Aspergerin takia eläkkeelle, voi kettu!
Tänään oli Helsingin Sanomissa juttu 35-vuotiaasta aspergernaisesta, joka halusi että kaikkien kukkien pitää saada kukkia omalla tavallaan ja saada yksilöllistä kohtelua. Ketään ei saa pakottaa. Just joo.
Ja mikä kamalinta, tämä henkilö oli päässyt aspergerin perusteella eläkkeelle, kun ei jaksanut keskittyä esim. siivoamiseen, johon tarvitsee henkilökohtaisen avustajan apua.
Satuitteko lukemaan ja mitä ajatuksia se teissä herätti? Minussa valitettavasti lähinnä vain negatiivisia.
Kommentit (96)
[quote author="Vierailija" time="10.04.2014 klo 21:17"]
[quote author="Vierailija" time="10.04.2014 klo 21:12"]
[quote author="Vierailija" time="10.04.2014 klo 21:08"]
Aspergerit saisi varmasti ymmärtämään sosiaalisten taitojen tärkeyden, jos joku nostaisi heidät alas "neropallilta": heille on annettu erivapauksia näissä asioissa, ja heidät leimataan vammaisiksi, kyvyttömiksi kuntoutumaan. Paskan marjat, sanon minä.
Aspergerille voi vääntää rautalankaa tunteettoman eleettömästi, näyttää tuekseen tutkimuksia ja tilastoja, joiden mukaan esim. mukava yhteishenki työpaikalla lisää tuottavuutta. Käytän itsekin järkeilyä ja faktoja apunani kun perustelen asioita AS-ystävälleni ja hienosti uppoaa.
t. AS-piirteiseksi epäilty
[/quote]
Miten selität termin "mukava yhteishenki" aspergerille? Miten selität, että nyt on vaan mukavaa keskeyttää työtyöaikana kun pitää puhua niistä jotka ei ole paikalla, vaikka palkka saadaan työteosta, ei juttelusta? Valitettavasti kun suomalaisesta small talkista 90 % on paskan jauhantaa muista ihmisistä.
Suurissa työpaikoissa työskentelevät unohtavat täysin, että on muitakin. Itse teen töitä pienessä firmassa piirtäjänä/suunnittelijana ja olen paljon yksin. En jaksaisi muita ihmisiä yhtään tämän enempää. En ole viihtynyt paikoissa, joissa puhutaan paljon, vaikka olenkin oppinut näyttelemään sosiaalista. Sitä en kuitenkaan ole. Tuottava olen kyllä, kun saan tehdä sitä mistä tykkään ilman turhia jorinoita.
[/quote]
Selitän yhteishenki-käsitteen ja lähden siitä, miten ns. nentit näkevät asian. AS-ihminen kun joutuu menemään heidän ehdoillaan tässäkin asiassa, halusi tai ei. Selitän ja piirrän sen, miten valtaväestö kokee nämä jutut ja sitten lyön perusteluiksi esim. ne tutkimukset, että miksi näin tehdään. Ei AS-ihmisen tarvitse osallistua, kunhan sietää.
[/quote]
Mikäs helvetin psykopaatti sinä oikein olet!?
Opiskelee kieliä mutta ei pysty siivoamaan?
Ns. normaalit ihmiset ovat kaikista vastenmielisimpiä olentoja mitä maa päällään kantaa. Todellisia oksetuksia olemattomine mielipiteineen ja hymistelyineen ja normatiivisine käyttäytymismalleineen. Panisin tuota artikkelin muijaa koska vain mutta tavalliseen massalorttoon en koskisi pitkällä sähköpiiskallakaan.
[/quote] Vastenmielisyydentunteesi kyllä ymmärtää, kun ajattelee, minkälainen sosiaalinen suksee sinuntyylisesi henkilö on. Ainoastaan panisin/en panisi -raiteet päässä eikä mitään tajua olla möläyttämättä panisinko vai enkö panisi. Olen tavannut kohtalotovereitasi ja ei käy kateeksi.
