensimmäistäkään työtarjousta mulle. Kiva nähdä miten työkkäri aikoo löytää noille 4000 merkonomille töitä turusta, se tulee olemaan mielenkiintoista. Ja joka vuosi valmistuu amiksesta muutama sata merkonomia lisää kortistoon.

Sepä se, todella typerää edes kouluttaa lisää merkonomeja kun edellisillekään ole töitä (paitsi niille fitness lissuille ja makeille tai niille joiden äiti mamma on jossain paikassa x töissä ja suhteella pääsee..). 

En ihan ymmärtänyt tota kokeilu hommaa että tuleeko siitä ihan oikea palkka vai onks tää taas sitä orja työtä? 9€/pv.. 

Lainasit mun viestin.

Jep, tekis mieli jatkaa ammattikorkeaan opiskelemaan tradenomiksi. Mutta siinä tulee sitten se vastaan että pääsenkö pääsykokeista läpi, ja jos pääsen niin tukeeko työkkäri mun opiskelua 2v ajan vai joudunko ottamaan lainaa koko 3.5v ajalle. Ei ole helppoa mitenkään päin. Ja vaikka pääsetkin opiskelemaan niin sitten sulla on 3.5v velat niskassa, ja aika heikot työllistymisnäkymät vaikka oletkin sitten tradenomi. En oikeesti tietä mitä tehdä, opiskellako vaiko eikö.

Sun ei kannata lähteä lukemaan tradenomiksi, koska se ei merkittävästi paranna sun työllistymistäsi. Tradenomeja koulutetaan niin valtava määrä kilpailemaan merkonomeille sopivista työtehtävistä.

Olen Tradenomi ja sain juuri työpaikan, en tiedä muiden hakijoiden koulutusta.

Myös palkkatukitöihin on monta hakijaa yhteen paikkaan ja Tradenomina olen päässyt. Se palkka menee työtehtävän mukaan, ei koulutuksen.

Vierailija
2048/4199 |
31.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta, että työttömyyttä ei käsitä ennen kuin sen kokee.

Itse työskentelin yli viisi vuotta sitten ihan toisella alalla. Keskijohdon tehtävissä. Yritys oli iso ja tunnettu, mutta johdettiin pärstäkertoimilla. Halusin koko alalta/paikasta pois, ja vaihdon alaa sivuavaan tehtävään toiseen yritykseen. Luulin, että kaikki on kunnossa. Tehtävä osottautui ihan muuksi kuin minulle oli kerrottu ja kuukauden päästä he purkivat työsopimuksen ilman mitään selitystä.  MInut vain saatettiin ulos firman tiloista. Jo tämä oli todella hämmentävää ja nöyryyttävää. Olin aina hoitanut työni hyvin ja menestynyt tehtväsissäni, ja vaikka uusi paikka ei ollutkaan sitä mitä odotin ja vaikka itsekin koin, ettei ole sittenkään ehkä minun juttuni, niin tuo ulos heittäminen on jäänyt mieleen huonona makuna. Miten ihmisiä voi kohdella noin?

Olin siis työtön ja ikääkin alkoi olemaan 50.  Vanhalle alalle en halunnut takaisin, halusin muutosta elämääni ja pitkään pähkäiltyäni menin puhelinmyyntityöhön, sillä olin pitkään miettinyt, että haluaisin pelkästään myynnillisiin tehtäviin. Muihin myyntitehtäviin en tullut valituksi. Kävin myös pari kertaa hakemassa entisen alani tehtäviin, siellä istuin jossain ryhmähaastattelussa 20-30 v kanssa puhumassa höpöjä, nuo tilanteet olivat ammattilaiselle myös noloja. Onneksi en palannut vanhalle alalleni!

