Työttömyyttä ei tajua ennen kuin sen kokee itse
Myönnetään, itsekin kuvittelin joskus, että työttömänä ovat lähinnä ne joita ei oikein kiinnosta opiskelu eikä työelämä eikä ole kovin suurta mielenkiintoa. En kuvitellut, että minä joka on tehnyt töitä opiskelujen ohessa koko elämäni ja opiskellut itselle ylemmän korkeakoulututkinnon olisin työttömänä.
Ensi kosketuksen työelämän ja työnhaun raadollisuuteen sain, kun viimeistelin maisterin opintojani. Olin saanut hyvää työkokemusta myös omalta alalta hyvässä harjoittelupaikassa, mutta hain monia kuukausia töitä ja ramppasin haastatteluissa, mutta minnekään ei valittu. Lopulta päädyin hakemaan ei oman alan töitä ja sain määräajaksi töitä. Jouduin muuttamaan tuon ei oman alan ja maisterin työtä huomattavasti alemman työn takia. Lopulta vihasin tuota asiakaspalvelu työtä, mutta kärvistelin määräajan loppuun, kun olin vielä vastaanottanut uuden määräaikaisen sopimuksen.
Nyt olen taas tilanteessa jossa olen hakenut töitä kohta 3 kk tuloksetta. Haastatteluihin olen päässyt, mutta aina joku on mennyt ohi, jolla on enemmän juuri oikeaa työkokemusta.
Enää en todellakaan kuvittele, että työnsaanti olisi työhalusta tai edes ahkeruudesta kiinni. Itselle opiskelu ja työ on aina ollut tärkeää, joten siihen olen elämässä panostanut. Silti tulos voi olla tämä eli työttömyys.
Kommentit (4199)
Mä olen ollut syrjäytynyt koko ikäni. Kaikkeen tottuu. Tosin perhettä ei olisi kannattanut perustaa, mutta sitä ei aikanaan älynnyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän se hyvä koulutus ole koskaan taannut kenellekään töitä tai hyvää palkkaa.
Yksi iso tekijä tässä taitaa olla se, että Suomessa on jo liikaa korkeasti koulutettuja ihmisiä joille ei vaan yksinkertaisesti ole töitä. Siinä tulee sellanen mukava asia vielä eteen ettet saa edes paskapalkkaisia hanttihommia kun olet opiskellut liikaa.
Itse vedän varastotöistä yli 3000€ kuussa käteen ihan peruskoulupohjalta eikä tarvi miettiä töiden jälkeen töitä, eikä mitään siihen liittyvää. Pitää vaan huolen, että on seuraavana päivänä ajoissa töissä ja hoitaa työajalla ne duunit mitä tarvii.
Jos kaikki olisivat maistereita, tohtoreita tai vastaavia, ei maailmassa enää tapahtuisi mitään koska kaikki työt jäisivät hoitamatta.
Huh huh olipa maistereita aliarvioiva kommentti. Onko se maisterin vika, jos koukutetaan liikaa tai ei valita töihin sen takia, että on liikaa kouluttautunut? Vain tyhmä ajattelee noin miten sinä.
On mulla ollut kouluttauneita alaisia. Yhteistä niillä on se, että niille on 99% haku päällä koko ajan. Ei koskaan tiedä milloin ne lähtee.
Miksi sitoutua sellaisiin työntekijöihin, jotka ei halua sitoutua tekemäänsä työhön ?
Sincc
Vierailija kirjoitti:
Mene töihin siitä!! No johan on kumma, ettei sana tehoa. TÖIHIN!
Onpas väsynyttä juttua. Oisko jotain uutta? Ap
Minä jäin työttömäksi 90-luvun lamassa. Siihen aikaan koin loukkaavaksi julkisuudessa käytetyn termin "työttömyyden kova ydin", kun puhuttiin yli vuoden työttömänä olleista. Luulin sen jääneen unohduksiin, mutta eiköhän joku prkele käyttänyt sitä telkkarissa muutama viikko sitten. Ei se ole työnhakijan syy, jos häntä ei valita töihin hakemuksista huolimatta.
