Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä voi tehdä, kun vuokralaiset poislähtiessä täyttää roskiksen?

Vierailija
30.11.2020 |

Niin, varmaankin aika yleinen ongelma, mutta taloyhtiössä on omistusasuntoja, joissa parissa on vuokralaisia, nämä vuokralaiset AINA kun muuttavat niin jättävät jälkeensä roskavuoren taloyhtiön roskikseen. Omistusasujat kun lähtevät, niin eivät tee vastaavaa, varmaan, koska tajuavat, että muut joutuu maksamaan niiden roskien viennin.

Mutta mitä tuolle voi tehdä? On vaikea todistaa, että poismuuttaneet on roskiksen täyttäneet, kun ei kukaan ole nähnyt, mutta jos roskis on tyhjennetty perjantaina, niin ei yleensä sunnuntaina vielä ole niin täynnä, ettei kansi mahdu kiinni (vaan normaalisti kansi mahtuu kiinni koko viikon tai viimeistään torstaina alkaa olla täynnä) ja tämä ilmiö ajoittuu aina siihen, että vuokralaiset vaihtuu.

Kommentit (103)

Vierailija
81/103 |
30.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leila Koo kirjoitti:

Muutossa tulee aina ylimääräistä roskikseen menevää. Ei auta kuin pyytää jätehuoltoyhtiötä tekemään yksi ylimääräinen tyhjennyskerta kiinteistölle, jos ei jaksa katsella seuraavaan tyhjennykseen asti täynnä olevia roskiksia.

Pois muuttaneita vuokralaisia ei pysty vetämään maksajiksi.

Asunnon omistajan kyllä voi laittaa maksamaan ylimääräinen tyhjennyksen eli lasku vaan osunnon omistajalle.

Vierailija
82/103 |
30.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinnehän ne omistusasujakin roskansa vie poismuuttaessaan. Tämä on systeemi. Roskikseen vaan.

Näin minäkin olen omistusasujana tehnyt muutaman kerran.

Plus niitä muuttoroskia voi kiikuttaa pikku hiljaa kaukaa viisaasti.

Eivät kyllä kaikki omistaja-asujat tee noin. Kyllä yleensä ennen muuttoa "normaaleilla" ihmisillä on monta kaatopaikkakeikkaa, kun viedään pois vanhoja huonekaluja, rikkimenneitä kellarin varastossa olevia kodinkoneita jne. En koskaan ole vienyt jätekatokseen esim patjoja tai huonekaluja, noita löytyy usein meidän jätehuoneesta ja sen siivottomuus on kestopuheenaihe yhtiökokouksessa.

Ymmärrän kyllä sohvan ja patjat muuksi kuin roskiksi. Ainakin järjen mukaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/103 |
30.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Leila Koo kirjoitti:

Muutossa tulee aina ylimääräistä roskikseen menevää. Ei auta kuin pyytää jätehuoltoyhtiötä tekemään yksi ylimääräinen tyhjennyskerta kiinteistölle, jos ei jaksa katsella seuraavaan tyhjennykseen asti täynnä olevia roskiksia.

Aika p**koja nuo kyllä ovat, ap on täysin oikeassa. Enpä edes muistanut tuota, että on kuukaudenvaihde ja siksi roskis oli kamalassa kunnossa. Mm roskislaatikoiden vieressä oli patja, minkä poisvienti ei kuulu taloyhtiön jätehuoltoon. Pahvilaatikoita, mitä ei jakseta rutistaa, vaan työnnetään pahvinkeräyslaatikkoon, mikä täyttyy noista nopeasti. Mikä ihmisiä vaivaa?

Kysehän ei ole vain vuokralaisista, samaa tekee asukkaatkin, jotka omistavat asunnon. Tässä ketjussa on väärin se, että syytetään vuokralaisia, kun omistajat tekee ihan samaa.

Olen pahoillani tästä, mutta valitettavasti meidän taloyhtiössä ei vastaavaa ilmiötä ole ollut omistuasujien jäljiltä, varmasti sellaisiakin silti löytyy, mutta enpä osannut aloitukseen nyt kertoa muuta kuin omasta kokemukstani.

Sähän vaan oletat, että jätteet on vuokralaisen. Vai oletko joku superkyylä?