Puhelinmyyntityö sujui hyvin, itse asiassa pidin siitä, ja siitä sai kohtuullisella työmäärällä kohtuullisen korvauksen. Noin vuoden verran tein niitä hommia, kunnes pääsin kokeilemaan unelmieni ammattia, myyntityötä isolla M:llä. Kouluttauduin työn ohessa lisää alalle ja tällä hetkellä olen menestynyt alan ammattilainen joka pitää työttömäksi joutumistaan onnen potkuja. Tällä hetkellä vanhan alan ihmiset ovat kärsineet jo vuoden koronasta, koko ala on muutoksessa ja työpaikkoja häviää. Minulle kävi uskomaton tuuri, kun olen jo vaihtanut alaa ja kasvanut yrityksemme huippumyyjäksi.

MIksi kerron tämän? Siksi, että koskaan ei kannata antaa periksi eikä masentua, tavoitelkaa unelmia, kehittäkää itseänne. Tunnistakaa omat vahvuutenne, käyttäkää niitä ja muistakaa, olette ihan yhtä hyviä kuin ne, joilla nyt sattuu olemaan työpaikka. Ikinä maailmassa en unohda sitä tilannetta kuinka minut sanaakaan sanomatta talutettiin ulos rakennuksesta kuin rikollisen, lyötiin lyttyyn ja vietiin ihmisarvo, onneksi en työskentele tuon kaltaisessa yrityksessä,  mielummin olisin työtönkin.

2049/4199 |
31.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viisas vanhus kirjoitti:

Ymmärtääkö nykyinen nuori kuinka hyvin asiat ennen olivat, voitteko edes kuvitella tällaista elämää joka minulla on ollut ?

- Menin tehtaaseen työhön 18 vuotiaana

- Työura kesti ilman pätkätöitä 43 vuotta

- Päivääkään en ole ollut työtön

- Palkallani rakensin omakotitalon, kesämökin, ostin auton, matkustelin. pidin lomaa joka vuosi

- Jäin eläkkeelle 63 vuotiaana

- Nautin 3000 euron eläkettä kuolemaani saakka

Kaikki kateelliset ala-peukuttakaa ei se totuutta muuta.

Vierailija
2050/4199 |
31.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös palkkatukitöihin toimistotöihin on monta hakijaa ja sinne kirjoitetaan hakemus ja cv. Välillä on tullut vastaus, että on päässyt joku toinen tradenomi, mutta olen päässyt seuraavaan palkkatukityöpaikkaan. Tuolla yhdellä tradenomilla oli ainakin 20 vuotta toimistotyökokemusta vakituisista työtehtävistä joten hänet valittiin ennen minua.

Mutta tradenomit valitaan aika hyvin noihin palkkatukitöihin. Nykypäivänä pitää olla alan koulutus.

Vierailija
2051/4199 |
31.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömyyskorvauksia maksetaan 5 miljardia ja osa tekee työmarkkinatuella töitä. Eläkkeitä maksetaan 30 miljardia, 200 miljardin rahasto ei riitä ja suurin osa nykyeläkeläisten eläkkeistä maksetaan nykyisten työssäkäyvien palkkojen eläkemaksusta.

Kun maksat eläkemaksua, menee siitä vain

6% itsellesi. 2100 bruttopalkasta menee eläkemaksua 140 euroa ja työnantaja maksaa vielä lisää.

Myös eläkeläisten hoitokotimaksuja maksettiin viime vuonna 5 miljardia, lisäksi kodinhoitajat ja terveydenhoitoa 6000/vuosi eläkeläinen, eläkeläisiä on Suomessa 1,6 miljoonaa. Lisäksi lääkkeet, kelataksit ja palvelusetelit sekä kotitalousvähennys siivouspalvelujen ostoon.

Taas ollaan silti ansiosidonnaista porrastamassa ja leikkaamassa rahoja työttömiltä, joilla on lapsia.

Asuntojen hintaromahduksesta tulee valtava, kun perikuntien asuntoja tulee myyntiin. Nuoremmat sukupolvet eivät pysty niistä maksamaan oikein mitään. Meidän kaupungissa jo nyt 600 vuokra-asuntoa tyhjillään ympäri vuoden ja tilanne tulee pahenemaan. Eli häviäjiksi tulevat kiinteistöjen omistajat. Myös työpaikkoja tullaan menettämään paljon, koska eläkeläiset ovat iso asiakasryhmä, ei työmarkkinatukityöläisellä ole rahaa käydä parturissa, ei hän tule menemään tulevaisuudessa eläkeläisen tilalle asiakkaaksi.

