Mitä voi tehdä, kun vuokralaiset poislähtiessä täyttää roskiksen?
Niin, varmaankin aika yleinen ongelma, mutta taloyhtiössä on omistusasuntoja, joissa parissa on vuokralaisia, nämä vuokralaiset AINA kun muuttavat niin jättävät jälkeensä roskavuoren taloyhtiön roskikseen. Omistusasujat kun lähtevät, niin eivät tee vastaavaa, varmaan, koska tajuavat, että muut joutuu maksamaan niiden roskien viennin.
Mutta mitä tuolle voi tehdä? On vaikea todistaa, että poismuuttaneet on roskiksen täyttäneet, kun ei kukaan ole nähnyt, mutta jos roskis on tyhjennetty perjantaina, niin ei yleensä sunnuntaina vielä ole niin täynnä, ettei kansi mahdu kiinni (vaan normaalisti kansi mahtuu kiinni koko viikon tai viimeistään torstaina alkaa olla täynnä) ja tämä ilmiö ajoittuu aina siihen, että vuokralaiset vaihtuu.
Kommentit (103)
Vierailija kirjoitti:
30-yoBoomer kirjoitti:
Ah, omistavan luokan itkua, musiikkia korvilleni.
Jos omistaa kämpän niin ei pitäs itkeä että siitä aiheutuu välillä vähän epämiellyttäviä kuluja. Such is life.Kyllähän tuosta maksaa ne tulevat vuokralaiset myös, että voivoi sentään, kun maksatte omistavankin luokan ylimääräiset kulut ;)
Olen todellakin korottanut seuraavien vuokraa jos entiset sikailee niin että joudun miinukselle. Eli kunnon vuokralaiset lopulta maksavat idioottivuokralaisten laskut. Outoa että muuttoauto saadaan paikalle mutta millään sitä kirjahyllyä ei saa vietyä samalla vaikka kierrätyskeskukseen.
Vierailija kirjoitti:
Veiskin edes roskikseen, omani jätti typerät kamansa ja hajonneet hyllynsä asuntooni ja häipyi kuin tuhka tuuleen. Inhoan vuokralaisia ja niiden typeryyttä.
Tekisivät mieluummin näin, niin saisi edes vuokranantaja maksaa suojattiensa roskakulut ja tällaisessa tapauksessa vuokralainen menettää tietenkin takuuvuokransa.
Meidän talossamme pienituloiset eläkeläiset maksavat näiden romunjättäjien laskut. Ja loppua ei näy.
Ei siitä oikein mitään voi sanoa, jos tavarat kuitenkin on roskiksen sisällä. Mutta sellainen kyllä on ärsyttävää, että jätetään huonekaluja ja muuta isoa rojua roskiksen viereen. Tai liian suuria pahvilaatikoita jotka ihan repimällä tai taittamalla menisi pahvinkierrätysaukosta sisään.
Muuttoroskat roudataan roskikseen yön pimeydessä eli muuttajat oikein hyvin tietävät että se on kiellettyä.
Leila Koo kirjoitti:
Muutossa tulee aina ylimääräistä roskikseen menevää. Ei auta kuin pyytää jätehuoltoyhtiötä tekemään yksi ylimääräinen tyhjennyskerta kiinteistölle, jos ei jaksa katsella seuraavaan tyhjennykseen asti täynnä olevia roskiksia.
Pois muuttaneita vuokralaisia ei pysty vetämään maksajiksi.
Joo ei tosiaan pysty, varsinkin kun muuttavat "ei mihinkään" ja puhelinnumerokin ykskaks vaihtuu.
Reilu meininki täällä joillakin :D Kylläpä puolustelijoita löytyy, ei jestas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jo on kyylä taas liikkeellä. Ihan samanlainen käyttöoikeus sillä vuokralaisella on siihen roskikseen kuin muillakin. Sitä paitsi kyllä ne omistaja-asukkaat ihan yhtälailla osaa ne elektroniikkalaitteet ym. rojun jättää roska-astioiden ulkopuolelle. Jatkuvasti saa muistutella, että jäteasemalle saa viedä ilmaiseksi kun taas taloyhtiölle tulee lisälaskua, jos roska-auto ottaa ylimääräistä kyytiin.
Tässä taloyhtyiössä on omistajatkin vaihtuneet nyt tiuhaan, eikä yksikään heistä ole tuota roskista täyttäneet lähtiessään.
No ei siinä, lähdenpäs viemään kaikki kokoamani roskat omastakin asunnosta tuonne täytenäiseen roskikseen, paskanko väliä sitten. Kai tuon joku hoitaa, että se tyhjennetään.
Minä vien aina asunnostani roskat taloyhtiön roskikseen. En ole edes ajatellut, että tässä olisi jotain outoa.
Huomaan, että olen ollut tähän saakka ihan liian kiltti ja tunnollinen.
Eipä oo ikinä enää muuttopäivänä tullu normaalia muovikassillista enempää roskaa. Kyllä ne jätteet on viety roskiin jo pakatessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös vuokralaiset maksa tuosta jo vuokrana? Ja sitten omistajat oman osansa.
En ymmärrä ongelmaa.
Ei ne poismuuttaneet sitä ylimääräistä kertaa maksa, mutta kyllä, olet oikeassa, tällaisesta tulee yhtiövastikkeet nousemaan ja sitä myöten se vuokrakin, sekä tilanne myös kertautuu, koska jos kerran maksetaan yhden kaatopaikkakuorma, niin tulee maksaa kaikkien muidenkin.