Vierailija
84/103 |
30.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onpa kiva tietää, taidan itsekkin siis jatkossa toimia samoin, miksi minä olen aina maksanut jätemaksun kaatopaikalle, sen sijaan että olen hyödyntänyt tällaisen ilmeisesti kaikkien mielestä ok vaihtoehdon? Mulla olis nytkin tuolla jätesäkillinen roskaa vietäväksi kaatopaikalle, mutta taidankin säästää vaivan ja viedä nuo tuonne roskikseen, kun kerran kaikki muutkin tekee niin.

Niin, sitä varten ne roskikset ovat, että sinne voi viedä roskat.

Jos tulee kärryllinen roskia kerralla, niin ei todellakaan niitä kuulu laitttaa taloyhtiön roskikseen, vaan ne viedään kaatopaikalle suoraan.

Tuohon vaaditaan yhtiöjärjestyksen muutos ja taitaa As. Oy laki ajaa senkin yli.

Onhan jätekatoksissa ohjeet mitä sinne roskikseen saa panna, ainakin meidän taloyhtiössä. Mitään huonekaluja ei saa tuoda, ei patjoja, ei kodinkoneita. Aika typerä pitää olla, jos ei ymmärrä, mitä roskalaatikkoon on lupa tuoda. Pyöränromut kuuluu viedä itse jäteasemalle, niitä ei saa kasata roskalaatikon viereen.

Vierailija
85/103 |
30.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Leila Koo kirjoitti:

Aika p**koja nuo kyllä ovat, ap on täysin oikeassa. Enpä edes muistanut tuota, että on kuukaudenvaihde ja siksi roskis oli kamalassa kunnossa. Mm roskislaatikoiden vieressä oli patja, minkä poisvienti ei kuulu taloyhtiön jätehuoltoon. Pahvilaatikoita, mitä ei jakseta rutistaa, vaan työnnetään pahvinkeräyslaatikkoon, mikä täyttyy noista nopeasti. Mikä ihmisiä vaivaa?

Kysehän ei ole vain vuokralaisista, samaa tekee asukkaatkin, jotka omistavat asunnon. Tässä ketjussa on väärin se, että syytetään vuokralaisia, kun omistajat tekee ihan samaa.

Olen pahoillani tästä, mutta valitettavasti meidän taloyhtiössä ei vastaavaa ilmiötä ole ollut omistuasujien jäljiltä, varmasti sellaisiakin silti löytyy, mutta enpä osannut aloitukseen nyt kertoa muuta kuin omasta kokemukstani.

No tottakai oletan, jostain ihmeen syystä kun jo ties monennen kerran sattuu roskiksen täyttyminen tapahtumaan juuri silloin, kun vuokralainen vaihtuu. Tottakai voin olla väärässäkin ja että joku omistusasuja ihan kiusallaan odottaa jätteidensä kanssa sitä hetkeä, kun vuokralainen on muuttamassa ja käy silloin täyttämässä tuon roskiksen. Pidän vain jälkimmäistä vaihtoehtoa aika epätodennäköisenä.

Vierailija
86/103 |
30.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Herkkä aihe vuokralla asuville :,D Tsot tsot ap, hysshyss, ei saa sanoa tuollaisia eriarvoistavia totuuksia ääneen, vaikka about jokainen meistä osakkeenomistajista on joskus ollut vuokralainen ja tietää sen takia kyllä varsin hyvin miten asiat ovat.

Tervetuloa nykyaikaan ja tasapäistämiseen.

Vierailija
87/103 |
30.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Leila Koo kirjoitti:

Olen toinen kirjoittaja, mutta kerronpa nyt sinulle. Jos on kohtalaisen pieni taloyhtiö ja muuttoja tapahtuu pelkästään vuokralla olevissa asunnoissa, niin olen melko varma mihin jäljet johtavat.

Vierailija
88/103 |
30.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuokralla asuessa tein noin, nyt kun omistan osakkeen, niin ymmärrän, että noin toimimalla muut joutuvat maksamaan minun laskuni ja mielestäni sellainen on moraalisesti väärin. Kuitenkin, en voi poistaa historiaani vuokralaisena ja sitä, että olen toiminut samalla tavalla, ei tuolle luultavasti voi mitään, vaikka kuinka ärsyttäisi.

Se on siis väärin, ap on siinä oikeassa, mutta sille ei voi mitään, joten parempi vaan jatkaa elämää ja keskittyä muihin asioihin, elämä ei aina ole reilua.