Työttömyys on kyllä todella masentavaa. Olin juuri 5kk työtön kunnes vihdoin nappasi. Pitää jaksaa uskoa, että jostain sen paikan vielä saa. :)
Vastaavaa työkokemusta minulla oli 6kk.
Kävikö siis niin, että ap opiskeli egyptologiaa ja on nyt hämillään, ettei töitä löydy? Sentäs näyttii saaneen väliaikaisen työpaikan mäcin kassalta mutta ylpeys esti jatkamasta kunniallisessa työssä ja nyt sitä sitten maataan sohvalla halpisviinilasi pullevassa kätösessä ja volistaan maailman epäoikeudenmukaisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksi iso tekijä tässä taitaa olla se, että Suomessa on jo liikaa korkeasti koulutettuja ihmisiä joille ei vaan yksinkertaisesti ole töitä. Siinä tulee sellanen mukava asia vielä eteen ettet saa edes paskapalkkaisia hanttihommia kun olet opiskellut liikaa.
Itse vedän varastotöistä yli 3000€ kuussa käteen ihan peruskoulupohjalta eikä tarvi miettiä töiden jälkeen töitä, eikä mitään siihen liittyvää. Pitää vaan huolen, että on seuraavana päivänä ajoissa töissä ja hoitaa työajalla ne duunit mitä tarvii.
Jos kaikki olisivat maistereita, tohtoreita tai vastaavia, ei maailmassa enää tapahtuisi mitään koska kaikki työt jäisivät hoitamatta.
No... niitä maistereita ja tohtoreita kyllä tarvitaan. Varastomiehenä ilmeisesti sinä voisit diagnosoida sairaat, kehittää rokotteita, laskea siltojen lujuuslaskelmia, johtaa vaikeaa isoa organisaatiota.. tässä vain muutama esimerkki.
On hirveää resurssintuhlausta kouluttaa kalliilla maisteri/tohtori ja jättää sitten se tietotaito hyödyntämättä.
Semmoset luetun ymmärtämiset sieltä sitten.. :D
Minä en ole ajatellut koskaan työttömistä pahaa. Kestän senkin, että jotkut loisivat. Ei niistä lois-geenin omaajista kuitenkaan tulisi hyviä työntekijöitä. Jotkut huutelevat "menkää töihin!", vaikka eivät itse palkkaisi lusmuja. Tekopyhää vaatia muilta sitä, mitä itse eivät tekisi.
Vierailija kirjoitti:
Kävikö siis niin, että ap opiskeli egyptologiaa ja on nyt hämillään, ettei töitä löydy? Sentäs näyttii saaneen väliaikaisen työpaikan mäcin kassalta mutta ylpeys esti jatkamasta kunniallisessa työssä ja nyt sitä sitten maataan sohvalla halpisviinilasi pullevassa kätösessä ja volistaan maailman epäoikeudenmukaisuutta.
Jos luit yhtään ketjua niin olisit huomannut, että alani pitäisi olla ok työllistävä eikä mikään pilipali tutkinto. Ja sain määräaikaisen työn, joka päättyi eli kyse ei ollut siitä ettei ylpeys antanut jatkaa. Kannattaa kiinnittää huomiota lukemisen ymmärtämiseen ennen kuin kommentoi mitään. Tosin kommenttisi taisi olla vain hölmö provo sisällöstä päätellen. Ap
Vierailija kirjoitti:
Tämä oli siinä mielessä rohkaiseva kommentti, että nähtävästi näinkin typerä ihminen voi työllistyä, joten palstalaiset: toivo ei missään nimessä ole kuollut vielä teidän kohdallanne!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huh huh olipa maistereita aliarvioiva kommentti. Onko se maisterin vika, jos koukutetaan liikaa tai ei valita töihin sen takia, että on liikaa kouluttautunut? Vain tyhmä ajattelee noin miten sinä.