Miten ihmeessä aikuinen ihminen ei osaa laittaa ruokaa ja siivota? Käsittämätöntä uusavuttomuutta.
[quote author="Vierailija" time="10.04.2014 klo 21:29"]
Opiskelee kieliä mutta ei pysty siivoamaan?
[/quote]
No poika on alallaan huippulahjakas, mutta siivous onnistuu, kun joku sanoo. Kyllä siivoaa, mutta pitää sanoa missä järjestyksessä ja tätä on toistettu vuosikausia, ihan pienestä pitäen. Mutta - kyseessä on poika, eli tyypllinen nuori mies. Muiden nuorten miesten kanssa nämä asiat annetaan olla, mutta kun on asperger, monet, erityisesti naiset kiinnittävät asiaan pilkuntarkkaa huomioita. Minusta on aspergerin äitinä tuntunut, että häntä syynätään ja häneltä odotetaan enemmän kuin muilta. Kun piirteet, joita löytyy tavalliseltakin ihmiseltä, otetaan tarkkailun alle.
Aspergerja oli varmasti ennenkin. Mutta savottatöissä ei tarvinnut olla sosiaalinen,siellä tehtiin töitä. Jos joku ei halunnut osallistua kortinpeluuseen, kukaan ei painostanut: Kämpissä sai olla rauhassa, jos halusi olla rauhassa.
[quote author="Vierailija" time="10.04.2014 klo 21:17"]
[quote author="Vierailija" time="10.04.2014 klo 21:08"]
Aspergerit saisi varmasti ymmärtämään sosiaalisten taitojen tärkeyden, jos joku nostaisi heidät alas "neropallilta": heille on annettu erivapauksia näissä asioissa, ja heidät leimataan vammaisiksi, kyvyttömiksi kuntoutumaan. Paskan marjat, sanon minä.
Aspergerille voi vääntää rautalankaa tunteettoman eleettömästi, näyttää tuekseen tutkimuksia ja tilastoja, joiden mukaan esim. mukava yhteishenki työpaikalla lisää tuottavuutta. Käytän itsekin järkeilyä ja faktoja apunani kun perustelen asioita AS-ystävälleni ja hienosti uppoaa.
t. AS-piirteiseksi epäilty
[/quote]
Miten selität termin "mukava yhteishenki" aspergerille? Miten selität, että nyt on vaan mukavaa keskeyttää työtyöaikana kun pitää puhua niistä jotka ei ole paikalla, vaikka palkka saadaan työteosta, ei juttelusta? Valitettavasti kun suomalaisesta small talkista 90 % on paskan jauhantaa muista ihmisistä.
Suurissa työpaikoissa työskentelevät unohtavat täysin, että on muitakin. Itse teen töitä pienessä firmassa piirtäjänä/suunnittelijana ja olen paljon yksin. En jaksaisi muita ihmisiä yhtään tämän enempää. En ole viihtynyt paikoissa, joissa puhutaan paljon, vaikka olenkin oppinut näyttelemään sosiaalista. Sitä en kuitenkaan ole. Tuottava olen kyllä, kun saan tehdä sitä mistä tykkään ilman turhia jorinoita.
[/quote]
Selitän yhteishenki-käsitteen ja lähden siitä, miten ns. nentit näkevät asian. AS-ihminen kun joutuu menemään heidän ehdoillaan tässäkin asiassa, halusi tai ei. Selitän ja piirrän sen, miten valtaväestö kokee nämä jutut ja sitten lyön perusteluiksi esim. ne tutkimukset, että miksi näin tehdään. Ei AS-ihmisen tarvitse osallistua, kunhan sietää.
[/quote]
Aloita selittäminen meistä.
[quote author="Vierailija" time="10.04.2014 klo 21:33"]
Miten ihmeessä aikuinen ihminen ei osaa laittaa ruokaa ja siivota? Käsittämätöntä uusavuttomuutta.
[/quote]
Se voi joskus ollakin uusavuttomuutta, mutta ei kaikissa tapauksissa, vaan se voi johtua sairaudesta tai neurologisesta poikkeavuudesta, kuten tässäkin tapauksessa. Myös monet muut sairaudet voivat aiheuttaa joko tilapäistä tai pysyvää "uusavuttomuutta"...