Vierailija
2052/4199 |
31.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tämä asuntojen hintaromahdus etukäteen päätetty juttu?

Kaupan alalta ja palvelualalta lähtee hirveät määrät työpaikkoja, kun eläkeläisten määrä seuraavan 10 vuoden aikana vähenee ja nuorilla ei ole varaa ostaa palveluita, koska tekevät osa-aikatöitä, nollasopimuksia ja työmarkkinatukitöitä.

Eläkkeellä oleva äitini käy parturissa 6 viikon välein ja minä en ollenkaan. Ostin parturisakset ja puoliso tasoittaa hiusten latvat, minun lisäkseni myös tyttären.

Vierailija
2053/4199 |
31.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika kivasti silti saa työttömänä hiukset laitettua. Parturi valitsi minulle hiusvärin eli sopii hyvin minulle, ostan tuon hiusväripurkin kaupasta, maksaa 15 euroa ja puoliso värjää hiukseni kotona, puoliso leikkaa kotona myös hiusteni latvat. Samoin hän värjää ja leikkaa tyttäremme hiukset.

Eläkeläiset taas käy todella usein parturissa, kun meidänkin isoa sukua katsoo. Suuret ikäluokat ovat nyt 75-vuotiaita.

2054/4199 |
31.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika kivasti silti saa työttömänä hiukset laitettua. Parturi valitsi minulle hiusvärin eli sopii hyvin minulle, ostan tuon hiusväripurkin kaupasta, maksaa 15 euroa ja puoliso värjää hiukseni kotona, puoliso leikkaa kotona myös hiusteni latvat. Samoin hän värjää ja leikkaa tyttäremme hiukset.

Eläkeläiset taas käy todella usein parturissa, kun meidänkin isoa sukua katsoo. Suuret ikäluokat ovat nyt 75-vuotiaita.

Olen 75 vuotias, parturissa on kiva käydä mutta kun ei ole paljon tukkaa, nuorena minulla oli pitkä tukka hartioille saakka,

Vierailija
2055/4199 |
31.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viisas vanhus kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen 75 vuotias, parturissa on kiva käydä mutta kun ei ole paljon tukkaa, nuorena minulla oli pitkä tukka hartioille saakka,

Minun mummoni, joka oli sodassa piti pitkät hiukset loppuun asti, mutta hän teki aina kauniin kampauksen eli hiukset olivat kiinni. Itse meinaan tehdä samoin, koska ei ole vakituista työpaikkaa, töitä on aina välillä ja välillä olen työttömänä.

Vierailija
2056/4199 |
31.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sodassa olleiden isovanhempien opit, jotka liittyvät rahan käyttöön ovat nykypäivänä todella tarpeen. Juuri se, että hiukset leikataan kotona ja voi pitää pitkät hiukset myös vanhana mummona, tekee vain hienon nutturakampauksen tai vastaavan. Hiuksia voi leikata myös itse varsinkin, jos pitää niitä kiinni.

Käytän myös vanhoja vaatteita joka tavoin hyödyksi ja pula-ajan ruokaohjeita käytän hyödyksi myös.

Vierailija
2057/4199 |
31.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

vastikkeettomia korvauksia... niin, tätä vartenhan tämä ketju on alunperin tehtykin. Että saa lietsoa vihaa työttömiä kohtaan. Miten on  KAIKKI muut tuet`? Miksi niistä ei löydy täällä puhetta? Maataloustuki,yritystuet,jne.. tuki lista ois loputon! Kaikki tuet esiin! Mode ylläpitää tätä vihapuhe ketjua täällä ja lietsoo vihaa työttömiä kohtaan!

Vihapuhe on  viestintää, joka lietsoo vihaa yhtä ihmistä tai ihmisryhmää vastaan(Esim.työttömiä kohtaan). Viestintä voi olla puhetta, mutta se voi olla myös esimerkiksi kirjoituksia, kuvia, symboleja, musiikkia, piirroksia ja elokuvia.