No vuokralaisena maksaa jo niin paljon, että kyllä vuokrilla pitäisi kustantaa sen yhden ylimääräisen kerran. Vuokralla on kalliimpaa kuin omistusasuminen. Kannattaisi varmaan niitä omistajia kovistella, ottavat välistä kuitenkin hyvät summat korkeilla vuokrilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jo on kyylä taas liikkeellä. Ihan samanlainen käyttöoikeus sillä vuokralaisella on siihen roskikseen kuin muillakin. Sitä paitsi kyllä ne omistaja-asukkaat ihan yhtälailla osaa ne elektroniikkalaitteet ym. rojun jättää roska-astioiden ulkopuolelle. Jatkuvasti saa muistutella, että jäteasemalle saa viedä ilmaiseksi kun taas taloyhtiölle tulee lisälaskua, jos roska-auto ottaa ylimääräistä kyytiin.
Tässä taloyhtyiössä on omistajatkin vaihtuneet nyt tiuhaan, eikä yksikään heistä ole tuota roskista täyttäneet lähtiessään.
No ei siinä, lähdenpäs viemään kaikki kokoamani roskat omastakin asunnosta tuonne täytenäiseen roskikseen, paskanko väliä sitten. Kai tuon joku hoitaa, että se tyhjennetään.Minä vien aina asunnostani roskat taloyhtiön roskikseen. En ole edes ajatellut, että tässä olisi jotain outoa.
Minä olen luullut, että sellainen isomman jätemäärän vieminen on kiellettyä, siis jos käyn esim. kaappeja läpi ja heitän roskiin enemmänkin vaatetta ja kirjoja ja tyynyjä yms. niin olen oikeasti luullut, että ne pitää viedä itse kaatopaikalle. No aina oppii uutta ja säästyypä nyt rahaa sitten minullakin, kun naapurit voi osallistua jätteideni hävitykseen :)
Vierailija kirjoitti:
Reilu meininki täällä joillakin :D Kylläpä puolustelijoita löytyy, ei jestas.
Pakkohan se on puolustaa, kun minulle ainakin on jo pikkulapsena opetettu, että roskat laitetaan roskikseen.
Sitä varten on huoltofirma, ne tulee ja vie ne ylimääräiset kierrätysasemalle. Ei se niin suuri lasku ole, että kukaan siitä konkurssiin menisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös vuokralaiset maksa tuosta jo vuokrana? Ja sitten omistajat oman osansa.
En ymmärrä ongelmaa.
Ei ne poismuuttaneet sitä ylimääräistä kertaa maksa, mutta kyllä, olet oikeassa, tällaisesta tulee yhtiövastikkeet nousemaan ja sitä myöten se vuokrakin, sekä tilanne myös kertautuu, koska jos kerran maksetaan yhden kaatopaikkakuorma, niin tulee maksaa kaikkien muidenkin.
No vuokralaisena maksaa jo niin paljon, että kyllä vuokrilla pitäisi kustantaa sen yhden ylimääräisen kerran. Vuokralla on kalliimpaa kuin omistusasuminen. Kannattaisi varmaan niitä omistajia kovistella, ottavat välistä kuitenkin hyvät summat korkeilla vuokrilla.
Tästä tulisi neuvotella vuokranantajan kanssa, muut taloyhtiön asukkaat eivät hyödy vuokralaisen maksamasta vuokrasta sitä ihan tavallista yhtiövastiketta enempää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei siinä, lähdenpäs viemään kaikki kokoamani roskat omastakin asunnosta tuonne täytenäiseen roskikseen, paskanko väliä sitten. Kai tuon joku hoitaa, että se tyhjennetään.Minä vien aina asunnostani roskat taloyhtiön roskikseen. En ole edes ajatellut, että tässä olisi jotain outoa.
Minä olen luullut, että sellainen isomman jätemäärän vieminen on kiellettyä, siis jos käyn esim. kaappeja läpi ja heitän roskiin enemmänkin vaatetta ja kirjoja ja tyynyjä yms. niin olen oikeasti luullut, että ne pitää viedä itse kaatopaikalle. No aina oppii uutta ja säästyypä nyt rahaa sitten minullakin, kun naapurit voi osallistua jätteideni hävitykseen :)
Ei siihen mitään lakia ole.
Oikeasti ei voi olettaa, että kaikki on vuokralaisen kamoja. Eikö asunnon omistajat muka koskaan uusi kotona mitään?
Ainakin mitä minä olen asunut vuokralla, niin vähänväliä ne kaupunginkin vuokrataloissa muistuttelee vuokralaisia siitä, että jos roskikset täyttyy yli-äyräidensä/jätekatoksiin kasataan tavaraa mitkä ei sinne kuulu, niin vuokrat tuleva sitä myöten nousemaan. Koskaan kyseinen seikka ei ole ainakaan kaikkia asukkaita häirinnyt ja jos yksikään tuota harrastaa, niin siinä vaiheessa se on yksi lysti että tekeekö niin kaikki. Kuka tyhmä nyt menisi maksamaan erikseen kaatopaikkakuormasta JA maksamaan muidenkin ylimääräiset jätemaksut kohonneiden vuokrien muodossa? Vastaus = vain ylikiltit nössykät.
Roska-astiassahan ne roskat onkin, mutta kun kansi ei mahdu kiinni, niin varikset pääsee repimään pusseja ja levittämään kaiken.