[quote author="Vierailija" time="10.04.2014 klo 21:33"]
[/quote]
Ihan samaa mieltä! Ja kelaa, mä näin yks päivä ihan aikuisen naisen, jolla oli opaskoira ja valkoinen keppi, se ei siis nähnyt, vaikka oli ihan aikuinen ihminen. Mihin tämä maailma on menossa, kun joku aikuinen voi vain humputella elämänsä läpi ja sanoa, että sori, mä nyt vain en näe - herranen aika!
Mä edelleen jaksan ihmetellä miten tuo jutun nainen opiskelee kieliä mutta ei osaa siivota.
[quote author="Vierailija" time="10.04.2014 klo 21:49"]
Mä edelleen jaksan ihmetellä miten tuo jutun nainen opiskelee kieliä mutta ei osaa siivota.
[/quote]
Aspergerin syndroomaan juuri usein kuuluu tuollainen epätasainen taitoprofiili. Heillä saattaa olla jokin tietty kiinnostuksenkohde, johon he uppoutuvat niin kovasti, että saattavat tietää aiheesta valtavasti. Joillakin mielenkiinnon kohde voi olla lentokoneet, joillakin populaarimusiikin historia ja tällä jutun henkilöllä se on kielet. Kielten opiskeleminen on todella erilaista kuin siivoaminen.
Juuri siksi aspergerit ovat niin väärinymmärrettyjä - he saattavat olla jossain tietyssä asiassa aivan huippuja, mutta jokin tai useat tavallisen elämän asiat eivät heiltä onnistu. Se on oireyhtymän piirre, jota on vaikea ymmärtää, mutta se ei tee siitä valhetta.
Tälläkin palstalla huomaa, ettei ihmiset tiedä aspergerista mitään. Heti ollaan haukkumassa ja tuomitsemassa.
[quote author="Vierailija" time="10.04.2014 klo 21:55"]
[/quote]
Aspergerin syndroomaan juuri usein kuuluu tuollainen epätasainen taitoprofiili. Heillä saattaa olla jokin tietty kiinnostuksenkohde, johon he uppoutuvat niin kovasti, että saattavat tietää aiheesta valtavasti. Joillakin mielenkiinnon kohde voi olla lentokoneet, joillakin populaarimusiikin historia ja tällä jutun henkilöllä se on kielet. Kielten opiskeleminen on todella erilaista kuin siivoaminen.
Juuri siksi aspergerit ovat niin väärinymmärrettyjä - he saattavat olla jossain tietyssä asiassa aivan huippuja, mutta jokin tai useat tavallisen elämän asiat eivät heiltä onnistu. Se on oireyhtymän piirre, jota on vaikea ymmärtää, mutta se ei tee siitä valhetta.
[/quote]
Kielien lisäksi osaa myös näköjään meikata. Siinähän se samalla siivouskin menisi. Tuskin on niin huono muisti, ettei oppisi siivoamaan.
[/quote]
Luitko sä nuorena Viisikoita? Sen Paulin isä oli just tyypillinen assi. Kökki vaan kaikki päivät joittenkin tieteellisten juttujensa parissa, mutta hänen vaimonsa piti viedä ruuatkin naaman eteen että soi. Silloinkin oli kiukkuinen, kun häirittiin.
Tuollaisia on oikeasti.
Eikä ne välttämättä tajua hölkkäsen pölkkäystä mistään siivoamisista, eivätkä pahimmat tapaukset edes kävisi pesulla, jos joku muu ei pakottaisi.
Kielten opiskelussa on selvät säännöt. Sanat tarkoittavat tiettyä asiaa eivätkä mitään muuta, ja sanoja yhdistellään tietyllä tavalla.