Vihapuheen tarkoituksena on useimmiten luoda kuva tiettyyn vähemmistöryhmään kuuluvista ihmisistä epäilyttävinä, epäluotettavina tai alempiarvoisina(Esim.työttömät). Vihapuhe loukkaa usein syvästi toisen henkilön ihmisarvoa.

Vihapuhe saattaa olla lainvastaista syrjintää yhdenvertaisuuslain nojalla, vaikka se ei välttämättä aina täytä minkään rikoksen tunnusmerkkejä.

Yhdenvertaisuuslain perusteella häirintänä kiellettyä on sellainen puhe tai ilmaisu, jolla useimmiten johonkin vähemmistöryhmään kuuluvan henkilön ihmisarvoa loukataan luomalla häntä kohtaan halventava, vihamielinen tai hyökkäävä ilmapiiri.

Esim työttömiin kohdistuvat loiset,laiskat,työhaluttomat,tuet pois-puheet).

Ihmisarvoa loukkaavan käyttäytymisen ei kuitenkaan tarvitse kohdistua suoraan tiettyyn ihmiseen ollakseen häneen kohdistuvaa häirintää, vaan se voi kohdistua myös ihmisryhmään.

Vihapuhe kohdistuu ihmisiin ja ryhmiin, jotka valikoituvat kohteiksi taustansa, henkilökohtaisten ominaisuuksiensa, tehtäviensä ja kannanottojensa perusteella.

Vihapuhe on erityisen haitallista muutenkin haavoittuvassa asemassa oleville henkilöille ja vähemmistöryhmille.

Myös alustan ylläpitäjä on vastuussa esimerkiksi tilanteessa, jossa ylläpitäjän huomiota kiinnitetään sivustolla olevaan lainvastaiseen aineistoon,

mutta ylläpitäjä tästä huolimatta tietoisesti sallii aineiston pitämisen sivustollaan, eikä ryhdy toimenpiteisiin sen poistamiseksi.

https://syrjinta.fi/vihapuhe

Vierailija
2058/4199 |
31.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos joudun joskus elämään yksin niin en värjää enää hiuksia ja leikkaan itse pitkien hiusten latvat ja pidän hiuksia kiinni. Nyt on onneksi vielä puoliso, joka värjää hiukset.

Olen myös miettinyt, että jos joudun olemaan yksin teen itse ruokaa ja leivon, osan ruoista pakastan.

Toki ruoat teen itse nytkin, mutta jos asuu yksin niin pakastin on hyvä juttu.

Vierailija
2059/4199 |
31.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työikäisiä on vähemmän kuin eläkeläisiä ja silti taas työttömiltä ollaan leikkaamassa.

No, eihän eläkkeitä voi leikata. Meidänkin vanhemmilla on omakotitalo, 2 mökkiä, auto, parturissa käyvät 6 viikon välein ja joka vuosi lomamatkalla etelässä, kohta kaikki maat kierretty.

Mielummin leikataan työttömän vanhemman ansiosidonnaisesta eli lasten vaatteista ja harrastuksista.

Itse saan ansiosidonnaista nyt 1000 euroa, mutta siinä on 2 lapsikorotusta, edellinen ansiosidonnainen oli 800 ja siinä oli 2 lapsikorotusta.

Kannattavampaa olisi mennä lääkäriin ja sanoa, että on masentunut ja jäädä eläkkeelle saisi kansaneläkkeen + takuueläkkeen 836 + lapsikorotukset.

Vierailija
2060/4199 |
31.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos taloudellisesti pärjää työttömänä, niin kaikki muu työttömyyteen liittyvä negatiivinen on kyllä ihan omasta asenteesta kiinni. Ei ole mikään pakko antaa ulkoapäin tulevien mielipiteiden vaikuttaa elämäänsä, se osoittaa vain huonoa itsetuntoa. Ihsmiarvo ja elämisen mielekkyys on aivan jotain muuta kuin se, mitä yhteiskunta eli muut ihmiset määrittelee.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä kaksi