Vierailija
89/103 |
30.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen myös tehnyt havainnon, että sisään muuttava tukkii jätekatoksen. Minulla parikin kokemusta tästä. Eräs oli romaniperhe, joille ei saanut laitta postiluukkuun nimeä, kun oli turvakielto. Kun muuttivat taloyhtiöön levittelivät roskansa roskakatokseen ja jopa katoksen ulkopuolella oli avoimissa pahvilaatikossa niputtain ulosotto- ja perintäkirjeitä joissa näkyi henkilötiedot sotuineen.

Toinen oli naapurimaalainen perhe, joka täytti muuttaessaan koko roskakatoksen ovelle asti, siten, että kun oven avasi ei päässyt etenemään. Lajittelu oli täysin tuntematon käsite. Kun tästä huomautettiin, perheen äiti kommentoi, että miehellä on jalka kipeä ja poika ei pääse. Hänellä itsellään ei ollut mitään vastuuta tästä.

Vierailija
90/103 |
30.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onpa kiva tietää, taidan itsekkin siis jatkossa toimia samoin, miksi minä olen aina maksanut jätemaksun kaatopaikalle, sen sijaan että olen hyödyntänyt tällaisen ilmeisesti kaikkien mielestä ok vaihtoehdon? Mulla olis nytkin tuolla jätesäkillinen roskaa vietäväksi kaatopaikalle, mutta taidankin säästää vaivan ja viedä nuo tuonne roskikseen, kun kerran kaikki muutkin tekee niin.

Niin, sitä varten ne roskikset ovat, että sinne voi viedä roskat.

Jos tulee kärryllinen roskia kerralla, niin ei todellakaan niitä kuulu laitttaa taloyhtiön roskikseen, vaan ne viedään kaatopaikalle suoraan.

Tuohon vaaditaan yhtiöjärjestyksen muutos ja taitaa As. Oy laki ajaa senkin yli.

Onhan jätekatoksissa ohjeet mitä sinne roskikseen saa panna, ainakin meidän taloyhtiössä. Mitään huonekaluja ei saa tuoda, ei patjoja, ei kodinkoneita. Aika typerä pitää olla, jos ei ymmärrä, mitä roskalaatikkoon on lupa tuoda. Pyöränromut kuuluu viedä itse jäteasemalle, niitä ei saa kasata roskalaatikon viereen.

Ei se ole mitään tyhmyyttä vaan se on välinpitämättömyyttä ja sitä ettei viitsitä vaivautua menee jonnekin jäteasemalle.

Vierailija
91/103 |
30.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Leila Koo kirjoitti:

Olen toinen kirjoittaja, mutta kerronpa nyt sinulle. Jos on kohtalaisen pieni taloyhtiö ja muuttoja tapahtuu pelkästään vuokralla olevissa asunnoissa, niin olen melko varma mihin jäljet johtavat.

Ai, että muuttajiltako vaan tulee jätettä. Mutta kerronpa sinulle, että ne omistajaremppaajatkin tai huonekalujen uusiajat tekee ihan samalla tavalla ylimääräistä jätettä.

Vierailija
92/103 |
30.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minne omistusasujat vie roskat muuttaessaan?

Varmaan muuttavat ns. pikkuhiljaa, jolloin ap ei näe kuin vuokralaisten roskat, koska vuokralaisten on usein pakko muuttaa yhdessä päivässä.

Muuttojen yhteydessä tulee roskaa eikä siinä ole mitään kummallista. Toki ap:ta häiritsee koska asia ei koske häntä. Entä sitten kun itse muuttaa, silloin on varmaankin ok?

Ap, maailma kärsii pandemiasta ja muusta vastaavasta, mutta sulla on asiat ilmeisesti melko hyvin, kun suurin murhe onkin jokin ylimääräinen roskapussi.

Kellä on edes aikaa tollaisen vahtaamiseen??

Ja ootko ajatellu että jos se roskailu on säännöllistä, se on todennäköisesti jokin toinen omistusasuja... omistusasujat ne vasta jänniä on, yksi otti mun varaston käyttöön salaa ja pisti oman lukon siihen. Ja ei ollu mun vuokranantaja vaan mun naapuri.

Vierailija
93/103 |
30.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen kuvitellut, että roskikset ovat roskia varten. Jos teillä on liian vähän roskiksia tai liian harva tyhjennysväli, niin siihen kannattaa hakea muutosta taloyhtiön kokouksessa. Ei sitten enää harmita niin kovin.