Asun aikuisen aspergerin kanssa, eikä hänkään todellakaan osaa siivota, mutta sitä ei ole häneltä koskaan vaadittu, koska hän on mies. Lapsuudenkodissa siivosi siivooja, ensimmäisessä liitossa kotirouva, meillä jälleen siivooja. Pystyn kyllä opettamaan hänelle kädestä pitäen yksinkertaisia asioita, mutta hänellä ei ole aivoissaan paikkaa, jonne ne jäisivät. Hän ei esimerkiksi erota roskaa tavarasta, jolla on "lupa" olla lattialla. Hänen täytyy pysähtyä joka tavaran kohdalla ja erikseen käännellä sitä ja päättää, onko se roska. Jos esine on hiukan eri muotoinen tai värinen kuin aiemmat roskat, se ei mene hänellä automaattisesti roskan kategoriaan. Hän ei myöskään tunnu näkevän samalla tavalla kuin normaali ihminen. Kun hän vannoo keränneensä kaikki tavarat lattialta tai panneensa jokaisen tiskin tiskokoneeseen, minä löydän lattialta ja tiskipöydältä vielä vähintään 3-4 tavaraa. Hän ei teeskentele vaan on aidon hämmästynyt, kun minä vien hänet paikalle ja osoitan niitä tavaroita. Hän ei nähnyt niitä ollenkaan. Ja sama tilanne huomenna. Hän ei kykene oppimaan tällaisia asioita.
Mieheni on erittäin hyvin pärjäävä, huippulahjakas Asperger, joka ansaitsee elantonsa yrittäjänä ja paneutuu ammattialaansa kaikella tarmollaan, mikä ei ole aivan vähäinen. Mutta siivoamaan hän ei koskaan opi.
En osaa sanoa, miksi asseilla on juuri siivousrele väärin päin päässä. Ehkä kaikilla ei olekaan. Mutta on hänelle kaikki muukin lajittelu äärimmäisen vaikeaa.
[quote author="Vierailija" time="10.04.2014 klo 22:11"]
Kielten opiskelussa on selvät säännöt. Sanat tarkoittavat tiettyä asiaa eivätkä mitään muuta, ja sanoja yhdistellään tietyllä tavalla.
Asun aikuisen aspergerin kanssa, eikä hänkään todellakaan osaa siivota, mutta sitä ei ole häneltä koskaan vaadittu, koska hän on mies. Lapsuudenkodissa siivosi siivooja, ensimmäisessä liitossa kotirouva, meillä jälleen siivooja. Pystyn kyllä opettamaan hänelle kädestä pitäen yksinkertaisia asioita, mutta hänellä ei ole aivoissaan paikkaa, jonne ne jäisivät. Hän ei esimerkiksi erota roskaa tavarasta, jolla on "lupa" olla lattialla. Hänen täytyy pysähtyä joka tavaran kohdalla ja erikseen käännellä sitä ja päättää, onko se roska. Jos esine on hiukan eri muotoinen tai värinen kuin aiemmat roskat, se ei mene hänellä automaattisesti roskan kategoriaan. Hän ei myöskään tunnu näkevän samalla tavalla kuin normaali ihminen. Kun hän vannoo keränneensä kaikki tavarat lattialta tai panneensa jokaisen tiskin tiskokoneeseen, minä löydän lattialta ja tiskipöydältä vielä vähintään 3-4 tavaraa. Hän ei teeskentele vaan on aidon hämmästynyt, kun minä vien hänet paikalle ja osoitan niitä tavaroita. Hän ei nähnyt niitä ollenkaan. Ja sama tilanne huomenna. Hän ei kykene oppimaan tällaisia asioita.
Mieheni on erittäin hyvin pärjäävä, huippulahjakas Asperger, joka ansaitsee elantonsa yrittäjänä ja paneutuu ammattialaansa kaikella tarmollaan, mikä ei ole aivan vähäinen. Mutta siivoamaan hän ei koskaan opi.
En osaa sanoa, miksi asseilla on juuri siivousrele väärin päin päässä. Ehkä kaikilla ei olekaan. Mutta on hänelle kaikki muukin lajittelu äärimmäisen vaikeaa.
[/quote]
Väität siis, ettei miehesi erota paperinenäliinaa kaukosäätimestä? Mikä tavara on roska ja mikä ei?