Sinun kannattaisi opetella ymmärtämään lukemaasi. Missään kohtaa tuossa tekstissä ei aliarvioitu maistereita.
Vierailija kirjoitti:
Joo kyllä se valitettavan usein on heti se mielikuva, että työtön on laiska, mielenterveysongelmainen tai alkoholisti.
Ei se mielikuva kuitenkaan ole ihan tyhjästä syntynyt, vaan valitettavan paljon on niitä, joita ei kiinnosta itsensä elättäminen ja he tuovat sen äänekkäästi esille. Olen paiskinut leipäni eteen huonosti palkattuja paskaduuneiksi sanottuja töitä ja samaan aikaan iso kuoro huutaa vieressä, että ei mene paskalla palkalla paskaduuniin, kun sossusta saa enemmän. Omalla kohdalla nuo paskaduunit ovat aiheuttaneet sen, että olen vähitellen kivunnut työurallani eteenpäin ja nyt palkka on muuta kuin paska. Olisinko tässä asemassa ilman paskaduunia? Tuskin.
Olin muuten työtön, kun menin paskasti palkattuun paskaduuniin, että työttömyydestä on kyllä omakohtainen kokemus. En nauttinut pätkääkään.
Vierailija kirjoitti:
Mä tipuin 40v iässä johtoryhmästä työttömäksi, kun firma ei halunnutkaan mua enää äitiysloman jälkeen takaisin. Sain 4kk palkan irtisanomisrahaa ja luulin että kyllä heti saan töitä kun 10v kokemus johtoryhmätasolta. Luulin väärin. Yli vuosi mennyt jo ja olen erittäin pahasti ahdistunut ja uneton tän stressin takia.
Jostain luin että työttömistä yli 20% on erityisasiantuntijoita, päälliköitä, johtajia. Silti työttömistä puhutaan yhdellä tavalla, että he ovat syrjäytynyttä rupusakkia. Tän takia häpeän tilannettani syvästi.
Miksi niin moni ajattelee yhtä oudosti kuin sinä? Jos kerran tiedät, että työttömissä on paljon koulutettuja, eikö sen tiedon pitäisi juuri estää sinua tuntemasta häpeää?
Sinä itse omalla asenteellasi ja häpeilylläsi ja noiden kuluneiden mantrojen hokemisella pidät yllä sitä vääristynyttä asennetta, että työttömän pitää kieriskellä tervassa ja höyhenissä. Kasvata mieluummin selkäranka. Jos sinulla on hyvä koulutus ja olet pitkän uran tehnyt, niin miksi et ole kasvanut yhtään henkisesti? Sori, että tylytän, mutta ärsyttää, kun sinun kaltaiset ihmiset valittavat asenteesta, joka heillä itselläänkin on.
Jo 2000-luvun alussa päättäjät asettivat tavoitteeksi, että 70 % suomalaisista hankkii itselleen korkeakoulututkinnon, siis vähintään AMK-tasoisen tutkinnon. Totta kai lähes jokainen haluaa kouluttautua niin pitkälle kuin rahkeet antavat myöten. Jos nyt onkin päässyt varastoon töihin peruskoulupohjalla, niin kauheasti sillä ei kannata keulia. Jos työ menee alta, ilman ammattitutkintoa on vaikea päästä uudelleen töihin, sillä työnantajat ovat tutkintouskovaisia. Varastotyö on muutenkin kuoleva ala, se automatisoituu vauhdilla. S- ja K-ryhmien uudet keskusvarastot pyörivät hyvin pienellä henkilökunnalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hakemiini paikkoihin on ollut 200-250 hakijaa. Vaikka olen hyvä ja on loisto cv niin niillä kahdellasadalla muullakin on...
