Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Eppu, toppu, kolkki, nelkki, viikki, kuukki

Vierailija
10.04.2014 |

Eivätkö ihmiset oikeasti tiedä, mitä nämä tarkoittaa tai kuulleet käytettävän kyseisiä sanoja aikaisemmin? :D Hassua

Kommentit (58)

Vierailija
41/58 |
10.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhdellä luennolla viitattiin tutkimukseen, jonka otsikko oli "Eskareista epuiksi" ja minulla kestiin pitkään tajuta, että mitä ihmettä tuo otsikko tarkoittaa...

Vierailija
42/58 |
10.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.04.2014 klo 19:01"]

Olen kuullut käytettävän. En pidä.

Samanlaiset ääliömäiset ja typerät sanat löytyy ilmeisesti myös väreistä. On sinttu, kelttu, punttu ja... vihreä.

[/quote]

Multa meinaa aina pettää pokka kun kohta 6v. poika kertoo pitävänsä punkusta. Kyse on siin punaisesta. Nin ja sinkku on tietysti sininen :) 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/58 |
10.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyi jotenkin ärsyttäviä sanoja. En ole koskaan kuullut, Oulusta olen. Täällä on kyllä ihan perus eka toka kolmas jne

Vierailija
44/58 |
10.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Eskareista epuiksi" :-DDD

Vierailija
45/58 |
10.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa ihan joltain jälkeenjääneen puheelta. Kuka idiootti keksii tuollasia lempinimiä, jotka ovat yhtä pitkiä tai pitempiä kuin alkuperäiset,  ihan suomenkieliset sanat? Plus että ne kuulostaa joltain Pikku kakkosen tädin keksimältä "opi numerot lässyttämällä" -lorulta.  Hävettäis jos oma lapsi lässyttäis kuin taapero vielä kouluikäisenäkin.

Vierailija
46/58 |
10.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mahtavaa! :) Eppu- ja toppu-sanoja saatetaan käyttää paikallisessa sanomalehdessäkin. t. Jyväskylästä minäkin

Vierailija
47/58 |
10.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.04.2014 klo 20:58"]

Kuulostaa ihan joltain jälkeenjääneen puheelta. Kuka idiootti keksii tuollasia lempinimiä, jotka ovat yhtä pitkiä tai pitempiä kuin alkuperäiset,  ihan suomenkieliset sanat? Plus että ne kuulostaa joltain Pikku kakkosen tädin keksimältä "opi numerot lässyttämällä" -lorulta.  Hävettäis jos oma lapsi lässyttäis kuin taapero vielä kouluikäisenäkin.

[/quote]

Mitkäs muuten ovat ne "oikeat ja suomenkieliset sanat" ensimmäisen ja toisen luokan oppilaille?

ensimmäisluokkalainen (?)

toisluokkalainen (?)

kolmasluokkalainen

neljäsluokkalainen

viidesluokkalainen

kuudesluokkalainen

Eka ja toka ovat aivan samalla tavalla väännettyjä kuin eppu ja toppu, niistä vain on tullut yleisempiä. Ensimmäisestä ja toisesta ei saa muodostettua järjestysnumeroon perustuen järjellistä sanaa kuvaamaan tietyn luokkatason oppilasta. Toki sitten voidaan sanoa ykkös-, kakkos-, kolmos-, nelos-, vitos-, kutosluokkalainen.

Eivät eppu  jne. ole kauniin kuuloisia, mutta onhan oikeasti nopeampaa sanoa "eppu" tai "kolkki" kuin huutaa: "Kaikki ensimmäisen luokan oppilaat tänne! Kaikki kolmasluokkalaiset tänne!" (Vrt. Kaikki eput tänne! Kaikki kolkit tänne!") Lyhenteet muovautuvat nopeuttamaan puhetta, ja tästähän näissäkin sanoissa on kyse, puheen nopeuttamisesta.

Vierailija
48/58 |
10.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.04.2014 klo 19:37"]

Luulin otsikosta, että kyseessä on joku päiväkotilaisten loru. Ei kai kukaan aikuinen näitä käytä siellä Jyväskylässä? :O Melkoista lässyttämistä...

Ihmettelee turkulainen

[/quote]

Älä huoli, minäkin jyväskyläläisenä ihmettelen esim.

turkulaisten "semmottista, tommottista ja tämmöttistä"

aikas-sanan käyttöä missä lie

mimmoinen-sanan käyttöä

Millä tavalla jyväskyläläiset venyttävät sanoja? Kertokaa esimerkkejä.