Suomessa saa eläkestatuksen ihan liian helpolla jo aikusuuden kynnyksellä. Ja ei, en kadehdi. Mutta useamman jollakin tavalla vammaisen tai erityisryhmään kuuluvan läheisenä ja/tai henk.koht.avustajana olen nähnyt, että eläkkeeltä lähteminen takaisin työelämään on isoa plussaa!
Siivoaminen nyt on muutenkin täysin yliarvostettua puuhaa. Kannattaa ottaa relasti ja antaa paskan kerääntyä, pääasia että kaljaa ja pitsaa piisaa, sekä COD pyörii koneessa. Harmi kun mamma ei enää ole siivoamassa ja pyykkäämässä kalsareita, täytyy sitten olla ilman.
[quote author="Vierailija" time="10.04.2014 klo 22:22"]
Suomessa saa eläkestatuksen ihan liian helpolla jo aikusuuden kynnyksellä. Ja ei, en kadehdi. Mutta useamman jollakin tavalla vammaisen tai erityisryhmään kuuluvan läheisenä ja/tai henk.koht.avustajana olen nähnyt, että eläkkeeltä lähteminen takaisin työelämään on isoa plussaa!
[/quote]
Itse asiassa on kovenettu, juuri näiden erityistapausten kohdalla.Mt-onglemat erikseen.
Osalla kommentoijista on varmaan asperger, kun eivät millään tajua ettei kaikki ole samanlaisia.
[quote author="Vierailija" time="10.04.2014 klo 22:21"][quote author="Vierailija" time="10.04.2014 klo 22:11"]
[/quote]
Väität siis, ettei miehesi erota paperinenäliinaa kaukosäätimestä? Mikä tavara on roska ja mikä ei?
[/quote] itselläni sekä assimies, että assipoika. Koittakaa nyt tajuta, että ette voi vertailla aspergerien toimintaa omasta vinkkelistänne. Mun miehellä myös tuo siivousjuttu, ei osaa small talkata, silmiin katsominen puhuessa ei toimi, mutta toisaalta mitä ihanin ja uskollisin mies. Koti-isä, ruokaa osaa laittaa, mutta vain ohjeella, äo korkea, väsyy sosiaalisesta kanssakäymisestä tosi paljon. Poika on aika paljon isänsä kaltainen.
[quote author="Vierailija" time="10.04.2014 klo 20:43"]
Tänään oli Helsingin Sanomissa juttu 35-vuotiaasta aspergernaisesta, joka halusi että kaikkien kukkien pitää saada kukkia omalla tavallaan ja saada yksilöllistä kohtelua. Ketään ei saa pakottaa. Just joo.
Ja mikä kamalinta, tämä henkilö oli päässyt aspergerin perusteella eläkkeelle, kun ei jaksanut keskittyä esim. siivoamiseen, johon tarvitsee henkilökohtaisen avustajan apua.
Satuitteko lukemaan ja mitä ajatuksia se teissä herätti? Minussa valitettavasti lähinnä vain negatiivisia.
[/quote]
Luin. Eläkepäätös niin nuorena tuntui oudolta, mutta kirjoituksen nainenhan on palannut työelämään, eli eläkepäätös tosiaan oli "väärä". Olen ollut käsityksessä, että asperger on enemmänkin ominaisuus, kuin sairaus. Että ovat vaan erilaisia kuin tavikset, eri tavalla suuntautuneita, sosiaaliset kirjoittamattomat säännöt voivat olla todella vaikeita asseille, samoin kanssaihmisten reaktioiden tulkitseminen. Aspergerit voivat parhaimmillaan olla oman alansa neroja, hulluja professoreja, jotka vaikkapa tutkivat jotain tieteenalaa sellaisella antaumuksella, mihin tavikset ei pysty.
En kuitenkaan tuosta lehtijutusta tullut mitenkään kateelliseksi tai vihaiseksi tälle naiselle. Ei ole helppoa olla asperger taviksien joukossa, tukea ja apua varmasti tarvitaan.