Roskia varten kyllä, mutta jätekatokseen eivät kuulu tavarat, mitkä eivät sovi jäteastioihin. Meidän jätekatokseen tuodaan kodinkoneita, huonekaluja jne. Eivät jäteautot niitä vie pois, niille pitää ottaa erillinen kuljetus, minkä taloyhtiö maksaa. Sen tuolin voi kyllä pilkkoa palasiksi ja sitten panna sen palasina sinne poltettaviin. Selkeät ohjeet jätekatoksen seinälle eivät tunnu tepsivän.

Vierailija
94/103 |
30.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varmaan muuttavat ns. pikkuhiljaa, jolloin ap ei näe kuin vuokralaisten roskat, koska vuokralaisten on usein pakko muuttaa yhdessä päivässä.

Muuttojen yhteydessä tulee roskaa eikä siinä ole mitään kummallista. Toki ap:ta häiritsee koska asia ei koske häntä. Entä sitten kun itse muuttaa, silloin on varmaankin ok?

Ap, maailma kärsii pandemiasta ja muusta vastaavasta, mutta sulla on asiat ilmeisesti melko hyvin, kun suurin murhe onkin jokin ylimääräinen roskapussi.

Ja ootko ajatellu että jos se roskailu on säännöllistä, se on todennäköisesti jokin toinen omistusasuja... omistusasujat ne vasta jänniä on, yksi otti mun varaston käyttöön salaa ja pisti oman lukon siihen. Ja ei ollu mun vuokranantaja vaan mun naapuri.

Itse omistajaasujana vien isot roskat itse kaatopaikalle, en salakuljeta niitä jätekatokseen.

Vierailija
95/103 |
30.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen muuttaessa vienyt jätettä kaatopaikalle. Tähänkin kun vuokralta muutin, niin veimme peräkärryllisen tavaraa suoraan kaatopaikalle ja ihan itse maksoin. En ole edes ajatellut, että olisi ihan ok täyttää koko roskis sillä tavaralla, mutta jatkossa siis tiedän että niin kannattaa tehdä, eikä tyhmänä nähdä vaivaa kaatopaikalle ajelusta ja vielä maksaa siitä lystistä jätemaksu.

Vierailija
96/103 |
30.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Roskisten täyttäjät luulee, että kaikki on yhtä itsekkäitä kusipäitä. Huutista :,D

Vierailija
97/103 |
30.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Roskisten täyttäjät luulee, että kaikki on yhtä itsekkäitä kusipäitä. Huutista :,D

Ainahan itsekkäästi toimivat oikeuttaa toimintansa jollakin. Voitko kuvitella, että jopa nekin, jotka nakkaa roskat metsään keskellä yötä oikeuttavat hekin sen toimintansa niin, että toimivat mielestään täysin oikein?

Vierailija
98/103 |
30.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Leila Koo kirjoitti:

Ai, että muuttajiltako vaan tulee jätettä. Mutta kerronpa sinulle, että ne omistajaremppaajatkin tai huonekalujen uusiajat tekee ihan samalla tavalla ylimääräistä jätettä.

Normaalijätettä saa tullakin, sellaista mikä menee jätesäiliöihin. Omistajaremppaajat hoitavat remonttijätteet (kuten ohje on) joko remonttifirman viemänä tai itse jäteasemalle. Tämä on itsestäänselvä asia ja tässä ei ole meidän talossa ollut mitään ongelmaa. Vanhat huonekalut samoin, joko viedään itse tai annetaan huonekalufirman viedä (ottavat siitä pikku maksun). Ylimääräistä jätettä noista tulee pakkausmateriaaleista, mutta ne voi laittaa jätteisiin kasaan poljettuina ja oikeisiin jäteastioihin rutistettuna.

Vierailija
99/103 |
30.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Leila Koo kirjoitti:

Meidän jätehuoneen seinällä on selvä ohje, että remonttijätettä ei saa tuoda roskasäiliöihin. Samoin huonekalujen jättäminen jätehuoneeseen on kielletty ja noista on ohjeet seinällä, myös ilmoitustaululla joka rapussa tuo on ohjeistettu. Joten talossa pitkään asuvat omistaja-asujat tietävät kyllä,  että ylimääräisistä roskista aiheutuu kustannuksia taloyhtiölle.

Vierailija
100/103 |
30.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka joku ”jäisi kiinni” roskiksen täyttämisestä ei kai siinä mitään rikosta ole jos sinne normaalia sekajätettä vie esim vanhoja tyynyjä. Vai onko määritelty kuinka paljon roskaa kukin saa tuottaa?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi kuusi