Vierailija
49/58 |
10.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelin Jkl:ssä ja tutuiksi tulivat nuo sanat! Mutta itse en käytä, en asu siellä enää. Ihana kaupunki kyllä, muistoja!

Vierailija
50/58 |
26.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta ok.

Vierailija
51/58 |
26.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Epun tiedän - se viittaa varmaankin Eppu Normaaliin. Muita en. Kuulostaa kummalliselta sönkötykseltä. 

Vierailija
52/58 |
26.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samanlaiset ääliömäiset ja typerät sanat löytyy ilmeisesti myös väreistä. On sinttu, kelttu, punttu ja... vihreä.

Multa meinaa aina pettää pokka kun kohta 6v. poika kertoo pitävänsä punkusta. Kyse on siin punaisesta. Nin ja sinkku on tietysti sininen :) 

Öö... oon sinkku ja tykkään yhdestä punkusta?

Vierailija
53/58 |
26.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan normaalia kirjakieltä.

Vierailija
54/58 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole ikinä kuullutkaan noista lyhenteistä - ne ovat varmaan jonkin todella pienen piirin käytössä.

t. 17

Olen siinä käsityksessä, että sana sinttu on ollut kauemmin olemassa kuin koko esikoulu.

Se tarkoittaa joko sitkeää tai hapanta, en ole tästä varma ja jos joku oikeasti tietää niin kertokoon.

Vierailija
55/58 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiekääkö aakee mikä on "red flag"?

Ke kevviää kokka.

Vierailija
56/58 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

[quote author="Vierailija" time="10.04.2014 klo 20:58"]

Kuulostaa ihan joltain jälkeenjääneen puheelta. Kuka idiootti keksii tuollasia lempinimiä, jotka ovat yhtä pitkiä tai pitempiä kuin alkuperäiset, ihan suomenkieliset sanat? Plus että ne kuulostaa joltain Pikku kakkosen tädin keksimältä "opi numerot lässyttämällä" -lorulta. Hävettäis jos oma lapsi lässyttäis kuin taapero vielä kouluikäisenäkin.

Mitkäs muuten ovat ne "oikeat ja suomenkieliset sanat" ensimmäisen ja toisen luokan oppilaille?

ensimmäisluokkalainen (?)

toisluokkalainen (?)

kolmasluokkalainen

neljäsluokkalainen

viidesluokkalainen

kuudesluokkalainen

Eka ja toka ovat aivan samalla tavalla väännettyjä kuin eppu ja toppu, niistä vain on tullut yleisempiä. Ensimmäisestä ja toisesta ei saa muodostettua järjestysnumeroon perustuen järjellistä sanaa kuvaamaan tietyn luokkatason oppilasta. Toki sitten voidaan sanoa ykkös-, kakkos-, kolmos-, nelos-, vitos-, kutosluokkalainen.

Eivät eppu jne. ole kauniin kuuloisia, mutta onhan oikeasti nopeampaa sanoa "eppu" tai "kolkki" kuin huutaa: "Kaikki ensimmäisen luokan oppilaat tänne! Kaikki kolmasluokkalaiset tänne!" (Vrt. Kaikki eput tänne! Kaikki kolkit tänne!") Lyhenteet muovautuvat nopeuttamaan puhetta, ja tästähän näissäkin sanoissa on kyse, puheen nopeuttamisesta.

Olen Oulusta. Meillä sanotaan, että ykköset, kakkoset, kolmoset jne, ja esim että "kaikki kutoset tänne". Eli yhtä nopeasti pärjää näinkin.

Mutta kaikki sanat eivät voi kaikkia miellyttää, joten koetetaan nyt vaan sietää kaikki toisiamme tässä maailmassa :D Varmaan noihin tottuisi, jos asuisi Jyväskylässä.

Vierailija
57/58 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

kevätlinnun muna kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole ikinä kuullutkaan noista lyhenteistä - ne ovat varmaan jonkin todella pienen piirin käytössä.

t. 17

Olen siinä käsityksessä, että sana sinttu on ollut kauemmin olemassa kuin koko esikoulu.

Se tarkoittaa joko sitkeää tai hapanta, en ole tästä varma ja jos joku oikeasti tietää niin kertokoon.

Luuletko vakavissasi, että 5 vuotta sitten viestin kirjoittanut tulee sinulle vastaamaan? Miksi edes nostat 9 vuoden takaista ketjua?

Vierailija
58/58 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ole ensimmäinen, joka nuo niputti nyt yhteen ja samaan otsikkoon.

Enkä ole kuullut näistä muualla kuin tällä palstalla. Lähipiirissä ei ole lapsia.