Ennätys on ollut melkein 800 hakijaa yhteen paikkaan mihin hain... Ap
Järkyttävää. Tämä se ongelma juuri on: hakijoita on niin paljon, että siitä massasta on melkoisen mahdotonta erottua. Vaikka olisi kuinka hyvä työkokemus, on todennäköisesti jollain noin isosta joukosta aina parempi.
Itse keväällä tajusin, että voi olla, etten enää ikinä pääse töihin, vaikka olen vasta 29-vuotias. Tai jos pääsenkin, on kyse vain määräaikaisesta hommasta. Päätin siinä, että minun täytyy järjestää elämäni sillä tavalla, että pärjään myös pelkillä tuilla. Muutimme siis pienempään ja halvempaan asuntoon lähemässä palveluita. Nyt on asiat sillä tavalla, että pärjäämme ihan okei. Jos satun saamaan oikeaa palkkaa joskus, se on vain plussaa.
Nelikymppisellä on vielä toivoa, viiskymppisenä työttömäksi joutuvalla on vitsit vähissä. Kokemusta ja osaamista riittää, työnantajat vain näkevät iän ja ikäsyrjivät viiskymppisen tt-tuelle. Ja katkeraksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et sitten tajunnut kirjoittajan pointtia. Ei hän syyllistänyt maistereita, vaan järjestelmää, joka tuottaa liikaa koulutettuja tietylle sektorille.
Fakta vain on nyt se, että paikat menee kavereiden ja suosittelujen kautta. Sun pitää tutustua oman alasi ihmisiin vapaa-ajalla. Sitten kun jonkun kanssa henkilökemiat sujuu, saat kohta töitäkin.
En ollut päivääkään työttömänä ennen kuin täytin 50 vuotta. Minen yhteensattuman seurauksena työt loppuivat ja jouduin ensimmäistä kertaa elämässäni hakemaan töitä - aiemmin vaihdoin työpaikkaa 6-7 vuoden välein, kun minua pyydettiin muualle; minulle on kerran jopa tehty uusi virka, jotta minut on saatu houkutelluksi palkkalistoille. Monelle työn tarjoajalle olen vastannut kieltävästi.
Nyt olen ollut muutaman vuoden työttömänä, TE-toimiston kirjoilla vasta kolmisen vuotta. Ensimmäisinä vuosina tein satoja hakemuksia, pääsin muutamaan haastatteluun (vain aiempia tehtäviäni vastaaviin paikkohin, en mihinkään muunlaiseen, esimerkiksi konttorihommiin tai asiakaspalveluun), mutten saanut yhtään työpaikkaa. Nyt on pari vuotta kulunut niin, että haen vain oman alani töitä. En saa niitä erinomaisista suosituksistani huolimatta, eikä näytä auttavan sekään, että suoritin äskettäin tutkinnon, jonka pitäisi kaiken järjen mukaan vain parantaa työllistymistäni. "Kaikki järki" on saanut aivan uusia esiintymismuotoja: osaavin työntekijä ei enää ole sopivin työntekijä.
Työttömyyteen vielä tottuu, jos vain on vilkas ajatusmaailma ja muutakin mielenkiintoista tekemistä. Pahinta on ollut koko omaisuuden menettäminen ja käytännössä heitteille jääminen loppuiäksi. (Tätä en kuvaile enempää, koska kuviot ovat huomattavasti tavallista erikoisemmat, eikä palsta riittäisi niiden selittämiseen.) Sen toistan, että työttömyys on kammottava tila. Siitä, ettei kelpaa mihinkään, ei näin monen vuoden jälkeen enää selviä henkiseen tasapainoon. Sata kiitos kiinnostuksestasi -vastausta on tosi ikävä nippu, mutta viisisataa eitä vie hulluuden partaalle. Turvallisuuden tunne on mennyttä, omanarvontunnosta ovat jäljellä rippeet. Itse***ha on mielessä jatkuvasti.